Corona-virus.
Re: Corona-virus.
Ondertussen gaan in Italië de sportzalen en zwembaden weer open. In Spanje mocht je al op de terrassen eten en drinken, nu mag het ook weer binnen.
Ilja Pfeiffer had in de Standaard een nogal zwartgallige column over zijn saaie lockdown-leven in Genua, nu is hij al zijn aperitivo aan het nemen op de Piazza delle Erbe.
En hier ? Noppes. Nul de ballen. Nada.
Geen wonder, dat de horecaverenigingen roepen dat er vóór 3 juni iets moet worden beslist, anders hoeft het niet meer.
Toegegeven, België is natuurlijk wereldmarktlijder in aantal COVID-doden, maar het land doet het niet zo veel slechter dan Spanje en Italië. Dus het wordt wel tijd, dat België in actie schiet.
Ilja Pfeiffer had in de Standaard een nogal zwartgallige column over zijn saaie lockdown-leven in Genua, nu is hij al zijn aperitivo aan het nemen op de Piazza delle Erbe.
En hier ? Noppes. Nul de ballen. Nada.
Geen wonder, dat de horecaverenigingen roepen dat er vóór 3 juni iets moet worden beslist, anders hoeft het niet meer.
Toegegeven, België is natuurlijk wereldmarktlijder in aantal COVID-doden, maar het land doet het niet zo veel slechter dan Spanje en Italië. Dus het wordt wel tijd, dat België in actie schiet.
Tja, Haelewyn heeft natuurlijk wel wat praktijkervaring.
Mij lijkt het dat die veranderende normen vooral met paraplu opentrekken te maken hebben.
Bvb. in die 25+ jaren dat ik zowat ieder jaar wel een of andere EHBO cursus of update of weet ik veel wat heb moeten volgen, heb ik heel veel zien veranderen. In het begin dacht ik echt dat we leerden iemands leven te redden, op het einde werd het me overduidelijk dat al dat gepalaver daar heel weinig mee te maken heeft.
De evolutie:
Als, ondertussen meer dan 30 jaar geleden, iemands been afgerukt werd, moest je een tourniquet leggen.
Dat werd afgeschaft omdat men blijkbaar teveel gevallen had waar weefsel onder de tourniquet afstierf met de nare gevolgen wanneer de chirurg ze loste. Vanaf nu stelpen met een doek.
Bij een update een achttal jaren geleden werd beweerd dat zelfs stelpen niet meer nodig was omdat er 'spiertjes' rond aders en slagaders zitten die in spasme gaan wanneer doorgesneden waardoor het bloeden vanzelf gestelpt wordt!? Die update werd wel gegeven door een blonde dame. Het was misschien gewoon een dom blondje? Ze heeft het wel duidelijk bevestigd toen ik vroeg of ze letterlijk bedoelde wat ze zei.
Nog zo ene: het ene jaar moest de hartmassage zo hard dat de borst van de pop minimaal 10 cm ingedrukt werd, het jaar erna was dat te hard!?
Dat laatste is misschien een techniciteit, maar bij dat eerste stel ik me als leek toch serieus vragen.
Ik heb maar beslist aan die hocus pocus niet meer mee te doen omdat het niet meer is dan de verantwoordelijkheid naar beneden af te schuiven.
Mij lijkt het dat die veranderende normen vooral met paraplu opentrekken te maken hebben.
Bvb. in die 25+ jaren dat ik zowat ieder jaar wel een of andere EHBO cursus of update of weet ik veel wat heb moeten volgen, heb ik heel veel zien veranderen. In het begin dacht ik echt dat we leerden iemands leven te redden, op het einde werd het me overduidelijk dat al dat gepalaver daar heel weinig mee te maken heeft.
De evolutie:
Als, ondertussen meer dan 30 jaar geleden, iemands been afgerukt werd, moest je een tourniquet leggen.
Dat werd afgeschaft omdat men blijkbaar teveel gevallen had waar weefsel onder de tourniquet afstierf met de nare gevolgen wanneer de chirurg ze loste. Vanaf nu stelpen met een doek.
Bij een update een achttal jaren geleden werd beweerd dat zelfs stelpen niet meer nodig was omdat er 'spiertjes' rond aders en slagaders zitten die in spasme gaan wanneer doorgesneden waardoor het bloeden vanzelf gestelpt wordt!? Die update werd wel gegeven door een blonde dame. Het was misschien gewoon een dom blondje? Ze heeft het wel duidelijk bevestigd toen ik vroeg of ze letterlijk bedoelde wat ze zei.
Nog zo ene: het ene jaar moest de hartmassage zo hard dat de borst van de pop minimaal 10 cm ingedrukt werd, het jaar erna was dat te hard!?
Dat laatste is misschien een techniciteit, maar bij dat eerste stel ik me als leek toch serieus vragen.
Ik heb maar beslist aan die hocus pocus niet meer mee te doen omdat het niet meer is dan de verantwoordelijkheid naar beneden af te schuiven.
The tree of liberty must be refreshed from time to time with the blood of patriots and tyrants. Thomas Jefferson.
Freedom is not free.
Freedom is not free.
België en actie in één zin?
The tree of liberty must be refreshed from time to time with the blood of patriots and tyrants. Thomas Jefferson.
Freedom is not free.
Freedom is not free.
Gedaan dus met "schuldig verzuim" ... awel, meneer de rechter, ik heb hem laten liggen omdat ik dacht dat hij corona had ...
Klopt. En schuldig moet je je alleen voelen als je volstrekt niets doet en er maar wat op staat te kijken als er binnen enkele minuten geen professionele hulp kan aanwezig zijn.
De slaagkansen zijn ook heel wisselvallig en ook niet tijdgebonden.
Zo ben ik er bv. al getuige van geweest dat een persoon waarbij ik binnen de minuut, bij toeval, aanwezig was en kon beginnen reanimeren, waar al 5 minuten later semi-professionele hulp (ambulanciers met apparatuur) het kon overnemen en tien minuten later gevolgd door proffesionel hulp (MUG-team met arts) het uiteindelijk niet gehaald heeft en ter plaatse is overleden.
Anderzijds een persoon aangetroffen die al geruime tijd in het water dreef en volledig en zonder enig teken van leven uit het water werd gehaald en men tegen alle verwachtingen in op een goede afloop toch begon te reanimeren. Pas na een kwartier was een MUG-team aanwezig om het over te nemen. Die zijn nog een half uur ter plaatse bezig geweest met reanimeren en hebben het slachtoffer dan overgebracht naar een UZ. Tegen alle verwachtingen in heeft het slachtoffer het gehaald zonder blijvend letsel. Of toch niet meer geestelijk letsel dan voor de levensbedreigende situatie ontstond.
Je kan het dus als leek bijna nooit op voorhand inschatten.
Voor het gebruik van een AED is ook geen enkele voorafgaande kennis vereist. Dat ding spreekt nl. tegen je en zegt letterlijk stap voor stap wat je moet doen. Je moet er alleen aan durven beginnen.
Laatst gewijzigd door Jefdewit op 25 mei 2020, 16:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Op zijn minst een agentschap die het hele gebeuren kan voorzien van een paar duizend regeltjes met behoorlijke controlescontextbinder schreef: ↑25 mei 2020, 13:03 Iedereen zegt dat de cafés het laatst zullen openen maar onze buren vermoeden dat de parenclubs het langst gaan moeten wachten.
Is blijkbaar ook een groep die in het ongewisse wordt gelaten, mss moeten we daar een minister voor aanstellen
jobs jobs
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
Wel, ze maken toch vlot soaps?
Die mondmaskersaga, da's toch om te gieren ware het niet zo triestig?
Hier en daar durft er een journalist toch al eens een zuchtje kritiek laten horen:
--EDIT mod: knip copyright--
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Inderdaad. Los van het feit dat er zowieso weinig mensen helpen bij een levensbedreigende situatie, zal nu ook die 1% die wel helpt ook afhaken. Krijgen we dan nieuwsberichten in de trend van "man op straat laten liggen, niemand wou helpen uit vrees voor Corona"? Zelfs redders moeten al tien keer nadenken wat ze nu wel of niet mogen doen om iemand zijn/haar leven te redden. Om het op zijn Vlaams te zeggen: hier komen vodden van!
Schuldig verzuimDNE2018 schreef: ↑25 mei 2020, 23:35Inderdaad. Los van het feit dat er zowieso weinig mensen helpen bij een levensbedreigende situatie, zal nu ook die 1% die wel helpt ook afhaken. Krijgen we dan nieuwsberichten in de trend van "man op straat laten liggen, niemand wou helpen uit vrees voor Corona"? Zelfs redders moeten al tien keer nadenken wat ze nu wel of niet mogen doen om iemand zijn/haar leven te redden. Om het op zijn Vlaams te zeggen: hier komen vodden van!
In het Belgisch recht, en meer in het bijzonder in het strafrecht, wordt dat ontbreken van elke reactie sinds 1961 schuldig verzuim genoemd. Meer algemeen spreekt men ook vaak van het 'niet-bijstaan van een persoon in nood.' Artikel 442bis bepaalt het volgende: "Met gevangenisstraf van acht dagen tot een jaar en met geldboete van vijftig euro tot vijfhonderd euro [niet geïndexeerd, hetzij 400 tot 4.000 euro geïndexeerd] of met een van die straffen alleen wordt gestraft hij die verzuimt hulp te verlenen of te verschaffen aan iemand die in groot gevaar verkeert, hetzij hij zelf diens toestand heeft vastgesteld, hetzij die toestand hem is beschreven door degenen die zijn hulp inroepen.
Voor het misdrijf is vereist dat de verzuimer kon helpen zonder ernstig gevaar voor zichzelf of voor anderen. Heeft de verzuimer niet persoonlijk het gevaar vastgesteld waarin de hulpbehoevende verkeerde, dan kan hij niet worden gestraft, indien hij op grond van de omstandigheden waarin hij werd verzocht te helpen, kon geloven dat het verzoek niet ernstig was of dat er gevaar aan verbonden was. […]"
Met andere woorden : zolang er geen vaccin is of dat het aantal besmettingen op nul staat is er geen sprake meer van schuldig verzuim. Terzijde : In pre-corona-tijden zullen er wellicht ook niet veel mensen veroordeeld worden hiervoor, een "goed" advocaat zal altijd wel een reden vinden waarom er niet ingegrepen werd.
Allemaal goed en wel die details van de wet, maar wet of geen wet, heb het maar eens voor. Lig daar maar eens op straat en niet geholpen worden. Politie aan de deur "ja madam, uwe man is op straat gevallen en had mond-op-mond beademing nodig, maar niemand wou 'm helpen, anders had 'm nog gered kunnen worden, nu is 't em dood".
Tot het zover is. Als ge daar iemand ziet liggen ga je helpen, kan toch niet anders. Ofwel panikeer je zoals je altijd doet, ofwel help je ze zoals je altijd doet ...
Allez, alweer een hoop onzin hierboven. Je gaat nooit van schuldig verzuim beschuldigt worden wanneer je als burger geen reanimatie hebt gegeven. Je kan van schuldig verzuim beschuldigt worden wanneer je bv niet de hulpdiensten verwittigt of vluchtmisdrijf pleegt.
Klopt. Je wordt verondersteld te handelen naar je capaciteiten. Niet als 'the good doctor' van op tv die effe een tracheotomiecanule plaatst op de bus van Zottegem naar Ninove.
Als je als Jan Modaal de 100 belt is het voor de wet al lang goed.
Je kan natuurlijk ook zeggen dat je er nog meer van afweet dan iemand die dit enkele decennia lang als job heeft gedaan.. .. Zoals er hierboven een aantal waren. En dan maak je jezelf alleen nog eens flink belachelijk.
Als je als Jan Modaal de 100 belt is het voor de wet al lang goed.
Je kan natuurlijk ook zeggen dat je er nog meer van afweet dan iemand die dit enkele decennia lang als job heeft gedaan.. .. Zoals er hierboven een aantal waren. En dan maak je jezelf alleen nog eens flink belachelijk.
Dat zeg je al. Mensen veranderen. Ikzelf heb ooit eens iemand uit een ondiep zwembad gehaald op één van die mega tuinfeesten in den tijd. Mensen sprongen dan met kleren en al in dat water, deze vond het nodig hoofd eerst erin te duiken en zichzelf K.O. te slaan. Blijkbaar waren ze allemaal niet alleen zat maar ook blind, want ik was de enige die het zag gebeuren. Terwijl ik hem naar de kant bracht, kwam het volgende salvo hersenloze springers op me af. Ik heb de grootste moeite gehad om hem en mezelf uit dat pruts zwembad te krijgen, geen haar op mijn hoofd dat eraan denkt dus om zoiets ooit nog eens te herhalen. Ik zal wel een nr. bellen als ik zoiets nog eens zie, maar daar blijft het ook bij.
Ik hielp vroeger al eens regelmatig iemand recht of een oudje van de bus of zo, dat is voorlopig voorbij. Mooie wereld waar we naar geëvolueerd zijn, en dat (deze keer) voor een virusje waar er 13 van in een dozijn zitten. Want, laten we wel wezen, op basis van de cijfers die we te zien krijgen wordt er flink over gereageerd, of er is weinig aan de hand of we worden zwaar voorgelogen over de ware toedracht. Opnieuw met alle respect voor de mensen die hier wel onder te lijden hebben gehad.
Freedom is not free.
Freedom is not free.
Dat zeer dure contactcenter voor contact tracing is anders ook wel een schot in de roos.CarpeNoctem schreef: ↑25 mei 2020, 17:34 Die mondmaskersaga, da's toch om te gieren ware het niet zo triestig?
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20200525_04971067
Kostprijs 101 miljoen euro. Mede door de hoogdringendheid.
450 'onderzoekers' doen 600 telefoontjes per dag.
Werklozen en invaliden zijn ineens lands' grootste financiële zorg niet meer.
@GD : in mijn gemeente zijn er 1 op 1000 actieve gevallen geweest op het ergste moment.
Coronagekte vind ik het, om dan regeltjes te gaan maken voor pro forma reanimatie die het slachtoffer nog minder kans op overleven geeft dan gewoonlijk. En dan is de kans anders al klein dat je er iemand echt mee vooruit helpt.
Doe het in eer en geweten goed of doe niets. De rest is gezeik.. Corona is nog altijd geen Ebola.