Hoeveel eigen inbreng heb je nodig bij een lening?
TIP
Hoeveel eigen inbreng heb je nodig bij een lening?
Hi all,
Ik ben met praktisch €0 beginnen sparen toen ik startte met werken (zo'n 6j geleden). Geen centiempje van ouders of familie meegekregen. Sinds ik aan het werk ben huur ik een appartement, heb ik er een kleine wereldreis op zitten en bezit ik een wagen. Om met niets gestart te zijn heb ik het niet heel slecht gedaan houd ik mezelf steeds voor. Ook niet zuinig. Ik wou ook altijd "leven" ondertussen.
Ik ben 30j en alleenstaand. Op dit ogenblik heb ik onder de €10 000 op de spaarrekening staan. Vooral door het huren verloopt sparen erg traag. Money down the drain.
Heel graag zou ik iets kopen.
Met een nettoloon van + €2100/maand moet lenen mogelijk zijn maar schoentje wringt mij bij natuurlijk bij de eigen inbreng.
Via de meeste simulaties kom ik ongeveer op een maximaal leenbedrag van €160 000 aan ong. €700/mnd - 25j.
Dit is maar net genoeg voor een 1-2 pers. appartementje in mijn streek.
Is het mogelijk ergens te lenen met zo'n beperkte eigen inbreng? De beschrijfs- en overige notariskosten mee te lenen?Met mijn spaarpotje zou ik al niets meer overhouden als "nood-spaarfonds" (weer op te bouwen) en zelfs nog tekort komen.
Heeft men steevast ong. 10% van het te lenen bedrag in eigen zak zitten hebben?
In dat geval ben ik gedoemd nog 5-10j te wachten en geld verliezen aan een huurwoning. De som die ik hierbij verlies is uiteraard veel groter door inflatie, waarde woning e.d... en lenen wordt steeds moeilijker door ouderdom. Vandaar mijn vraag!
Dankjewel!
Ik ben met praktisch €0 beginnen sparen toen ik startte met werken (zo'n 6j geleden). Geen centiempje van ouders of familie meegekregen. Sinds ik aan het werk ben huur ik een appartement, heb ik er een kleine wereldreis op zitten en bezit ik een wagen. Om met niets gestart te zijn heb ik het niet heel slecht gedaan houd ik mezelf steeds voor. Ook niet zuinig. Ik wou ook altijd "leven" ondertussen.
Ik ben 30j en alleenstaand. Op dit ogenblik heb ik onder de €10 000 op de spaarrekening staan. Vooral door het huren verloopt sparen erg traag. Money down the drain.
Heel graag zou ik iets kopen.
Met een nettoloon van + €2100/maand moet lenen mogelijk zijn maar schoentje wringt mij bij natuurlijk bij de eigen inbreng.
Via de meeste simulaties kom ik ongeveer op een maximaal leenbedrag van €160 000 aan ong. €700/mnd - 25j.
Dit is maar net genoeg voor een 1-2 pers. appartementje in mijn streek.
Is het mogelijk ergens te lenen met zo'n beperkte eigen inbreng? De beschrijfs- en overige notariskosten mee te lenen?Met mijn spaarpotje zou ik al niets meer overhouden als "nood-spaarfonds" (weer op te bouwen) en zelfs nog tekort komen.
Heeft men steevast ong. 10% van het te lenen bedrag in eigen zak zitten hebben?
In dat geval ben ik gedoemd nog 5-10j te wachten en geld verliezen aan een huurwoning. De som die ik hierbij verlies is uiteraard veel groter door inflatie, waarde woning e.d... en lenen wordt steeds moeilijker door ouderdom. Vandaar mijn vraag!
Dankjewel!
Laatst gewijzigd door SDesaer op 21 juni 2020, 15:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Hoeveel eigen inbreng heb je nodig bij een lening?
Normaal max tot 100%.
Ken verhalen van mensen die een persoonlijke lening aangingen voor de kosten en 100% leenden, maar ik zou dat persoonlijk proberen vermijden.
Als je 2.100€ netto verdient excl verlofgeld en eindejaarspremie, mogelijks excl allerhande extralegale voordelen.
Kan je dan op een tweetal jaar niet 12.000€ bijeensparen? Leg dat samen met uw 5.000€ - 10.000€ die op uw spaarrekening staat en je komt al een heel eind voor uw kosten.
Ik hoop dat het eerder naar 10.000€ gaat ipv naar 5.000€ trouwens, want op 6 jaar heb je anders nog niet al teveel opzij gezet hé.
Ken verhalen van mensen die een persoonlijke lening aangingen voor de kosten en 100% leenden, maar ik zou dat persoonlijk proberen vermijden.
Als je 2.100€ netto verdient excl verlofgeld en eindejaarspremie, mogelijks excl allerhande extralegale voordelen.
Kan je dan op een tweetal jaar niet 12.000€ bijeensparen? Leg dat samen met uw 5.000€ - 10.000€ die op uw spaarrekening staat en je komt al een heel eind voor uw kosten.
Ik hoop dat het eerder naar 10.000€ gaat ipv naar 5.000€ trouwens, want op 6 jaar heb je anders nog niet al teveel opzij gezet hé.

Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Men wil leven hèTNTim schreef: ↑21 juni 2020, 15:17 Normaal max tot 100%.
Ik hoop dat het eerder naar 10.000€ gaat ipv naar 5.000€ trouwens, want op 6 jaar heb je anders nog niet al teveel opzij gezet hé.![]()

Niemand ziet blijkbaar in dat onze ouders niet op reis konden naar het buitenland, of niet om de 5j een nieuwe auto kochten, of geen nieuwe iPhone of dergelijke kochten. Tegenwoordig wil men, iedere week 50€ uitgeven op café, om de 5j nieuwe wagen, om de 2j nieuwe iPhone, 10 festivals, 3 reizen per jaar. En dan klagen ze dat het leven te duur is geworden om een huis te kopen.
Ik klaag niet. Vraag naar de mogelijkheden. Uiteraard is het leven niet meer zo "eenvoudig" en veel duurder geworden door onze dagelijkse "behoeften". Maar dit geldt voor de meesten onder ons. (lees: houdt deze standaard aan). Toch als ik rond mij kijk. En ik verschiet er toch ook van hoe weinigen het doen met een loon van +- €2000 zonder het kleinste duwtje van ...
Je hebt een nettoloon van 2.100 euro, werkt al 6 jaar en hebt 10.000 euro gespaard. Dan spaar je gemiddeld maar 140 euro per maand. Sorry, maar dat vind ik bedroevend weinig hoor voor iemand die geen gezin te onderhouden heeft.
De tol van niet te werken voor je eerste job +
snel het ouderlijk huis te willen verlaten +
wel willen sparen maar nog liever het geld opdoen +
alleen te wonen =
Concluderen dat je na 6 jaar werken moet blijven huren.
Als je instelling morgen verandert dan koop je binnen de 3 jaar wel iets.
Succes.
snel het ouderlijk huis te willen verlaten +
wel willen sparen maar nog liever het geld opdoen +
alleen te wonen =
Concluderen dat je na 6 jaar werken moet blijven huren.
Als je instelling morgen verandert dan koop je binnen de 3 jaar wel iets.
Succes.
Je moet je uitgaven kunnen beperken tot 1.500 euro per maand of zelfs minder. Als je alles van je inkomen daarboven spaart zet je een turbo op je sparen. Als je blijft voortdoen zoals je nu bezig bent zul je nooit een woning kunnen kopen.
Dus geen vakantiejob gedaan ? Wereldreis ? Alles heeft te maken met keuzes maken. Ik zou zeggen, begin met enkele jaren keihard te sparen.
Op 150.000 EUR verdienen (+ vakantiegeld en dat soort dingen vermoed ik) slechts iets meer dan 6% kunnen sparen, en dat zoals eerder aangehaald zonder iemand tot last te hebben? Dat is eigenlijk redelijk bedroevend.
Maar misschien woont u ook sjiek. Hoeveel bedraagt uw huur? En zouden uw woon-uitgaven kunnen dalen?
Maar misschien woont u ook sjiek. Hoeveel bedraagt uw huur? En zouden uw woon-uitgaven kunnen dalen?
-
- VIP member
- Contacteer:
Vlaams woningfonds
Speciaal voor u gemaakt lijkt me!

Speciaal voor u gemaakt lijkt me!
Succes mensen! Wens jullie mooie returns!
Denk dat hij net teveel verdiend. Daarbij is de rente niet interessant.
Al die mensen die zeggen dat je niet hebt kunnen sparen, meeste mensen beginnen niet aan €2100 netto per maand. In het begin zal dit eerder €1.700 ofzo zijn per maand en als je dan huur, standaard kosten en wagen moet betalen dan zal er weinig van overblijven vrees ik.
Daarnaast heb je ook een wereldreis gemaakt. Typisch is een wereldreis niet zo goedkoop (en zal je tijdens die wereldreis weinig tot niets verdienen, mogelijk zelfs je job hebben moeten opzeggen).
Dat je dus zo ver staat lijkt mij niet slecht of goed gespaard, maar eerder normaal.
Wagen: €8.000 - €10.000 (ik gok op tweedehands)
Wereldreis: €10.000 - €15.000? (inkomstenverlies en de reis zelf natuurlijk wat enorm kan fluctueren afhankelijk van hoe lang, type,...)
Spaargeld: €10.000
Op 6 jaar tijd dus 30.000 dus pakweg €400 per maand. Dat is niet verkeerd als je vanaf 0 start.
Als mijn berekening klopt dan proficiat natuurlijk, niet iedereen heeft die discipline.
Maar dan komen we nu tot het punt van de zaak (waar mijn voorgangers wel gelijk in hebben): het zal moeilijk zijn om nu eventjes een huis te kopen. Je zal nog even moeten sparen voordat een huis erin zal zitten vrees ik.
Of je kan alsnog lenen maar dan aan rentes die minder gunstig zijn.
Ga je verder sparen maar moet het sneller, overweeg met iemand samen te huren. Alle kosten meteen door 2 waardoor sparen al snel met €300 per maand sneller gaat.
Daarnaast heb je ook een wereldreis gemaakt. Typisch is een wereldreis niet zo goedkoop (en zal je tijdens die wereldreis weinig tot niets verdienen, mogelijk zelfs je job hebben moeten opzeggen).
Dat je dus zo ver staat lijkt mij niet slecht of goed gespaard, maar eerder normaal.
Wereldreis: €10.000 - €15.000? (inkomstenverlies en de reis zelf natuurlijk wat enorm kan fluctueren afhankelijk van hoe lang, type,...)
Op 6 jaar tijd dus 30.000 dus pakweg €400 per maand. Dat is niet verkeerd als je vanaf 0 start.
Als mijn berekening klopt dan proficiat natuurlijk, niet iedereen heeft die discipline.
Maar dan komen we nu tot het punt van de zaak (waar mijn voorgangers wel gelijk in hebben): het zal moeilijk zijn om nu eventjes een huis te kopen. Je zal nog even moeten sparen voordat een huis erin zal zitten vrees ik.
Ga je verder sparen maar moet het sneller, overweeg met iemand samen te huren. Alle kosten meteen door 2 waardoor sparen al snel met €300 per maand sneller gaat.
Dit zijn keuzes die men maakt, maar achteraf klagen dat een woning te duur is enz.. is eigen schuld dikke bult. Niemand kan beiden als men jong is.SMGGM schreef: ↑21 juni 2020, 21:43 Al die mensen die zeggen dat je niet hebt kunnen sparen, meeste mensen beginnen niet aan €2100 netto per maand. In het begin zal dit eerder €1.700 ofzo zijn per maand en als je dan huur, standaard kosten en wagen moet betalen dan zal er weinig van overblijven vrees ik.
Ik denk dat na 8 berichten dat dit wel duidelijk is voor de TS. Ik heb dat ook niet ontkent in mijn bericht. De keuze is gemaakt voor een bepaalde levenservaring waardoor een plan zoals een woning kopen uitgesteld zal worden.
Wat ik vooral duidelijk wilde maken is TS eigenlijk wel heeft gespaard terwijl er gesuggereerd wordt van niet. Ja, het was met een ander doel, maar sparen is sparen.
Je slaat de nagel op de kop. In het begin lag mijn loon rond de €1500 (arbeider)SMGGM schreef: ↑21 juni 2020, 21:43 Al die mensen die zeggen dat je niet hebt kunnen sparen, meeste mensen beginnen niet aan €2100 netto per maand. In het begin zal dit eerder €1.700 ofzo zijn per maand en als je dan huur, standaard kosten en wagen moet betalen dan zal er weinig van overblijven vrees ik.
En de reëel opgedane kosten voor de wagen kloppen, de wereldreis ligt idd nog wat hoger.
Ik zal op die 6j eerder tussen de €40 000 - 50 000 gespaard, door altijd als vakantiejobber en jobstudent aan de slag geweest te zijn.
Ik hoor hier vaak "klagen"... Ik klaag niet vroeg maar naar de mogelijkheden. De levenservaringen waarvoor ik gekozen heb zijn voor mij het allemaal waard geweest. En nu kijk ik naar een woning.
Bedankt voor je insteek @SMGGM.