Corona en de cijfers
Re: Corona en de cijfers
Nog voor de euro, in de jaren 1998 en 2001 ken ik iemand die 2 bouwvallige huizen kocht voor resp 1.1 miljoen en 900k bef en ze renoveerde. Alles zelf gerenoveerd met hulp kinderen en ouders (arbeidsgewond). In eerste woning ongeveer 300k ingestoken en 2e 1miljoen bef doorheen de jaren ook.
Huizen zijn nu 200k en 270 k euro waard.
Dus het kon wel degelijk maar dan is er wel enorm veel arbeidstijd ingestoken en die uren kan je dan niet meetellen meestal.
Huizen zijn nu 200k en 270 k euro waard.
Dus het kon wel degelijk maar dan is er wel enorm veel arbeidstijd ingestoken en die uren kan je dan niet meetellen meestal.
Huizen zijn voor mij naast woongelegenheid ook een investering.geebee schreef: ↑23 mei 2020, 16:41 Dat wou ik ook niet beweren maar ik denk niet dat er veel huizen van 30000 naar 600000 euro gaan in een generatie tijd ... jouw voorbeeld is in jouw geval misschien realistisch gebleken maar in het algemeen kan dit zeker niet, mocht mijn woning die ik 25 jaar geleden kocht x20 gegaan zijn dan zou het nu verkocht worden aan 2500000 euro ... mocht dat maar waar zijn.
En zoals iedere investering heb je een beetje kennis, wat geluk en vooral temporisering nodig: op tijd instappen en vooral op tijd uitstappen. De meeste mensen maken de fout, toch als het op een huis aankomt, om in te stappen en nooit meer durven uit te stappen. Dan stijgt hun goed in waarde, laten ze de top voorbij gaan en vervolgens daalt hun huis weer in waarde als ze er niet terug in investeren.
Het is niet dat ik buitengewoon intelligent ben (ik heb geen enkel erkend diploma) van bijzondere komaf (eerst opgegroeid in huurhuizen en nadien in een sociale woonwijk 'Kleine landeigendom' voor de kenners van het verleden), kan teren op een aanzienlijke erfenis (ouders zijn allebei nog in leven dus dat wordt een erfenissprong), of rijk getrouwd ben (geloof niet in levenslange relaties en al zeker niet bij wet vast gelegd). Middelmatig tot en met dus. Geen reden om aan te nemen dat wat ik voor elkaar krijg een gemiddeld ander niet zou lukken. Laat staan dat ik tot de 5% gefortuneerden van dit gewest zou behoren.
Het enige verschil is misschien dat ik er ronduit voor uitkom dat ik het zo slecht nog niet heb en dat het in de Vlaamse aard zit om in het openbaar over alles en nog wat zonder gegronde reden te klagen terwijl de centjes achter de gordijnen geteld worden.
Om het over cijfers te hebben, van wie zijn dan al die spaartegoeden als dit een regio van armoezaaiers is die nauwelijks rondkomt?
In het lang en het breed op TV komen klagen dat je op het punt staat om tot de voedselbank veroordeeld te worden met een buitenformaat flatscreen op de achtergrond aan de muur. Je moet maar durven. Ga dan gewoon naar een 'instelling' als togoodtogo en je hebt met twee voor 10 euro minstens twee dagen heel goed gegeten zonder te moeten bedelen.
Maar het zijn wel belastingvrije uren. Ik heb de uren niet geteld die ik in die 7 jaar renovatie gestoken heb. Ik weet wel dat ik 2 linkerhanden heb en een technische onbenul ben. Maar voor- en na de werkuren afbreken, versjouwen, meehelpen en je ogen gebruiken en die informatie opslaan en reproduceren kan bijna iedere jonge gast tussen zijn 20ste en 30ste.
Je kan als alternatieve optie je ook met twee van in het begin tot over de oren in de schulden steken om voor je dertigste een afgewerkte woning met aangelegde tuin en minstens twee auto's op de oprit te hebben staan. Maar kom dan tien jaar later niet zeuren dat die ouderen die blijkbaar alles in de schoot is gevallen even moeten bijpassen omdat er een crisisje voorbijtrekt.
De bedrijven weten nu niet waar te zoeken om gemotiveerde en goede werkkrachten te vinden. Toen ik op mijn 18de van school kwam stonden ze nog rijenlang fysiek voor het doplokaal en moest je nog een jaar lang bijna gratis voor de overheid gaan 'presteren'. Geen dag in mijn leven zonder betaald werk gezeten. En toch is het nu blijkbaar crisis voor de jongeren en leefden men blijkbaar ervoor van het mana dat uit de hemel kwam vallen.
Je wil werken en zelf iets verdienen of je wil het niet. Dat is een tijdloos gegeven.
Inclusief kosten dan nog.
En je omschrijving krot zou nog kunnen kloppen ook.
Overwegend loden waterpijpen, gedeeltelijk met stof overtrokken elektriciteitsleidingen, volstenen bakstenen muren zonder spouw, vloeren op zandbed, enkel glas met af en toe een barst, een open haard als verwarming....
Een volledig nieuw ingerichte nieuwbouw met alles er op en aan (waarschijnlijk incl. jarenlange lening) gaat gedurende de looptijd van de lening waarschijnlijk niet heel veel in waarde vermeerderen.
Niets mis met die keuze. Maar als die keuze na een aantal jaren en bij de minste tegenslag als een molensteen om je nek hangt moet je ook niet bij een ander gaan schooien omdat hij na tien jaar wroeten al uit de schulden is en vervolgens nog jarenlang kan sparen en voorzichtig beleggen om daarna zogezegd op het einde van zijn actief leven er zo 'overdreven' welvarend bij te zitten dat er wel gerechtvaardigd een extra aanslagje bij kan om diegenen vooruit te helpen die er vanaf het begin al graag wat comfortabeler bij zaten.
Comfort en spaargeld vraagt meestal tijd, werken, ontzegging en discipline en komt zelden instant uit de lucht vallen.
Net zoals de meeste mensen verantwoordelijk zijn voor hun eigen putten.
Het is natuurlijk voor je eigen welzijn gemakkelijker te denken dat je eigen putten voortkomen uit ongeluk en de anderen gewoon geluk gehad hebben.€
Maar jongeren kunnen het blijkbaar nog beter. Op mijn dertigste had ik zoals andere forumgebruikers geen 150.000 € spaargeld en geen maandelijks inkomen van 3200 €. Daar moest ik na 42 jaar nog hard voor uit mijn pijp komen.
Die gaan mij dus waarschijnlijk los voorbij schieten. TU!
Laatst gewijzigd door Jefdewit op 23 mei 2020, 20:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Vandaag zelf eens een overzicht gemaakt van de oversterfte op basis van raw data.
Aandelenportefeuille netto met 1296% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: +7,8% (tem 31 dec '24)
Momenteel: 29% Rapid7, IVU, WTW; 71% cash
Momenteel: 29% Rapid7, IVU, WTW; 71% cash
Ok, duidelijke cijfers, en nu de conclusies?
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
Mooi initiatief. Bedankt voor de moeite
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Kan je daar dan al conclusies uit trekken?
Sterftecijfers worden normaal over een jaar berekend.
Voor 2020 heb je nog maar cijfers van een paar maanden.
Misschien is er in het tweede deel van het jaar een ondersterfte omdat veel mensen die door corona geveld werden in normale omstandigheden maar een paar maand langer geleefd hadden?
Op jaarbasis is er gezien vanaf 2021 dan minder aan de hand?
En wat als je de sterftecijfers van geheel 2020 (zwak griepjaar) gaat vergelijken met een zwaar griepjaar (maar zonder verregaande beperkende maatregelen)? Vergeleken daarmee is er misschien geen of weinig oversterfte?
Met statistieken kan je alle kanten uit. En al helemaal als ze fragmentarisch zijn.
Dat je met statistieken alle kanten op kan is eerder gezegd (en ook door mij).Jefdewit schreef: ↑23 mei 2020, 20:10Kan je daar dan al conclusies uit trekken?
Sterftecijfers worden normaal over een jaar berekend.
Voor 2020 heb je nog maar cijfers van een paar maanden.
Misschien is er in het tweede deel van het jaar een ondersterfte omdat veel mensen die door corona geveld werden in normale omstandigheden maar een paar maand langer geleefd hadden?
Op jaarbasis is er gezien vanaf 2021 dan minder aan de hand?
En wat als je de sterftecijfers van geheel 2020 (zwak griepjaar) gaat vergelijken met een zwaar griepjaar (maar zonder verregaande beperkende maatregelen)? Vergeleken daarmee is er misschien geen of weinig oversterfte?
Met statistieken kan je alle kanten uit. En al helemaal als ze fragmentarisch zijn.
Je moet vergelijken met drie of vier opeenvolgende jaren. Anders heeft het geen zin en kan je nooit tot een conclusie komen.
Maar in deze berekening (dank aan GPV) wordt ook duidelijk dat BE niet de laatste in de rangschikking is.
Voor wat het dan nog waard zou zijn als dat wel zo was.
Er zijn nog andere elementen die het resultaat beinvloeden...
Als je het gemiddelde sterftecijfer zou nemen van 2015 tot 2018 en van 2021 tot 2024 kan je waarschijnlijk van ieder jaar, 2020 incluis, vertellen dat het geen gemiddeld jaar was.
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
Zoek de contradictie ...
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Geen contradictie....
Hoor jij nooit : 'Dat heb je goed gedaan.. maar het is niet volledig ?
Demagogie .... (Alweer). Het past niet in je kraam en wel in het mijne
Hoor jij nooit : 'Dat heb je goed gedaan.. maar het is niet volledig ?
Demagogie .... (Alweer). Het past niet in je kraam en wel in het mijne
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
Ik ben content voor je, je bent andermaal blij met een dode mus
Er scoren twee landen nog slechter qua oversterfte, hoera ...
Terwijl mijn kraam eerder zag dat België het slechts scoorde wat landen betreft wier rapport via Eurostat komt
Je ziet wat je wilt zien en je bent blind aan meer dan één oog.
Weer over naar het onderwerp :
Business as usual heeft zijn nadelen :
https://www.hln.be/nieuws/buitenland/co ... ~a5c36163/
Nog een geluk dat we die maatregelen hadden.
Weer over naar het onderwerp :
Business as usual heeft zijn nadelen :
https://www.hln.be/nieuws/buitenland/co ... ~a5c36163/
Nog een geluk dat we die maatregelen hadden.
haelewyn schreef: Maar in deze berekening (dank aan GPV) wordt ook duidelijk dat BE niet de laatste in de rangschikking is.
Zoals je zelf aantoont en nog eens benadrukt: absoluut niets.
Waarmee ik ook niet wil toetreden tot het clubje dat zich zit blind te staren op een wedstrijdje rangschikking dat totaal naast de kwestie is. Statistisch gezien behoor ik tot geen enkele risicogroep maar mijn nuchter verstand zegt me dat ik best toch zelf de nodige maatregelen neem en blijf aanhouden tot de laatste statisticus zichzelf begraven heeft. Waren ze niet nodig verlies ik er ook niets of toch niet veel door. Blijken ze toch nodig geweest te zijn eindig aan de goede kant van een of andere statistiek.
Maar ik ben uit principe niet voor verplichtingen. En als zeker niet als deze inconsequent en onlogisch zijn. Ieder moet maar zijn eigen gezond verstand gebruiken en de maatregelen nemen en volgen die hij zelf belangrijk acht. Zolang iedereen er zelf maar de gevolgen van wil dragen. Of België als groep dan eerste, laatste of ergens tussenin zit maakt individueel niets uit.
Je zal individueel maar een dode Luxemburger zijn of een gezonde springlevende Spanjaard. Ik weet wel in welke landenrangschikking ik dan individueel wil zitten.
Ik zou nog kunnen begrijpen dat een groep zonder veel gezond verstand zich dan maar laat leiden door enkelingen met gezond verstand die het voor het zeggen hebben. Helaas blinkt de laatste groep uit door afwezigheid.
Van de slovaken schijnen we nog wat te kunnen leren... Zouden ze daar ook beter gecommuniceerd hebben ?
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/05/23 ... esverhaal/
Ik weet niet of dit hier al gepasseerd is, het succesverhaal zou wel eens met genetica te maken kunnen hebben :haelewyn schreef: ↑24 mei 2020, 13:17 Van de slovaken schijnen we nog wat te kunnen leren... Zouden ze daar ook beter gecommuniceerd hebben ?
UGent-onderzoekers geloven dat genetische verschillen tussen de inwoners verklaren waarom het coronavirus in sommige landen een hogere tol eist. Uit onderzoek blijkt dat er in landen waar een specifieke variant van het ACE1-gen vaak voorkomt, minder besmettingen en overlijdens worden geteld. Concreet gaat het om het D-polymorfisme van het bewuste gen, dat vooral in Oost-Europa voorkomt.
kwam net voorbij op LinkedIn
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.