Eerste inleg
TIP
Re: Eerste inleg
Alles is een kaarten huisje.
En centjes spreiden kan zeer zeker geen kwaad.
50 k spreiden over 3 verschillende is speculeren.
50 k spreiden over 100 projecten is dat een kaarten huisje ?
Meespelen als kleine garnaal met de bigboys is dat beter.
En is het u wel bekend of is het gewoon iets afbreken dat niet in kraam past.
Uw voorstel is een typisch iets voor een bankmedewerker.
Hoe sneller die 50k de deur uit op naar de volgende.
De tijd om te starten of niet.
Estate Guru believer.
Zou toch eens mijn pb lezen.THM schreef: ↑13 juni 2020, 14:14 Stel dat ik een kapitaal heb van 50k dat ik wil beleggen in aandelen.
Ik ga uit van het principe buy and keep.
Verder zou ik maandelijks ook nog 1k kunnen bijstorten.
Laten we om het gemakkelijk te houden ervan uitgaan dat ik alles in één aandeel steek bvb een ETF VWRA.
Maandelijks koop ik 1k bij volgens de koers van dat ogenblik maar wat met die eerste 50k?
Koop ik direct voor 50k van het aandeel of doe ik daar ook gespreide aankopen van bvb 5 x 10k of 10 x 5 k?
Estate Guru believer.
Boek de laatste tijd zeer goede resultaten met Edebex.
Over all, netto 8-10% gemiddeld rendement. Tegenverzekering ingecalculeerd.
Je moet wel een BTW nummer hebben. Of iemand kennen met een BTW nummer.
Als je echt hogere rendementen wil halen zou ik momenteel inzetten op fintech-sector uit de Baltische staten.
Wel niet voor nerveuse types en tijdig uitstappen.
Laatst gewijzigd door Jefdewit op 15 juni 2020, 15:26, 1 keer totaal gewijzigd.
De bedrijfsobligaties waar ik de laatste tien jaar in geïnvesteerd heb haalden toch bruto 3.15 tot 5% (netto minus 30% RV).MoreOrLess schreef: ↑14 juni 2020, 19:34 Historisch gezien houden obligaties gelijke tred met de inflatie en aandelen 3% meer.
Netto, alle kosten inbegrepen, gemiddeld een rendement van 3.3%. Toch hoger dan de inflatie van de laatste jaren.
De bedrijfsobligaties van besloten markten waar ik de laatste tien jaar in geïnvesteerd heb haalden toch bruto 3.15 tot 5% (netto minus 30% RV).MoreOrLess schreef: ↑14 juni 2020, 19:34 Historisch gezien houden obligaties gelijke tred met de inflatie en aandelen 3% meer.
Netto, alle kosten inbegrepen, gemiddeld een rendement van 3%. Toch hoger dan de inflatie van de laatste jaren.
Historisch gezien betekent hier niet de laatste 10 jaar, maar eerder minimum de laatste 100 jaar. En bedrijfsobligaties representeren maar een deel van de obligatiemarkt natuurlijk.Jefdewit schreef: ↑15 juni 2020, 15:25De bedrijfsobligaties van besloten markten waar ik de laatste tien jaar in geïnvesteerd heb haalden toch bruto 3.15 tot 5% (netto minus 30% RV).MoreOrLess schreef: ↑14 juni 2020, 19:34 Historisch gezien houden obligaties gelijke tred met de inflatie en aandelen 3% meer.
Netto, alle kosten inbegrepen, gemiddeld een rendement van 3%. Toch hoger dan de inflatie van de laatste jaren.
ok.
Zo ver reikt mijn beleggingshorizon niet.
Ik ben ook nog niet langer geleden overgeschakeld naar obligaties.
De jaren daarvoor zat ik voornamelijk in afzonderlijke aandelen. Over all was het netto rendement daarvan 10.35%.
Het enige waar ik nooit iets aan heb kunnen verdienen wat de moeite waard was waren fondsen samengesteld door banken.
De jaren daarvoor zat ik voornamelijk in afzonderlijke aandelen. Over all was het netto rendement daarvan 10.35%.
Het enige waar ik nooit iets aan heb kunnen verdienen wat de moeite waard was waren fondsen samengesteld door banken.
Hoofdbekommernis van de banken is vooral om in de eerste plaats zelf aan hun fondsen te verdienen.Jefdewit schreef: ↑15 juni 2020, 17:30 ok.
De beleggingshorizon van quasi niemand reikt zo ver. Het is een historisch gemiddelde. Jaar na jaar kan dat daar natuurlijk van afwijken. Ook vele jaren na elkaar, dat verandert dat historisch gemiddelde niet of maar beperkt.Jefdewit schreef: ↑15 juni 2020, 17:30 ok.
Zo is dat ook met het historisch gemiddelde van de opbrengst van aandelen.
De gevaarlijkste woorden op de beurs zijn, aldus John Templeton: "This time it's different."
Maar de situatie dat quasi alle rendement van aandelen gebaseerd is op steeds maar gigantischer worden schuldenputten heeft zich nog nooit eerder voorgedaan. Vandaar dat ik schreef dat het nu koffiedik kijken is. Wie weet gaat dat verder goed, maar voor hetzelfde geld vervallen we in een jarenlange recessie. Ooit moeten die schulden immers terugbetaald worden. En wat dan?
Ik zou het niet weten. Wist ik het dan zat ik hier niet.MoreOrLess schreef: ↑15 juni 2020, 17:54 Ooit moeten die schulden immers terugbetaald worden. En wat dan?
Maar ik heb heel mijn werkende leven, en de tijd erna, niets anders gehoord.
Ja, even was er 'licht aan het einde van de tunnel'. Alleen bleek het een oneindig lange tunnel.
Dat van die trein ga ik, wegens afgezaagd, niet herhalen.
Inderdaad. Het was dan ook een kort interludium. Fouten om van te leren.
Ook toen bleek weer dat jje het beter allemaal zelf kan doen. Als het dan fout loopt weet je tenminste wie de schuldige was.
En als het goed gaat moet de vreugde niet gedeeld worden.
Voor aandelen 5% na inflatie over de laatste 120 jaar.MoreOrLess schreef: ↑14 juni 2020, 19:34 Historisch gezien houden obligaties gelijke tred met de inflatie en aandelen 3% meer.
Ik hoor dat ook al heel mijn leven. Ook van die tunnel. Ik ben in de jaren 70 opgegroeid en ik heb er een pessimistische levensvisie aan overgehouden. Ons werd immers gezegd dat er geen toekomst meer was. De Sex Pistols zongen No Future.
Maar het is niet zo dat de situatie ondertussen stabiel is, geworden, integendeel ze is altijd maar erger en erger geworden. De schulden werden alsmaar groter. Wie herinnert zich nog de Maastrichtnorm: België mocht maar 60% schulden hebben t.o.v. zijn BNP. En waar staan we nu?
Maar België is maar België. We zijn niet eens de staart van een muis t.o.v. de grootmachten.
En als men die enorme schulden ziet van die grootmachten, dan gaat dat om bedragen waarvan ik niet eens de naam weet: honderden triljarden? Of nog iets anders?
En vanuit mijn pessimisme denk ik dat alles ooit gaat ontploffen. En daardoor denk ik dan: Wat dan?
Maar het is niet zo dat de situatie ondertussen stabiel is, geworden, integendeel ze is altijd maar erger en erger geworden. De schulden werden alsmaar groter. Wie herinnert zich nog de Maastrichtnorm: België mocht maar 60% schulden hebben t.o.v. zijn BNP. En waar staan we nu?
Maar België is maar België. We zijn niet eens de staart van een muis t.o.v. de grootmachten.
En als men die enorme schulden ziet van die grootmachten, dan gaat dat om bedragen waarvan ik niet eens de naam weet: honderden triljarden? Of nog iets anders?
En vanuit mijn pessimisme denk ik dat alles ooit gaat ontploffen. En daardoor denk ik dan: Wat dan?
Dat kan gerust zijn. Mijn cijfers zijn al wat ouder. Dus zonder de beurshausse van de afgelopen jaren.ignition schreef: ↑15 juni 2020, 18:11Voor aandelen 5% na inflatie over de laatste 120 jaar.MoreOrLess schreef: ↑14 juni 2020, 19:34 Historisch gezien houden obligaties gelijke tred met de inflatie en aandelen 3% meer.
Bwah ... alles is relatief.
In de jaren 90 was de overscheidsschuld nog véél hoger dan nu. Dat ging toen ook nooit meer goed komen.
Men maakt telkens de fout om problemen van vandaag te extrapoleren naar de toekomst, maar economie is iets heel dynamisch. Elke crisis is de start van nieuwe opportuniteiten.
In de jaren 70 ging alles naar de verdoemenis door de onbetaalbare energie.
In de jaren 80 gingen de Japanners ervoor zorgen dat er hier geen enkele fabriek meer zou staan
In de jaren 90 zaten we met een schuldgraad van 130%
In de jaren 2000 gingen computers al ons werk afpakken
In de jaren 2010 gingen de Chinezen ons onder de voet lopen
Vandaag zijn we weer aan het jammeren dat het nog nooit zo erg is geweest. Niets nieuws onder de zon.
Doemdenken zit ons een beetje in de genen, vrees is
...
Achteraf bekeken viel het steeds wel mee.
Wat niet wil zeggen dat elke crisis wel degelijk slachtoffers maakt!
In de jaren 90 was de overscheidsschuld nog véél hoger dan nu. Dat ging toen ook nooit meer goed komen.
Men maakt telkens de fout om problemen van vandaag te extrapoleren naar de toekomst, maar economie is iets heel dynamisch. Elke crisis is de start van nieuwe opportuniteiten.
In de jaren 70 ging alles naar de verdoemenis door de onbetaalbare energie.
In de jaren 80 gingen de Japanners ervoor zorgen dat er hier geen enkele fabriek meer zou staan
In de jaren 90 zaten we met een schuldgraad van 130%
In de jaren 2000 gingen computers al ons werk afpakken
In de jaren 2010 gingen de Chinezen ons onder de voet lopen
Vandaag zijn we weer aan het jammeren dat het nog nooit zo erg is geweest. Niets nieuws onder de zon.
Doemdenken zit ons een beetje in de genen, vrees is
...
Achteraf bekeken viel het steeds wel mee.
Wat niet wil zeggen dat elke crisis wel degelijk slachtoffers maakt!