Relancemaatregelen Vlaamse overheid
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Re: Relancemaatregelen Vlaamse overheid
Ik ben tegen een basis inkomen. Want lost niets op, wat gaat men er mee doen? Hoe gaat men het betalen? Stel dat je de sociale zekerheid vervangt door een basisinkomen van x aantal euro, dan zullen ze het gewoon op soeperen aan nutteloze zaken waardoor ze terug geld nodig hebben bij ziekte enz. Ik denk dat 60% het niet langs de kant zou houden als vervanging van de sociale zekerheid.cpnx schreef: ↑1 juni 2020, 19:05Een basisinkomen kan tegenwoordig zoveel betekenen. Voor de ene is het enkel voor degenen die het verdienen, voor een andere is voor iedereen, voor de ene is het €700 per maand, voor de andere €2000, voor de ene is het pakken van de rijken en schenken aan de armen ... terwijl de initiële financiering komt door het afschaffen van het controle apparaat.
Dat laatste zie ik nog niet zo snel gebeuren in België: tienduizenden bedienden en vastbenoemde ambtenaren bij de mutualiteiten, vakbonden, RIZIV, RVA, VDAB, FOREM, ... die zich nu bezig houden met wie krijgt wat, hoelang en hoeveel die op staande voet hun ontslag krijgen. We krijgen taferelen zoals in Amerika.
Gewoon een sociale zekerheid beperkt in tijd en de plantrekkers er van tussenuit.
Ben ook tegen. Niets voor niets. Gratis bestaat niet .
Er zijn mensen die keihard moeten werken voor 1500 eurotjes in de maand. Dan zouden ze leeglopers, koppels, hetzelfde gaan geven om te nietsen?
Een uitbreiding of nee aanpassingen van de sociale zekerheid ok, daar zijn wel mogelijkheden toe, maar het zal eerder weer eens naar beneden gaan zijn.
Er zijn mensen die keihard moeten werken voor 1500 eurotjes in de maand. Dan zouden ze leeglopers, koppels, hetzelfde gaan geven om te nietsen?
Een uitbreiding of nee aanpassingen van de sociale zekerheid ok, daar zijn wel mogelijkheden toe, maar het zal eerder weer eens naar beneden gaan zijn.
Ook de Groenen hebben al voor het basisinkomen gepleit. Maar goed die hebben al zoveel gezegd, ze zijn ook voor een vlaktaks geweest.
En Roland Duchatelet, de stichter van Vivant, is eigenlijk de grote pleitbezorger van het basisinkomen geweest. Vivant is nu al een tijd gefuseerd met de VLD waarna de naam werd veranderd in Open VLD
Veel beloven, weinig geven doet de zotten in vreugde leven...
Dat in een welvaartsstaat mensen die (tijdelijk) geen werk vinden of niet kunnen werken een uitkering krijgen zodat ze zich eten, een dak boven hun hoofd, kledij, communicatie en iets extra kunnen permitteren, vind ik maar normaal.
Wat het UBI (universeel basisinkomen) betreft, de enigste succesvolle experimenten gebeurden in landen zonder vangnet en het was voldoende om eten te kopen. Het verschil tussen niet weten of je 's avonds voor je gezin eten op tafel kunt zetten en weten dat je voldoende hebt om je gezin te voeden is enorm. Dat verhaal kun je niet gebruiken om hier in België UBI te verkopen. Het succesverhaal (afhankelijk van de bron) in Finland, een land met een gelijkaardige levensduurte als België, gaat om een bedrag van €560 of zo per maand. Dat is een pak minder dan meeste uitkeringen in België. Er zijn geen studies over een UBI van €1500 of €2000 per maand.
Ik ben tegen een UBI omdat het er sowieso niet van zal komen en het is tijd, energie en geld die beter kan besteed worden. Iedereen heeft het trouwens over iets anders, over verschillende bedragen, basisinkomen (€1000) vs win for life (€2000), financiering en in een EU met open grenzen kun je het moeilijk in België alleen doen.
Wat het UBI (universeel basisinkomen) betreft, de enigste succesvolle experimenten gebeurden in landen zonder vangnet en het was voldoende om eten te kopen. Het verschil tussen niet weten of je 's avonds voor je gezin eten op tafel kunt zetten en weten dat je voldoende hebt om je gezin te voeden is enorm. Dat verhaal kun je niet gebruiken om hier in België UBI te verkopen. Het succesverhaal (afhankelijk van de bron) in Finland, een land met een gelijkaardige levensduurte als België, gaat om een bedrag van €560 of zo per maand. Dat is een pak minder dan meeste uitkeringen in België. Er zijn geen studies over een UBI van €1500 of €2000 per maand.
Ik ben tegen een UBI omdat het er sowieso niet van zal komen en het is tijd, energie en geld die beter kan besteed worden. Iedereen heeft het trouwens over iets anders, over verschillende bedragen, basisinkomen (€1000) vs win for life (€2000), financiering en in een EU met open grenzen kun je het moeilijk in België alleen doen.
Ik dacht dat ze in Finland en Nederland de testfases hebben stopgezet omdat het geen succes was.cpnx schreef: ↑1 juni 2020, 20:38 Dat in een welvaartsstaat mensen die (tijdelijk) geen werk vinden of niet kunnen werken een uitkering krijgen zodat ze zich eten, een dak boven hun hoofd, kledij, communicatie en iets extra kunnen permitteren, vind ik maar normaal.
Dat zou breking news zijn, dat de gemiddelde Waal 4 dagen per week gaat werken, ipv z´n handje uit te steken zodat de Vlamingen het vullen.
Grapje hoor.
Zoals ik vermeldde in mijn bericht, hangt het af van de bron. Nu het stopgezet werd, is men er positief over want de mensen voelden zich beter. Maar toen men een jaar voordien sprak van het stop te zetten, was het omdat de ontvangers zich er in nestelden en niet meer achter werk zochten, wat niet de bedoeling is van een UBI. UBI moet enkel je basisbehoeften (eten, kledij, dak) dekken tijdens periodes van ziekte of werkloosheid, maar het is wel de bedoeling dat je daarnaast voltijds of deeltijds werkt (of een opleiding volgt). UBI in Finland was €560 onvoorwaardelijk en onbeperkt in de tijd, de werkloosheidsuitkering bedraagt iets van een €750 voor een alleenstaande, met voorwaarden (oa. 26 weken gewerkt te hebben) en beperkt in de tijd (300 dagen, uitzonderlijk 500 dagen). Als je die situatie zou willen kopiëren naar België, kun je dat maar beter onder een alias doen.
- Spruitekop
- VIP member
- Contacteer:
Extra belasten van spaargelden.
Maar ik dacht dat er al een belasting op spaargelden was, nl. 'de bankentaks', die rechtstreeks al bij de banken werd afgeroomd.
Ik kan mis zijn ...SMGGM schreef: ↑1 juni 2020, 17:55 Nu een vetpot kan het wel zijn...
Er staat 278 miljard op die spaarboekjes. Met pakweg een gokje van gemiddelde van 0.2% à 0.3% aan interest en hiervan 30% RV is om en bij 166 tot 250 miljoen jaarlijkse opbrengen.
Plus misschien mensen die zich plots zullen bewegen en hun spaargeld beginnen activeren. Kan een piste zijn, maar opnieuw toch een gevaarlijke want dit is een belasting die zwaar overkomt voor zij die al weinig hebben.
Maar ik dacht dat er al een belasting op spaargelden was, nl. 'de bankentaks', die rechtstreeks al bij de banken werd afgeroomd.
Banken zijn instellingen opgericht voor en door oplichters waarvoor in de penitentiaire instellingen geen plaats meer is.
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
taks op de taks he
Particulieren betalen toch nog geen belasting op hun spaargeld, buiten het eroderen omwille van de inflatie natuurlijk...Spruitekop schreef: ↑1 juni 2020, 21:32 Extra belasten van spaargelden.Ik kan mis zijn ...SMGGM schreef: ↑1 juni 2020, 17:55 Nu een vetpot kan het wel zijn...
Er staat 278 miljard op die spaarboekjes. Met pakweg een gokje van gemiddelde van 0.2% à 0.3% aan interest en hiervan 30% RV is om en bij 166 tot 250 miljoen jaarlijkse opbrengen.
Plus misschien mensen die zich plots zullen bewegen en hun spaargeld beginnen activeren. Kan een piste zijn, maar opnieuw toch een gevaarlijke want dit is een belasting die zwaar overkomt voor zij die al weinig hebben.
op niet-gereglementeerder spaarboekjes betalen ze vanaf de eerste eurocent al jaren zo
op gereglementeerde spaarrekening betaal je wel rv als je er een paar miljoen euro op staan hebt, ook niet slim, maar het kan wel
op gereglementeerde spaarrekening betaal je wel rv als je er een paar miljoen euro op staan hebt, ook niet slim, maar het kan wel
De Belgische staatsschuld bedraagt nu 477 miljard EUR en stijgt met 507 EUR/sec.Die spaarrekeningen zijn de garantie voor de schuldeisers van de Belgische staat. Dat zijn in de eerste plaats de banken die met dat spaargeld o.m. staatspapier aankopen. Buitenlandse investeerders hebben nog vertrouwen dat België zijn schulden zal terug betalen en dat is ook omdat onze staatsschuld wordt "gedekt" door deze spaarrekeningen.
Die 278 miljard EUR op spaarrekeningen zal niet volstaan om dit af te dekken. Het geld op de spaarrekeningen bij de banken wordt vooral gebruikt om meer leningen te kunnen geven aan klanten en niet om staatsleningen te kopen.
Die relancemaatregelen lijken mij erg risico vol. KMO's in moeilijkheden een achtergestelde lening geven voor 2,5%.
Ik vind dat peanuts voor zo'n risico. Vroeger waren hier en daar achtergestelde obligaties en de bedrijven beloofden toch heel wat meer dan 2,5%.
Daartegenover staat er geld op spaarboekjes die niets oplevert. Het zou fijner zijn als de particulier mee kon instappen in offshore windparken zoals nederlanders in Meewind.nl Heel wat minder risicovol. En bovendien dat is ook de economie steunen.
Ik vind dat peanuts voor zo'n risico. Vroeger waren hier en daar achtergestelde obligaties en de bedrijven beloofden toch heel wat meer dan 2,5%.
Daartegenover staat er geld op spaarboekjes die niets oplevert. Het zou fijner zijn als de particulier mee kon instappen in offshore windparken zoals nederlanders in Meewind.nl Heel wat minder risicovol. En bovendien dat is ook de economie steunen.