Corona en de cijfers
Re: Corona en de cijfers
Samengevat komt het inderdaad daar op neer. Een mens is een dier en die denkt niet verder dan zijn neus lang is (tenzij het een olifant zou zijn). Als je nu aan iemand zou zeggen dat hij ieder jaar 5000 euro moet betalen voor het milieu maar dat zijn achterachterachterkleinzoon daar binnen 100 jaar (misschien) voordeel zal uit halen dan zal je dat niet uitgelegd krijgen (uitleggen wel maar er in meegaan is iets anders).cpnx schreef: ↑18 juni 2020, 23:01Dus een democratie wordt gekenmerkt door "ikke ikke ikke wil nu nu nu meteen". Als politici en de media niet aan het volk kunnen uitleggen dat de aanpak van bepaalde problemen pas over jaren en eventueel decennia iets zal opleveren, wat is dan hun nut? Dan wordt de 21ste eeuw niet de eeuw van democratie of het westen.geebee schreef: ↑18 juni 2020, 22:02 Het "probleem" van onze Westerse politici is dat ze zich om de zoveel jaar moeten "presenteren" aan hun kiezers en dus totaal niet bezig zijn of kunnen zijn met een lange-termijn-visie ... men kan als het ware geen onpopulaire maatregelen meer nemen of ze worden afgerekend ... de laatste die zich daar geen 불알 van aantrok was loodgieter Dehaene.
Dehaene is een slecht voorbeeld wat visie en lange termijn aanpak betreffen. Zijn aanpak werd gekenmerkt door (letterlijk): "Een probleem moet je pas oplossen als het zich stelt". Dat is zeer korte termijn.
Dehaene diende als illustratie over het zich niet aantrekken van het al of niet populaire maatregelen nemen (zie bv. het halen van de Maastrichtnorm). Het al of niet akkoord zijn met zijn aanpak wordt ingegeven door je politieke voorkeur, een probleem oplossen op het moment dat het zich stelt is misschien korte-termijn maar als hij het oploste dan was het tenminste opgelost, nu stellen de problemen zich en worden ze niet opgelost.
Nee hij schoof ze gewoon door naar een ander. Ik betaal trouwens nog altijd voor zijn 'tijdelijke maatregelen'.geebee schreef: ↑19 juni 2020, 13:19 Dehaene diende als illustratie over het zich niet aantrekken van het al of niet populaire maatregelen nemen (zie bv. het halen van de Maastrichtnorm). Het al of niet akkoord zijn met zijn aanpak wordt ingegeven door je politieke voorkeur, een probleem oplossen op het moment dat het zich stelt is misschien korte-termijn maar als hij het oploste dan was het tenminste opgelost, nu stellen de problemen zich en worden ze niet opgelost.
En ging nadien in de privé ongegeneerd zijn zakken volproppen door het netwerk dat hij tijdens zijn openbaar ambt had aangelegd op kosten van de anderen.
De man is bijna letterlijk dood gevallen door zich te buiten te gaan aan overdaad.
Individuele mensen misschien, maar van de overheid en leiders mag je wat meer verwachten. Blijkbaar gaan we er als soort op achteruit, want ooit konden we het wel.geebee schreef: ↑19 juni 2020, 13:19 Samengevat komt het inderdaad daar op neer. Een mens is een dier en die denkt niet verder dan zijn neus lang is (tenzij het een olifant zou zijn). Als je nu aan iemand zou zeggen dat hij ieder jaar 5000 euro moet betalen voor het milieu maar dat zijn achterachterachterkleinzoon daar binnen 100 jaar (misschien) voordeel zal uit halen dan zal je dat niet uitgelegd krijgen (uitleggen wel maar er in meegaan is iets anders).
Bouw van Kathedraal van Sint-Michiel en Sint-Goedele (Brussel): 1226 - 1519.
Bouw van Kathedrale Basiliek van Sint Jan Evangelist ('s-Hertogenbosch): 1220 tot 1530
Nu lullen we al 25 jaar over het al dan niet openhouden van kerncentrales, laat staan dat we een beslissing zouden nemen over het bouwen van een nieuwe. In de tijd dat wij een welles-nietes spelletje spelen over het bouwen van windmolens, een shoppingcentrum, ... konden de ouwe Egyptenaren een piramide bouwen.
Wat deed hij anders dan alle andere politici met een beetje macht ? Niks, ze eten allemaal van de potjes, ze gaan allemaal ongeneerd naar de priveé-bedrijven waarvoor ze jarenlang spandiensten hebben verricht ... en we betalen allemaal voor alle maatregelen die politici nemen ... op dat vlak was hij niet anders dan gelijk welke andere politicus ... mijn punt is en blijft dat hij zich geen ballen aantrok van wat de bevolking van hem dacht. Hij was niet bezig met populariteit en stemmen, andere politici wel ... de vraag is natuurlijk of hij in het huidige social-mediaklimaat en met de ego-ingestelde smartphone-generatie het zo lang ging kunnen uitgehouden hebben. Ik vermoed van niet.Jefdewit schreef: ↑19 juni 2020, 14:20 Ik betaal trouwens nog altijd voor zijn 'tijdelijke maatregelen'.
En ging nadien in de privé ongegeneerd zijn zakken volproppen door het netwerk dat hij tijdens zijn openbaar ambt had aangelegd op kosten van de anderen.
De man is bijna letterlijk dood gevallen door zich te buiten te gaan aan overdaad.
Ik heb in mijn levenstijd de "mens" zien veranderen ... toen wij kind waren zaten de mensen letterlijk buiten, ik herinner me als kind nog de kaartavonden buiten waar mijn grootouders met de buren zaten te kaarten, terwijl wij, in de straten rondtjoolden tot aan het donker. Ik zie zoiets niet meer - opkomst van (multi)media en vooral de smartphone heeft hiertoe bijgedragen. Wie kijkt er nog op in de straat als je iemand passeert ... als je in een straat wandelt en in de verte komt er je iemand tegemoet halen ze vlugvlug hun smartphone uit hun zakken om je toch maar niet te moeten aankijken ... (het kan aan mij liggen ook ) ... als soort gaan we er sociaal op achteruit waardoor die langetermijnvisie aan belang verliest en het ik-ik-ik gevoel aan belang wint.
Alles heeft zijn voor- en nadelen.
Van al dat gezellig buiten zitten en bij elkaar uren zitten praten kwam na vijf minuten al eindeloze achterklap, het in vakjes stoppen van Jan en Alleman, de bezetting van de maatschappelijke ladder en de plaats van iedereen daarop (eigen plaats zo hoog mogelijk natuurlijk), het inschatten van de portemonnee van het gespreksonderwerp, eindeloos gezaag en geklaag op de kap van iedereen.
Ik ben blij dat ik mijn buren niet meer ken. Dan ben ik daar alleszins al van gespaard.
Van al dat gezellig buiten zitten en bij elkaar uren zitten praten kwam na vijf minuten al eindeloze achterklap, het in vakjes stoppen van Jan en Alleman, de bezetting van de maatschappelijke ladder en de plaats van iedereen daarop (eigen plaats zo hoog mogelijk natuurlijk), het inschatten van de portemonnee van het gespreksonderwerp, eindeloos gezaag en geklaag op de kap van iedereen.
Ik ben blij dat ik mijn buren niet meer ken. Dan ben ik daar alleszins al van gespaard.
Inderdaad niets anders.geebee schreef: ↑19 juni 2020, 15:27 Wat deed hij anders dan alle andere politici met een beetje macht ? Niks, ze eten allemaal van de potjes, ze gaan allemaal ongeneerd naar de priveé-bedrijven waarvoor ze jarenlang spandiensten hebben verricht ... en we betalen allemaal voor alle maatregelen die politici nemen ... op dat vlak was hij niet anders dan gelijk welke andere politicus ... mijn punt is en blijft dat hij zich geen ballen aantrok van wat de bevolking van hem dacht. Hij was niet bezig met populariteit en stemmen, andere politici wel ... de vraag is natuurlijk of hij in het huidige social-mediaklimaat en met de ego-ingestelde smartphone-generatie het zo lang ging kunnen uitgehouden hebben. Ik vermoed van niet.
Hij was al machtsgeil en van het principe 'mijn wil is wet' toen hij nog maar verbondsvoorzitter van de scouts was.
Hij speelde het alleen naar de media toe iets slimmer.
Zo leek het naar buiten toe dat hij er zich geen ballen van aantrok en niet bezig was met het behalen van stemmen.
Wat hem dan extra populariteit bezorgde.
Hij was een sluwe vos maar dat is iets anders dan een politicus die bezorgd was voor het algemeen belang, het uitzetten van een lange termijn strategie (behalve als het zijn eigen carrière betrof) en het deugdelijk oplossen en voorkomen van problemen.
Nadien is het inderdaad alleen nog maar van kwaad naar erger gegaan.
Maar ondanks dat blijft het hier voor de meerderheid tot op heden nog redelijk tot zeer goed vertoeven.
Je wordt duidelijk oud en nostalgisch.
De zeer oude Grieken vertelden dat al over de, voor ons, oude Grieken.
Ik heb ook veel zien veranderen maar het is er niet noodzakelijk slechter op geworden.
Ik besef dat ik het 'geluk' gehad heb geboren te worden in de meest welvarende regio van de wereld, tijdens een periode van langdurige vrede, in een tijdspanne waar je vrij alles mocht denken en zeggen en waar de technologie en vooruitgang op korte tijd een explosieve groei gekend heeft zonder voorgaande.
En met een klein beetje geluk ga ik tijdig de pijp uit voor de natuur terugslaat op het mensdom.
Daarbij vergeleken verdwijnen alle kleine problemen in het niet.
Tot een 70 jaar geleden zat je beter, zoals de overgrote meerderheid, niet aan de verkeerde kant van de maatschappij. Laat staan ten tijde van de middeleeuwen en de tijd van de farao's. Wie dacht dat dat betere tijden waren behoort waarschijnlijk tot de supertop van de maatschappelijke piramide.
Ik ben heel blij dat ik mijn tijd hoofdzakelijk naar eigen goeddunken kan besteden en me niet alle dagen kapot moet werken omdat een of andere kwiet aan de top zo nodig een mastodont van een graf nodig heeft of een monument voor een niet bestaand wezen wil neerpoten waarmee de rest van de wel bestaande wezens onderdrukt kon worden.
Zweden kleurt rood...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ik moet toegeven dat ik enig leedvermaak met de Zweden heb. Ze hebben geen lockdown ingesteld en de economie en het sociaal leven niet stilgelegd. Dat was allemaal niet nodig zeiden ze. Het zou dan ook oneerlijk geweest zijn als het virus in Zweden niet hard had toegeslagen en in andere landen wel.
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
Ondertussen op planeet Aarde:
Ze hebben nog heel wat in te halen, die Zweden ...
Dit is van een tenenkrullend niveau. Zo'n stout, oneerlijk virus? Vroeger voor de Fabeltjeskrant gewerkt?Yaris schreef: ↑19 juni 2020, 19:59Ik moet toegeven dat ik enig leedvermaak met de Zweden heb. Ze hebben geen lockdown ingesteld en de economie en het sociaal leven niet stilgelegd. Dat was allemaal niet nodig zeiden ze. Het zou dan ook oneerlijk geweest zijn als het virus in Zweden niet hard had toegeslagen en in andere landen wel.
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
CarpeNoctem heeft er echt plezier in statistieken te laten zien hoe slecht België de epidemie aangepakt heeft. Dat is ook leedvermaak.
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
Bwa, plezier in zou ik nu niet zeggen. Maar als inwoner van dit land zou ik het toch niet aandurven om andere landen met de vinger te wijzen wat Covid-19 betreft. Da's een beetje alsof New Delhi Brussel zou wijzen op zijn luchtvervuiling, of Saoedie-Arabië zou klagen over homohaat in Nederland
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
De statistiek die ik postte en die van CarpeNoctem vertellen een heel ander verhaal. Op meer dan een vlak.
De mijne vertelde dat het hier op dit moment beter gaat dan in Zweden. Dat is ook de realiteit op planeet Aarde.
De rest is het verhaal van de tussenstand van de groepstijdrit. Maar we rijden nog altijd..
De mijne vertelde dat het hier op dit moment beter gaat dan in Zweden. Dat is ook de realiteit op planeet Aarde.
De rest is het verhaal van de tussenstand van de groepstijdrit. Maar we rijden nog altijd..
Benieuwd of je nog zoveel leedvermaak zal hebben als de rekening eenmaal gepresenteerd wordt van de economische gevolgen van de lock down en de daaropvolgende sinterklaaspolitiek.Yaris schreef: ↑19 juni 2020, 19:59 Ik moet toegeven dat ik enig leedvermaak met de Zweden heb. Ze hebben geen lockdown ingesteld en de economie en het sociaal leven niet stilgelegd. Dat was allemaal niet nodig zeiden ze. Het zou dan ook oneerlijk geweest zijn als het virus in Zweden niet hard had toegeslagen en in andere landen wel.
Zoals Haelewyn stelt, maar waarschijnlijk iets anders bedoelt, is de race nog niet gereden. En de economische gevolgen nog niet eens te voelen. Op dat vlak zijn we aan de race begonnen met een serieuze handicap.