Is het verstandig om nu een termijnrekening te openen?
TIP
Re: Is het verstandig om nu een termijnrekening te openen?
Voor deheanen 1 was het nog gewoon marginaal tarief denk ik?
Zie ik er weer van komen als links aan de m8 komt.
Alles in 1 pot en overal evenveel belasting op.
Zie ik er weer van komen als links aan de m8 komt.
Alles in 1 pot en overal evenveel belasting op.
Dat is begrijpelijk. Bij mij is het net andersom.
Voor mij was het aanvankelijke maximum van 500€ per maand zelfs voldoende.
Ik kan momenteel alleen maar kleine bedragen herbeleggen die vrijkomen van mijn vervallen termijnrekeningen.
Daarvoor kan maandsparen met een max bedrag wél een optie zijn, in afwachting van een eventuele interessantere mogelijkheid.
Ik kreeg een email van Medirect. Maandsparen gaat van 0,65% naar 0,50% vanaf 27/05/20. De basisrente blijft ongewijzigd op 0,05%.
Dan wordt de termijnrekening op 5 jaar weer wat interessanter...
De fidelity-spaarrekening zakt ook van 0,50% getrouwheidspremie naar 0,35%. Basisrente blijft 0,05%.
Binnen enkele weken gaan ze een nieuwe spaarrekening lanceren die meteen intrest opbrengt (kopie van NIBC) waarschijnlijk. Geen info over de rente hiervan.
Dan wordt de termijnrekening op 5 jaar weer wat interessanter...
De fidelity-spaarrekening zakt ook van 0,50% getrouwheidspremie naar 0,35%. Basisrente blijft 0,05%.
Binnen enkele weken gaan ze een nieuwe spaarrekening lanceren die meteen intrest opbrengt (kopie van NIBC) waarschijnlijk. Geen info over de rente hiervan.
Ook net gezien dat de rentes van MeDirect Maandsparen en een aantal andere rekeningen gaan zakken.
Dus zal ik ook mijn "strategie" moeten herbekijken.
Dus zal ik ook mijn "strategie" moeten herbekijken.
@ topicstarter: je moet gewoon kiezen tussen 1 vogel in de hand of 100 in de lucht. Ik bedoel met de huidige parameters is het nu veel aannemelijker dat de rente nog zal zakken en met een termijnrekening op 5 jaar heb je dan alvast zonder veel kopzorgen een "redelijke" vogel in de hand. Wat de RV of de inflatie gaat doen weet er niemand, het heeft dan ook nu weinig zin er rekening mee te houden. Enige belangrijke voorwaarde is dat je dit spaargeld de komende 5 jaar moet kunnen missen.
Had het niet zo snel verwacht dat ze het gingen laten zakken, maar gezien de economische toestand zullen ze ongetwijfeld verwachten dat de rentes zeer laag zullen blijven en bijgevolg wat correcties doen.
Ik neem dan aan dat dit ook mogelijk wilt zeggen dat ze de termijn rentes ook zullen herbekijken. Vandaag is dat dus nog 1.5% bruto rente, maar mogelijks binnenkort niet meer.
Als je beslissing is gevallen zou ik niet zo lang meer twijfelen. Wat Ardennois zegt lijkt mij uiteindelijk de beste samenvatting van dit topic.
Als je plots werkloos zou vallen lijkt het mij moeilijk om terug aan een job te geraken de komende maanden (zeker als je pech hebt en een typische job hebt in een sector die het nu moeilijk heeft).
Ik neem dan aan dat dit ook mogelijk wilt zeggen dat ze de termijn rentes ook zullen herbekijken. Vandaag is dat dus nog 1.5% bruto rente, maar mogelijks binnenkort niet meer.
Als je beslissing is gevallen zou ik niet zo lang meer twijfelen. Wat Ardennois zegt lijkt mij uiteindelijk de beste samenvatting van dit topic.
Hou natuurlijk wel rekening dat een standaard spaarrekening nog steeds belangrijk is om onverwachte moeilijke tijdens te overbruggen. Als je pakweg werkt in een sector die zwaar te lijden heeft door Corona zou ik toch iets meer apart houden waar je toch snel aan kan geraken.Ardennois schreef: ↑20 mei 2020, 11:40 @ topicstarter: je moet gewoon kiezen tussen 1 vogel in de hand of 100 in de lucht. Ik bedoel met de huidige parameters is het nu veel aannemelijker dat de rente nog zal zakken en met een termijnrekening op 5 jaar heb je dan alvast zonder veel kopzorgen een "redelijke" vogel in de hand. Wat de RV of de inflatie gaat doen weet er niemand, het heeft dan ook nu weinig zin er rekening mee te houden. Enige belangrijke voorwaarde is dat je dit spaargeld de komende 5 jaar moet kunnen missen.
Als je plots werkloos zou vallen lijkt het mij moeilijk om terug aan een job te geraken de komende maanden (zeker als je pech hebt en een typische job hebt in een sector die het nu moeilijk heeft).
De reden voor mij om niet te veel op een termijnrekening te zetten, is omdat je nooit weet hoe uw persoonlijke toekomst eruit ziet binnen 5 jaar. Ik heb samen met mijn vriendin een huis gekocht. Indien zij morgen zegt dat ze er een punt wil achter zetten, dan lijkt het me geen goed idee dat ik veel geld in termijnrekeningen heb zitten.
Weet iemand wat de boetes ongeveer zijn als je uw geld toch vervroegd opvraagt bij een termijnrekening? Ik had eens gekeken bij medirect maar vind daar enkel dat vervroegd opvragen niet mogelijk is.
Weet iemand wat de boetes ongeveer zijn als je uw geld toch vervroegd opvraagt bij een termijnrekening? Ik had eens gekeken bij medirect maar vind daar enkel dat vervroegd opvragen niet mogelijk is.
Laatst gewijzigd door Yvekes op 20 mei 2020, 16:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Iedere situatie is anders.
Ik ben eerder defensief van type spaarder dus maar een iets kleiner aandeel in risico vollere dingen. Heb een stabiele job, woon alleen, huis gekocht, relatief eenvoudige lening, kan nog steeds veel sparen en nog tamelijk veel op een klassieke spaarrekening.
Ik heb dus nu wat vastgezet wat ik kan missen (met in het achterhoofd een aantal worst case scenario's die ik zou moeten kunnen overbruggen).
Bij dit type vragen heb je altijd verschillende meningen. TS moet maar uitmaken in welke situatie die nu zit.
Ik ben eerder defensief van type spaarder dus maar een iets kleiner aandeel in risico vollere dingen. Heb een stabiele job, woon alleen, huis gekocht, relatief eenvoudige lening, kan nog steeds veel sparen en nog tamelijk veel op een klassieke spaarrekening.
Ik heb dus nu wat vastgezet wat ik kan missen (met in het achterhoofd een aantal worst case scenario's die ik zou moeten kunnen overbruggen).
Bij dit type vragen heb je altijd verschillende meningen. TS moet maar uitmaken in welke situatie die nu zit.
Zouden die hier meelezen en hun termijnrekening willen spekken?
Vraag me wel af waarom ze eerst het maandsparen van 500 naar 5000 euro brengen en nu dit.
Ochja ik was toch al van plan om alles zo te laten als het is, heb geen geld meer.
Alleen mijn verdeling is nu 10 beurs (Bolero) en 30 spaar bij medirect. Dat zal dan zo een jaar blijven vermoed ik
Vraag me wel af waarom ze eerst het maandsparen van 500 naar 5000 euro brengen en nu dit.
Ochja ik was toch al van plan om alles zo te laten als het is, heb geen geld meer.
Alleen mijn verdeling is nu 10 beurs (Bolero) en 30 spaar bij medirect. Dat zal dan zo een jaar blijven vermoed ik
Ik heb al een paar (kleinere) vogels in de hand. Ik zal die ene vogel niet nodig hebben de eerstkomende vijf jaar als ik zo verder doe. Het huis is zo goed als afbetaald en mijn kinderen volgen nog middelbare studies. Ik ga als enige kostwinner voor de termijnrekening. Dank je voor het helpen meedenken.Ardennois schreef: ↑20 mei 2020, 11:40 @ topicstarter: je moet gewoon kiezen tussen 1 vogel in de hand of 100 in de lucht. Ik bedoel met de huidige parameters is het nu veel aannemelijker dat de rente nog zal zakken en met een termijnrekening op 5 jaar heb je dan alvast zonder veel kopzorgen een "redelijke" vogel in de hand. Wat de RV of de inflatie gaat doen weet er niemand, het heeft dan ook nu weinig zin er rekening mee te houden. Enige belangrijke voorwaarde is dat je dit spaargeld de komende 5 jaar moet kunnen missen.
Ik denk dat het onmogelijk is om vervroegd uit te stappen bij MeDirect. Iedere bank heeft daar volgens mij zijn eigen reglement over.Yvekes schreef: ↑20 mei 2020, 12:01 De reden voor mij om niet te veel op een termijnrekening te zetten, is omdat je nooit weet hoe uw persoonlijke toekomst eruit ziet binnen 5 jaar. Ik heb samen met mijn vriendin een huis gekocht. Indien zij morgen zegt dat ze er een punt wil achter zetten, dan lijkt het me geen goed idee dat ik veel geld in termijnrekeningen heb zitten.
Weet iemand wat de boetes ongeveer zijn als je uw geld toch vervroegd opvraagd bij een termijnrekening? Ik had eens gekeken bij medirect maar vind daar enkel dat vervroegd opvragen niet mogelijk is.
Ze lezen uiteraard meevoodoo schreef: ↑20 mei 2020, 12:19 Zouden die hier meelezen en hun termijnrekening willen spekken?
Je hebt me overtuigd. Je profiel lijkt op dat van mij, behalve dat ik drie tieners in huis heb. Ik ga voor de termijnrekening.SMGGM schreef: ↑20 mei 2020, 12:07 Iedere situatie is anders.
Er staan daar geen officiële boetes op. Je hebt hierin geen rechten vooraleer de volledige looptijd verstreken is. Je hangt zuiver af van de goodwill van de financiële instelling in kwestie. En die denken dan in de eerste plaats rechtstreeks of onrechtstreeks aan hun eigen belangen.
Vroeger toen er nog een onderscheid werd gemaakt tussen kasbons en termijnrekeningen was er meer mogelijk, althans wat de kasbons betreft. Zeker nog in de tijd toen kasbons op papier werden uitgegeven.
Ik vraag me wel af wat er gebeurt met termijnrekeningen waarvan de titularis overleden is. Misschien is daar meer bij mogelijk.
En bij overlijden? Wat zou er dan gebeuren?Lila B schreef: ↑20 mei 2020, 15:24Ik denk dat het onmogelijk is om vervroegd uit te stappen bij MeDirect. Iedere bank heeft daar volgens mij zijn eigen reglement over.Yvekes schreef: ↑20 mei 2020, 12:01 De reden voor mij om niet te veel op een termijnrekening te zetten, is omdat je nooit weet hoe uw persoonlijke toekomst eruit ziet binnen 5 jaar. Ik heb samen met mijn vriendin een huis gekocht. Indien zij morgen zegt dat ze er een punt wil achter zetten, dan lijkt het me geen goed idee dat ik veel geld in termijnrekeningen heb zitten.
Weet iemand wat de boetes ongeveer zijn als je uw geld toch vervroegd opvraagd bij een termijnrekening? Ik had eens gekeken bij medirect maar vind daar enkel dat vervroegd opvragen niet mogelijk is.