De Beurs vandaag
TIP
Re: De Beurs vandaag
Zermatt 's moedertaal is geen Nederlands, vandaar zijn opgezwollen taalgebruik. Dat beweert hij zelf tenminste :hij heeft hier ooit geschreven dat hij moeilijkheden had met het zich duidelijk maken. Die reeks post's zijn wel kort later verwijderd door de webmaster. Ik was er ook bij betrokken en het ging er nogal bitsig aan toe.
OK, terug over de beurs. De beurs van Hong Kong is vanmorgen meer dan 5% onderuit gegaan omdat China een nieuwe veiligheidswet aan Hong Kong wilde opleggen die de vrijheid van protesten sterk aan banden zou leggen. Gelukkig heeft dat de andere wereldbeurzen vandaag weinig beïnvloed. Zelfs Wall Street trekt zich weinig aan van de oplopende spanningen tussen de VS en China.
- troglodytes
- Hero Member
- Contacteer:
De beurzen gaan al een hele poos 'sideways' zoals de Amerikanen zo mooi zeggen. De koersen weifelen. Zonder de recente hausse van de Amerikaanse tech-aandelen waren de IWDA's van deze wereld al flink terug aan het afglijden. En toch: de VIX daalt. Dit voelt echt aan als stilte voor de storm.
For the record: ik ben zelf vorige week uitgestapt; deels omdat ik switch van broker. Ik denk dat ik nog even wacht met de tracker opnieuw aan te kopen… Market Timing; the game!
For the record: ik ben zelf vorige week uitgestapt; deels omdat ik switch van broker. Ik denk dat ik nog even wacht met de tracker opnieuw aan te kopen… Market Timing; the game!
Ook de VIX gaat nu al een paar weken "sideways". Hij staat nu op ~29. Dat is zo goed als het "gewone" niveau. Het valt niet te voorspellen wat er nu komt. Als de storm er is zal hij omhoog knallen, wie weet verbreken we dan zelfs het record van 1987. Bij een rustig stijgende beurs zakt hij wellicht naar 20, 15 of nog minder.
Het voelt voor mij intuïtief ook aan als de stilte voor de storm. Maar mijn intuïtie heeft me op de beurs zo vaak bedrogen. Het lijkt er op dat de Centrale Banken de aandelenkoersen bepalen. Met de reële economie hebben die dan niks meer te maken. Geen idee waar dat op gaat uitkomen.
Het voelt voor mij intuïtief ook aan als de stilte voor de storm. Maar mijn intuïtie heeft me op de beurs zo vaak bedrogen. Het lijkt er op dat de Centrale Banken de aandelenkoersen bepalen. Met de reële economie hebben die dan niks meer te maken. Geen idee waar dat op gaat uitkomen.
Je kan toch gewoon je aandelen laten overzetten naar de nieuwe broker?troglodytes schreef: ↑22 mei 2020, 20:59 For the record: ik ben zelf vorige week uitgestapt; deels omdat ik switch van broker. Ik denk dat ik nog even wacht met de tracker opnieuw aan te kopen… Market Timing; the game!
Welke storm bedoelen jullie? Waarom zouden de indexen in hun geheel opnieuw omlaag knallen?
Ik zou eerder verwachten dat bepaalde sectoren en/of individuele aandelen kelderen op basis van de komende resultaten, maar de hele markt.... ik denk het niet.
We'll see
Ik zou eerder verwachten dat bepaalde sectoren en/of individuele aandelen kelderen op basis van de komende resultaten, maar de hele markt.... ik denk het niet.
We'll see
Ik voorspel compleet niks. Dat is voor gelijk wie onmogelijk.
Ik kan wel nadenken over een paar mogelijke scenario's en die hun mogelijke gevolgen.
Maar de ervaring leert dat dan meestal nog een ander scenario zich afspeelt. Iets dat quasi niemand voorzien heeft.
Ga maar na in een paar voorbeelden:
Wie had begin de jaren 80 kunnen voorspellen dat computers zo'n groot succes zouden worden? IBM had dit vroeger onderzocht en kwam tot de conclusie dat wereldwijd maar 6 computers zouden nodig zijn. Zelfs Bill Gates had er later amper een idee van van wat hij was begonnen toen hij MS DOS schreef voor de PC's van IBM. Men was zelfs voor die hausse aan het twijfelen of de beurs en aandelen zouden kunnen blijven bestaan. Niemand geloofde er nog in. Het onverwachte succes van de computers leidde tot de beurshausse van de jaren 80.
In 1987 crashte de beurs. Dat was een crash die iedereen verwacht had. De koersen waren 5 jaar lang omhoog geschoten en na de ellendige jaren 70 dacht niemand dat dit nu kon blijven duren. Maar omdat iedereen de crash verwacht had, werd dat quasi onmiddellijk terug rechtgezet en stegen de koersen naar nieuwe ongekende niveaus. Het einde van de USSR was ook toen zoiets. Ook dat had niemand verwacht. Men ging ervan uit ten tijde van de crash van 1987 dat die veel ernstiger was dan die van 1929, iedereen ging ervan uit dat we minstens 10 jaar economische ellende zouden moeten ondergaan. Het tegendeel gebeurde.
En zo kan ik verder gaan. Elke grote verandering van koers van de beurs komt door iets wat quasi niemand voorzien had: de doorbraak van het internet, de bankencrisis, ..., en nu dus Corona
Niemand kan voorspellen wat de volgende verrassing zal zijn.
Ik kan wel nadenken over een paar mogelijke scenario's en die hun mogelijke gevolgen.
Maar de ervaring leert dat dan meestal nog een ander scenario zich afspeelt. Iets dat quasi niemand voorzien heeft.
Ga maar na in een paar voorbeelden:
Wie had begin de jaren 80 kunnen voorspellen dat computers zo'n groot succes zouden worden? IBM had dit vroeger onderzocht en kwam tot de conclusie dat wereldwijd maar 6 computers zouden nodig zijn. Zelfs Bill Gates had er later amper een idee van van wat hij was begonnen toen hij MS DOS schreef voor de PC's van IBM. Men was zelfs voor die hausse aan het twijfelen of de beurs en aandelen zouden kunnen blijven bestaan. Niemand geloofde er nog in. Het onverwachte succes van de computers leidde tot de beurshausse van de jaren 80.
In 1987 crashte de beurs. Dat was een crash die iedereen verwacht had. De koersen waren 5 jaar lang omhoog geschoten en na de ellendige jaren 70 dacht niemand dat dit nu kon blijven duren. Maar omdat iedereen de crash verwacht had, werd dat quasi onmiddellijk terug rechtgezet en stegen de koersen naar nieuwe ongekende niveaus. Het einde van de USSR was ook toen zoiets. Ook dat had niemand verwacht. Men ging ervan uit ten tijde van de crash van 1987 dat die veel ernstiger was dan die van 1929, iedereen ging ervan uit dat we minstens 10 jaar economische ellende zouden moeten ondergaan. Het tegendeel gebeurde.
En zo kan ik verder gaan. Elke grote verandering van koers van de beurs komt door iets wat quasi niemand voorzien had: de doorbraak van het internet, de bankencrisis, ..., en nu dus Corona
Niemand kan voorspellen wat de volgende verrassing zal zijn.
Ik denk niet dat corona nog een crash zal veroorzaken. Dagelijks lezen we berichten over torenhoge toename van de werkloosheid in de VS, dat de bedrijfswinsten naar beneden zullen duiken en de economie nog jaren zal slabakken. Beleggers weten al dat het slecht zal gaan dus dat is al in de koersen verrekend. Een tweede golf van de epidemie zal niet tot een nieuwe algemene lockdown leiden. Daarvoor is de bereidheid bij het publiek en de politici te klein. Dus welke gebeurtenis zal de aandelen nog doen crashen?
Neen. Beleggers zijn bereid (en gedwongen door de extreem lage rentes) om meer risico te nemen met hun kapitaal. Aandelen correct waarderen op basis van P/E, P/FCF, dividend yield, whatever, is niet mogelijk omdat het beeld sterk vervormd is door de gevolgen van corona. Beleggers zijn bereid om posities aan te houden of op te bouwen met het oog op normalisering van de situatie binnen een jaartje (dat V-vormig herstel waar men al vanaf het begin over spreekt). Ze nemen dus tijdelijk genoegen met overwaardering, omdat ze er vanuit gaan dat dit binnen een jaar niet meer overgewaardeerd is. Daar zit het probleem: de consensus is véél te optimistisch. De letterlijk ongelimiteerde stortvloed aan stimulus van de centrale banken voedt die redenering nog meer. Met al die biljoenen dollars kan het toch niet anders dan goedkomen? Ik denk het niet.Yaris schreef: ↑23 mei 2020, 00:51 Ik denk niet dat corona nog een crash zal veroorzaken. Dagelijks lezen we berichten over torenhoge toename van de werkloosheid in de VS, dat de bedrijfswinsten naar beneden zullen duiken en de economie nog jaren zal slabakken. Beleggers weten al dat het slecht zal gaan dus dat is al in de koersen verrekend. Een tweede golf van de epidemie zal niet tot een nieuwe algemene lockdown leiden. Daarvoor is de bereidheid bij het publiek en de politici te klein. Dus welke gebeurtenis zal de aandelen nog doen crashen?
In een interview met De Tijd vandaag zegt Peter Praet (voormalig ECB directeur) trouwens hetzelfde. "De waarderingen lijken me bijzonder hoog. Vooral in de VS." Waarom hoger in de VS? Eén grote economie met een eigen centrale bank die in essentie een verlengde van de politiek is gebleken.
De volgende crash zal vooroorzaakt worden door een reality check. Wanneer mensen doorhebben dat de arbeidsmarkt langdurig moeilijker wordt (vnl laaggeschoolden en mensen uit getroffen industrieën die niet meer kunnen omscholen gaan zwaar geraakt zijn). Ze leiden inkomensverlies en komen mee op de sociale zekerheid terecht (je weet wel, die zekerheid die dit jaar alleen al tientallen miljarden extra kost in ons land, en reeds daarvoor al onhoudbaar was). De sociale zekerheid zal worden afgebouwd en de belastingen zullen stijgen. De sociaal-economisch miserie die zich in de middenklasse al jarenlang aan het opbouwen is, zal vroeg of laat volledig uit de hand lopen. De ongelijkheid is te groot. Het V-vormig herstel is nooit een optie geweest, en vroeg of laat zal dat ook in de consensus zichtbaar worden..
Maar wie ben ik hé.
Dat valt onmogelijk te voorspellen.
Men kan net zo goed schrijven: welke gebeurtenis zal de koersen nog meer omhoog duwen?
Volgens de Efficiënte Marktentheorie zijn alle voorziene gebeurtenissen met hun probaliteiten in de koersen verrekend. De markten worden daarom als "efficiënt" beschouwd.
Maar er zijn ook een deel beleggers die de koersen niet als "efficiënt" beschouwen. Zij menen dat zij daar hun voordeel mee kunnen doen.
Voor "kleine garnalen" zoals de meesten hier op dit forum, die op de laatste plaats staan van de informatieverstrekking van de gebeurtenissen die de beurzen bepalen, is het onmogelijk de inefficiënties van de markt te bepalen. We lopen steeds achter de feiten aan. We zijn daarom gedwongen de markten als wel "efficiënt" te beschouwen. Net daarom is de vraag "Wat zal de beurs nog meer omhoog duwen?" even zinnig als de vraag " Wat zal de beurs opnieuw doen crashen?"
Ik denk onder andere aan:
- optimistische berichten over de ontwikkeling van een vaccin
- het heropenen van de economie zonder dat de epidemie terugkomt
- bedrijfsresultaten over het tweede kwartaal die weliswaar slecht maar niet dramatisch zijn
- nog meer stimuli van de overheid en de centrale banken
Een tweede coronagolf die minder hoog wordt dan voorspeld (najaar).
Het effectief ontwikkelen van een vaccin tegen Corona.
Herverkiezing Trump, begin november.
Een Belgische regering. da's een mopje.
Het effectief ontwikkelen van een vaccin tegen Corona.
Herverkiezing Trump, begin november.
Een Belgische regering. da's een mopje.
Portefeuille: Aedifica - Ageas - Alfen - Alibaba - AMG - Barco - Bpost - Cofinimmo - ING - KBC - KBC Ancora - Montea - Nvidia - Shell - Shurgard - Solvay - Syensqo - Umicore - VGP - Xior
Die gebeurtenissen die jullie aangeven die de beurzen nog meer kunnen doen stijgen, zitten met hun waarschijnlijkheden dus al in de koersen verrekend. Net zo goed als de waarschijnlijkheid van gebeurtenissen die de koersen omlaag kunnen duwen.
Het spijt me dat ik dat niet beter kan uiteenzetten.
Het spijt me dat ik dat niet beter kan uiteenzetten.
Een stijging van de olieprijs...
Er zijn nog belangrijke dingen buiten corona ^^
Er zijn nog belangrijke dingen buiten corona ^^
Alles zit al in de koersen verrekend en toch zitten we ver boven het dieptepunt van een paar maanden geleden. Goed dus. Enkel een onverwachte catastrofale gebeurtenis zoals Trump die met corona besmet wordt kan nog roet in het eten gooien.