Holdings
TIP
Re: Holdings
Oei, mijn 2 Italiaanse holding paardjes (CIR Spa en Exor) trekken een spurtje met respectievelijk +5% en +4%.
Bij Jardine Matheson hebben ze ook het gaspedaal teruggevonden deze week iets meer dan 10% erbij en die hebben nog niet geprofiteerd van de werkloosheidscijfers in USA. Signapore was al gesloten toen die bekend raakten.
Bij diene Socfin kregen ze GEEN koers gevormd vrijdag. Koers in Luxemburg kan maar 10% per dag stijgen indien het meer is leggen ze de koers stil. Tussen haakjes Socfin koopt bijna dagelijks Socfinaf en Socfinasia bij.
En Financiere de l'odet heeft dit jaar ook al een paar keer Socfin bijgekocht. Compagnie du Cambodge kocht vorig jaar ook Socfin bij.
Interessante evolutie om te volgen vooral als Bollore zich in de debatten gaat mengen.
En Financiere de l'odet heeft dit jaar ook al een paar keer Socfin bijgekocht. Compagnie du Cambodge kocht vorig jaar ook Socfin bij.
Interessante evolutie om te volgen vooral als Bollore zich in de debatten gaat mengen.
Vraagje : bij Jardine welke nemen jullie dan de Jardine Strategic Holdings of de Jardine Matheson Holdings?
Jardine Strategic heeft de grotere korting op de NAV, terwij Jardine Matheson een hoger dividend betaalt.
Ik zit zelf in Jardine Strategic, maar het blijft voor mij onduidelijk welk van de twee de meest interessante belegging is. De koersen lopen in elk geval niet gelijk op.
Ik zit zelf in Jardine Strategic, maar het blijft voor mij onduidelijk welk van de twee de meest interessante belegging is. De koersen lopen in elk geval niet gelijk op.
Ik zit ook in Strategic. Veel kleiner dividend.
De twee aandelen zijn in grote mate hetzelfde. Als je niet van de dividenden moet leven, dan lijkt het mij te gek om jaarlijks RV te moeten betalen op een winstuitkering die je niet nodig hebt. Laat ze die dividenden maar houden.
Maar misschien mis ik iets, want ik wacht al een tijdje op de inhaalbeweging van JS tov JM
De twee aandelen zijn in grote mate hetzelfde. Als je niet van de dividenden moet leven, dan lijkt het mij te gek om jaarlijks RV te moeten betalen op een winstuitkering die je niet nodig hebt. Laat ze die dividenden maar houden.
Maar misschien mis ik iets, want ik wacht al een tijdje op de inhaalbeweging van JS tov JM
Voor de zoveelste keer. Bij Jardine Matheson gebruikt men de boekwaarde als men resultaten bekend maakt (zie de kleine lettertjes). Jardine Matheson heeft dus de grootste korting als men de NAV hier ook zou toepassen en is tevens de moederholding.dreamy schreef: ↑8 juni 2020, 14:17 Jardine Strategic heeft de grotere korting op de NAV, terwij Jardine Matheson een hoger dividend betaalt.
Dat hangt ervan hoe die boekwaarde gerapporteerd wordt. Als de boekwaarde laag is, zoals bijvoorbeeld bij Berkshire Hathaway, dan zou de korting bij Jardine Matheson navenant groter zijn, maar er is hier bij mijn weten geen informatie over bekend.
Met de koersen van 31/12/2019 kreeg je bij JS 46% korting op de NAV (i.e. op de marktwaarde van de onderliggende aandelen); bij JM kreeg je 31% korting op de NAV (i.e. op de boekwaarde). Op die basis kies ik liever JS, maar met die gekruiste belangen is dit moeilijk te evalueren.
Daarnaast speelt ook nog het feit dat Jardine Matheson nu al 85% van Jardine Strategic in handen heeft en dus binnenkort Jardine Strategic helemaal van de beurs zou kunnen gaan halen.
Met de koersen van 31/12/2019 kreeg je bij JS 46% korting op de NAV (i.e. op de marktwaarde van de onderliggende aandelen); bij JM kreeg je 31% korting op de NAV (i.e. op de boekwaarde). Op die basis kies ik liever JS, maar met die gekruiste belangen is dit moeilijk te evalueren.
Daarnaast speelt ook nog het feit dat Jardine Matheson nu al 85% van Jardine Strategic in handen heeft en dus binnenkort Jardine Strategic helemaal van de beurs zou kunnen gaan halen.
Laatst gewijzigd door dreamy op 9 juni 2020, 13:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Die casus speelt al jaren, je kunt je afvragen of dit überhaupt de wens is van de Keswicks. Is dit ooit uitgesproken in een interview of toegelicht vanuit mensen in/om het bedrijf?
Ik weet alleen dat ze de afgelopen jaren hun belang in Jardine Strategic hebben opgebouwd en ik heb gelezen dat ze bij een free float van onder de 15% van de Singaporese autoriteiten een overnamebod zouden moeten lanceren. Ik ben benieuwd!
Hoe bepalen jullie wat een faire prijs is voor een holding?
Je kunt de NAV berekenen of opzoeken of je kan kijken hoeveel hun eigen vermogen is en dat afzetten tov de beurskoers...
Iemand andere of uitgebreidere methodes?
Je kunt de NAV berekenen of opzoeken of je kan kijken hoeveel hun eigen vermogen is en dat afzetten tov de beurskoers...
Iemand andere of uitgebreidere methodes?
Meestal i.f.v. de korting op de NAV. De meeste holdings noteren met een korting. Je kan bijvoorbeeld kijken naar hoe groot die korting historisch gezien gemiddeld was. Sommige holdings presteren uitzonderlijk goed, hebben een netto kaspositie, zitten in groeimarkten, hebben een stabiel en betrouwbaar management, familiale verankering, ... Dit zijn allemaal factoren die ervoor zorgen dat beleggers meer of minder korting wensen. Sofina noteert bijvoorbeeld met een premie op de NAV, terwijl die bij pakweg Wendel nog niet zo lang geleden 40% bedroeg.
Hoe snel groeit de NAV en wat is het dividend en hoe snel groeit die ?