De toepassing van de Bogleheads Investement Principles in Belgie
TIP
Re: De toepassing van de Bogleheads Investement Principles in Belgie
Dag,
Ik heb mijn BH portefeuille en daar zit inderdaad een groot gedeelte Nasdaq in. Daar zitten de verhoudingen goed.
Verder heb ik wat speelgeld :-) (zeer beperkt % van het geheel)
De afgelopen anderhalve maand heb ik vooral zwaar afgestrafte cyclische bedrijven opgepikt met het speelgeld. (allemaal Europa, niks IT)
De tijd lijkt me rijp om te oogsten, zie bvb interimkantoren niet meer veel verder stijgen (huidige koersen had ik eerder verwacht binnen een jaar of 2). Indien we dus nog heel even groen doorgaan, dan gaat een flink stuk cyclische bedrijven in de verkoop, (de banken en olie aandelen hou ik nog even bij).
Het vrijgekomen speelgeld gaat een stukje naar Nasdaq (vorige correctie was deze sector defensief
) + het aandikken van de cash om mee te doen met een (te verwachten???) correctie. Het is wel snel gegaan de laatste 3 weken ...
Is natuurlijk niet BH principe ... maar dat moet natuurlijk niet met het speelgeld.
Iemand een mening welke ETF ik best kies ? Selecteerde ik de juiste ?
@B7H4 ik kijk ook alvast uit naar jouw mening ! Ik stel je expertise steeds erg op prijs !
Vandaar ook deze ETF vraag in de BH rubriek.
Grts,
Gunther
Ik heb mijn BH portefeuille en daar zit inderdaad een groot gedeelte Nasdaq in. Daar zitten de verhoudingen goed.
Verder heb ik wat speelgeld :-) (zeer beperkt % van het geheel)
De afgelopen anderhalve maand heb ik vooral zwaar afgestrafte cyclische bedrijven opgepikt met het speelgeld. (allemaal Europa, niks IT)
De tijd lijkt me rijp om te oogsten, zie bvb interimkantoren niet meer veel verder stijgen (huidige koersen had ik eerder verwacht binnen een jaar of 2). Indien we dus nog heel even groen doorgaan, dan gaat een flink stuk cyclische bedrijven in de verkoop, (de banken en olie aandelen hou ik nog even bij).
Het vrijgekomen speelgeld gaat een stukje naar Nasdaq (vorige correctie was deze sector defensief
![Roll Eyes ::)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/rolleyes.gif)
Is natuurlijk niet BH principe ... maar dat moet natuurlijk niet met het speelgeld.
Iemand een mening welke ETF ik best kies ? Selecteerde ik de juiste ?
![Grin ;D](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/grin.gif)
@B7H4 ik kijk ook alvast uit naar jouw mening ! Ik stel je expertise steeds erg op prijs !
Vandaar ook deze ETF vraag in de BH rubriek.
Grts,
Gunther
Hallo,
een vraag: Waarom vinden jullie IWDA of VWCE goede ETF's? Als ik deze vergelijk met IUIT, ZPDT, WTCH, XDWT bv. op Morningstar dan presteren laatstgenoemde toch een stuk beter.
Graag jullie mening, ...
Prestaties uit het verleden zijn geen garantie voor de toekomst.
Met een wereldwijde index mag je historisch gezien ongeveer 7% jaarlijks verwachten.
Ik begrijp dat prestaties uit het verleden geen garanties bieden. Maar als je bv. een trend uitzet op 5 jaar (IWDA vs. WTCH) dan zie je toch een heel duidelijke verschil in rendement. Waarom zou dit nu plots veranderen?
Tracken niet dezelfde index dus zijn gewoon verschillende producten. WTCH is tech en bevat dus enkel tech aandelen (en bijgevolg ook veel meer US, 85% dacht ik).
IWDA is wereldwijd gemengd.
Vergelijk best eens de portefeuilles van beide ETFs op M*.
Tech heeft het de laatste jaren beter gedaan dan het markgemiddelde, dus WTCH toont betere resultaten dan IWDA.
Als je denkt/gokt dat dit zo zal blijven, kan je WTCH kopen boven IWDA.
Omdat ik liever een doos pralines heb met allemaal verschillende soorten dan een doos met allemaal dezelfde die ik dan toevallig niet lust.
# hoe bepaal jij wat beter presteert?
- wat gebruik jij als indicator voor het rendement?
- wat gebruik jij als indicator voor het risico: volatiliteit?, standard afwijking?, drawdown? R-squared?
- wat gebruik jij als indicator voor het risico gewogen rendement?
# zoals bij elke belegging vermeld wordt: "In het verleden behaalde resultaten zijn geen betrouwbare indicator voor toekomstige resultaten en dienen niet als enige criterium te worden genomen bij de selectie van een product of strategie."
# waarom denk jij dat de toekomst er zal uitzien als het recnete verleden? # kijk een naar "callan periodid tabel of returns"
# ik ken niet all tickers vanbuiten. Ik kan me inbeelden dat de fondsen die jij aanhaalde
- minder effecten bevatten
- minder gediversifeerd zijn naar sector/regio/bedrijfsgrootte
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Beste B7H4long,B7H4long schreef: ↑8 juni 2020, 15:44# hoe bepaal jij wat beter presteert?
- wat gebruik jij als indicator voor het risico: volatiliteit?, standard afwijking?, drawdown? R-squared?
# zoals bij elke belegging vermeld wordt: "In het verleden behaalde resultaten zijn geen betrouwbare indicator voor toekomstige resultaten en dienen niet als enige criterium te worden genomen bij de selectie van een product of strategie."
# waarom denk jij dat de toekomst er zal uitzien als het recnete verleden? # kijk een naar "callan periodid tabel of returns"
# ik ken niet all tickers vanbuiten. Ik kan me inbeelden dat de fondsen die jij aanhaalde
bedankt voor je reactie.
Ik beleg voor lange termijn, minstens 10 jaar. Na eerst met individuele aandelen redelijke winst genomen te hebben na de crash wil ik nu graag enkel verder gaan met ETFs.
Als indicator voor het rendement vergelijk ik de ETFs op Morningstar op 6m, 1j, 3j, 5j, ... Als ik zie dat voorgenoemde tech ETFs de laatste jaren een sterkere groei hadden (bv.: 3 jaar geannualiseerd WTCH +21%, IUIT + 22%, CNDX +20%, ZPDT +22% tegenover IWDA +7%).
Qua risico calculeer ik gewoon de tijd in. Op 10 jaar mag er al eens iets gebeuren.
Uiteraard in deze tech ETFs veel minder spreiding en ook minder effecten (+-160 tegenover +-1600 in IWDA)
Ik probeer hier zeker geen wijsheden te verkondigen. Ik vraag alleen wat jullie denken van deze tech ETFs. Denken jullie ook dat tech de komende jaren nog sterk kan groeien? Denk maar aan de uitdagingen qua nieuwe energie, milieu, .... Maar ook informatica en alles wat met electronica te maken heeft zal niet zomaar verdwijnen.
Tot slot: The Callan Periodic Table of Investment Returns ... nog nooit van gehoord, maar ik zal het zeker bekijken. Bedankt voor de tip.
Gr, SP_2020
De huidige prijs van de aandelen (tech of anderen) is het resultaat van de inschattingen van alle beleggers samen.
Zij houden rekening met alle informatie en verwachtingen. A
Als gemeenschap, met de huidige informatie/verwachtingen/prijzen alloceren de beleggers wereldwijd zo'n 1/5 van hun geld in de technologiesector.
Wat weet jij meer dan de "gemeenschap van beleggers". Waarom wil jij iets anders doen dan zij?
Breed gespreide indexfondsen (zoals VWCE en IWDA) volgen de verdeling die de gemeenschap van beleggers geven, en volgen die automatisch. Diot is de reden waarom beleggers zulke fondsen kopen.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
En natuurlijk ook omdat B7H4long het steeds blijft verkondigen
Uiteindelijk moet ieder voor zich bepalen of hij de kudde volgt, of een deel eigen accenten wil leggen.
Hou er rekening mee dat Tech aandelen al overbought zijn. Tenzij je denkt dat Apple, Microsoft binnenkort 2T $ waard zijn.SP_2020 schreef: ↑8 juni 2020, 17:39Beste B7H4long,B7H4long schreef: ↑8 juni 2020, 15:44
# hoe bepaal jij wat beter presteert?
bedankt voor je reactie.
Ik beleg voor lange termijn, minstens 10 jaar. Na eerst met individuele aandelen redelijke winst genomen te hebben na de crash wil ik nu graag enkel verder gaan met ETFs.
Als indicator voor het rendement vergelijk ik de ETFs op Morningstar op 6m, 1j, 3j, 5j, ... Als ik zie dat voorgenoemde tech ETFs de laatste jaren een sterkere groei hadden (bv.: 3 jaar geannualiseerd WTCH +21%, IUIT + 22%, CNDX +20%, ZPDT +22% tegenover IWDA +7%).
Qua risico calculeer ik gewoon de tijd in. Op 10 jaar mag er al eens iets gebeuren.
Uiteraard in deze tech ETFs veel minder spreiding en ook minder effecten (+-160 tegenover +-1600 in IWDA)
Ik probeer hier zeker geen wijsheden te verkondigen. Ik vraag alleen wat jullie denken van deze tech ETFs. Denken jullie ook dat tech de komende jaren nog sterk kan groeien? Denk maar aan de uitdagingen qua nieuwe energie, milieu, .... Maar ook informatica en alles wat met electronica te maken heeft zal niet zomaar verdwijnen.
Tot slot: The Callan Periodic Table of Investment Returns ... nog nooit van gehoord, maar ik zal het zeker bekijken. Bedankt voor de tip.
Gr, SP_2020
![Wink ;)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/wink.gif)
Dag B7H4,
Ik las dat je een verdere diversificatie deed via iprv.
Welke aanpassing brengt dit met zich mee om "de wereld" te kopen ?
Momenteel hanteer ik;
72% iWDA
15% IUSN
13% EMIM
Grts,
Gunther
Ik las dat je een verdere diversificatie deed via iprv.
Welke aanpassing brengt dit met zich mee om "de wereld" te kopen ?
Momenteel hanteer ik;
72% iWDA
15% IUSN
13% EMIM
Grts,
Gunther
Ik heb een paar percent IPRV als deel van mijn "speelgeld" (ik tel het mee in mijn aandelengedeelte)
Voor je hierin belegt, analyseer dit dan wel aandachtig. Er zijn een reeks posts op dit forum die een start kunnen geven.
Voor je hierin belegt, analyseer dit dan wel aandachtig. Er zijn een reeks posts op dit forum die een start kunnen geven.
Waar kan je nu de echte verdeling tussen EM/developed en small/large cap? Ik las de 'investing from Belgium' pagina op de Boglehead Wiki, maar die is niet 100% duidelijk. Kijk je best naar de huidige samenstelling van VT in Morningstar?
Ik weet dat het over kleine verschillen maakt, maar het zou me een rustig gevoel geven om niet onbewust van de market cap weights af te wijken.
Momenteel hanteer ik:
70% IWDA
15% IEMA
10% ZPRV
5% ZPRX
Die laatste 2 zorgen dus voor een kleine value title met een lage TER.
Graag maak ik ook even van de gelegenheid gebruik om iedereen die hier bijdraagt te bedanken. Ik lees jullie input al verschillende jaren. Zeer waardevol! Zelf heb ik 1,5 jaar actief belegd in individuele aandelen. Voornamelijk commodities in emerging markets. Enkelen verdubbeld, enkelen -75%. Na 1,5 jaar tijd er elke dag 1u in te steken (en ook wat slaap te laten) was het rendement...exact hetzelfde als de markt. Nu ik de overschakeling maakte geeft dit echt rust.
Ik weet dat het over kleine verschillen maakt, maar het zou me een rustig gevoel geven om niet onbewust van de market cap weights af te wijken.
Momenteel hanteer ik:
70% IWDA
15% IEMA
10% ZPRV
5% ZPRX
Die laatste 2 zorgen dus voor een kleine value title met een lage TER.
Graag maak ik ook even van de gelegenheid gebruik om iedereen die hier bijdraagt te bedanken. Ik lees jullie input al verschillende jaren. Zeer waardevol! Zelf heb ik 1,5 jaar actief belegd in individuele aandelen. Voornamelijk commodities in emerging markets. Enkelen verdubbeld, enkelen -75%. Na 1,5 jaar tijd er elke dag 1u in te steken (en ook wat slaap te laten) was het rendement...exact hetzelfde als de markt. Nu ik de overschakeling maakte geeft dit echt rust.