Spaargeld weg door fraude
TIP
Gebruik de spaargids tools gratis zichtrekeningen
- Simulator zichtrekeningen
Re: Spaargeld weg door fraude
Gaat het hier wel degelijk om 1 enkele betaling van €45.000 of eerder in schijfjes en is het een consumentenrekening?
Het limiet dat banken hanteren loopt een beetje uiteen:
Belfius en ING hanteren een limiet van €25.000
BNPPF laat een (duizelingwekkend) €300.000 toe.
KBC kon ik niet (snel) terugvinden.
Als het wel degelijk 1 betaling is, dan is het lijstje met banken waar dit mogelijk is wel zeer beperkt.
Ik vind het verhaal in het algemeen wel frappant. Ik denk dat die bank behoorlijk wat werk heeft om overduidelijke fraude gevallen te detecteren. Iemand die eventjes zo'n bedrag van een spaarrekening haalt en dan overschrijft naar een buitenlands rekeningnummer dat waarschijnlijk (een van) de enige buitenlandse betalingen is sinds maanden voor die gebruiker lijkt mij zo verdacht als iets.
Vraag aan de bank wanneer exact die betaling is ondertekend, welke methode (kaart, mobiel, itsme), welk IP,...
In de eerste plaats zou de bank moeten gaan uitzoeken hoe dit is gebeurt. Is het via virus / schermovername dan zal het via je ouders hun computer uitgevoerd zijn (dit kan je mogelijk al te weten komen via IP adres).
Als het niet via IP adres dan is de vraag of je ouders toevallig niet op een malafide website hun bankgegevens opgegeven. Dit kan door op die SPAM berichten te drukken van "je kaart zal bijna vervallen" of terechtgekomen op een niet te vertrouwen webwinkel. Uiteraard zoals al aangehaald, een telefoontje van iemand die vraagt om even je kaart in de lezer te steken en acties uit te voeren is ook voldoende.
Overigens, als de betaling pas is opgevallen 10 dagen na de feiten mag je een beetje vergeten dat de "propere" manier van het geld terugkrijgen voorbij is. Dat geld zal dan sowieso al op de andere zijn rekening staan en inmiddels al leeggeplunderd zijn.
Wilt niet meteen zeggen dat je het geld nooit meer zal terugzien, maar een goede vooruitzichting is dit niet. De bank zal moeite doen om het geld terug te vorderen vanuit Malta en het is koffiedik kijken of dit zal lukken. De fraudeur zullen ze niet meer vinden tenzij die echt dom is. Misschien kunnen ze wel de money mule terugvinden (want de rekening is immers van iemand) maar dan is de vraag wat je die persoon nog kan aandoen).
Dan komt het uiteindelijk op hoeveel goodwill de bank heeft. Sommige banken zullen overgaan tot een terugbetaling uit hun eigen potje om de vrede te blijven behouden. Zoiets is natuurlijk de prijs dat men betaald van internet bankieren. Sommige mensen vallen sneller in de val dan andere maar toch pusht de bank iedereen er naartoe.
Merk natuurlijk op dat die beslissing tot terugbetaling enige tijd kan duren. De bank zal eerst alle pistes bewandelen om zelf niet te moeten opdraaien voor de kosten. Pas daarna wordt gekeken wat het kan doen voor jou.
Looptijd is enkele maanden vrees ik. Een dagelijks status rapport zal je ook niet mogen verwachten. Je kan contact opnemen met je kantoorhouder maar die zal ook alle interne processen moeten afwachten. Met deze kennis zou ik het echter niet zeker nalaten om vaak te vragen wat de status is.
Het limiet dat banken hanteren loopt een beetje uiteen:
Belfius en ING hanteren een limiet van €25.000
BNPPF laat een (duizelingwekkend) €300.000 toe.
KBC kon ik niet (snel) terugvinden.
Als het wel degelijk 1 betaling is, dan is het lijstje met banken waar dit mogelijk is wel zeer beperkt.
Ik vind het verhaal in het algemeen wel frappant. Ik denk dat die bank behoorlijk wat werk heeft om overduidelijke fraude gevallen te detecteren. Iemand die eventjes zo'n bedrag van een spaarrekening haalt en dan overschrijft naar een buitenlands rekeningnummer dat waarschijnlijk (een van) de enige buitenlandse betalingen is sinds maanden voor die gebruiker lijkt mij zo verdacht als iets.
Vraag aan de bank wanneer exact die betaling is ondertekend, welke methode (kaart, mobiel, itsme), welk IP,...
In de eerste plaats zou de bank moeten gaan uitzoeken hoe dit is gebeurt. Is het via virus / schermovername dan zal het via je ouders hun computer uitgevoerd zijn (dit kan je mogelijk al te weten komen via IP adres).
Als het niet via IP adres dan is de vraag of je ouders toevallig niet op een malafide website hun bankgegevens opgegeven. Dit kan door op die SPAM berichten te drukken van "je kaart zal bijna vervallen" of terechtgekomen op een niet te vertrouwen webwinkel. Uiteraard zoals al aangehaald, een telefoontje van iemand die vraagt om even je kaart in de lezer te steken en acties uit te voeren is ook voldoende.
Overigens, als de betaling pas is opgevallen 10 dagen na de feiten mag je een beetje vergeten dat de "propere" manier van het geld terugkrijgen voorbij is. Dat geld zal dan sowieso al op de andere zijn rekening staan en inmiddels al leeggeplunderd zijn.
Wilt niet meteen zeggen dat je het geld nooit meer zal terugzien, maar een goede vooruitzichting is dit niet. De bank zal moeite doen om het geld terug te vorderen vanuit Malta en het is koffiedik kijken of dit zal lukken. De fraudeur zullen ze niet meer vinden tenzij die echt dom is. Misschien kunnen ze wel de money mule terugvinden (want de rekening is immers van iemand) maar dan is de vraag wat je die persoon nog kan aandoen).
Dan komt het uiteindelijk op hoeveel goodwill de bank heeft. Sommige banken zullen overgaan tot een terugbetaling uit hun eigen potje om de vrede te blijven behouden. Zoiets is natuurlijk de prijs dat men betaald van internet bankieren. Sommige mensen vallen sneller in de val dan andere maar toch pusht de bank iedereen er naartoe.
Merk natuurlijk op dat die beslissing tot terugbetaling enige tijd kan duren. De bank zal eerst alle pistes bewandelen om zelf niet te moeten opdraaien voor de kosten. Pas daarna wordt gekeken wat het kan doen voor jou.
Looptijd is enkele maanden vrees ik. Een dagelijks status rapport zal je ook niet mogen verwachten. Je kan contact opnemen met je kantoorhouder maar die zal ook alle interne processen moeten afwachten. Met deze kennis zou ik het echter niet zeker nalaten om vaak te vragen wat de status is.
Het was 45.000 € en zonder bakske. Dat is toch het verhaal van TS.geebee schreef: ↑15 mei 2020, 16:28 Dan ben ik liever bij zo'n prutsbank waar ze het niet normaal vinden dat er bij een particulier plots tot 450000 euro kan overgeschreven worden. Als je zelf persoonlijk aan je prutsbankier de reden heeft van dit bedrag dan moet dit natuurlijk wel kunnen ... maar zomaar met een "bakske" eventjes de prijs van een huis naar het buitenland versassen, nee liever niet.
Dat is een ander verhaal dan 450.000 € met een bakske.
Op mijn rekeningen bij Nagelmackers kan ik van de zichtrekening ook meer dan 45.000 € overschrijven. Maar niet zonder gebruik te maken van de nodige inlogcodes en codecombinaties per verrichting. Maar alleen van de zichtrekening. Die moet ik dus eerst al van een andere rekening gaan aanvullen. En eerst inloggen met de basiscode en dan per verrichting van iedere rekening nog eens met een code de overschrijvingen autoriseren.
Het zou de bank en mezelf nogal werk geven als ik voor iedere overschrijving van meer dan 5.000 € de bank moest gaan bellen.
Hangt gewoon van de bank en rekening af waarmee je werkt, wat je er mee wil doen en welke limieten je zelf doorgeeft.
Bij mijn Argentarekening is er dan weer een daglimiet van 1.000 €. Meer heb ik voor die rekening dan ook niet nodig.
Het verhaal van TS zal ook wel niet zo eenvoudig zijn als weergegeven.
Ofwel heeft men op een verkeerde link gedrukt, codes doorgegeven ofwel is er, wat onwaarschijnlijker is maar alles kan, een overschrijving gebeurd zonder enige interventie van de klant. Dan is het nog eenvoudiger. Dan is de bank aansprakelijk en zal ze ook zonder meer de schade vergoeden.
Maar dan moeten ze dat al van minstens twee rekeningen gedaan hebben. Eerst het nodige saldo overschrijven van bv. de spaarrekening naar de zichtrekening en dan bv. van de zichtrekening naar de buitenlandse vreemde rekening.
En dat telkens zonder geautoriseerde codegenerator voor de verrichting en zonder kennis van de basiscode van de klant?
Overschrijvingen van grote bedragen ZONDER naam of ADRES zouden ze moeten verbieden
( in de veronderstelling dat het al zou kunnen ).
Niet dat dan de zaak opgelost is als je een naam en adres van die oplichters kent.
( in de veronderstelling dat het al zou kunnen ).
Niet dat dan de zaak opgelost is als je een naam en adres van die oplichters kent.
Uitvoering van de overschrijving gebeurt op basis van het rekeningnummer.
Een controle op naam gebeurt maar in tweede lijn, dwz, er wordt maar naar de naam gekeken indien er een probleem met het rekeningnummer is.
klopt waarschijnlijk wel maar
ze vragen meestal toch om een naam en adres in te vullen vanaf een bepaald bedrag ( je kan ook een valse naam en adres invullen )
bij buitenlandse overschrijvingen zijn de controles nog strenger dacht ik
ze vragen meestal toch om een naam en adres in te vullen vanaf een bepaald bedrag ( je kan ook een valse naam en adres invullen )
bij buitenlandse overschrijvingen zijn de controles nog strenger dacht ik
Je kan gelijk wat invullen. Maar als de begunstigde in je banklijst van overschrijvingen opgenomen is, moet alles wel kloppen,zowel rek.nr als naam. Bij andere naam zal dan bij de meeste banken extra gevraagd worden of je zeker bent dat de uitvoering mag doorgaan,of je zal het eerst moeten opnemen of aanmaken in je banklijst...
Een bank overschrijving is een automatisch proces. Ze kunnen niet iedereen gaan opbellen of het allemaal wel klopt..
Je kan wel zelf een limiet instellen voor overschrijvingen. moet je toch eens over dat bedrag gaan moet je het eerst aanpassen,en nadien kan je het terug op je vorige limiet instellen.
Er zijn wel een aantal beveiligingen om fraude tegen te gaan of te beperken, maar de klant moet ze wel kennen en toepassen.
Blijkbaar was er geen overschrijvings limiet ingesteld bij TS. zijn verhaal.Wat dus eigenlijk een blanco gehandtekende cheque is..
Ik heb ooit een overschrijving moeten ingeven (als particulier) voor een aankoop bij een (gevestigd) Engels bedrijf.
Wat ik daarvoor allemaal heb moeten ingeven .... veel meer dan een rek. n°
Dus ik begrijp niet dat snel een verrichting kan verdwijnen naar Malta ?
Wat ik daarvoor allemaal heb moeten ingeven .... veel meer dan een rek. n°
Dus ik begrijp niet dat snel een verrichting kan verdwijnen naar Malta ?
mmm, alweer een TS met één onwaarschijnlijk bericht, verder geen reply meer op de berichten; ik denk dat er hier tijd wordt versch*ten....
Had al van in het begin een vermoeden..
Topic starter
Sarah_P
Newbie
Maar baat het niet voor haar, dan misschien toch enige nuttige info via replieken voor de andere leden.
Topic starter
Sarah_P
Newbie
Maar baat het niet voor haar, dan misschien toch enige nuttige info via replieken voor de andere leden.
Niet zeker, ik kon in het begin ook niet meteen antwoorden. De eerste x (10?) berichten moeten eerst goedgekeurd worden door een moderator en dat heeft bij mijn eerste reacties soms ook wel een tijdje geduurd...
@Picaro... Het zal wel goedgekeurd zijn, anders wordt het niet op het forum geplaatst... Toch???
Eerste bericht wel, maar de daarop volgende berichten van een nieuw account moeten ook goedgekeurd worden. Is wat irritant maar helaas nodig om spam tegen te gaan...