Corona en de cijfers
Re: Corona en de cijfers
Hier staken ze vandaag in de brievenbus.contextbinder schreef: ↑26 mei 2020, 08:59 - levering mondmaskers = vlotte samenwerking met deugdelijke leveranciers, stipte levering aan een aanvaardbare prijs -
Of beter gezegd, ik heb vandaag de brievenbus nog eens opengemaakt en ze gevonden.
Gelukkig zat er geen rekening bij.
En moet dat dan een Vlaamse, Brusselse, Waalse of Federale zijn?
En heb je dan ook maar één econoom, vakbondsman, epidemoloog, of whatever nodig?
Het zijn niet de experts die door de media worden opgevoerd die de beslissingen nemen maar de verantwoordelijke politici.
Dat politici vechten over elkaar heen rollen om als eerste goed nieuws te brengen maar bij slecht of minder verteerbaar nieuws de boodschap liever overlaten aan welke expert dan ook is niet de schuld van de experten.
En ik denk niet dat Marc Van Ranst echter wakker zal liggen dat hij zijn C4 bij de overheid gaat krijgen.
Over de stijl van de man kan je denken wat je wil maar ik moet toch de eerste forumgebruiker, mezelf inbegrepen, nog tegenkomen die meer credentials heeft dan Marc Van Ranst. Dertig jaar ervaring als arts, crisismnager van de Mexicaanse grieppandemie, docotraat in de virologie, klinisch bioloog, hoogleraar met een ordinariaat virologie, epidemiologie en bio-informatica aan de KUL, gewezen medewerker aan het Albert Einstein College of Medicine in New York,....
Als 'escapades' kan dat tellen. De eerste die hem kan verslaan in materiekennis, dat hij zijn vinger opsteekt en hem met kennis van zaken tegenspreekt.
Roepen heb ik hem ook nog zelden tot nooit zien doen.
Voor een keer buig ik nederig mijn hoofd voor de mannen en vrouwen die hun veilige job achter de schermen tijdelijk opgeven om zich te onderwerpen aan het vergrootglas van de politici, media en de massa.
Wie van hen de beste is of mij het beste ligt maakt niet uit. Bij mijn weten was het crisismanagement en geen pop poll.
Ze zouden beter juist zo veel mogelijk experts met uiteenlopende kennis raadplegen, dan op beleidsvlak afwegen wat in de praktijk haalbaar is en de uitvoerbare consensus via één woordvoerder publiek maken.
Yves Coppieters kan het ook goed uitleggen.Aerolla schreef: ↑26 mei 2020, 17:33Klopt, dat is ook mijn gevoelcontextbinder schreef: ↑26 mei 2020, 11:08
Steven Van Gucht dan? Ik ken de man zelf niet maar vind hem best oprecht overkomen, met nuance, bescheidenheid en, zonder het te vermelden, toch aan te geven dat hijzelf niet echt 100% overtuigd is van alles - wat ook volstrekt normaal is gezien het toch om iets nieuws gaat.
Eigenlijk de enige viroloog m.i. die het allemaal beetje deftig bekijkt op een rationele en correcte manier
Je hebt nog een tweede die nog wel ok is (meestal): Jean-Pierre van Damme
De anderen moesten hun C4 krijgen, 1 viroloog per virus is genoeg, net zoals we ook maar 1 minister nodig hebben voor de mondmaskers ^^
Zo'n escapades van MVR verwacht ik nog wel in de nabije toekomst, hoe minder aandacht je hem geeft, hoe harder hij dingen zal gaan roepen.
Jean-Luc Gala schiet af en toe wat door. Ik vond hem eerst wat hysterisch over zijn mondmaskers, maar die kreeg achteraf 100% gelijk. Dus die behoort ook tot mijn favorieten.
Jullie hebben het wellicht reeds gelezen ? Kaaiman houdt er mee op.
Was er echt niet goed van. Veruit de beste commentator van de Belgische politiek. Iemand die je de ogen opent.
Het zal feest bij charletans als Geens, Vandela enz.
Hopelijk gaat hij bij t' Pallieterke.
Denk dat hij in ons toch een beetje verbitterd is.
'Als ook dit schandaal passeert, moeten we uw enthousiasme voor ons politiek systeem toch wat temperen. U bent veel te positief, u.'
Wij Vlamingen zijn een van de verstandigste en tegelijk onnozelste volkeren op deze aardkloot.
Was er echt niet goed van. Veruit de beste commentator van de Belgische politiek. Iemand die je de ogen opent.
Het zal feest bij charletans als Geens, Vandela enz.
Hopelijk gaat hij bij t' Pallieterke.
Denk dat hij in ons toch een beetje verbitterd is.
'Als ook dit schandaal passeert, moeten we uw enthousiasme voor ons politiek systeem toch wat temperen. U bent veel te positief, u.'
Wij Vlamingen zijn een van de verstandigste en tegelijk onnozelste volkeren op deze aardkloot.
Met dat laatste ben ik het helemaal eens, we zijn inderdaad veruit één van de onnozelste en tamste volkeren op aarde.
Met dat eerste helemaal niet. We denken dat we goed zijn in wiskunde, talen, wetenschappen, alles eigenlijk. We vinden ook dat de wereld ons moet kopiëren, maar het water staat ons aan de lippen. De zinnige wereld kijkt ernaar en zegt "moeten wij dat kopiëren???", wij stampen hysterisch "het is omdat jullie ons niet kopiëren dat het water stijgt". Dat is de waanzin in de zieke kop van de Vlaming. Ondertussen vind je haast geen krantenartikel meer dat in een min of meer deftig Nederlands geschreven is, de maakindustrie is al vertrokken omdat de Vlaming i.p.v. te werken liever staakt, de e-commerce is er nooit gekomen omdat wij wel eens even zullen bepalen wat goed is voor de wereld om dan de kar 180° te draaien als het kalf verdronken is, zelfs in India hebben ze betere IT'ers dan hier, de lijst is eindeloos. Maar we zijn wel goed bezig?
The tree of liberty must be refreshed from time to time with the blood of patriots and tyrants. Thomas Jefferson.
Freedom is not free.
Freedom is not free.
Daar heb je voor de verandering nog eens 200 procent gelijk.
Heel Vlaanderen denkt dat Azië een onderontwikkeld gebied is waar niets te leren valt. Tot ze er eens geweest zijn.
In het bedwingen van de zee zijn de Nederlanders sterkst. (Hiep hiep voor dixit en fakkel).
In gemoedelijkheid klop je als Vlaming de doorsnee Hollander ook niet.
De eerlijkheid gebiedt me om te zeggen dat de ambulances in Nederland langer weg blijven maar dat ze al vele jaren werken met beter opgeleid personeel. Maar hun gezondheidszorg is zeker niet puik door de private verzekeringen.
Het is misschien een beetje het Nokia verhaal. Te lang vasthouden aan 'we zijn goed bezig' loopt uiteindelijk slecht af.
Heel Vlaanderen denkt dat Azië een onderontwikkeld gebied is waar niets te leren valt. Tot ze er eens geweest zijn.
In het bedwingen van de zee zijn de Nederlanders sterkst. (Hiep hiep voor dixit en fakkel).
In gemoedelijkheid klop je als Vlaming de doorsnee Hollander ook niet.
De eerlijkheid gebiedt me om te zeggen dat de ambulances in Nederland langer weg blijven maar dat ze al vele jaren werken met beter opgeleid personeel. Maar hun gezondheidszorg is zeker niet puik door de private verzekeringen.
Het is misschien een beetje het Nokia verhaal. Te lang vasthouden aan 'we zijn goed bezig' loopt uiteindelijk slecht af.
Hou, hou, baasje. Voor de verandering? Ik heb gewoon altijd 200% gelijk, behalve wanneer dat niet zo is. Het is niet omdat je met iemand van mening verschilt, dat die ander ongelijk heeft. Koppigheid heeft ook een nefaste invloed op het inzien van je eigen fouten.
The tree of liberty must be refreshed from time to time with the blood of patriots and tyrants. Thomas Jefferson.
Freedom is not free.
Freedom is not free.
- PinkPanther1970
- Full Member
- Contacteer:
@GreenDean: hear, hear
-
- Hero Member
- Contacteer:
Is dat niet een beetje eigen aan de mondialisering en onweerstaanbare drang naar ICT en instant communicatie?GreenDean schreef: ↑27 mei 2020, 09:27
Ondertussen vind je haast geen krantenartikel meer dat in een min of meer deftig Nederlands geschreven is, de maakindustrie is al vertrokken omdat de Vlaming i.p.v. te werken liever staakt, de e-commerce is er nooit gekomen omdat wij wel eens even zullen bepalen wat goed is voor de wereld om dan de kar 180° te draaien als het kalf verdronken is, zelfs in India hebben ze betere IT'ers dan hier, de lijst is eindeloos. Maar we zijn wel goed bezig?
Onderwijs meer en meer digitaal, minder schrijven, minder klassiek lezen ... Ook over IT'ers kan wel een en ander gezegd worden - je hebt IT'ers die een windows update uitvoeren en je hebt er die effectief gaan programmeren - die eerste moet vooral achter een PC zitten en die 2de heeft tot zijn 18 jaar in principe geen PC nodig want de beste "echte" IT'ers zullen in vele gevallen sterke wiskundigen zijn. Nadenken wordt meer en meer verbannen uit het onderwijs - mijn inziens geen goede zaak want mijn ervaring is altijd geweest dat inzichten, denkpatronen, probleem -oplossend vermogen net gestimuleerd worden door in de eerste plaats na te denken en pas dan door het vergaren van kennis.
Maakindustrie is idd grotendeels vertrokken maar daar zijn vele oorzaken voor: efficiëntie (beter de grondstof verwerken in de buurt), loonkost, ruimte, milieueisen, beschikbare mankracht, arbeidsvoorwaarden, ... België heeft grote tekorten op een aantal van deze vlakken waardoor maakindustrie in combinatie met mankracht onmogelijk wordt - anderzijds is de maakindustrie die hier nog aanwezig is zeer performant en kwalitatief (Arcelor in Gent bvb is binnen de gigantische groep waartoe ze behoren absoluut wereldtop, net als Umicore). Daarnaast heb je hier ook tal van zelfstandigen en KMO's - dat is vrij uniek in de wereld zelf.
Er zijn idd nogal wat mensen die liever lui dan moe zijn maar ik heb de indruk dat deze groep niet zo groot is als de perceptie van velen.
niettegenstaande ik geen voorstander ben van e-commerce heeft ons landje wellicht de hoofdvogel afgeschoten: veel nadelen maar zelden de voordelen, alles net buiten de landsgrenzen.
Je haalt India aan als voorbeeld: ik was 2 jaar terug in India voor start -up van een grote productie-unit - technici en werklui lopen daar zonder schoenen tussen de laswerkzaamheden, in China hadden vele werknemers dan een bedje ter beschikking om even uit te rusten tijdens de 14h durende werkdag (aan relatief laag tempo wel), in Egypte werd je opgepikt door een camionette om vervolgens 12h op de werf te zijn en er daarvan maximum 2 te werken en de rest van de dag thee te drinken - de keerzijde is wel dat het gemiddelde loon van deze mensen voldoende was om te eten en zeer bescheiden huisvesting te bekostigen, In Rusland heb ik werknemers 3-5km te voet zien gaan bij -15°C door 30-50cm sneeuw - ik vermoed dat zij geen geld hadden voor het kopen van een wagen.
Er zijn dus veel verbeterpunten maar om nu te stellen dat we slecht bezig zijn lijkt me toch een brug te ver. We klagen nogal snel (mezelf incluis) maar het is hier nog zo slecht niet.
Waar het echte schoentje wringt: mits wat verbeteringen zouden we het nog veel beter kunnen hebben
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
Yep, zeer spijtig.
Requiescat in pace.
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Zijn er nog mensen die vinden dat de coronacijfers te laag liggen?
welke cijfers?
aantal overlijdens
aantal besmettingen
aantal getesten
aantal ziekenhuisopnames
aantal IC-opnames
aantal genezingen
aantal ministers van volksgezondheid
en dit voor Vlaanden, België, Europa, wereldwijd?
aantal overlijdens
aantal besmettingen
aantal getesten
aantal ziekenhuisopnames
aantal IC-opnames
aantal genezingen
aantal ministers van volksgezondheid
en dit voor Vlaanden, België, Europa, wereldwijd?
Kritiek over hoe in USA geteld wordt ...
https://m.nieuwsblad.be/cnt/dmf20200527_04973520
Ik Bash niet... Ik zeg er verder niets over..
https://m.nieuwsblad.be/cnt/dmf20200527_04973520
Ik Bash niet... Ik zeg er verder niets over..
De IC-opnames zouden veel dichter tegen het aantal plaatsen moeten liggen. Niet erop, niet erover, niet ver eronder maar iets eronder, zodat er wat marge is voor kleine pieken. Dat is de enige manier om optimaal gebruik te maken van het aantal plaatsen en een zeer snelle manier om groepsimmuniteit te krijgen en snel door de corona crisis te geraken. Het aantal besmettingen zou dus ook hoger moeten liggen, wat men kan doen door de maatregelen te verminderen. Het aantal genezingen en overlijdens zal als gevolg hiervan ook hoger komen te liggen. Natuurlijk ook zoveel mogelijk testen om zo accuraat mogelijke cijfers te hebben.
Het enige wat mag verminderen is het aantal ministers
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
Ikke natuurlijk wel
In de VS - waar er wel nog een kritische pers is- plaatste de NYT een spraakmakende cover:
1000 van de 100.000 overledenen met naam en wat persoonlijke gegevens in de krant, een aantal op de voorpagina. Knap gevonden, en om stil van te worden.
Maar stilletjes aan begint er hier en daar toch een journalist vraagtekens te plaatsen bij het makke regimegetrouwe kliekje dat hier de binnenlandse pers uitmaakt. Terwijl wij 4 keer meer doden/inwoner tellen dan de VS is zo'n cover hier ondenkbaar.
Joël De Ceulaer van De Morgen durft toch ook al - zij het zeer voorzichtig- een ietwat kritische tweet te plaatsen:
Velen zijn vandaag enthousiast over deze frontpagina. Ik ook. Vraag: waarom is die in België niet gemaakt? 100.000 doden in de VS is verhoudingsgewijs nog altijd niet zoveel als 9000 doden in België.
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.