Corona-virus.
Re: Corona-virus.
QALY
Ja maar de vraag is, hoeveel levensjaren worden er hier onder de streep meer gered dan in Nederland en tegen welke kost. Zou best wel eens interessant kunnen zijn om 10.000 corona gevallen te vergelijken, hoeveel daarvan hebben het overleefd en wat is de levensverwachting en kwaliteit die nog rest. Ben er vrij zeker van dat er hier nauwelijks meer levensjaren gered zijn, wel dat het de gemeenschap een pak meer gekost heeft.Dixit schreef: ↑28 mei 2020, 18:46 Je ziet dat ook bij de bestrijding van de Coronacrisis. Indien een "oudere persoon" op de IC moet worden opgenomen, dan volgt er een "open gesprek".
"Weet u zeker, dat u wel op de IC wil worden opgenomen ?"
(Vertaling: jij gaat eraan, oude lul !")
Dus in de praktijk zit er weinig ethisch onderscheid tussen de Belgische arts die gewoon zijn eigen zin doet en de Nederlandse arts die "een open gesprek wil voeren".
Het resultaat, daarentegen, is wel verschillend: in België krijg je vaak wel je behandeling.
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
De volgende gelegenheid voor onze politiekers om hun professionalisme en daadkracht aan de natie te tonen is onderweg:
We're doomed...
We're doomed...
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Euh? Waarom zou je daar geen miljoen aan uitgeven?vortex schreef: ↑28 mei 2020, 13:35 Niet mee eens, het budget voor gezondheidszorg is niet oneindig, de kost van een behandeling moet ergens in verhouding zijn met de baten, je gaat geen miljoen op kosten van de maatschappij uitgeven om een leven met een maand te rekken. In Nederland hebben ze daar ijskoud een formule voor, de medische kost mag niet hoger zijn dan QALY, in België wordt dat willekeurig beslist door de arts, dat zorgt pas voor klasse geneeskunde, voor een CEO of andere VIP gaat meer gedaan worden dan voor Jan met de pet.
We geven toch miljarden uit aan ambtenarenlonen en -pensioenen, waarvan in feite het grootste deel als oneigenlijk gebruik van gemeenschapsgeld geklasseerd kan worden.
Die mens heeft heel lang, heel veel geld neergeteld voor de duurste verplichte verzekering op aarde. Maar wanneer hij daar gedwongen gebruik van wenst te maken gaan we een kosten-baten analyse maken? Halloo??
Dat brengt ons trouwens op een ander heikel punt. Waarom moeten die behandelingen zo gigantisch duur zijn? Ook weer omdat er heel veel gemeenschapsgeld blijft plakken op elk van de MLM niveaus langs waar het moet passeren?
Opnieuw oneigenlijk gebruik, dus diefstal, van gemeenschapsgeld. Maar omdat we dat normaal zijn gaan vinden gaan we mensen geneeskundige zorg weigeren omdat ze die niet waard zouden zijn??!! Dit zodat anderen iedere maand op hun rekening zien verschijnen waarvan ze vinden dat ze daar recht op hebben. Het zal wel aan mij liggen, maar kan het nog zieker en crimineler?
The tree of liberty must be refreshed from time to time with the blood of patriots and tyrants. Thomas Jefferson.
Freedom is not free.
Freedom is not free.
-Omdat de dood 1 maand uitstellen niks bijdraagt aan de levenskwaliteit van een patiënt, kun je beter wat spenderen aan goeie palliatieve zorg.GreenDean schreef: ↑29 mei 2020, 07:55Euh? Waarom zou je daar geen miljoen aan uitgeven?vortex schreef: ↑28 mei 2020, 13:35 Niet mee eens, het budget voor gezondheidszorg is niet oneindig, de kost van een behandeling moet ergens in verhouding zijn met de baten, je gaat geen miljoen op kosten van de maatschappij uitgeven om een leven met een maand te rekken. In Nederland hebben ze daar ijskoud een formule voor, de medische kost mag niet hoger zijn dan QALY, in België wordt dat willekeurig beslist door de arts, dat zorgt pas voor klasse geneeskunde, voor een CEO of andere VIP gaat meer gedaan worden dan voor Jan met de pet.
-Omdat je daarmee de medische industrie het kader geeft om exuberante bedragen aan te rekenen.
-Omdat dit de kost voor de gezondheidszorg verhoogt zonder tegenoverstaande kwaliteit of nut. Gezondheidszorg moet in de eerste plaats gericht zijn op kwalitatief leven, niet op kwantitatief leven.
Ik ben het 100% met je eens.vortex schreef: ↑29 mei 2020, 08:42
-Omdat de dood 1 maand uitstellen niks bijdraagt aan de levenskwaliteit van een patiënt, kun je beter wat spenderen aan goeie palliatieve zorg.
-Omdat je daarmee de medische industrie het kader geeft om exuberante bedragen aan te rekenen.
-Omdat dit de kost voor de gezondheidszorg verhoogt zonder tegenoverstaande kwaliteit of nut. Gezondheidszorg moet in de eerste plaats gericht zijn op kwalitatief leven, niet op kwantitatief leven.
Door omstandigheden vandaag nog eens uit mijn kotbubbel moeten komen ... ik heb blijkbaar te lang binnen gezeten en niet gemerkt dat de coronacrisis volledig voorbij is :
- Supermarkt (ik ging afhalen dus niet in de rij) : zag de mensen in de rij zonder masker, zag de mensen uit de supermarkt komen zonder masker
- Bibliotheek : geen mondmaskers bij personeel en bezoekers
- Uitgang school : samentroeping van de jeugd zonder enige afstand
- Mensen praten langs de straat zonder afstand en zonder masker
- Ziekenhuis : leek me redelijk in orde
Je vraagt je af of al die veiligheidsvoorschriften, contacttracing, hygiëne, bubbels, ... nog nodig zijn ... er is blijkbaar niemand die er zich nog de ballen van aantrekt ... terwijl ik met mijn mondmasker blijkbaar een onnozelaar bent ...
- Supermarkt (ik ging afhalen dus niet in de rij) : zag de mensen in de rij zonder masker, zag de mensen uit de supermarkt komen zonder masker
- Bibliotheek : geen mondmaskers bij personeel en bezoekers
- Uitgang school : samentroeping van de jeugd zonder enige afstand
- Mensen praten langs de straat zonder afstand en zonder masker
- Ziekenhuis : leek me redelijk in orde
Je vraagt je af of al die veiligheidsvoorschriften, contacttracing, hygiëne, bubbels, ... nog nodig zijn ... er is blijkbaar niemand die er zich nog de ballen van aantrekt ... terwijl ik met mijn mondmasker blijkbaar een onnozelaar bent ...
Zal wel de reden zijn waarom de virologen altijd over een tweede golf spreken maar nooit uitleggen waarom. De mensen zouden op hun teen kunnen getrapt zijn.
Volgens mij snappen de virologen het zelf niet dat er nog steeds geen opflakkering is. We zien nu ruim een maand meer en meer mensen, er zijn op dit moment pakweg evenveel actieve gevallen als vlak na het krokusverlof en toch blijft de besmettelijkheid kleiner dan 1.
Er is nu totaal geen gevaar meer voor te korten van ziekenhuisopname mogelijkheden.
Dus ja als je het niet erg vindt om ziek te worden, doe maar op eh...
Dus ja als je het niet erg vindt om ziek te worden, doe maar op eh...
Mondmasker in winkel? Waar heb je het over? Nooit gedaan. Op het toppunt schat ik dat 1 op de 5 er 1 droeg. Nu, ik doe ook meestal collect&go, dus ik passeer gewoon de rij wachtenden aan de ingang. Op andere plekken zag je al helemaal hoogstens sporadisch een mondmasker. Wel zie je soms pippo´s auto rijden met mondmasker op (in jin eentje in de auto!) en, het ergst van al, handschoenen aan.
Mijn vermoeden is dat er op dit moment weinig plekken zijn waar het virus zich kan verspreiden. De besmettelijkheid lijkt vooral erg hoog in situaties waar mensen langdurig in grotere groepen samen zijn, zeker als dit kleine slecht verluchte binnenruimtes zijn. Als er dan ook nog luid gesproken wordt, gezongen wordt of inspanningen geleverd worden dan stijgt de besmettelijkheidsgraad nog verder. Die situaties waar we superspreaders kunnen hebben zijn nu nog allemaal verboden, op rusthuizen na dan. Bovendien hebben ook veel mensen hun gedrag aangepast.vortex schreef: ↑29 mei 2020, 18:46 Volgens mij snappen de virologen het zelf niet dat er nog steeds geen opflakkering is. We zien nu ruim een maand meer en meer mensen, er zijn op dit moment pakweg evenveel actieve gevallen als vlak na het krokusverlof en toch blijft de besmettelijkheid kleiner dan 1.
We zijn al met 3.Fakkel schreef: ↑29 mei 2020, 09:00Ik ben het 100% met je eens.vortex schreef: ↑29 mei 2020, 08:42
-Omdat de dood 1 maand uitstellen niks bijdraagt aan de levenskwaliteit van een patiënt, kun je beter wat spenderen aan goeie palliatieve zorg.
Of hoe Corona mensen toch dichter bij elkaar kan brengen.
Ook al mee eens. En de meerderheid draagt hier in de winkel ook geen mondmasker.Fakkel schreef: ↑29 mei 2020, 19:50 Mondmasker in winkel? Waar heb je het over? Nooit gedaan. Op het toppunt schat ik dat 1 op de 5 er 1 droeg. Nu, ik doe ook meestal collect&go, dus ik passeer gewoon de rij wachtenden aan de ingang. Op andere plekken zag je al helemaal hoogstens sporadisch een mondmasker. Wel zie je soms pippo´s auto rijden met mondmasker op (in jin eentje in de auto!) en, het ergst van al, handschoenen aan.
Als op het hoogtepunt van de Coranacrisis een mondmasker niet nodig was waarom zou het dan op het naderende eindpunt dan wel ineens helpen? Gewoon omdat ze er nu eindelijk zijn?
Bij mijn weten is het in supermarkten ook niet verplicht.
Voor alle duidelijkheid, ik heb het hier over winkelen met SD. Niet openbaar vervoer.
En hier staan in de supermarkt ook al weken geen rijen meer. Gewoon binnen, winkelen en terug naar buiten.
En het heeft ook zo zijn voordelen. Het enige voordeel van de Colruyt hebben ze hier nu ook ingevoerd. Karren zonder munt.
Ik zie zelfs regelmatig fietsers met een mondmasker op. Eveneens in hun eentje.
Of wandelaars met een stok van 150 cm met aan het uiteinde een vod zodat fietsers en andere wandelaars niet te dicht in hun buurt komen.
Laatst gewijzigd door Jefdewit op 29 mei 2020, 23:01, 3 keer totaal gewijzigd.
Omdat het misschien nog te vroeg is?vortex schreef: ↑29 mei 2020, 18:46 Volgens mij snappen de virologen het zelf niet dat er nog steeds geen opflakkering is. We zien nu ruim een maand meer en meer mensen, er zijn op dit moment pakweg evenveel actieve gevallen als vlak na het krokusverlof en toch blijft de besmettelijkheid kleiner dan 1.
Warm droog weer. Griep komt en gaat ook met seizoenen.
De zwakkeren en hypervatbaren hebben het misschien al zitten gehad?
Veel besmettingen zonder dat men het zelf wist?
Zonder massale metingen kunnen we alleen afwachten.
Vind wel dat ze met sommige maatregelen van de hak op de tak springen.
Nog maar enkele dagen geleden komt er een Vlaming vertellen dat hij mede een app heeft ontwikkeld op basis van BT (welke al in Zwitserland getest wordt) die de beste in zijn soort is om de bescherming van de privacy te garanderen. Iets dat een absolute vereiste is om zo'n tracking ingang te doen vinden en te doen slagen.
Vandaag hoor ik dan op een of ander nieuwsbericht dat als je bepaalde horecazaken wenst te bezoeken je je identiteitsgegevens zou moeten achterlaten? Inzake privacy helemaal het tegengestelde dus.
Misschien uit respect voor de anderen en het winkelpersoneel ?
Een mondmasker is er niet om jezelf te beschermen maar de andere ... ik zal wel weer die onnozelaar zijn met teveel respect voor de andere zeker ... te dwaas voor deze egocentrische maatschappij in ieder geval ... je hoeft het niet te zeggen, ik weet het van mezelf !