Klimaathysterie
Re: Klimaathysterie
Idd binnenkort gaan we ons nog schuldig voelen omdat de door.sassen ...
Ivm de tuin. Dat je je planten Enzo water geeft is logisch. Maar o.a. in de Kempen zie ik vaak gezinnen die overdag int heetst van de dag hun gazon sproeien. Uren aan een stuk. Dat trek je niet met regenwater. je kan dan zeggen dat grondwater komt uit de grond en verdwijnt terug in de grond. Maar er gaat toch wel veel verloren als je overdag sproeit.
Dus op zijn minst een verbod tussen zonsopgang en zonsondergang is wel vereist vind ik.
Ochja iedereen krijgt de volgende jaren een "slimme" watermeter. Wees maar zeker dat de prijzen op momenten als deze enorm gaan stijgen als afradend effect zogezegd.
Ze verkondigen nu al dat water een luxe product is, wat het ook wel is. Dus verwacht ik weer extra taxen en heffingen. De vervuiler betaalt.
Tja
Ivm de tuin. Dat je je planten Enzo water geeft is logisch. Maar o.a. in de Kempen zie ik vaak gezinnen die overdag int heetst van de dag hun gazon sproeien. Uren aan een stuk. Dat trek je niet met regenwater. je kan dan zeggen dat grondwater komt uit de grond en verdwijnt terug in de grond. Maar er gaat toch wel veel verloren als je overdag sproeit.
Dus op zijn minst een verbod tussen zonsopgang en zonsondergang is wel vereist vind ik.
Ochja iedereen krijgt de volgende jaren een "slimme" watermeter. Wees maar zeker dat de prijzen op momenten als deze enorm gaan stijgen als afradend effect zogezegd.
Ze verkondigen nu al dat water een luxe product is, wat het ook wel is. Dus verwacht ik weer extra taxen en heffingen. De vervuiler betaalt.
Tja
In de kempen niet alleen.voodoo schreef: ↑24 mei 2020, 23:10 Maar o.a. in de Kempen zie ik vaak gezinnen die overdag int heetst van de dag hun gazon sproeien. Uren aan een stuk. Dat trek je niet met regenwater. je kan dan zeggen dat grondwater komt uit de grond en verdwijnt terug in de grond. Maar er gaat toch wel veel verloren als je overdag sproeit.
Tja
Op het heetst van de de dag wat dan ook sproeien is met welk soort water dan ook onzinnig.
Het water verdampt niet alleen voor het de kans krijgt in de grond te trekken en deels opgenomen te worden, je planten lopen zelfs een groot risico op verbranding.
Als je regen- en grondwater gebruikt om te beregenen en schoon te maken gaat hun slimme watermeter niet veel uithalen. Die telt alleen het water dat van het net komt.
Water is geen luxeproduct. Drinkwater wel door misbruik. Sommigen hebben immers het idee dat je drinkwater alleen in dure flessenvorm moet kopen en dat de vloeistof die uit de kraan komt dient voor al het andere.
Voor voeding gebruik ik het water dat uit de kraan gekoppeld aan het net komt. Gerekend per liter is dat dan nog spotgoedkoop. Alleen spijtig dat ze de vaste kosten steeds maar verhogen. Zo wordt een laag drinkwaterverbruik relatief duurder dan spilzuchtig verbruik van leidingwater.
Voor al het andere gebruik ik gewoon regen- en grondwater.
Waahahaha. Geweldig. Niet?
The tree of liberty must be refreshed from time to time with the blood of patriots and tyrants. Thomas Jefferson.
Freedom is not free.
Freedom is not free.
Misschien is het hier al eens vermeld maar interessante docu van Jeff Gibbs en Michael Moore: Planet of the Humans
https://www.windbrekers-swifterbant.nl/ ... ns-video-1
Ondertussen reeds gebanned op youtube wegens te kritisch voor de groene lobby.
Politicians and diapers have one thing in common, they both should be changed regularly and for the same reason!
Of vanwege het feit dat ze compleet achterhaalde en/of foute informatie gebruikenmorse schreef: ↑1 juni 2020, 11:49 Misschien is het hier al eens vermeld maar interessante docu van Jeff Gibbs en Michael Moore: Planet of the Humans
vb. Zonnepanelen met een efficiëntie van 8% & levensduur van 10jaar? (mijn 'budgetpanelen' hebben een efficiëntie van 18,4% & vermogensgarantie van 80% na 25jaar)
Ga je er dan van uit dat er 1 woord is uit die docu dat dan wél correct is?
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/05/09 ... humans-ee/
Of wegens de grootste uitschuiver die Moore ooit gemaakt heeft?
Op sommige punten heeft hij gelijk maar het geheel is een bedroevend allegaartje van achterhaalde en verouderde feiten doo relkaar geklutst en verplaatst naar het heden.
Zonder een standpunt in te nemen maar hoe kan men een vermogensgarantie bieden op iets van 25 jaar als zonnepanelen voor particulieren 25 jaar geleden nog niet eens bestonden. Verkopers gaan je van alles beloven uiteraard ... en terwijl ik dit aan het typen was heb ik het antwoord eigenlijk al gevonden :
https://radio2.be/de-inspecteur/gaan-zo ... ar-mee-nee
Dat artikel is ook gedateerd (2014) & er staat enkel de mening in van 1 persoon, ik zie geen feiten?geebee schreef: ↑4 juni 2020, 21:51Zonder een standpunt in te nemen maar hoe kan men een vermogensgarantie bieden op iets van 25 jaar als zonnepanelen voor particulieren 25 jaar geleden nog niet eens bestonden. Verkopers gaan je van alles beloven uiteraard ... en terwijl ik dit aan het typen was heb ik het antwoord eigenlijk al gevonden :
https://radio2.be/de-inspecteur/gaan-zo ... ar-mee-nee
Soit, de eerste zonnecel op basis van silicium dateert van 1941. Zonnecellen worden al zo'n 60jaar in de ruimtevaart gebruikt. Ik heb nog een oud 'casio rekenmachientje' met een zonnecel. Die doet het ook nog steeds na een kleine 25jaar
Daarnaast zijn er verschillende technieken om slijt/veroudering na te bootsen. Daar zijn labo's voor die gestandaardiseerde testen uitvoeren. De panelen in Europa moeten dan voldoen aan EN- en/of ISO-normen.
Verkopers beloven dat zeker niet zomaar; Tier 1-producers (sommige beursgenoteerd) gaan die risico's niet lopen hoor om later miljoenen op te moeten hoesten....
Obscure merken zijn uiteraard te mijden. Maar is dat niet bij alles zo?
Dat artikels slaat zelfs nergens op.
Ze plaatsen een titel met een duidelijk krachtig negatief antwoord.
Om vervolgens dat in het artikel zelf nergens hard te kunnen maken.
Het artikel is zelfs zo vrijblijvend en algemeen dat je er niets wijzer van wordt.
Omdat de fabrikanten al ervaring hadden met het produkt voor het massaal op de particuliere markt kwam?geebee schreef: ↑4 juni 2020, 21:51 Zonder een standpunt in te nemen maar hoe kan men een vermogensgarantie bieden op iets van 25 jaar als zonnepanelen voor particulieren 25 jaar geleden nog niet eens bestonden. Verkopers gaan je van alles beloven uiteraard ... en terwijl ik dit aan het typen was heb ik het antwoord eigenlijk al gevonden :
Bij technische produkten moet je gecertificeerde fabrieksgarantie vragen. Geen garantie van een verkoper-installateur. Meestal is die zijn firma eerder opgedoekt dan de duur van de garantie.
Er is ook een groot verschil tussen vermogensgarantie en produktgarantie (welke in tijdsduur meestal lager is).
Mijn huidige panelen gaan na 20 jaar toch van het dak af om een update te ondergaan. De huidige generatie brengt al 40% meer op dan de panelen die er nu liggen.
Ik zeg het nogmaals, ik wou geen standpunt innemen, ik vroeg het me gewoon af ... en het eerste dat ik zag was dat artikel ... ik ben er wel van overtuigd dat verkopers (van gelijk welk product) je altijd enkel de goede zaken gaan vertellen en in "garanties" (van gelijk welk product) geloof ik niks.
Ik heb trouwens ook nog een zakrekentoestel van Texas Instruments met zonnecel van begin jaren '80 en het werkt ook nog altijd perfect ;-)
Als klant moet je inderdaad niet op verkoperspraatjes afgaan. Het doel van de verkoper verschilt van jouw doel als klant.
Maar hoeveel klanten doen wat ze moeten doen?
Zoals ik al zei moet je als klant er ten eerste voor zorgen dat je fabrieksgarantie hebt en geen verdelergarantie. Dat scheelt al.
En als er dan problemen zijn en de fabrikant bestaat nog moet je nog een factuur kunnen voorleggen waarop het juiste type paneel staat en liefst met een bijgevoegde lijst van alle serienummers. Evenals de daaraan verbonde omvormer met serienummer.
En om helemaal zeker te zijn controleer je de serienummers ook nog eens fysiek.
Afhankelijk van je dak dus best voor ze je dak opgaan ipv erna.
Bij iedere verbouwing maak ik trouwens van iedere produktlevering een digitale foto van de identificatiefiche van het produkt, gevolgd door een opeenvolgende reeks foto's van de vordering der werken. En een foto van ieder kenteken van de vervoermiddelen van de werknemers op de werf.
Nee, want als dat je uitgangspunt is zouden de panelen die jaren geleden geplaatst waren meer opbrengen dan tijdens de eerste jaren van plaatsing. Dan doen ze in feite ook (mei 2020 was mijn all over topmaand van de afgelopen tien jaar).
Maar lang geen 40%.
En al zou de zon 40% meer instralen op een reeds bestaande installatie klopt je redenering ook niet door een technische beperking. De panelen kunnen immers nooit meer opbrengen dan de max. kWp van de omvormer. Ook al leveren de panelen meer, dan zal een deel van de meeropbrengst door de omvormer afgetopt worden. Deze werd immers berekend op het te verwachten produktievermogen van de panelen. Sinds de invoering van de prosumententaks was er zelfs een tendens om de omvormer te onderdimensioneren.
En dan heb je nog de factor warmte. Meer zon betekent grotendeels ook meer opwarming. Zeker op je dak. En de opbrengst van de panelen daalt naarmate ze opwarmen. Daarom waren april en mei 2020 ook zo'n goede maanden. Onbewolkte lucht met zeker in het begin van de periode een verkoelende wind. Ideale omstandighedenvoor zonnepanelen.
De meeropbrengsten door meer zon overschrijden wel de GSC inflatie degradatie.
Een paneel van tien jaar geleden had op dezelfde opp. een piekopbrengst van rond de 250-280 Wp. Nu ligt dat al tegen de 400 Wp. Dat heeft niets met de klimaatopwarming te maken maar alles met technische ontwikkelingen.
Blijkbaar geen van de twee.