Stel jezelf hier even voor!
Re: Stel jezelf hier even voor!
Even redeneren:PhoenixFire schreef: ↑14 februari 2020, 14:28 Ik ben 27. Ik werk nu 4,5 jaar in de IT sector. Doel: Op pensioen voor mijn 40ste.
- Je zult op je 40ste een dikke 17 jaar gewerkt hebben.
- Dan kun je stoppen met werken, maar je krijgt nog geen pensioen. Pensioen krijg je pas vanaf je 65 jaar.
- Dat pensioen zal niet groot zijn omdat je maar 17 jaar gewerkt hebt.
- Je moet dus in de 17 jaar dat je werkt genoeg geld opzij zetten om 25 jaar zonder inkomen te overbruggen en de rest van je leven daarna je karig pensioen aan te vullen.
- Succes!
67 jaar.Yaris schreef: ↑7 maart 2020, 13:18Even redeneren:PhoenixFire schreef: ↑14 februari 2020, 14:28 Ik ben 27. Ik werk nu 4,5 jaar in de IT sector. Doel: Op pensioen voor mijn 40ste.
- Dan kun je stoppen met werken, maar je krijgt nog geen pensioen. Pensioen krijg je pas vanaf je 65 jaar.
- Succes!
En je moet je sociale zekerheid regelen.
Anderzijds: wie goed verdiend, of geërfd, heeft, kan dat.
Mijn spaarquota ligt dan ook tegen de 70%, dus na 8,8 jaar zou ik kunnen stoppen met werken zonder verlies van levensstandaard (die momenteel natuurlijk laag ligt bij mij).
Om dit binnen 1 jaar te bekomen moet je een spaarquota hebben van 96%, succes!
https://networthify.com/calculator/earl ... awalRate=4
Bedankt! Ik ga er trouwens van uit dat ik nooit een staatspensioen zal krijgen. Vertrouwen op de overheid voor een groot deel van je leven vind ik persoonlijk nogal naïefYaris schreef: ↑7 maart 2020, 13:18 Even redeneren:
- Dat pensioen zal niet groot zijn omdat je maar 17 jaar gewerkt hebt.
- Je moet dus in de 17 jaar dat je werkt genoeg geld opzij zetten om 25 jaar zonder inkomen te overbruggen en de rest van je leven daarna je karig pensioen aan te vullen.
- Succes!
*Wie goed kan sparen. Alles draait om hoeveel procent van je inkomen je kan sparen. Als je bijvoorbeeld met 500 euro kan rondkomen en maar 1000 euro per maand ontvangt, heb je nog steeds een spaarquota van 50% en ben je na 16 jaar financiëel onafhankelijk.
Je spaarquota is inderdaad een van de belangrijkste factoren in de weg naar financiële ook onafhankelijkheid. Het laag houden van je uitgaven (in het verleden en in de toekomst) is daar de belangrijkste factor in.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
En dat laatste is een pak moeilijker als je plots veel tijd hebt om dingen te doen. Wie gaat werken heeft minder tijd om geld uit te geven.
Het kost ook niet veel tijd om veel geld uit te geven.
Geld uitgeven zal dus wel meer van de eigen ingesteldheid afhangen dan van de tijd die je daarvoor beschikbaar hebt.
Anderzijds als je op je veertigste al wil stoppen met werken heb je waarschijnlijk nog niet veel van de wereld gezien.
Ligt de kans weer hoger dat je veel gaat uitgeven ipv te genieten van de kleine dingen. Als je je op latere leeftijd terugtrekt uit het gezelschap van werkenden moet het waarschijnlijk allemaal zo niet meer en kom je ook met minder toe.
Na 17 jaar al van je kapitaal gaan leven voor de rest van je leven is inderdaad een straffe toer.
Maar ja, veel doelen en dromen die ik had tussen mijn twintigste en dertigste zijn dromen gebleven en bleken enkele decennia later redelijk onrealistisch. Ben al blij dat ik op mijn zestigste financieel onafhankelijk kon zijn.
Mijn vriendin werkt nochtans ook in de IT sector en heeft er blijkbaar de verkeerde keuzes gemaakt. Mag tot haar 66ste blijven.
Geld uitgeven zal dus wel meer van de eigen ingesteldheid afhangen dan van de tijd die je daarvoor beschikbaar hebt.
Anderzijds als je op je veertigste al wil stoppen met werken heb je waarschijnlijk nog niet veel van de wereld gezien.
Ligt de kans weer hoger dat je veel gaat uitgeven ipv te genieten van de kleine dingen. Als je je op latere leeftijd terugtrekt uit het gezelschap van werkenden moet het waarschijnlijk allemaal zo niet meer en kom je ook met minder toe.
Na 17 jaar al van je kapitaal gaan leven voor de rest van je leven is inderdaad een straffe toer.
Maar ja, veel doelen en dromen die ik had tussen mijn twintigste en dertigste zijn dromen gebleven en bleken enkele decennia later redelijk onrealistisch. Ben al blij dat ik op mijn zestigste financieel onafhankelijk kon zijn.
Mijn vriendin werkt nochtans ook in de IT sector en heeft er blijkbaar de verkeerde keuzes gemaakt. Mag tot haar 66ste blijven.
Zou je kort willen schetsen hoe je financieel onafhankelijk bent geworden? Op welke leeftijd besloot je om in die richting te werken? Van welke middelen en financiële instrumenten werd er gebruik gemaakt?
Eventueel een PB indien dit staatsgeheimen zijn
Alvast bedankt,
neo
Als hij jef de wit is van cronosgroep, kun je het allemaal online vinden
Nee dat is geen staatsgeheim. En er is ook niets ingewikkeld of geheimzinnig aan.
Een combinatie van relatieve zuinigheid, af en toe geluk, meestal geen grote tegenslagen, goed uitgevallen keuzes en een beetje doorzicht.
Nooit bewust in die richting gewerkt. Gewoon de tering naar de nering zetten. Geduld hebben en niet meer uitgeven dan er binnenkomt.
Op 59-jarige leeftijd besloot ik gewoon dat het genoeg geweest was en had ik blijkbaar genoeg financiële middelen verworven om dezelfde levensstijl als voorheen aan te houden. Dus eigenlijk maar een jaar in die richting gewerkt. Niet dat ik hetzelfde inkomen heb als toen ik nog ging werken maar ik had toen iedere maand overschot en nu ook nog, hetzij minder. En op mijn leeftijd kan je met meer overschot dan je nodig hebt om goed te leven ook niet veel meer uitrichten.
Heb een eigen bijna autonome woning woning waar de komende jaren geen grote kosten meer aan te verwachten zijn, geen lopende leningen, weinig vaste kosten, voorlopig een vaste vriendin met een goed inkomen die bijdraagt in de gemeenschappelijke kosten en een gemengd maandelijks netto inkomen van 2500-3.400 euro.
Moet je niet de zot mee gaan uithangen maar er zijn er meer die voor minder moeten gaan werken en ook rond moeten komen.
Edit: Om geen verwarring te zaaien, ik verblijf meestal in Portugal. Haal je veel meer uit je geld, betaal je minder belastingen en het personeel werkt er aan 25% van de prijs dat ze het hier willen doen . In normale tijden vlieg je in no time ook voor een habbekrats heen en weer.
Koken moet je er ook niet doen. Voor 7-10 euro heb je al een goede warme maatijd en voor 15 euro een degelijk uitgebreid maal met drank inbegrepen. Op de kade, met zicht op de zee waar ze je maaltijd enkele uren geleden naar boven gehaald hebben.
Not.
Dag,
Ik ben Jan, 30 jaar oud. Heb de afgelopen jaren regelmatig de nieuwsberichten gelezen en het forum op deze website geraadpleegd. Nu besloten om ook iets actiever deel te nemen aan de gesprekken.
Achtergrond: arbeidersgezin, gescheiden ouders, masterdiploma - Jan modaal
Geïnteresseerd in financiën in de brede zin: handige besparingstips, het financieel beleid van onze regeringen, beleggingen, financiële onafhankelijkheid, fiscaliteit in België..
Inkomen: €2.700/maand en +/- €500 uit flexi (buiten coronatijden)
Eigen vermogen: +/- €155.000 (opgebouwd door arbeid)
Investeringen: grotendeels cash (-> KT: aankoop vastgoed), deels beleggingen
Groeten,
J
Ik ben Jan, 30 jaar oud. Heb de afgelopen jaren regelmatig de nieuwsberichten gelezen en het forum op deze website geraadpleegd. Nu besloten om ook iets actiever deel te nemen aan de gesprekken.
Achtergrond: arbeidersgezin, gescheiden ouders, masterdiploma - Jan modaal
Geïnteresseerd in financiën in de brede zin: handige besparingstips, het financieel beleid van onze regeringen, beleggingen, financiële onafhankelijkheid, fiscaliteit in België..
Inkomen: €2.700/maand en +/- €500 uit flexi (buiten coronatijden)
Eigen vermogen: +/- €155.000 (opgebouwd door arbeid)
Investeringen: grotendeels cash (-> KT: aankoop vastgoed), deels beleggingen
Groeten,
J
Hallo,
Ik ben een man van 38 uit het Antwerpse.
Geen diploma ( gestopt op 18)
Zelfstandig uitbater van een frituur.
En voor de coronacrisis uitbater van your second home (vakantiewoning)
Inkomsten verhuur en loon 7500€
Getrouwd papa van 4 kinderen.
Wij kopen en verbouwen elk jaar 1 huis en verkopen dat door.
Door dat hebben we nu een appartementenblok met 4 appartement in Lier
2 huizen in schilde
Momenteel hebben we 700.000€ schuld maar onze vastgoed is ongeveer 1.1miljoen waard.
Ons netto waarde is 350k.
8 jaar geleden zat ik in collectieve schuldenregeling. Maar door hard te werken 3 jobs en goede investeringen te doen ben ik er helemaal boven op gekomen.
Ik ben geïnteresseerd in vastgoed.
Ik ben een man van 38 uit het Antwerpse.
Geen diploma ( gestopt op 18)
Zelfstandig uitbater van een frituur.
En voor de coronacrisis uitbater van your second home (vakantiewoning)
Inkomsten verhuur en loon 7500€
Getrouwd papa van 4 kinderen.
Wij kopen en verbouwen elk jaar 1 huis en verkopen dat door.
Door dat hebben we nu een appartementenblok met 4 appartement in Lier
2 huizen in schilde
Momenteel hebben we 700.000€ schuld maar onze vastgoed is ongeveer 1.1miljoen waard.
Ons netto waarde is 350k.
8 jaar geleden zat ik in collectieve schuldenregeling. Maar door hard te werken 3 jobs en goede investeringen te doen ben ik er helemaal boven op gekomen.
Ik ben geïnteresseerd in vastgoed.
Hi all,
Fijn om een kroeg te hebben!
Ik gebruik dit forum voor vele zaken te onderzoeken. De discussie zorgt er voor dat ik soms dingen ga onderzoeken die ik anders niet zou doen. Ook al is het niet steeds toegespitst op mijn specifieke situatie.
Het is super om te zien dat er zo veel kennis hier verzameld is en super dat het allemaal zomaar bereikbaar is.
Ik ben 33, heb op mijn 28e een klein investeringshuisje van 100k verbouwd dat nu verhuurd wordt. (mijn jongensdroom)
Ik heb vrouw en kind, waarmee ik een eigen bescheiden woning gekocht heb vorig jaar. => fiscaal niet zo interesant wegens bovenstaande
Beide leningen lopen nog.
We hebben beide een gemiddelde bediende job (industrie en ambtenaar) en kunnen nog wat sparen on the side.
Onze plannen zijn om binnen enkele jaren iets ruimer te gaan wonen als we wat beter gesettled zijn en de gezinssituatie zeker is (waar wonen, op hoeveel kinderen landen we, ...).
Ik denk binnen een aantal jaren een rustigere job te gaan doen met wat meer vrije tijd, en wil tegen dan graag zeker zijn dat alle financiële risico's zowat afgedekt zijn.
that's me
Fijn om een kroeg te hebben!
Ik gebruik dit forum voor vele zaken te onderzoeken. De discussie zorgt er voor dat ik soms dingen ga onderzoeken die ik anders niet zou doen. Ook al is het niet steeds toegespitst op mijn specifieke situatie.
Het is super om te zien dat er zo veel kennis hier verzameld is en super dat het allemaal zomaar bereikbaar is.
Ik ben 33, heb op mijn 28e een klein investeringshuisje van 100k verbouwd dat nu verhuurd wordt. (mijn jongensdroom)
Ik heb vrouw en kind, waarmee ik een eigen bescheiden woning gekocht heb vorig jaar. => fiscaal niet zo interesant wegens bovenstaande
Beide leningen lopen nog.
We hebben beide een gemiddelde bediende job (industrie en ambtenaar) en kunnen nog wat sparen on the side.
Onze plannen zijn om binnen enkele jaren iets ruimer te gaan wonen als we wat beter gesettled zijn en de gezinssituatie zeker is (waar wonen, op hoeveel kinderen landen we, ...).
Ik denk binnen een aantal jaren een rustigere job te gaan doen met wat meer vrije tijd, en wil tegen dan graag zeker zijn dat alle financiële risico's zowat afgedekt zijn.
that's me
Welkom!
Wat bedoel je met: "op hoeveel kinderen landen we"?
Laat je dat aan het toeval over? Ikzelf wou nooit kinderen maar het zouden er voor mij sowieso nooit meer dan twee geweest zijn.
Wat bedoel je met: "op hoeveel kinderen landen we"?
Laat je dat aan het toeval over? Ikzelf wou nooit kinderen maar het zouden er voor mij sowieso nooit meer dan twee geweest zijn.
bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen