De Beurs vandaag
TIP
Re: De Beurs vandaag
Ik weet niet. De techaandelen profiteren natuurlijk van de coronacrisis.
American Airlines (AAL) is vorige week op 3 dagen met 80% gestegen. Kijk naar andere amerikaanse luchtvaartmaatschappijen en alhoewel de stijging niet zo groot is, was ze toch ferm! DAL, UAL, BA, allemaal 20-40% in 1 week.Jozefien1969 schreef: ↑8 juni 2020, 21:08
Helemaal logisch uw gedachten. En Buffet heeft het bij het rechte eind. De reiswereld zal lijden. M.a.w. reisburo's, hotels, vakantieparken, touroperators en airlines. Kort samengevat alles wat met de reiswereld te maken heeft. Uiteraard gaan mensen weer reizen. Vliegtuigen zullen gebouwd moeten worden, dus die zullen uiteindelijk minder worden afgestraft. En daarbovenop is het % winst veel meer in vergelijking t.o.v. de reiswereld.
In de hoop dat het geen depressie wordt, maar het is waar de kloof tussen arm en rijk is nog nooit zo groot geweest.
De wereld herstart, ik zie geen toekomst waar luchtvaartmaatschappijen zoals AAL en DAL zomaar zullen stoppen met bestaan. BA (Boeing) zeker niet aangezien deze ook belangrijk is voor de US defensie.
Ook de cruiselijnen doen het opnieuw zeer goed.
Bij het beleggen houd ik zelf in gedachten dat onze leefwereld steeds virtueler wordt. Wat mij betreft is er al sedert de uitvinding van de radio een verhuis gaande van de echte naar de virtuele wereld.
Luchtvaart, toerisme, auto-industrie, bouwsector, retail,... Ik zou daar zelf nooit specifiek in beleggen.
(Onrechtstreeks doe ik dat wel via ETF's)
Toen ik 10 jaar oud was hadden we thuis een zwart-wit tv'tje met 2 kanalen en een vast telefoontoestel. Mijn eigen zoon is nu ook 10 jaar, als ik nu naar de wereld kijk...
Wat zal dit zijn binnen nog eens 30 jaar? Volgens mij zal het dan 'raar' zijn om de virtuele wereld te verlaten of het zal beschouwd worden als een soort avontuurlijke vakantie waarvoor je een visum moet aanvragen.
Of ik heb gewoon al teveel SF boeken gelezen
Luchtvaart, toerisme, auto-industrie, bouwsector, retail,... Ik zou daar zelf nooit specifiek in beleggen.
(Onrechtstreeks doe ik dat wel via ETF's)
Toen ik 10 jaar oud was hadden we thuis een zwart-wit tv'tje met 2 kanalen en een vast telefoontoestel. Mijn eigen zoon is nu ook 10 jaar, als ik nu naar de wereld kijk...
Wat zal dit zijn binnen nog eens 30 jaar? Volgens mij zal het dan 'raar' zijn om de virtuele wereld te verlaten of het zal beschouwd worden als een soort avontuurlijke vakantie waarvoor je een visum moet aanvragen.
Of ik heb gewoon al teveel SF boeken gelezen
Anderzijds kan men ook stellen dat de wereld er steeds anders blijkt uit te zien dan men op voorhand verwachtte. Volledig onbekende technologieën of manieren van leven blijken te ontstaan, zonder dat iemand dat ooit voorspelde.
Toen ik jong was dacht men dat in het jaar 2000 mensen met hun helikopter naar hun werk zouden gaan - voor zover mensen nog moesten werken, want men dacht dat robots alles gingen overnemen.
Het heden wordt steeds geëxtrapoleerd naar de toekomst en in de praktijk blijkt daar nooit ook maar iets van te kloppen.
Wie had 50 jaar geleden kunnen voorzien dat er computers zouden komen? Het Internet? Biotech? Smartphones? Nanotechnologie? Enz.
Wat de toekomst brengt valt onmogelijk te voorspellen. Het enige wat zeker is, is dat het nu nog volslagen onbekend is.
Toen ik jong was dacht men dat in het jaar 2000 mensen met hun helikopter naar hun werk zouden gaan - voor zover mensen nog moesten werken, want men dacht dat robots alles gingen overnemen.
Het heden wordt steeds geëxtrapoleerd naar de toekomst en in de praktijk blijkt daar nooit ook maar iets van te kloppen.
Wie had 50 jaar geleden kunnen voorzien dat er computers zouden komen? Het Internet? Biotech? Smartphones? Nanotechnologie? Enz.
Wat de toekomst brengt valt onmogelijk te voorspellen. Het enige wat zeker is, is dat het nu nog volslagen onbekend is.
Wat gaan ze morgen doen?
Onlangs de film "Ready Player One" bekeken misschien
Dat is altijd zo geweest. In de middeleeuwen was men ervan overtuigd dat alles reeds uitgevonden was.MoreOrLess schreef: ↑9 juni 2020, 21:46 Anderzijds kan men ook stellen dat de wereld er steeds anders blijkt uit te zien dan men op voorhand verwachtte. Volledig onbekende technologieën of manieren van leven blijken te ontstaan, zonder dat iemand dat ooit voorspelde.
(...)
Wel eventjes bij vermelden dat ze in januari 2018 58 USD stonden, daarna constant daalden tot 26 USD in februari 2020 om dan te crashen naar 9 USD begin april ... ze staan nu misschien wel weer 18 USD maar om te zeggen dat dit een goede-huisvader-aandeel is zou ik ook niet beweren (niet dat je dat beweert maar toch ...)Beewee schreef: ↑9 juni 2020, 20:38 American Airlines (AAL) is vorige week op 3 dagen met 80% gestegen. Kijk naar andere amerikaanse luchtvaartmaatschappijen en alhoewel de stijging niet zo groot is, was ze toch ferm! DAL, UAL, BA, allemaal 20-40% in 1 week.
De wereld herstart, ik zie geen toekomst waar luchtvaartmaatschappijen zoals AAL en DAL zomaar zullen stoppen met bestaan. BA (Boeing) zeker niet aangezien deze ook belangrijk is voor de US defensie.
Hm. We kunnen vandaag de dag perfect diamanten kunstmatig produceren voor een fractie van de prijs. Deze zijn identiek aan het "echte" spul. En toch wilt men nog altijd de hoofdsom betalen voor de "echte" diamant. Daarbij wetende dat diamant allesbehalve een zeldzaam goed is. Hoe verklaar je dat? De mens is niet altijd rationeel en apprecieert autenticiteit, echtheid, originaliteit. Virtueel = nep.Woz schreef: ↑9 juni 2020, 21:35 Bij het beleggen houd ik zelf in gedachten dat onze leefwereld steeds virtueler wordt. Wat mij betreft is er al sedert de uitvinding van de radio een verhuis gaande van de echte naar de virtuele wereld.
(...)
Hoe meer virtuele zaken, hoe GROTER de drang naar het origineel/echte. Dat virtuele bezoek aan het Louvre, dat wil je nadien vast wel eens in het echt overdoen.
Ik ga akkoord met wat je zegt. Ik zet mijn geld normaal niet graag in op luchtvaart, maar deze keer met AAL heeft het me zeker geen spijt opgeleverd.geebee schreef: ↑10 juni 2020, 09:23Wel eventjes bij vermelden dat ze in januari 2018 58 USD stonden, daarna constant daalden tot 26 USD in februari 2020 om dan te crashen naar 9 USD begin april ... ze staan nu misschien wel weer 18 USD maar om te zeggen dat dit een goede-huisvader-aandeel is zou ik ook niet beweren (niet dat je dat beweert maar toch ...)Beewee schreef: ↑9 juni 2020, 20:38 American Airlines (AAL) is vorige week op 3 dagen met 80% gestegen. Kijk naar andere amerikaanse luchtvaartmaatschappijen en alhoewel de stijging niet zo groot is, was ze toch ferm! DAL, UAL, BA, allemaal 20-40% in 1 week.
Ik lees ook dat de boekingen voor 2021 weer volop aan het draaien zijn voor luchtvaart en de algemene reissector.
Mensen willen gewoon reizen, niemand geeft een bal om COVID-19 omdat de meeste mensen zwakzinnige idioten zijn. Kijk maar naar de winkelstraten in België nu. Er komt ook zeker en vast geen 2de lockdown zelfs al is er een 2de golf.
Op 9 december 1968 gaf Doug Englebart een demo van een nieuw computersysteem.MoreOrLess schreef: ↑9 juni 2020, 21:46 Wie had 50 jaar geleden kunnen voorzien dat er computers zouden komen? Het Internet? Biotech? Smartphones? Nanotechnologie? Enz.
In anderhalf uur presenteerde hij de zaken die wij nu vanzelfsprekend vinden: werken met meerdere vensters, opmaak, de computer besturen met een muis, de grafische user interface, video conferencing, ...
Deze demo wordt ook wel de 'Mother of all demo's' genoemd, vanwege de impact en het belang ervan.
Ik onthoud vooral deze prachtige visionaire quote uit de demo:
Destijds was dit absolute science-fiction. Computer waren groot. Computers waren traag. Computers konden enkel tekst outputten, en werden gebruikt in een speciaal daartoe voorziene computerzaal.If in your office, you as an intellectual worker were supplied with a computer display backed up by a computer that was alive for you all day and was instantly responsive to every action you have. How much value could you derive from that?
9 jaar later, in 1977 kwam de beroemde Apple II, de rest is geschiedenis.
Tot daar deze geschiedenisles
ETF-portefeuille: +37,87% sinds opstart in december '19.
Laatste update: 1/1/2024
Laatste update: 1/1/2024
Vergeten te vieren: in '69 is deze jongen aan de slag gegaan als programmeur.MoreOrLess schreef: ↑9 juni 2020, 21:46 Wie had 50 jaar geleden kunnen voorzien dat er computers zouden komen?
2 jaar later: opleiding in teleprocessing
Ergens net na WO II ontstond bij IBM de eerste computer. Daarvoor waren dat veredelde rekenmachines. IBM schatte toen zelf in dat ze wereldwijd zo'n zestal (6 ) dergelijke computers zouden kunnen verkopen. Zoals ik schreef: de toekomst valt onmogelijk te voorspellen.SparSpaar schreef: ↑10 juni 2020, 10:26Vergeten te vieren: in '69 is deze jongen aan de slag gegaan als programmeur.MoreOrLess schreef: ↑9 juni 2020, 21:46 Wie had 50 jaar geleden kunnen voorzien dat er computers zouden komen?
2 jaar later: opleiding in teleprocessing
Dat is makkelijk om nu te zeggen. Voor die ene die het juist had waren er toen waarschijnlijk 1000000 voorspellingen die niet klopten.RGiskard schreef: ↑10 juni 2020, 10:19Op 9 december 1968 gaf Doug Englebart een demo van een nieuw computersysteem.MoreOrLess schreef: ↑9 juni 2020, 21:46 Wie had 50 jaar geleden kunnen voorzien dat er computers zouden komen? Het Internet? Biotech? Smartphones? Nanotechnologie? Enz.
In anderhalf uur presenteerde hij de zaken die wij nu vanzelfsprekend vinden: werken met meerdere vensters, opmaak, de computer besturen met een muis, de grafische user interface, video conferencing, ...
Deze demo wordt ook wel de 'Mother of all demo's' genoemd, vanwege de impact en het belang ervan.
Ik onthoud vooral deze prachtige visionaire quote uit de demo:
Destijds was dit absolute science-fiction. Computer waren groot. Computers waren traag. Computers konden enkel tekst outputten, en werden gebruikt in een speciaal daartoe voorziene computerzaal.If in your office, you as an intellectual worker were supplied with a computer display backed up by a computer that was alive for you all day and was instantly responsive to every action you have. How much value could you derive from that?
9 jaar later, in 1977 kwam de beroemde Apple II, de rest is geschiedenis.
Tot daar deze geschiedenisles
Hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor die mannen van the Big Short. Achteraf bleek dat ze gelijk hadden. Voor hetzelfde geld ( ) was alles net iets anders gelopen en waren ze weggevaagd.
Nee, men spreekt nu al over een "intelligente, gerichte" lockdown ... alleen de risicogroep (including myself ) zullen "opgesloten" worden ... voor de rest zal het business as usual zijn met de nodige collateral damage ... maar ja, zolang het jezelf niet is en het een ander overkomt is het allemaal zo erg niet héé
Laatst gewijzigd door geebee op 10 juni 2020, 13:52, 1 keer totaal gewijzigd.