Relancemaatregelen Vlaamse overheid
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Re: Relancemaatregelen Vlaamse overheid
Er gaan geen extra gronden of verhandingen komen als men oude huizen sloopt en een nieuw bouwt op dezelfde plaats. Daarbij de waterproblematiek komt niet door verhardingen of nieuwbouw wijken (waar vaak een infiltratieput verplicht is). Het grootste probleem is doordat men enkele jaren geleden hebben beslist om grachten te vervangen door riolering. Hierdoor kan het water niet meer insijpelen maar wordt het zo snel mogelijk afgevoerd.Jefdewit schreef: ↑2 juni 2020, 16:02Je draait de zaken om.Nairo schreef: ↑2 juni 2020, 15:08 Men moet juist stoppen met renoveren. De meeste woningen worden slecht of half gerenoveerd. Het zou beter zijn dat men de woning sloopt en dan opnieuw bouwt aan een btw tarief van 6% dan zullen de woningen up to date zijn. Wel enkel voor de eigen woning. Waar men x aantal jaar moet in wonen of maar om de x aantal jaar die premie kan aanvragen. Zodat er geen misbruik wordt gemaakt van het voordeel tarief.
Het is niet omdat veel woningen slecht of half gerenoveerd worden dat je daarom er maar mee moet stoppen.
Door oude woningen goed te renoveren voorkom je leegstand en verloedering van hele wijken EN je vermijdt inname van nieuwe gronden met de toenemende verharding die daarmee gepaard gaat. Eén van de oorzaken van de steeds oplopende watertekorten in Vlaanderen.
Wij zijn trouwens het bewijs van het tegendeel. Zowel al mijn kinderen als ikzelf hebben steeds bestaande woningen opgekocht en volledig gerenoveerd. Bijkomend voordeel is dat je de uitgaven kan spreiden in de tijd.
Energetisch doen ze het soms beter dan veel 'nieuwbouwwoningen'.
En je kan op locaties wonen die doorgaans voor een nieuwbouw niet meer betaalbaar zijn voor een normaal werkend gezin en meestal nog karakter hebben ook.
Het voorstel dat jij doet is ook een goede oplossing. Maar dat kan al. Je moet maar een klein buitenmuurtje laten staan om al tegen 6% te kunnen renoveren. Het zogenoemde "overgebleven muurtje" .
We zijn in Vlaanderen hè. Regels bij de vleet. Geen mens om ze afdoende te controleren.
Koop je een pand in Oostende, Brugge, Roeselare, Kortrijk, Gent, Dendermonde, Aalst, Sint-Niklaas, Antwerpen, Mechelen, Leuven, Hasselt en Genk kan je een woning zelfs volledig slopen en heropbouwen tegen het verlaagde btw-tarief van 6 procent.
Maar ik ben het met je eens dat ze er beter een duidelijke algemene regel van maken.
Zolang dat er niet komt doen we genoodzaakt verder op Vlaamse wijze.
Het kan zijn dat jij het goed doet, maar ik heb al veel renovaties gezien waar het op niets trekt. Waar er gegarandeerd koude bruggen en dergelijk zijn. Zeker renovaties die stukje per stukje gedaan worden zijn vaak zeer slecht op Energetisch vlak. Geen enkele renovatie kan energetisch op tegen vanaf 0 opgebouwde woning.
Voor mij is een deftige renovatie alles strippen en minstens 14cm isolatie, dat gebeurt zelden tot nooit.
Re: Relancemaatregelen Vlaamse Roverheid
Wat gaan ze doen als de belastingslaven massaal weigeren om daar in te stappen ?
Hangt er van af op welke plaats en welk type isolatie je hebt. 14 cm is een nietszeggende waarde.
Als je 14 cm PUR/PIR bedoelt in de muren (materiaal is niet aan te raden in daken wegens warmtedoorslag) is dat een waarde die zelfs zelden in relatief dure nieuwbouwwoningen wordt toegepast. Standaard steekt daar nu gewoon 10 cm PUR in de spouwmuur.
In een dak is dat als isolatiedikte van daartoe beter aangepast materiaal zelfs veel te weinig.
Isolatie uitsluitend tegen koude is zelfs al een beetje voorbijgestreefd.
Het zal de eerste nieuwbouw niet zijn die uitstekend geïsoleerd is tegen koude en voorzien van een balansventilatie die de zomer niet meer comfortabel kan doorstaan wegens oververhitting.
De inplanting van de woning is al net zo belangrijk geworden dan louter fysieke koudewering.
Maar ik volg je redenatie wel.
Ik gaf het hier maar als vrijblijvend voorbeeld. Het gaat tenslotte in dit topic over iets heel anders.
We kunnen dus in dit topic beter niet doorbomen over dit onderwerp. Daar zijn andere fora beter geschikt voor.
Hoeveel renovaties zie je gebeuren die dit allemaal correct doen? Ik bitter weinig. Dus daarom dat ik voorstander ben om huizen te slopen en nieuwbouw aan 6%Jefdewit schreef: ↑2 juni 2020, 21:56Hangt er van af op welke plaats en welk type isolatie je hebt. 14 cm is een nietszeggende waarde.
Als je 14 cm PUR/PIR bedoelt in de muren (materiaal is niet aan te raden in daken wegens warmtedoorslag) is dat een waarde die zelfs zelden in relatief dure nieuwbouwwoningen wordt toegepast. Standaard steekt daar nu gewoon 10 cm PUR in de spouwmuur.
In een dak is dat als isolatiedikte van daartoe beter aangepast materiaal zelfs veel te weinig.
Isolatie uitsluitend tegen koude is zelfs al een beetje voorbijgestreefd.
Het zal de eerste nieuwbouw niet zijn die uitstekend geïsoleerd is tegen koude en voorzien van een balansventilatie die de zomer niet meer comfortabel kan doorstaan wegens oververhitting.
De inplanting van de woning is al net zo belangrijk geworden dan louter fysieke koudewering.
Maar ik volg je redenatie wel.
Ik gaf het hier maar als vrijblijvend voorbeeld. Het gaat tenslotte in dit topic over iets heel anders.
We kunnen dus in dit topic beter niet doorbomen over dit onderwerp. Daar zijn andere fora beter geschikt voor.
Afbraak en wederopbouw aan 6pct is een relancemaatregel die vroeger al vaak werd toegepast. Ook 6pct op de eerste 50.000 euro.
Pas wel op met deze regels. Allemaal goed bedoeld, maar weet dan dat dit ook geldt in Knokke en Sint Martens Latem en degelijke.,.
Pas wel op met deze regels. Allemaal goed bedoeld, maar weet dan dat dit ook geldt in Knokke en Sint Martens Latem en degelijke.,.
Klopt.
Maar nieuwbouw is ook geen garantie op uitmuntende kwaliteit.
Als je als bouwheer niet alle dagen op de werf aanwezig bent hebben ze je ook liggen.
Ik zie zelfs in eigen wijk genoeg dure nieuwbouwhuizen door projectontwikkelaars opgetrokken worden waar de eigenaars
nauwelijks zelf de bouw opvolgen. Daar zie ik ook dat er onzorgvuldig wordt omgesprongen met de plaatsing van o.a. de isolatie.
Ook zie ik een straat verder één grondig renovatieproject (langgevelboerderij) dat zeer grondig en zorgvuldig wordt aangepakt. De eigenaars helpen dan ook mee en voeren minstens drie keer per week controle op de werf uit. Daar zijn ze dan ook al meer dan een jaar aan bezig en dan moeten ze binnen nog starten.
De nieuwbouwwoningen zijn vanaf start grondwerken binnen het jaar geschilderd en bewoond. Enkele al op acht maanden.
Theoretisch heb je volledig gelijk.
In de praktijk hangt echter veel af van de motivatie van de bouwheer en de beroepsernst van de bouwondernemer. Minder of het een nieuwbouw- of (totaal) renovatieproject betreft.
Je kan ook, zeker in stadskernen niet, alle huizen zomaar tot op de grond slopen en heropbouwen. Technisch geen probleem. Maar je hebt ook nog de esthetische en historische waarde van een woning. Als die er niet is kan je inderdaad beter de boel volledig afbreken. Voor mijn part mogen ze, als stimulans, voor totaal renovatie of sloop en heropbouw van een stads- of dorpskanker zelfs een lagere BTW-voet dan 6% aanrekenen.
Daarom dat er nu ook een maatregel is die alleen geldt voor bepaalde centrumsteden.
- PinkPanther1970
- Full Member
- Contacteer:
Eerder het tegenovergestelde.
Aannemers die kwaliteit afleveren zijn eerder uitzondering dan regel.
Op de architect moet je tegenwoordig ook al niet meer rekenen voor een deftige opvolging, want velen zijn totaal onbekwaam. Ze zouden die allemaal verplicht een aantal maanden moeten laten meedraaien op een werf.
Ik deel hierin je mening maar zo ver wou ik het niet drijven.
Dit is nu is een goed idee, en niet enkel in de bouwsector. Er zijn genoeg branches waar projectleiders en andere piefen gepositioneerd worden zonder enige werkervaring. Ook bij ons zijn er een pak projectleiders die er niet in slagen om het werk dat ze plannen zelf uit te voeren.PinkPanther1970 schreef: ↑3 juni 2020, 10:08 Ze zouden die allemaal verplicht een aantal maanden moeten laten meedraaien op een werf.
Dat is het probleem de laatste jaren. Je moet het niet kunnen, je moet het enkel goed kunnen uitleggen!Natal schreef: ↑3 juni 2020, 17:16Dit is nu is een goed idee, en niet enkel in de bouwsector. Er zijn genoeg branches waar projectleiders en andere piefen gepositioneerd worden zonder enige werkervaring. Ook bij ons zijn er een pak projectleiders die er niet in slagen om het werk dat ze plannen zelf uit te voeren.PinkPanther1970 schreef: ↑3 juni 2020, 10:08 Ze zouden die allemaal verplicht een aantal maanden moeten laten meedraaien op een werf.
Het is op die manier geen wonder dat er veel geld wordt weggesmeten en de prijzen steeds omhoog gaan.
Ik ben eigenlijk blij gepensioneerd te zijn, heb me lang genoeg druk gemaakt over dergelijke situaties.
Wat ze bij ons hierover zeggen: "ogen gelijk mortelkuipen en nog niet zien"
Klopt. Vandaag nog vastgesteld. Lastenboek 100% gevolgd en kwamen nog 35.000€ duurder uit dan concurrent op een bedrag van nog geen 200.000€. Goedkoopste offerte haalt het, wat er ook instaat en geplaatst wordt. Hopelijk lopen zo'n bedrijven eens dik tegen de lamp.PinkPanther1970 schreef: ↑3 juni 2020, 10:08Eerder het tegenovergestelde.
Aannemers die kwaliteit afleveren zijn eerder uitzondering dan regel.
Op de architect moet je tegenwoordig ook al niet meer rekenen voor een deftige opvolging, want velen zijn totaal onbekwaam. Ze zouden die allemaal verplicht een aantal maanden moeten laten meedraaien op een werf.
Portefeuille: Aedifica - Ageas - Alfen - Alibaba - AMG - Barco - Bpost - Cofinimmo - ING - KBC - KBC Ancora - Montea - Nvidia - Shell - Shurgard - Solvay - Syensqo - Umicore - VGP - Xior
Jefdewit schreef: ↑3 juni 2020, 09:55Klopt.
Maar nieuwbouw is ook geen garantie op uitmuntende kwaliteit.
Als je als bouwheer niet alle dagen op de werf aanwezig bent hebben ze je ook liggen.
Ik zie zelfs in eigen wijk genoeg dure nieuwbouwhuizen door projectontwikkelaars opgetrokken worden waar de eigenaars
nauwelijks zelf de bouw opvolgen. Daar zie ik ook dat er onzorgvuldig wordt omgesprongen met de plaatsing van o.a. de isolatie.
Ook zie ik een straat verder één grondig renovatieproject (langgevelboerderij) dat zeer grondig en zorgvuldig wordt aangepakt. De eigenaars helpen dan ook mee en voeren minstens drie keer per week controle op de werf uit. Daar zijn ze dan ook al meer dan een jaar aan bezig en dan moeten ze binnen nog starten.
De nieuwbouwwoningen zijn vanaf start grondwerken binnen het jaar geschilderd en bewoond. Enkele al op acht maanden.
Theoretisch heb je volledig gelijk.
In de praktijk hangt echter veel af van de motivatie van de bouwheer en de beroepsernst van de bouwondernemer. Minder of het een nieuwbouw- of (totaal) renovatieproject betreft.
Je kan ook, zeker in stadskernen niet, alle huizen zomaar tot op de grond slopen en heropbouwen. Technisch geen probleem. Maar je hebt ook nog de esthetische en historische waarde van een woning. Als die er niet is kan je inderdaad beter de boel volledig afbreken. Voor mijn part mogen ze, als stimulans, voor totaal renovatie of sloop en heropbouw van een stads- of dorpskanker zelfs een lagere BTW-voet dan 6% aanrekenen.
Daarom dat er nu ook een maatregel is die alleen geldt voor bepaalde centrumsteden.
Het grote probleem is dat de Vlaming nog teveel in mortel en bakstenen wil bouwen terwijl er veel betere bouwmethoden zijn. Moest ik een huis bouwen vanaf 0 dan zou ik opteren voor houtskeletbouw.
Daarbij ik weet veel goede aannemers, die wel niet werken via een project ontwikkelaar. Waar ik met een gerust hart mijn woning zou laten bouwen. Ook in de regio zien er de woonwijken goed gebouwd uit. Ga geregeld gaan wandelen in z'n wijken. Dus niet alle projectontwikkelaars zijn slecht.
Dat men het lastenboek laag houdt door voor minder kwalitatieve keuken of badkamermeubel te kiezen of trap zijn maar details. Deze overleven de woning toch niet.
Ik zeg ook niet dat alle renovaties slecht zijn maar toch zeker de 50% a 60% deugd niet.
Met louter houtskeletbouw moet je oppassen dat je woning niet overmatig gaat opwarmen in de zomer.
Ik heb niet gekozen om te beginnen van nul.
Heb gewoon de voordelen van steen (binnen) en hout (buiten) gecombineerd.
Daardoor hou je de warmte in de winter langer binnen (steen neemt warmte op en straalt deze terug naar binnen uit) maar kan hij in de zomer (door de externe gescheiden houtstructuur) niet naar binnen.
Uiteraard zijn binnen- en buitenconstructie gescheiden door ruim voldoende isolatie.
Constructies in en rond de woning moeten deze ook niet overleven. Als ze mezelf overleven is het al goed.
Om dezelfde reden ook gekozen om alles gelijkvloers te houden.
Alle kasten, inclusief deze van keuken en badkamer, zijn op maat gemaakt door een schrijnwerker en desnoods zelf herschilderbaar. Gaan me dus gemakkelijk overleven en zijn gemakkelijk aanpasbaar aan veranderende smaak.
Na mij doen ze er mee wat ze willen.
Ik heb niet gekozen om te beginnen van nul.
Heb gewoon de voordelen van steen (binnen) en hout (buiten) gecombineerd.
Daardoor hou je de warmte in de winter langer binnen (steen neemt warmte op en straalt deze terug naar binnen uit) maar kan hij in de zomer (door de externe gescheiden houtstructuur) niet naar binnen.
Uiteraard zijn binnen- en buitenconstructie gescheiden door ruim voldoende isolatie.
Constructies in en rond de woning moeten deze ook niet overleven. Als ze mezelf overleven is het al goed.
Om dezelfde reden ook gekozen om alles gelijkvloers te houden.
Alle kasten, inclusief deze van keuken en badkamer, zijn op maat gemaakt door een schrijnwerker en desnoods zelf herschilderbaar. Gaan me dus gemakkelijk overleven en zijn gemakkelijk aanpasbaar aan veranderende smaak.
Na mij doen ze er mee wat ze willen.
Kortom, beetje creatief denken ipv standaard maartregelen die hun doel missen?
[/quote]
Men moet juist stoppen met renoveren. De meeste woningen worden slecht of half gerenoveerd. Het zou beter zijn dat men de woning sloopt en dan opnieuw bouwt aan een btw tarief van 6% dan zullen de woningen up to date zijn. Wel enkel voor de eigen woning. Waar men x aantal jaar moet in wonen of maar om de x aantal jaar die premie kan aanvragen. Zodat er geen misbruik wordt gemaakt van het voordeel tarief.
[/quote]
Nieuwbouw het van het.
Ga maar eens kijken in hoeveel ruwbouw nog glaswol rockwool wordt gebruikt als isolatie in spouw muren.
Moest dat dan nog op correcte manier worden aangebracht en beveiligd tegen regen zou ik zeggen nieuwbouw is beter.
Hoeveel met rockwool ge isoleerde muren er heden als pap van onder uitzien.
Ga maar eens met een warmte camera na een paar jaren kijken naar de warmte verliezen.
Nieuwbouw he.
Normaal is eerst binnen muur.
Daarna de isolatie.
Dan de buitenmuur niet vocht opslorpende steen bij voorkeur.
Dan nog geen metsel specie in de spouw.
Nieuwbouw , geef me maar eens een paar aannemers die op deze manier werken.
Die dan nog alles afdekken om water in sijpeling tegen te gaan.
Op papier wel maar in de praktijk ?
[/quote]
Men moet juist stoppen met renoveren. De meeste woningen worden slecht of half gerenoveerd. Het zou beter zijn dat men de woning sloopt en dan opnieuw bouwt aan een btw tarief van 6% dan zullen de woningen up to date zijn. Wel enkel voor de eigen woning. Waar men x aantal jaar moet in wonen of maar om de x aantal jaar die premie kan aanvragen. Zodat er geen misbruik wordt gemaakt van het voordeel tarief.
[/quote]
Nieuwbouw het van het.
Ga maar eens kijken in hoeveel ruwbouw nog glaswol rockwool wordt gebruikt als isolatie in spouw muren.
Moest dat dan nog op correcte manier worden aangebracht en beveiligd tegen regen zou ik zeggen nieuwbouw is beter.
Hoeveel met rockwool ge isoleerde muren er heden als pap van onder uitzien.
Ga maar eens met een warmte camera na een paar jaren kijken naar de warmte verliezen.
Nieuwbouw he.
Normaal is eerst binnen muur.
Daarna de isolatie.
Dan de buitenmuur niet vocht opslorpende steen bij voorkeur.
Dan nog geen metsel specie in de spouw.
Nieuwbouw , geef me maar eens een paar aannemers die op deze manier werken.
Die dan nog alles afdekken om water in sijpeling tegen te gaan.
Op papier wel maar in de praktijk ?
Estate Guru believer.