vermogensbeheer
Re: vermogensbeheer
Beleggen in aandelen blijft een goede manier om de inflatie aan te pakken.
Als je 10 jaar geleden 10000 Euro belegd zou hebben in een breed gespreide aandelen portefeuille zou je vandaag meer dan 26000 Euro hebben -- zelfs met de crash van dit jaar.
Dit is het gemiddelde van de buy en hold beleggers; sommige beleggers zullen meer hebben, andere minder.
Dus, als de geschiedenis zich herhaald, zou de 35000 Euro van vandaag belegd in een breed gespreide aandelenportefeuille zou je binnen 10 jaar die auto van 55000 Euro ruim kunnen kopen.
(opmerking: een bedrag van 35000 Euro lijkt me zeer veel geld om aan zo'n vergankelijk materialistisch object te geven)
Bogleheads bestaan al sinds 1998, en de strategie is sinds die tijd heel consistent gebleven.
https://www.bogleheads.org/AboutUs.php
Laatst gewijzigd door B7H4long op 24 mei 2020, 19:34, 2 keer totaal gewijzigd.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Met het verschil dat het je eigen keuze is als je op de beurs verliest. Je kiest er immers zelf voor om aan een lagere prijs te verkopen dan je hebt aangekocht. Tenzij wanneer het bedrijf waarin je aandelen had failliet gegaan is.
OMG ,,, now,; das niks voor mij.. blijf ik héél héél ver van weg.
Kan 2 reden hebben, of wel ken ik er niets van, of ik denk er veel van te kennen en wantrouw het..
één ding is zeker, je maakt er de banken rijker van, en als je veel geluk hebt win je een beetje..
Verlies je, accept and go on with your life...
En je verlies incasseren is niet alleen van toepassing op de beurs hoor,,
Laatst gewijzigd door ludo op 24 mei 2020, 19:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Iemand nieuws van Zeezout ?
heyhey, over welke vermogensbeheerder gaat het?E10ne schreef: ↑24 mei 2020, 15:59 In mei 2015 liet ik me overhalen om voor 10.000 euro in te stappen in hun vermogensbeheer.
Nu 5 jaar later en een x-aantal herbalanceringen verder sta ik op - 1,4%.
Verscheidene zaken meegemaakt op die jaren, zo hebben ze bvb deelbewijzen verkocht bij een wegzakkend fonds om 3 mnd later terug deelbewijzen van dat fonds aan te kopen terwijl het maar bleef dalen.
Zal misschien aan mij liggen maar lijkt mij weinig logica in te zitten.
Ik hoop dat dit jaar alles terug break even komt, dan verkoop ik deze boel.
Heb in het verleden nog gelezen dat dergelijke zaken mogelijks door een computor worden uitgevoerd en niet door mensen, ik zou het moeten geloven.
vermogensbeheer is discretionair, maw je vertrouwt hen om jouw geld optimaal te gaan investeren. Het is goed mogelijk dat jij geen logica ziet in hun beslissingen (bijv. bepaalde aan- en verkopen). Als je daar van wakker ligt: best ermee stoppen
![Wink ;)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/wink.gif)
(opmerking: een bedrag van 35000 Euro lijkt me zeer veel geld om aan zo'n vergankelijk materialistisch object te geven)
ja als een bedrijfswagen in bezit is dit veel geld.
Zou anders ze hier niet willen tegen komen met een prive wagen die meer kost.
De bmw - volvo - audi - mercedes zijn allemaal goedkoper zeker.
En misschien eens een poll organiseren hoeveel kleine beleggers die cijfers halen en of gehaald hebben.
En over het feit dat 10000 € van 2010 nu geen 10000 € meer is waar evenveel mee te kopen is zoals gewoonlijk negeren.
Enkel winst cijfers 10000 € wordt 25000 € , de rest gewoon negeren.
Stijging auto's - stijging huizen prijzen, energie prijzen , internet enz en dat allemaal goed te maken op de beurs , ernstig blijven he.
En vorig jaar een portefeuille aangemaakt met uw gouden graal , staat nog altijd op - 4 %.(volgens de tijd)
Als die in 2010 was gekocht zou die heden nog op winst staan ware al erg.
Heeft op een mooie winst gestaan maar heden .
Het verleden is voorbij , tenzij het verleden in de toekomst ook zo gaat zijn.
Cijfers uit het verleden tellen niet al verscheidene keren gelezen als antwoord.
Maar waar komen uw cijfers vandaan juist ja uit het verleden.
Fondsen mag men niet naar het verleden kijken voor rendement,
ETF mag men dan wel naar het verleden kijken ?
Cijfers en rendementen uit het verleden he , op vandaag toepassen.
Ja zijn toch uw eigen centjes niet met uw raadgevingen.
ja als een bedrijfswagen in bezit is dit veel geld.
Zou anders ze hier niet willen tegen komen met een prive wagen die meer kost.
De bmw - volvo - audi - mercedes zijn allemaal goedkoper zeker.
En misschien eens een poll organiseren hoeveel kleine beleggers die cijfers halen en of gehaald hebben.
En over het feit dat 10000 € van 2010 nu geen 10000 € meer is waar evenveel mee te kopen is zoals gewoonlijk negeren.
Enkel winst cijfers 10000 € wordt 25000 € , de rest gewoon negeren.
Stijging auto's - stijging huizen prijzen, energie prijzen , internet enz en dat allemaal goed te maken op de beurs , ernstig blijven he.
En vorig jaar een portefeuille aangemaakt met uw gouden graal , staat nog altijd op - 4 %.(volgens de tijd)
Als die in 2010 was gekocht zou die heden nog op winst staan ware al erg.
Heeft op een mooie winst gestaan maar heden .
Het verleden is voorbij , tenzij het verleden in de toekomst ook zo gaat zijn.
Cijfers uit het verleden tellen niet al verscheidene keren gelezen als antwoord.
Maar waar komen uw cijfers vandaan juist ja uit het verleden.
Fondsen mag men niet naar het verleden kijken voor rendement,
ETF mag men dan wel naar het verleden kijken ?
Cijfers en rendementen uit het verleden he , op vandaag toepassen.
Ja zijn toch uw eigen centjes niet met uw raadgevingen.
Estate Guru believer.
Op de beurs kan je niet kiezen of je wint of verliest.. Dat heb je niet in de hand wat de beurs doet.
Zo kan je wel 50 jaar wachten tot je aandelen op winst staan,of misschien wel nooit..
Je parkeert dus geld en je krijgt er misschien minder voor terug dan je inleg terwijl het leven intussen duurder wordt..
En als je geluk hebt verkoop je met winst, maar wat doe je dan met dat geld als je het op die moment niet nodig hebt??? Terug beleggen?? enzo blijft da spelletje duren, en op moment dat je het nodig hebt staan ze laag, en zal je moeten kiezen, laten staan, je aankoop uitstellen of je verlies nemen.. Thats live..
-
- Hero Member
- Contacteer:
Hetzelfde geldt overigens in zeker mate ook voor een spaarrekening of cash. Daarmee genereer je de laatste tijd een verlies van een kleine 2% per jaar. Enige tijd geleden is dat nog slechter geweest, met hoge nominale intrestvoeten en nog hogere inflatie.
Een spreiding over verschillende eigendomsklassen beschermen tegen verschillende risico's:
- Liquiditeitsrisico. Op korte tijd een rekening niet kunnen betalen terwijl je op zich zwemt in het geld wil je vermijden. Daarvoor hou je best voldoende cash.
- Inflatierisico. Je wil vermijden dat je cash/spaarrekening/... niets meer waard is door stijgende prijzen. Aandelen zijn over het algemeen veel inflatiebestendiger dan cash. Op zijn minst een minimum aan aandelen bezitten kan je dus zien als een verzekering tegen een scenario met hoge inflatie.
Een deel van je overschotten in de beurs steken _verlaagt_ dus je risico, zelfs al heb je inderdaad niet in de hand wat de beurs doet!
Met een spaarrekening weet je jaar na jaar wat je extra krijgt, en met cash weet je wat je hebt..fropskottel schreef: ↑25 mei 2020, 11:22Hetzelfde geldt overigens in zeker mate ook voor een spaarrekening of cash. Daarmee genereer je de laatste tijd een verlies van een kleine 2% per jaar. Enige tijd geleden is dat nog slechter geweest, met hoge nominale intrestvoeten en nog hogere inflatie.
Een spreiding over verschillende eigendomsklassen beschermen tegen verschillende risico's:
- Liquiditeitsrisico. Op korte tijd een rekening niet kunnen betalen terwijl je op zich zwemt in het geld wil je vermijden. Daarvoor hou je best voldoende cash.
- Inflatierisico. Je wil vermijden dat je cash/spaarrekening/... niets meer waard is door stijgende prijzen. Aandelen zijn over het algemeen veel inflatiebestendiger dan cash. Op zijn minst een minimum aan aandelen bezitten kan je dus zien als een verzekering tegen een scenario met hoge inflatie.
Een deel van je overschotten in de beurs steken _verlaagt_ dus je risico, zelfs al heb je inderdaad niet in de hand wat de beurs doet!
Met de beurs weet je het niet, hopen op winst ja,, maar das koffie dik kijken.
Enkel de banken en de economie varen er wel bij,
-
- Hero Member
- Contacteer:
Met een spaarrekening weet je welke cijfertjes je hebt. Je weet niet wat je met die cijfertjes gaat kunnen doen, wat de waarde van die cijfertjes zal zijn. Dat is inflatierisico.
Hoe lang denk je dat hyperinflatie in België geleden is? Ongeveer 77 jaar. In 1943 kostte een brood in de geboortestad van mijn grootvader toen 90 BEF. Voor de jonge generatie: dat is ongeveer 2.25€, niet gecorrigeerd voor inflatie. Daar sta je dan met je goed gevulde spaarrekening met veel cijfertjes.
Als ik het over diversificatie had om het inflatierisico tegen te gaan ging het mij ook over de beurs, maar niet uitsluitend natuurlijk. In tijden van negatieve reële inflatie ga je met iets anders dan een spaarrekening of cash moeten komen om de koopkracht van je kapitaal te behouden.
Diversificatie kan je inflatierisico verminderen. De beurs kan daarbij een deel van de oplossing zijn.
@platinplatin schreef: ↑24 mei 2020, 19:06En dan komt Bh4 om het hoekje kijken met de gouden raad. beleg in Etf's zoveel beter.
Wat die al opgeraapt heeft , moet al stinkend rijk zijn met Etf's , maar vermits hier nog of forum , dreaming , dreaming zeker.
Ja verkoop praatjes , hopelijk stopt het eens in elk Topic die Etf's.
We weten nu na al die jaren , dat die kosten lager zijn van die Etf's.
Maar de golden globe ....... jammer maar helaas.
Of iedereen in de Bogle heads wil meegaan ? of ze binnen de x jaar hun kas gekeerd hebben , zullen we nooit weten zeker.
Vandaag zeggen ze dit , of ze hun eventueel falen ook zo gaan promoten ?
Blijkbaar toch de gouden graal , moest het de inflatie bijbenen , overstijgen.
Remember die car van heden 35000 € die binnen 10 j 55000 € kost.
En ondanks Etf kan men dit niet bijbenen.
Is zoiets waarbij( men het zogezegd niet heeft gelezen ) men op de vlakte blijft.
Het zwakke punt van het beleggen in eender wat ??
Is geen grafiekje van te vinden zeker.
Iets van een splinter zien in het oog van een ander en de balk in eigen oog niet, lijkt me toepasselijk.
Eerste aankoop ETF is hier op 02/08/2016, geleidelijk ingestapt tot nu. Resultaat +9,7%. (Heeft ook al +35% gestaan en -5%.)
Zat jij niet in de flexer, fixer, mixer-toestanden van mijnkapitaal? Hoeveel winst gaf dat eigenlijk zoal de laatste jaren?
Als uw belegging ( aandeel, fonds, ETF, ....) stijgt, dan denk je, hebberig dat je bent als belegger, niet aan verkopen.
Als uw belegging daalt dan denk je het zal wel terug stijgen en je verkoopt ook niet.
Maar voor je het beseft is al je winst weg en kijk je zelfs aan op verlies.
Ik begin te beseffen dat ik bij een redelijke winst, die winst moet nemen en daarna eventueel terug moet instappen. Van winst nemen word je niet armer!
Zo denk ik daarover.![Wink ;)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/wink.gif)
Als uw belegging daalt dan denk je het zal wel terug stijgen en je verkoopt ook niet.
Maar voor je het beseft is al je winst weg en kijk je zelfs aan op verlies.
Ik begin te beseffen dat ik bij een redelijke winst, die winst moet nemen en daarna eventueel terug moet instappen. Van winst nemen word je niet armer!
Zo denk ik daarover.
Anderzijds is er een oude beurswijsheid die zegt: "Let your profits run and cut your losses."
De analogie is niet van mij, maar ik denk dat ik ze hier heb gelezen: bij de Ronde van Frankrijk wedt men toch ook niet op de laatsten in het klassement? Dat doet men bij diegenen die voorop staan in de stand.
De analogie is niet van mij, maar ik denk dat ik ze hier heb gelezen: bij de Ronde van Frankrijk wedt men toch ook niet op de laatsten in het klassement? Dat doet men bij diegenen die voorop staan in de stand.
Zijn al veel antwoorden gepasseerd in dit topic, maar niet echt veel waar de topicstarter iets mee is lijkt mij.
Mijn raad: laat je geld staan bij dat fonds & lees je ondertussen wat in in zelf beleggen. Als je denkt dat je er klaar voor bent verkoop het dan & koop dan aandelen/ETFs of nog iets anders... (wat je ondertussen denkt dat het beste zal werken voor jou)
Mijn raad: laat je geld staan bij dat fonds & lees je ondertussen wat in in zelf beleggen. Als je denkt dat je er klaar voor bent verkoop het dan & koop dan aandelen/ETFs of nog iets anders... (wat je ondertussen denkt dat het beste zal werken voor jou)