Ervaringen beleggingsstrategie tijdens crash "buy the dip"+"droog poeder" / "buy&hold" / "markttiming:verkopen+herkopen"
TIP
Ervaringen beleggingsstrategie tijdens crash "buy the dip"+"droog poeder" / "buy&hold" / "markttiming:verkopen+herkopen"
Een paar maanden geleden is de beurs gecrasht. Dit beëindigde de stierenmarkt die reeds 10 jaar liep.
Elke beleggingsstrategie benadert het dalen van de markt op een eigen manier.
Welke aanpak had/heb jij?
Hoe ging het met het uitvoeren van je plan in februari-maart-april.
Heb je aanpassingen gemaakt in je plan voor de volgende grote daling?
Strategieën waar ik zoal aan denk:
1- niets doen
2- verkopen voor of bij de start van de daling, herkopen achteraf; wat zijn de momenten om te verkopen/kopen?
3- bijkopen in de daling met geld dat je opzij had staan: hoeveel % van je portefeuille was cash voor de daling? en wat is het % nu?
4- verkopen van stabiele beleggingen tijdens de daling om aandelen te kunnen bijkopen (het % aandelen in je portefeuille constant te houden?)
Elke beleggingsstrategie benadert het dalen van de markt op een eigen manier.
Welke aanpak had/heb jij?
Hoe ging het met het uitvoeren van je plan in februari-maart-april.
Heb je aanpassingen gemaakt in je plan voor de volgende grote daling?
Strategieën waar ik zoal aan denk:
1- niets doen
2- verkopen voor of bij de start van de daling, herkopen achteraf; wat zijn de momenten om te verkopen/kopen?
3- bijkopen in de daling met geld dat je opzij had staan: hoeveel % van je portefeuille was cash voor de daling? en wat is het % nu?
4- verkopen van stabiele beleggingen tijdens de daling om aandelen te kunnen bijkopen (het % aandelen in je portefeuille constant te houden?)
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Re: Beleggingsstrategie tijdens crash "buy the dip"+"droog poeder" tov "buy & hold" tov "markttiming:verkopen en teruggk
Ik heb alleen nog in mijn pensioenspaarfonds aandelen.
Maar de reeks gebeurtenissen van de afgelopen maanden doen mij sterk denken aan de jaren 80.
Eerst een 5 jaar durende hausse.
Dan een crash (nog steeds op 1 dag de grootste in %)
En dan weer razendsnel weer omhoog, tot aan het millennium.
Op de beurs is het evenwel nooit verstandig om gebeurtenissen uit het verleden zomaar door te trekken naar de toekomst.
Maar goed, als ik bekijk hoe ik het in 1987 deed: dat was voor zowat alle particuliere beleggers pure paniek. En bij mij dus ook. Er waren geen recente precedenten dat het dan terug omhoog zou gaan. Men vond het zelfs erger dan de crash van 1929.
Omdat ik van nature een pessimist ben, maar ook een realist, denk ik dat ik nu stil was blijven zitten, in de hoop niet te hard geschoren te worden.
In strategieën vooraf geloof ik niet zozeer: the proof of the pudding is the eating. Er zullen velen zeggen dat ze een strategie hebben voor een crash.
Maar als die crash er is denk ik dat weinigen er zich aan houden: it's only when the tide goes high you know who is swimming naked.
Maar de reeks gebeurtenissen van de afgelopen maanden doen mij sterk denken aan de jaren 80.
Eerst een 5 jaar durende hausse.
Dan een crash (nog steeds op 1 dag de grootste in %)
En dan weer razendsnel weer omhoog, tot aan het millennium.
Op de beurs is het evenwel nooit verstandig om gebeurtenissen uit het verleden zomaar door te trekken naar de toekomst.
Maar goed, als ik bekijk hoe ik het in 1987 deed: dat was voor zowat alle particuliere beleggers pure paniek. En bij mij dus ook. Er waren geen recente precedenten dat het dan terug omhoog zou gaan. Men vond het zelfs erger dan de crash van 1929.
Omdat ik van nature een pessimist ben, maar ook een realist, denk ik dat ik nu stil was blijven zitten, in de hoop niet te hard geschoren te worden.
In strategieën vooraf geloof ik niet zozeer: the proof of the pudding is the eating. Er zullen velen zeggen dat ze een strategie hebben voor een crash.
Maar als die crash er is denk ik dat weinigen er zich aan houden: it's only when the tide goes high you know who is swimming naked.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Re: Ervaringen beleggingsstrategie tijdens crash "buy the dip"+"droog poeder" / "buy&hold" / "markttiming:verkopen+herko
Raar dat we niets van Zeezout horen.
Re: Ervaringen beleggingsstrategie tijdens crash "buy the dip"+"droog poeder" / "buy&hold" / "markttiming:verkopen+herko
Ik hou 20% cash aan tov mijn totale portefeuille.
De overige 80% bestaat uit: sofina, Brederode, Elia, iwda in ongeveer gelijke porties.
Als de beurs crasht dan koop ik bij om de 80/20 verhouding te behouden.
Cash vul ik aan vanuit salaris, dividenden en als de aandelen zodanig sterk stijgen dat ik niet meer kan volgen met mijn cashinleg dan durf ik ook weer een stukje te verkopen maar dan moet het wel al de moeite waard zijn. Ik probeer goed op de transactiekosten te letten. Gemiddeld misschien 1 á 2 transacties per maand.
Beetje saai systeem maar het lijkt te werken.
De overige 80% bestaat uit: sofina, Brederode, Elia, iwda in ongeveer gelijke porties.
Als de beurs crasht dan koop ik bij om de 80/20 verhouding te behouden.
Cash vul ik aan vanuit salaris, dividenden en als de aandelen zodanig sterk stijgen dat ik niet meer kan volgen met mijn cashinleg dan durf ik ook weer een stukje te verkopen maar dan moet het wel al de moeite waard zijn. Ik probeer goed op de transactiekosten te letten. Gemiddeld misschien 1 á 2 transacties per maand.
Beetje saai systeem maar het lijkt te werken.
Ik doe niks en koop bij wanneer ik kan. Mijn aankoop dicht bij de bodem begin april is al bijna 30% gestegen dus dat is wel leuk.
Best was er direct uit te stappen (maandag 17februari). Ik ben er een week later uitgestapt om er een week later (te vroeg) terug in te stappen. Om er weer pakweg een week later uit te stappen. Dan wat aanmodderen, beetje aankopen, beetje verkopen. De bodem trachten te zoeken. Periode na 16maart (dé bodem) nog wat aan en verkopen om kleine winsten te maken in volatiele markt. Maar al bij al leverde dat weinig op.
In de loop van april tot nu volop voor buy and hold gegaan. Amper nog iets verkocht. Resulteert nu wel in een knalgroene portefeuille. Juist nog Shell, Galapagos en Novacyt staan rood. Shell wel ruime winsten genomen in april en de stijgende olieprijs zorgt wel dat dit goedkomt. Galapagos komt ook wel weer terug groen na positieve resultaten van Figoltinib. Novacyt geef ik nog tot eind juni. Is zo'n corona momentum aandeel. Ook wel al winsten mee behaald.
Vorige week geïnvesteerd in Airbus, en het onbekende GNUS; zou kunnen gaan knallen. Ook nog een order staan voor morgen; Engie & Solvay.
Wil 100% op de trein zitten nu hij op snelheid komt.
Mijn derde beleggingsjaar en telkens het gevoel gehad dat ik men aankopen vaak op het slechts mogelijk moment deedt.
Strategie die ik nu al een dikke maand doe rendeert zeer duidelijk. Alleen had ik hem vroeger moeten toepassen.
In de loop van april tot nu volop voor buy and hold gegaan. Amper nog iets verkocht. Resulteert nu wel in een knalgroene portefeuille. Juist nog Shell, Galapagos en Novacyt staan rood. Shell wel ruime winsten genomen in april en de stijgende olieprijs zorgt wel dat dit goedkomt. Galapagos komt ook wel weer terug groen na positieve resultaten van Figoltinib. Novacyt geef ik nog tot eind juni. Is zo'n corona momentum aandeel. Ook wel al winsten mee behaald.
Vorige week geïnvesteerd in Airbus, en het onbekende GNUS; zou kunnen gaan knallen. Ook nog een order staan voor morgen; Engie & Solvay.
Wil 100% op de trein zitten nu hij op snelheid komt.
![Smiley :)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/smiley.gif)
Strategie die ik nu al een dikke maand doe rendeert zeer duidelijk. Alleen had ik hem vroeger moeten toepassen.
Portefeuille: Aedifica - Ageas - Alfen - Alibaba - AMG - Barco - Bpost - Cofinimmo - ING - KBC Ancora - Montea - Shell - Shurgard - Syensqo - Umicore - VGP - Xior
Niet veel gedaan
1 aandeel opgepikt op de bodem (zoals aangekondigd, RTL)
Voor de rest is mijn portefeuille terug op pre-corona niveau. (voor zover er al een daling was)
Ook geen extra cash bijgestort, geen wijzigingen in de samenstelling buiten die ene aankoop
Mijn strategie is ook momenteel niet hoog rendement halen, het is eerder bijleren en self-development.
Korte termijn toekomststrategie: verder inzetten op wat er nu is, beetje verder instappen in een paar niche's en afgeraken van een paar aandelen die ik eigenlijk nooit had mogen kopen (maar ik had corona niet nodig om tot die conclusie te komen).
1 aandeel opgepikt op de bodem (zoals aangekondigd, RTL)
Voor de rest is mijn portefeuille terug op pre-corona niveau. (voor zover er al een daling was)
Ook geen extra cash bijgestort, geen wijzigingen in de samenstelling buiten die ene aankoop
Mijn strategie is ook momenteel niet hoog rendement halen, het is eerder bijleren en self-development.
Korte termijn toekomststrategie: verder inzetten op wat er nu is, beetje verder instappen in een paar niche's en afgeraken van een paar aandelen die ik eigenlijk nooit had mogen kopen (maar ik had corona niet nodig om tot die conclusie te komen).
Ik hanteer gewoon een buy and hold strategy en dat doe ik zeer letterlijk. Sinds begin portefeuille (september 2016) nog maar 1 positie verkocht (Wabco holding). En toen ging het over een overname door een niet beursgenoteerd bedrijf. Met het geld dat hierdoor is vrijgekomen heb ik onlangs mijn posities in GBL, Apple, en Disney vergroot.
Verder ben ik onlangs begonnen met het opstellen van een beleggingsportefeuille voor mijn vriendin. Maar ook hier zal buy and hold de regel zijn. IWDA en EIMA via Degiro zijn hier momenteel de enige posities.
Verder ben ik onlangs begonnen met het opstellen van een beleggingsportefeuille voor mijn vriendin. Maar ook hier zal buy and hold de regel zijn. IWDA en EIMA via Degiro zijn hier momenteel de enige posities.
Ahold-Delhaize, Apple, Disney, Berkshire Hathaway, GBL, Gimv, IBM, KBC Ancora, Microsoft, NN group, Sofina, Unilever
Hier een beperkte verkoop van bvb etha altijd wat dan in flossbach von Storm multiple oportunities gegaan is. Ook een Emerging market fiks dat negatief bleef en aangezien het dividenden uitkeerde heb ik verkocht wegens kapitaalvreet. Dit geld is vervolgens in mijn ERF pot verdwenen.
Verder zoals de inkomsten het toelieten geïnvesteerd in VWCE CEMU en SPDR. Dit was het plan en daar ben ik niet van afgeweken.
Dus geen geld van de beurs gehaald. Verliezen komen op termijn wel weer terug, maar aangezien op 1 na alle fondsen een aardige buffer hadden was het totaalrendement nooit negatief.
Enige hoop is dat de extra investeringen mij een boost geven op lange termijn. Komt er nog een dip dan heb ik nog voldoende cash achter de hand om bij te kopen maar daar zit geen haast bij.
Bottom line ... no panic als stick to the plan.
Verder zoals de inkomsten het toelieten geïnvesteerd in VWCE CEMU en SPDR. Dit was het plan en daar ben ik niet van afgeweken.
Dus geen geld van de beurs gehaald. Verliezen komen op termijn wel weer terug, maar aangezien op 1 na alle fondsen een aardige buffer hadden was het totaalrendement nooit negatief.
Enige hoop is dat de extra investeringen mij een boost geven op lange termijn. Komt er nog een dip dan heb ik nog voldoende cash achter de hand om bij te kopen maar daar zit geen haast bij.
Bottom line ... no panic als stick to the plan.
Niets verkocht en niet van plan iets te verkopen.
Maandelijkse stortingen in trackers, zoals ik reeds jaren doe, gewoon verder uitgevoerd.
76% aandelen (doel is 80%)
Pas medio 2018 deftig beginnen opvolgen in excel.
In 2019: +18,55%
YTD: -3,38%
Beleggingshorizon van 25 jaar.
Maandelijkse stortingen in trackers, zoals ik reeds jaren doe, gewoon verder uitgevoerd.
76% aandelen (doel is 80%)
Pas medio 2018 deftig beginnen opvolgen in excel.
In 2019: +18,55%
YTD: -3,38%
Beleggingshorizon van 25 jaar.
Hier op de tanden gebeten en niets verkocht.
Vanaf maart (met vers geld, belegde, daarvoor al 8 jaar met hetzelfde bedrag) de aangehouden hoeveelheid aan het verdubbelen per aandeel. Dit is nu voor 70% gedaan.
1/10 gebruikt om korte ritten te maken van in mijn ogen ondergewaardeerde aandelen (Shell, prosus, zilver). Winst daarvan in Hal gestoken
AURELIUS heeft een diep gat geslagen in de portefeuille (logisch: holding met kleine bedrijfjes) maar voor de rest best tevreden.
Moet wel zeggen dat ik mij nu meer vragen stel, bij de huidige koersen, dan in maart en er nog niet aan uit ben als ik de bijgestorte bedragen longterm hou of terug verkoop om binnen de komende 2j weer hetzelfde te proberen doen. De oorspronkelijk portefeuille blijft.
Vanaf maart (met vers geld, belegde, daarvoor al 8 jaar met hetzelfde bedrag) de aangehouden hoeveelheid aan het verdubbelen per aandeel. Dit is nu voor 70% gedaan.
1/10 gebruikt om korte ritten te maken van in mijn ogen ondergewaardeerde aandelen (Shell, prosus, zilver). Winst daarvan in Hal gestoken
AURELIUS heeft een diep gat geslagen in de portefeuille (logisch: holding met kleine bedrijfjes) maar voor de rest best tevreden.
Moet wel zeggen dat ik mij nu meer vragen stel, bij de huidige koersen, dan in maart en er nog niet aan uit ben als ik de bijgestorte bedragen longterm hou of terug verkoop om binnen de komende 2j weer hetzelfde te proberen doen. De oorspronkelijk portefeuille blijft.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Begin 2013 ben ik beginnen te "spelen" op de beurs. De eerste jaren ging dat traag ( aankoop van een paar aandelen per jaar + niets verkocht). Ik 2017 ging het sneller ( dertigtal aandelen gekocht op een jaar). Ik zat eind 2017 aan precies 50 aandelen ( aankoopwaarde van telkens ongeveer 2000 euro per aandeel). Ik heb toen besloten om naar de toekomst toe nooit meer dan 50 aandelen in portefeuille te nemen (tenzij dividenden me toelaten om er nog extra aan te kopen). Ik zat dus voor wat betreft het te besteden aandelen-budget aan 100%. De eerste drie maanden van 2018 heb ik 42 van de 50 aandelen verkocht ( verhouding 84% cash - 16% aandelen) omdat ik schrik begon te krijgen voor een crash en ik cash achter de hand wou hebben). Omgerekend naar jaargemiddelde heb ik op die 42 aandelen 13,54% reële winst genomen, de 8 overblijvers hadden een virtuele winst van 4,43%. Vanaf 2 maart 2020 tot vorige week heb ik 17 aandelen bijgekocht. Ik zit momenteel dus aan 25 aandelen ( 50% cash - 50% aandelen). Vanaf nu wacht ik af om bij te kopen bij volgende correctie(s).
Ik weet dat de markt proberen te timen, zeker als leek, niet de beste en meest rendabele methode is, maar voor mij is het wel de leukste manier om op de beurs te beleggen. Niet de meest rationele keuze, ik weet het.
Ik weet dat de markt proberen te timen, zeker als leek, niet de beste en meest rendabele methode is, maar voor mij is het wel de leukste manier om op de beurs te beleggen. Niet de meest rationele keuze, ik weet het.
25 en zeker 50 aandelen is toch wel veel om deftig te kunnen opvolgen.rudipsycho schreef: ↑7 juni 2020, 18:32 Begin 2013 ben ik beginnen te "spelen" op de beurs. De eerste jaren ging dat traag ( aankoop van een paar aandelen per jaar + niets verkocht). Ik 2017 ging het sneller ( dertigtal aandelen gekocht op een jaar). Ik zat eind 2017 aan precies 50 aandelen ( aankoopwaarde van telkens ongeveer 2000 euro per aandeel). Ik heb toen besloten om naar de toekomst toe nooit meer dan 50 aandelen in portefeuille te nemen (tenzij dividenden me toelaten om er nog extra aan te kopen). Ik zat dus voor wat betreft het te besteden aandelen-budget aan 100%. De eerste drie maanden van 2018 heb ik 42 van de 50 aandelen verkocht ( verhouding 84% cash - 16% aandelen) omdat ik schrik begon te krijgen voor een crash en ik cash achter de hand wou hebben). Omgerekend naar jaargemiddelde heb ik op die 42 aandelen 13,54% reële winst genomen, de 8 overblijvers hadden een virtuele winst van 4,43%. Vanaf 2 maart 2020 tot vorige week heb ik 17 aandelen bijgekocht. Ik zit momenteel dus aan 25 aandelen ( 50% cash - 50% aandelen). Vanaf nu wacht ik af om bij te kopen bij volgende correctie(s).
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Sommige aandelen heb ik "dubbel". Ik heb Ageas bijvoorbeeld op twee verschillende tijdstippen aangekocht, in 2013 en een paar weken geleden. Maar op een bepaald ogenblik had ik aandelen van een 40-tal verschillende bedrijven in portefeuille. Ik heb nooit het gevoel gehad dat ze teveel van mijn vrije tijd opslorpten om op te volgen. Iets wat je graag doet vraagt minder inspanning. En door omstandigheden heb ik tijd genoeg. Maar ik begrijp je punt wel. Niet iedereen heeft evenveel vrije tijd als ik.
Een van de hoofdregels in mijn strategie is dat ik de verhouding tussen mijn groeigedeelte (aandelen) en stabiele gedeelte tussen 55/45 en 65/35 wil houden. Dit komt overeen met het niveau van risico en stabiliteit dat ik in mijn portefeuille wens te hebben. Ik "herbalanceer" als ik buiten die grenzen kom.
De voorbije maanden hebben we eerst een goede stijging meegemaakt, dan een crash en nu weer een sterke stijging.
- Herbalancering van aandelen naar stabiel op 19 feb
- Eerste herbalancering van stabiele assets naar aandelen op 4 maart en het tweede deel.
- Tweede trigger voor herbalancering van stabiele assets naar aandelen op 24 maart
- Ondertussen heb ik ook extra aandelen gekocht met extra geld.
- Vorige week bleef de beurs maar stijgen. Het is een uitdaging om mijn portefeuille op het risiconiveau te houden dat ik vastgelegd heb. De aandelenportie zat voortdurend tegen de bovengrens van het risico dat ik wil nemen. Vorige week heb ik dus 3x aandelen verkocht, telkens ongeveer 1% van mijn portefeuille. Een deel daarvan zal ik deze week in obligatiefondsen beleggen.
Ik heb de crash van dit jaar gebruikt om verder te roteren in mijn portefeuille.
- Bij de obligaties heb ik mijn Europese aggregate obligaties verkocht en kocht/koop ik wereld aggregate obligaties Euro-hedged - > betere diversificatie en lagere taksen.
- Bij mijn aandelen heb zowel small-cap-value bijgekocht en ik kocht ook een private equity ETF. Ik verkoop ik nu mijn blend small-cap ETFs - > portefeuille is meer getilt naar small-cap-value.
De voorbije maanden hebben we eerst een goede stijging meegemaakt, dan een crash en nu weer een sterke stijging.
- Herbalancering van aandelen naar stabiel op 19 feb
- Eerste herbalancering van stabiele assets naar aandelen op 4 maart en het tweede deel.
- Tweede trigger voor herbalancering van stabiele assets naar aandelen op 24 maart
- Ondertussen heb ik ook extra aandelen gekocht met extra geld.
- Vorige week bleef de beurs maar stijgen. Het is een uitdaging om mijn portefeuille op het risiconiveau te houden dat ik vastgelegd heb. De aandelenportie zat voortdurend tegen de bovengrens van het risico dat ik wil nemen. Vorige week heb ik dus 3x aandelen verkocht, telkens ongeveer 1% van mijn portefeuille. Een deel daarvan zal ik deze week in obligatiefondsen beleggen.
Ik heb de crash van dit jaar gebruikt om verder te roteren in mijn portefeuille.
- Bij de obligaties heb ik mijn Europese aggregate obligaties verkocht en kocht/koop ik wereld aggregate obligaties Euro-hedged - > betere diversificatie en lagere taksen.
- Bij mijn aandelen heb zowel small-cap-value bijgekocht en ik kocht ook een private equity ETF. Ik verkoop ik nu mijn blend small-cap ETFs - > portefeuille is meer getilt naar small-cap-value.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.