Verzekering gewaarborgd inkomen zelfstandige
TIP
Weet welk ziekenfonds echt bij u past! Vergelijk gratis de verschillende ziekenfondsen.
Verzekering gewaarborgd inkomen zelfstandige
Ik ben momenteel aan het uitkijken naar een verzekering voor gewaarborgd inkomen als zelfstandige. Belangrijk om weten is dat ik daar in de familie al eens een slechte ervaring mee gehad heb. Een familielid had zo'n verzekering, werd ziek en ging door die ziekte failliet, waarbij hij persoonlijk moest opdraaien voor het faillissement. De curator verkocht tijdens de afhandeling van het faillissement de verzekering, waardoor het familielid plots en failliet, en onverzekerd was. Zwaar gejost dus.
Ik zoek nu naar een formule die me indekt, in elk worst case scenario, en nooit te nimmer verkocht kan worden bij faillissement. De ziekte is immers erfelijk. Ik ben nu 38 en heb er nooit last van gehad, maar je kan maar nooit weten.
Waar let ik best op?
Ik zoek nu naar een formule die me indekt, in elk worst case scenario, en nooit te nimmer verkocht kan worden bij faillissement. De ziekte is immers erfelijk. Ik ben nu 38 en heb er nooit last van gehad, maar je kan maar nooit weten.
Waar let ik best op?
Re: Verzekering gewaarborgd inkomen zelfstandige
Elke polis kan door de curator verkocht worden in het geval van een faillissement dat staat zo in de wet betreffende de verzekeringen en dat is een wetsbepaling van dwingend recht waar niet van kan/mag afgeweken worden. Daarnaast staat er in de wet ook dat de curator de verzekeringnemer moet inlichten indien hij een beroepsgebonden ziekteverzekeringsovereenkomst opzegt en dat hij tevens de verzekeringnemer moet inlichten van de mogelijkheid om de polis individueel verder te zetten. Indien uw familielid dus "plots" niet meer verzekerd was dan is dit omdat hij zijn polis niet individueel heeft voortgezet na het faillissement van zijn zaak.
Indien jouw familielid trouwens een omzetverzekering had afgesloten dan was er geen enkel probleem geweest met zijn bedrijf. Bij sommige verzekeraars kun je dit als optie afsluiten in je polis gewaarborgd inkomen. Net zoals je bij sommige een optie "lening" kunt afsluiten. Een polis gewaarborgd inkomen zonder dergelijke opties betaalt anders immers enkel je "persoonlijk loon" uit. (en pas vanaf je meer dan 25% arbeidsongeschikt bent).
Indien je familielid daarnaast persoonlijk moest opdraaien voor het faillissement dan heeft hij ofwel de verkeerde vennootschapsvorm gekozen ofwel werd hij aansprakelijk gesteld vanwege een gemaakte bestuursfout. Zolang als je geen fraude of bedrog pleegt, kun je je via een bestuurdersaansprakelijkheidsverzekering (ook wel D&O) verzekeren tegen eventuele bestuursfouten. Dergelijke verzekering verzekert dus je eventuele bestuursfouten waarvoor je persoonlijk kan aansprakelijk gesteld worden.
P.s.: Indien je met een erfelijke ziekte kampt die geweten is voor de onderschrijving van het contract dan moet je dit zeker melden aan je verzekeraar. Indien je dit niet zou doen dan is de kans groot dat je dossier bij een eventuele schade geweigerd zal worden aangezien je dergelijke informatie bewust hebt achtergehouden.
Ik zou je dus zeker niet laten afschrikken door de slechte ervaring van je familielid. Als ik je verhaal zo lees dan is zijn situatie vooral aan zichzelf te wijten...
Indien jouw familielid trouwens een omzetverzekering had afgesloten dan was er geen enkel probleem geweest met zijn bedrijf. Bij sommige verzekeraars kun je dit als optie afsluiten in je polis gewaarborgd inkomen. Net zoals je bij sommige een optie "lening" kunt afsluiten. Een polis gewaarborgd inkomen zonder dergelijke opties betaalt anders immers enkel je "persoonlijk loon" uit. (en pas vanaf je meer dan 25% arbeidsongeschikt bent).
Indien je familielid daarnaast persoonlijk moest opdraaien voor het faillissement dan heeft hij ofwel de verkeerde vennootschapsvorm gekozen ofwel werd hij aansprakelijk gesteld vanwege een gemaakte bestuursfout. Zolang als je geen fraude of bedrog pleegt, kun je je via een bestuurdersaansprakelijkheidsverzekering (ook wel D&O) verzekeren tegen eventuele bestuursfouten. Dergelijke verzekering verzekert dus je eventuele bestuursfouten waarvoor je persoonlijk kan aansprakelijk gesteld worden.
P.s.: Indien je met een erfelijke ziekte kampt die geweten is voor de onderschrijving van het contract dan moet je dit zeker melden aan je verzekeraar. Indien je dit niet zou doen dan is de kans groot dat je dossier bij een eventuele schade geweigerd zal worden aangezien je dergelijke informatie bewust hebt achtergehouden.
Ik zou je dus zeker niet laten afschrikken door de slechte ervaring van je familielid. Als ik je verhaal zo lees dan is zijn situatie vooral aan zichzelf te wijten...
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Het artikel waar je naar verwijst, geldt niet voor persoonsverzekeringen ( waaronder levens- en ziekteverzekeringen, dus ook gewaarborgd inkomen).NS2SN schreef: ↑27 januari 2020, 10:26 Elke polis kan door de curator verkocht worden in het geval van een faillissement dat staat zo in de wet betreffende de verzekeringen en dat is een wetsbepaling van dwingend recht waar niet van kan/mag afgeweken worden. Daarnaast staat er in de wet ook dat de curator de verzekeringnemer moet inlichten indien hij een beroepsgebonden ziekteverzekeringsovereenkomst opzegt en dat hij tevens de verzekeringnemer moet inlichten van de mogelijkheid om de polis individueel verder te zetten. Indien uw familielid dus "plots" niet meer verzekerd was dan is dit omdat hij zijn polis niet individueel heeft voortgezet na het faillissement van zijn zaak.
Het is dus onmogelijk dat de curator de verzekering gewaarborgd inkomen heeft opgezegd.
Faillissement van de verzekeringnemer
Art. 87. In geval van faillissement van de verzekeringnemer blijft de verzekering bestaan ten voordele van de massa van de schuldeisers, die jegens de verzekeraar instaan voor de betaling van de premies die nog moeten vervallen na de faillietverklaring.
Niettemin hebben de verzekeraar en de curator van het faillissement het recht de overeenkomst op te zeggen. Evenwel kan de opzegging van de overeenkomst door de verzekeraar slechts gebeuren ten vroegste drie maanden na de faillietverklaring, terwijl de curator van het faillissement dit slechts kan gedurende de drie maanden na de faillietverklaring.
Dit artikel is niet van toepassing op de persoonsverzekeringen.
In het geval van een faillissement stopt een verzekering gewaarborgd inkomen nochtans en dankzij de wet verwilghen kan een verzekerde zijn polis individueel verder zetten indien hij dit wenst.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
§ 2. De verzekeringnemer of, in geval van faillissement of vereffening, de curator respectievelijk de vereffenaar van de verzekeringnemer, brengt de hoofdverzekerde ten laatste dertig dagen na het verlies van het voordeel van de collectieve verzekering schriftelijk of elektronisch op de hoogte van het precieze tijdstip van dit verlies en van de mogelijkheid om de overeenkomst individueel voort te zetten. Daarbij informeert hij de hoofdverzekerde over de termijn waarbinnen deze en, in voorkomend geval, de medeverzekerden het recht op individuele voortzetting kunnen uitoefenen. De verzekeringnemer of, in geval van faillissement of vereffening, de curator respectievelijk de vereffenaar maakt de hoofdverzekerde tegelijkertijd de contactgegevens over van de betrokken verzekeringsonderneming.
De hoofdverzekerde en, in voorkomend geval, de medeverzekerde, beschikken over een termijn van dertig dagen om de verzekeraar schriftelijk of elektronisch kennis te geven van zijn voornemen om de collectieve ziekteverzekeringsovereenkomst geheel of gedeeltelijk individueel voort te zetten. De termijn begint te lopen op de dag van de ontvangst van het schrijven waarin de verzekeringnemer of, in geval van faillissement of vereffening, de curator respectievelijk de vereffenaar van de verzekeringnemer, de hoofdverzekerde schriftelijk of elektronisch ervan in kennis stelt dat hij kan beslissen de collectieve ziekteverzekeringsovereenkomst waarvan hij het voordeel verloren heeft, individueel voort te zetten. Deze termijn verstrijkt in elk geval honderdenvijf dagen na het verlies van het voordeel van de collectieve ziekteverzekering.
De hoofdverzekerde en, in voorkomend geval, de medeverzekerde, beschikken over een termijn van dertig dagen om de verzekeraar schriftelijk of elektronisch kennis te geven van zijn voornemen om de collectieve ziekteverzekeringsovereenkomst geheel of gedeeltelijk individueel voort te zetten. De termijn begint te lopen op de dag van de ontvangst van het schrijven waarin de verzekeringnemer of, in geval van faillissement of vereffening, de curator respectievelijk de vereffenaar van de verzekeringnemer, de hoofdverzekerde schriftelijk of elektronisch ervan in kennis stelt dat hij kan beslissen de collectieve ziekteverzekeringsovereenkomst waarvan hij het voordeel verloren heeft, individueel voort te zetten. Deze termijn verstrijkt in elk geval honderdenvijf dagen na het verlies van het voordeel van de collectieve ziekteverzekering.
Amma verzekeringen, dat zich profileert als verzekering voor medische beroepen, heeft 2 polissen voor gewaarborgd inkomen. Deze afgesloten voor 2011 en deze afgesloten na 2011. Het grote verschil is dat in de polissen na 2011 'psychische aandoeningen' mee gedekt zouden zijn. Evenwel verwittigt men de mensen met een polis van voor 2011 niet dat hun polis verouderd is en daarenboven blijken er nu ook gevallen op te duiken waarbij 'psychische aandoeningen' toch uitgesloten worden in de nieuwe polis zonder dat hiervoor inde vragenlijst bezwarende argumenten werden ingevuld. Kan dit zo maar? Wat kan je als klant daaraan doen? Heeft er iemand 'goede' ervaringen omtrent deze dekking bij andere verzekeringsmaatschappijen?
Bij Amma negatieve ervaringen. Om historische redenen zelfde verzekering bij Amma en AG insurance.
Nu zelfde medische toestand : Amma keert 30% uit, AG-Insurance 100%.
Nu zelfde medische toestand : Amma keert 30% uit, AG-Insurance 100%.