Corona-virus.
Re: Corona-virus.
Lokaal zulllen er wel verschillen zijn maar daar kan ik niet over oordelen.
Voor Corona:
- Je winkelt er precies in een bunker. Blijkbaar mag er na de uitgang geen streepje daglicht meer de winkel binnen.
Persoonlijk hou ik daar telkens een ongemakkelijk gevoel aan over.
- Echte promoties zijn toevallig altijd uitverkocht als ik er langs ging.
- Veel te druk. Personeel laat voortdurend onbeheerd de gigantische aanvulkarren vlak tegen de rekken op de rem staan.
Je zal dan maar net juist iets moeten hebben uit die rayon.
- Je kan er niet gratis laden. Je kan er zelfs niet gemakkelijk betalend laden. Snelladen kan al helemaal niet.
Vanaf Corona ben ik er nog één keer binnen geweest. Ik moest één specifiek produkt hebben. Het personeelslid dat aan de ingang binnen- en buitengaande klanten moest beheren kon niet zeggen of dat produkt nog voorradig was. Ze had ook geen app, tablet noch gsm ter beschikking om dat na te kijken of op te vragen. Uiteraard heb ik dan een half uur in de rij gestaan om binnen te zien dat het niet voorradig was.
Tegen beter weten in daarna nog 2 keer langs de Colruyt gereden. Zelfs niet meer binnen geweest. Telkens gigantische wachtrijen buiten. De laatste keer zijn ze er zelfs in geslaagd twee rijen in te voeren: één voor de karren en één voor de deur.
De moderne Lidl's zijn het tegendeel van de Colruyt geworden:
- Ruime, luchtige winkels met een gigantische glazen voorgevel.
- Brede doorgangen die nooit versperd zijn door klanten noch personeel.
- Gratis laden en gratis snelladen. In 95% van de gevallen sta je er alleen te laden.
Door Corona hebben ze de paar nadelen die ze nog hadden op de Colruyt zelfs in hun voordeel aangepast:
- Karren zijn er nu ook zonder jeton of munt.
- Ondanks de nieuwe moderne winkels bleef de kassabediening een heikel punt. Eén tot hooguit 2 kassa' geopend. Ondanks dat er een massa kassa's aan de uitgang staan. Is nu ook geenpunt meer. Vanaf 2-3 klanten voor een kassa wordt er telkens een nieuwe kassa bij geopend.
- Op het hoogtepunt van de crisis nooit langer dan 10 min. moeten aanschuiven. Nu zelfs al weken geen wachtrijen meer.
Ze hebben een beperkte drankenafdeling. Maar toevallig, op zoek naar o.a. hernieuwing van mijn Boon-voorraad ontdekt dat er op 300 meter een zeer goede drankencentrale met een uitgebreid sortiment aanwezig is. Hadden ze in de Colruyt trouwens ook niet op regelmatige basis op voorraad.
Gezien beiden even ver van mijn woning liggen is de keuze vlug gemaakt.
Zo'n crisis kan zijn voordelen hebben.
Voor mijn laatste verhuis ging ik idd ook naar de lokale proxy-Delhaize. Iets duurder maar aangenaam winkelen met advies (schoonzoon van vorige uitbater had als lonende hobby een uitgebreide dranken en wijnafdeling in de winkel). Je kon er zelfs de produkten van de lokale molenaar kopen.
Spijtig genoeg is er in de plaats waar ik nu verblijf geen lokale supermarkt meer van enige betekenis.
Voor Corona:
- Je winkelt er precies in een bunker. Blijkbaar mag er na de uitgang geen streepje daglicht meer de winkel binnen.
Persoonlijk hou ik daar telkens een ongemakkelijk gevoel aan over.
- Echte promoties zijn toevallig altijd uitverkocht als ik er langs ging.
- Veel te druk. Personeel laat voortdurend onbeheerd de gigantische aanvulkarren vlak tegen de rekken op de rem staan.
Je zal dan maar net juist iets moeten hebben uit die rayon.
- Je kan er niet gratis laden. Je kan er zelfs niet gemakkelijk betalend laden. Snelladen kan al helemaal niet.
Vanaf Corona ben ik er nog één keer binnen geweest. Ik moest één specifiek produkt hebben. Het personeelslid dat aan de ingang binnen- en buitengaande klanten moest beheren kon niet zeggen of dat produkt nog voorradig was. Ze had ook geen app, tablet noch gsm ter beschikking om dat na te kijken of op te vragen. Uiteraard heb ik dan een half uur in de rij gestaan om binnen te zien dat het niet voorradig was.
Tegen beter weten in daarna nog 2 keer langs de Colruyt gereden. Zelfs niet meer binnen geweest. Telkens gigantische wachtrijen buiten. De laatste keer zijn ze er zelfs in geslaagd twee rijen in te voeren: één voor de karren en één voor de deur.
De moderne Lidl's zijn het tegendeel van de Colruyt geworden:
- Ruime, luchtige winkels met een gigantische glazen voorgevel.
- Brede doorgangen die nooit versperd zijn door klanten noch personeel.
- Gratis laden en gratis snelladen. In 95% van de gevallen sta je er alleen te laden.
Door Corona hebben ze de paar nadelen die ze nog hadden op de Colruyt zelfs in hun voordeel aangepast:
- Karren zijn er nu ook zonder jeton of munt.
- Ondanks de nieuwe moderne winkels bleef de kassabediening een heikel punt. Eén tot hooguit 2 kassa' geopend. Ondanks dat er een massa kassa's aan de uitgang staan. Is nu ook geenpunt meer. Vanaf 2-3 klanten voor een kassa wordt er telkens een nieuwe kassa bij geopend.
- Op het hoogtepunt van de crisis nooit langer dan 10 min. moeten aanschuiven. Nu zelfs al weken geen wachtrijen meer.
Ze hebben een beperkte drankenafdeling. Maar toevallig, op zoek naar o.a. hernieuwing van mijn Boon-voorraad ontdekt dat er op 300 meter een zeer goede drankencentrale met een uitgebreid sortiment aanwezig is. Hadden ze in de Colruyt trouwens ook niet op regelmatige basis op voorraad.
Gezien beiden even ver van mijn woning liggen is de keuze vlug gemaakt.
Zo'n crisis kan zijn voordelen hebben.
Voor mijn laatste verhuis ging ik idd ook naar de lokale proxy-Delhaize. Iets duurder maar aangenaam winkelen met advies (schoonzoon van vorige uitbater had als lonende hobby een uitgebreide dranken en wijnafdeling in de winkel). Je kon er zelfs de produkten van de lokale molenaar kopen.
Spijtig genoeg is er in de plaats waar ik nu verblijf geen lokale supermarkt meer van enige betekenis.
In De Morgen een artikel over de Coronaboetes.
Die twee bejaarden op het bankje ? Dat was niet de zotste boete van het hele artikel.
Er wordt zelfs de conclusie getrokken, dat er eerst een enorme solidariteit was die vervolgens door de Coronaboetes compleet werd vernacheld. De Coronaboetes hebben daarmee de epidemie erger gemaakt.
Dat zou zo maar eens kunnen kloppen...
Die twee bejaarden op het bankje ? Dat was niet de zotste boete van het hele artikel.
Er wordt zelfs de conclusie getrokken, dat er eerst een enorme solidariteit was die vervolgens door de Coronaboetes compleet werd vernacheld. De Coronaboetes hebben daarmee de epidemie erger gemaakt.
De Morgen die repressief optreden bekritiseert ? Uiterst vreemd, totaal niet verwacht van die linkse krant .Dixit schreef: ↑5 juni 2020, 11:05 In De Morgen een artikel over de Coronaboetes.
Dat moet wel kloppen. Daarenboven :
Nederlanders zijn lieve mensen..
Virussen gaan lieve mensen voorbij.
Belgen zijn stukken sjagrijn... Virussen houden van sjagrijn.
Nederlanders eten vaker erwtensoep.. dat zit er ook voor iets tussen. Ze blazen de virussen uit langs achter voor ze echt schadelijk kunnen worden.
Uit het stuk:foopah schreef: ↑5 juni 2020, 12:27De Morgen die repressief optreden bekritiseert ? Uiterst vreemd, totaal niet verwacht van die linkse krant .Dixit schreef: ↑5 juni 2020, 11:05 In De Morgen een artikel over de Coronaboetes.
Linkse krant. Rechtse krant. Onderkrant. Bovenkrant.In Londerzeel betrapte de politie op zondagavond 26 april drie kinderen die in de voortuin winkeltje aan het spelen waren. Ze hadden elk een kraampje met wat popjes en speelgoed. Of ze even de papa konden roepen. Boete van 500 euro wegens dubbele inbreuk. Papa legde uit dat de kinderen niet echt dingen verkochten, maar speelden dat ze dat deden. Het pv vermeldde als eerste inbreuk: "Garageverkoop". Tenzij het parket de zaak zou seponeren, wordt ook dit debat straks voortgezet in de rechtszaal.
Iedere krant zou dit bekritiseren. Zelfs de vlaamse. Enfin, dat hoop ik toch...
En ja: dat soort acties breekt de solidariteit.
Koop Belgisch mooie slogan een tijd terug.
Want de zelfstandigen moesten worden geholpen.
Wat blijkt heden (in de media) mijn boekhouder heeft gezegd dat ik een premie moet aanvragen.
Alhoewel mijn zaak is blijven draaien.
Het nieuwe normaal graaien waar men kan graaien.
Fierheid is blijkbaar niet meer van belang.
Wel graag anderen direct als profiteurs ,werklozen als niets nutten noemen.
Met al hun voordelen graaien graaien en dat nog normaal vinden ook.
De boekhouder......
Btw verlaging horeca eveneens ook voor de graaiers die nooit toekomen.
Hopelijk komt er na covid een deftige controle op niet terechte aanvragen en betaalde premie's.
En graag met rente + boete boven op wegens frauderen terugbetaling.
Och ja de werknemers zullen wel weer maar eens de rekening gepresenteerd krijgen.
Velen gaan dankzij de graaiers dan nog hun job verliezen.
En dan is men verwonderd dat mensen plots op extreem links gaan stemmen.
Of betogingen uit de hand lopen in de toekomst.
Dan nog verhaal met heropening van mijn horeca zaak moet ik meters gaan afleggen want aan de toog is niet toegelaten.
Het Laatste uitspraak van iemand die vroeger heel hard moest werken.
Nu hij wat meer beweging mag doen klagen maar.
Koop Belgisch , en ja ze zullen zeer zeker allemaal niet zo zeuren.
Belgisch of buitenlands voor mij is de keuze snel gemaakt.
Of die klager me gaat zien voor een pint nu hij zoveel mag bewegen.........
Fierheid he.
Want de zelfstandigen moesten worden geholpen.
Wat blijkt heden (in de media) mijn boekhouder heeft gezegd dat ik een premie moet aanvragen.
Alhoewel mijn zaak is blijven draaien.
Het nieuwe normaal graaien waar men kan graaien.
Fierheid is blijkbaar niet meer van belang.
Wel graag anderen direct als profiteurs ,werklozen als niets nutten noemen.
Met al hun voordelen graaien graaien en dat nog normaal vinden ook.
De boekhouder......
Btw verlaging horeca eveneens ook voor de graaiers die nooit toekomen.
Hopelijk komt er na covid een deftige controle op niet terechte aanvragen en betaalde premie's.
En graag met rente + boete boven op wegens frauderen terugbetaling.
Och ja de werknemers zullen wel weer maar eens de rekening gepresenteerd krijgen.
Velen gaan dankzij de graaiers dan nog hun job verliezen.
En dan is men verwonderd dat mensen plots op extreem links gaan stemmen.
Of betogingen uit de hand lopen in de toekomst.
Dan nog verhaal met heropening van mijn horeca zaak moet ik meters gaan afleggen want aan de toog is niet toegelaten.
Het Laatste uitspraak van iemand die vroeger heel hard moest werken.
Nu hij wat meer beweging mag doen klagen maar.
Koop Belgisch , en ja ze zullen zeer zeker allemaal niet zo zeuren.
Belgisch of buitenlands voor mij is de keuze snel gemaakt.
Of die klager me gaat zien voor een pint nu hij zoveel mag bewegen.........
Fierheid he.
Estate Guru believer.
Groot nieuws. Mondmaskers zijn nuttig!!
Uit "recent onderzoek" blijkt dat mondmaskers door best iedereen gedragen worden op openbare plaatsen. Voor 60-plussers worden medische mondmaskers aangeraden. Want die zouden zelfs de drager beschermen, en niet enkel de anderen!
Bron: WHO
Asjemenou!!!
Uit "recent onderzoek" blijkt dat mondmaskers door best iedereen gedragen worden op openbare plaatsen. Voor 60-plussers worden medische mondmaskers aangeraden. Want die zouden zelfs de drager beschermen, en niet enkel de anderen!
Bron: WHO
Asjemenou!!!
God weet wat we nog allemaal gaan leren van de documenten (Gees groep en al de anderen) die publiek gaan worden. De regering waarschuwt al dat het gepeupel gaat overstelpt worden met informatie en die toch niet zal begrijpen sic.
En de risico groepen een medisch masker. Was het niet de leidraad dat die alleen hielpen voor de zorgverleners dixit onze politiekers en wetenschappers. Hoeveel doden hebben die niet op hun geweten (zie de Belgische oversterfte die zelfs véél hoger ligt dan Zweden)?
Ik denk dat veel mensen hier in hun eigen werkelijkheid leven en vooral vergeten hoe de vork echt aan de steel zat... dat is meestal verschillend met hoe het in hun hoofd aan elkaar vast zit.
- Er was een groot tekort aan mondmaskers en de mensen die het het hardst nodig hadden konden er niet eens over beschikken.
- Niet noodzakelijke verplaatsingen waren verboden
- Openbaar vervoer vermijden was nog altijd beter dan tussen veel volk gaan staan met een mondmasker op
- Als je altijd voldoende afstand houdt, hebben ze weinig nut
- Hoe nuttig ze ook zijn en hoe veel mensen ze ook al in huis hebben, in de lokale supermarkt draagt ongeveer 1 op 10 een masker. Ik draag er dan wel één... Dat maakt me een dwarsligger.
- Ik zou liever van een besmet persoon een eind wegblijven dan er te gaan boven / voor hangen met een mondmasker op.
- Jezelf meer beschermen dan aangeraden, indien je er aan geraakt, is niet slecht. Denken dat je met een mondmasker op niets kan gebeuren is niet wijs. Een masker dragen om over straat te lopen in een straat zonder volkstoeloop : volstrekt onnodig.
Een mondmasker dragen maar geen benul hebben van wat dat doet en hoe je het gebruikt haalt het nut ook wel naar beneden.
Ik voel me totaal niet ongemakkelijk bij dit nieuws. Als mondmaskers totaal geen nut zouden hebben, zou men ze in ziekenhuizen ook niet dragen.
In ziekenhuizen neemt men constant mensen hun temperatuur op. Of we dat thuis ook moeten doen, met zuurstofsaturatie erbij en bloeddruk ook ... Kies voor jezelf of je dat nuttig vindt.
Zweden : eerder uitgeroepen als het systeem bij uitstek. Dat lijkt ook weer oud nieuws en fout. Voelen er zich mensen ongemakkelijk hier ?
We hebben hier veel doden. Wat de oorzaak daarvan is, is nog steeds onbekend. Zelf je conclusie maken is niet verboden maar vaak is het dan toch ook maar gelul. Et voila : de waarheid achter de theorie van het gepeupel dat niet veel snapt van wat er aan de hand was of is.
- Er was een groot tekort aan mondmaskers en de mensen die het het hardst nodig hadden konden er niet eens over beschikken.
- Niet noodzakelijke verplaatsingen waren verboden
- Openbaar vervoer vermijden was nog altijd beter dan tussen veel volk gaan staan met een mondmasker op
- Als je altijd voldoende afstand houdt, hebben ze weinig nut
- Hoe nuttig ze ook zijn en hoe veel mensen ze ook al in huis hebben, in de lokale supermarkt draagt ongeveer 1 op 10 een masker. Ik draag er dan wel één... Dat maakt me een dwarsligger.
- Ik zou liever van een besmet persoon een eind wegblijven dan er te gaan boven / voor hangen met een mondmasker op.
- Jezelf meer beschermen dan aangeraden, indien je er aan geraakt, is niet slecht. Denken dat je met een mondmasker op niets kan gebeuren is niet wijs. Een masker dragen om over straat te lopen in een straat zonder volkstoeloop : volstrekt onnodig.
Een mondmasker dragen maar geen benul hebben van wat dat doet en hoe je het gebruikt haalt het nut ook wel naar beneden.
Ik voel me totaal niet ongemakkelijk bij dit nieuws. Als mondmaskers totaal geen nut zouden hebben, zou men ze in ziekenhuizen ook niet dragen.
In ziekenhuizen neemt men constant mensen hun temperatuur op. Of we dat thuis ook moeten doen, met zuurstofsaturatie erbij en bloeddruk ook ... Kies voor jezelf of je dat nuttig vindt.
Zweden : eerder uitgeroepen als het systeem bij uitstek. Dat lijkt ook weer oud nieuws en fout. Voelen er zich mensen ongemakkelijk hier ?
We hebben hier veel doden. Wat de oorzaak daarvan is, is nog steeds onbekend. Zelf je conclusie maken is niet verboden maar vaak is het dan toch ook maar gelul. Et voila : de waarheid achter de theorie van het gepeupel dat niet veel snapt van wat er aan de hand was of is.
Maar goed.
Als je denkt in de werkelijkheid van een ander te leven heb je pas echt een probleem.
Die eerste conclusie is ook weer te vroeg.
Ze hebben in Zweden nog altijd minder doden dan in andere landen en hun economie en sociaal leven is minder geraakt.
Wat de uiteindelijke conclusie zal zijn daar spreek ik me niet over uit. Geen wetenschapper noch econoom die het al weet. Laat staan één van ons.
Ja, ik begin me nu hier wel ongemakkelijk te voelen. Niet door dat virus. Want dat zal niet zomaar meer verdwijnen. Dus best er mee leren leven.
Maar door hoe het beleid er mee omgaat en de economische gevolgen die we daardoor zullen moeten ondergaan.
Het lijkt er steeds meer en meer op dat het 'virus' nu als nieuw excuus kan gebruikt worden om problemen die er daarvoor al waren en steeds ontkend werden of waarvoor maatregelen keer op keer voor zich uit werden geschoven de mirakeloplossing is om de teugels volledig los te laten en de gevolgen te steken op een 'virus waar niemand iets aan kon doen'.
Je bent er niet veel mee als je op een jaar tijd enkele duizenden mensen een paar maand tot enkele jaren langer hebt kunnen laten leven, waarvan velen het zelfs niet meer beseffen, maar dat de problematische gevolgen uiteindelijk zullen gedragen worden door honderduizenden.
Waren de harde maatregelen in het begin nodig? Volgens mij was daar inderdaad niets verkeerd aan. Maar daar is het beleid dan ook altijd goed in geweest. Maatregelen nemen op zeer korte termijn. Als ze dan nog eens de verantwoordelijkheden op 'experts' kunnen schuiven is dat mooi meegenomen.
Hoe ze de gevolgen op langere termijn kunnen beperken zonder dat een groot deel van de bevolking de prijs gaat bepalen, daar hebben ze weer geen flauw benul over. En dan blijkt de mening van allerhande wetenschappers er plots ook weer niet meer toe te doen.
Zweden heeft 5 tot 10 maal meer doden dan hun buurlanden per miljoen inwoners en hun economie is in gelijkaardige mate getroffen als hun buurlanden. En hun top epidemioloog en de bedenker van de no-lockdown strategie heeft een paar dagen geleden zijn fout toegegeven; een lockdown was beter geweest.
We hebben helemaal geen harde maatregelen genomen in het begin. Belgische maatregelen waren te laat, halfslachtig, tegenstrijdig, er werd geklungeld en gefoefeld en we slagen er na 4 maanden nog steeds niet in om een goed systeem van testing en tracing op poten te zetten en de bevolking van mondmaskers te voorzien. Aziaten op sociale media kunnen hun ogen niet geloven, in hun ogen zijn wij niet langer de developed world maar de dedeveloping world.
Vanuit het standpunt van epidemioloog zal hij wel gelijk hebben.cpnx schreef: ↑6 juni 2020, 13:17 Zweden heeft 5 tot 10 maal meer doden dan hun buurlanden per miljoen inwoners en hun economie is in gelijkaardige mate getroffen als hun buurlanden. En hun top epidemioloog en de bedenker van de no-lockdown strategie heeft een paar dagen geleden zijn fout toegegeven; een lockdown was beter geweest.
Of het resultaat nadien, all in, zoveel slechter zal blijken te zijn valt nog af te wachten.
Kan je hierin geen gelijk noch ongelijk geven. Alles hangt er van af wat je als begin beschouwt op het momentum zelf.cpnx schreef: ↑6 juni 2020, 13:17 We hebben helemaal geen harde maatregelen genomen in het begin. Belgische maatregelen waren te laat, halfslachtig, tegenstrijdig, er werd geklungeld en gefoefeld en we slagen er na 4 maanden nog steeds niet in om een goed systeem van testing en tracing op poten te zetten en de bevolking van mondmaskers te voorzien. Aziaten op sociale media kunnen hun ogen niet geloven, in hun ogen zijn wij niet langer de developed world maar de dedeveloping world.
Vanaf nu bekeken heeft inderdaad bijna iedereen te laat ingegrepen.
Als je het bekijkt met de kennis van nu heeft mijn vriendin hoogstwaarschijnlijk in januari 2020 al 10 dagen plat gelegen door het Coronavirus en ikzelf een mide vorm van drie, vier dagen doorstaan. Met de kennis van toen werd dat nog afgedaan als 'een uit te zieken virus'.
Dat wij steeds een meer achterophinkende regio zijn moet je mij spijtig genoeg niet vertellen. En de Aziaten ook niet. Ik steek niet voor niets een deel van mijn spaargeld in een gepaste exitstrategie. Beter een strategie die later overbodig blijkt te zijn geweest dan hopeloos te laat komen.
Laatst gewijzigd door Jefdewit op 6 juni 2020, 13:52, 1 keer totaal gewijzigd.
""""In Brazilië zijn al 32.548 mensen overleden aan de gevolgen van een besmetting met het virus. Er zijn tot dusver 584.016 besmettingen geregistreerd. Enkel de Verenigde Staten tellen nog meer geregistreerde infecties met het virus.
Ook elders in Latijns-Amerika woedt het virus nog volop. In Mexico is de dagelijkse tol woensdag voor het eerst boven de duizend overlijdens uitgestegen, meldt het ministerie van Volksgezondheid. De voorbije 24 uur overleden er 1.092 mensen. Het geregistreerde dodental staat nu op 11.729. """
Bron : HLN
Dat het niet nemen van maatregelen niet altijd de beste zet is, mag blijken in Brazilië.
Wie nog altijd predikt dat minder maatregelen nemen evenredig is en moet zijn met minder doden tellen, is al lang niet meer naar de winkel geweest om een potje logica.
Nog even een herhaling voor wie dan weer met het dodental per 100.000 of aanverwante zou afkomen :
Denk aan mijn voorbeeld van granaten die geworpen worden in een metrostel.
Belgie is één metrostel groot.. (dus altijd prijs). De USA trein heeft meerdere metrostellen (waar wel alle binnendeuren open stonden). Figuurlijk gesproken uiteraard.
In een land met afstanden van meerdere duizenden km van west naar oost / van noord naar zuid gebeurt de verspreiding anders.
Ons land is dicht bevolkt. Dat is ook niet overal het geval.
Ondanks dezelfde maatregelen is het virus zich toch minder gaan verspreiden. En nu bij het lossen van de teugels weer meer..
Ook elders in Latijns-Amerika woedt het virus nog volop. In Mexico is de dagelijkse tol woensdag voor het eerst boven de duizend overlijdens uitgestegen, meldt het ministerie van Volksgezondheid. De voorbije 24 uur overleden er 1.092 mensen. Het geregistreerde dodental staat nu op 11.729. """
Bron : HLN
Dat het niet nemen van maatregelen niet altijd de beste zet is, mag blijken in Brazilië.
Wie nog altijd predikt dat minder maatregelen nemen evenredig is en moet zijn met minder doden tellen, is al lang niet meer naar de winkel geweest om een potje logica.
Nog even een herhaling voor wie dan weer met het dodental per 100.000 of aanverwante zou afkomen :
Denk aan mijn voorbeeld van granaten die geworpen worden in een metrostel.
Belgie is één metrostel groot.. (dus altijd prijs). De USA trein heeft meerdere metrostellen (waar wel alle binnendeuren open stonden). Figuurlijk gesproken uiteraard.
In een land met afstanden van meerdere duizenden km van west naar oost / van noord naar zuid gebeurt de verspreiding anders.
Ons land is dicht bevolkt. Dat is ook niet overal het geval.
Ondanks dezelfde maatregelen is het virus zich toch minder gaan verspreiden. En nu bij het lossen van de teugels weer meer..