De Beurs vandaag
TIP
Re: De Beurs vandaag
Als de jongeren echt "belegd" hebben dan is dit een goed teken. Aandelen zijn een van de weinige manieren van beleggen die de inflatie zouden moeten bijhouden.
Maar hebben de jongeren wel "belegd"? Of was het eerder zonder strategie of plan "speculeren", of zelfs een "gokje".
Met de stijging van 30% in een paar maanden van bijna alle aandelen zouden de nieuwe beleggers een volkomen verkeerd beeld kunnen hebben van "beleggen"; en van hun eigen "beleggingskunde". De voorbije maanden was het bijna onmogelijk om geen winsten van 2 cijfers te behalen op de beurs.
Maar hebben de jongeren wel "belegd"? Of was het eerder zonder strategie of plan "speculeren", of zelfs een "gokje".
Met de stijging van 30% in een paar maanden van bijna alle aandelen zouden de nieuwe beleggers een volkomen verkeerd beeld kunnen hebben van "beleggen"; en van hun eigen "beleggingskunde". De voorbije maanden was het bijna onmogelijk om geen winsten van 2 cijfers te behalen op de beurs.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik ben één van die jongeren. Weliswaar een die al vele jaren bezig is met de beurs wat te volgen, te lezen, en (hopelijk) weet waarmee hij bezig is. Ik ben nu +- een half jaar bezig, en beleg uitsluitend in breed gespreide ETFs.
Ik zie daarintegen veel collega's, vrienden, ... die de laatste maanden gestart zijn met beleggen. De aandelen die ik daar zie passeren lijken me soms nogal lukraak gekozen: ABI, VGP, WKL, BFIT, LVMH, ...
Velen zijn inderdaad trots op een grote stijging, niet beseffende dat de gemiddelde markt veel sterker steeg dan wat ze zelf in portefeuille hebben.
Ik zie daarintegen veel collega's, vrienden, ... die de laatste maanden gestart zijn met beleggen. De aandelen die ik daar zie passeren lijken me soms nogal lukraak gekozen: ABI, VGP, WKL, BFIT, LVMH, ...
Velen zijn inderdaad trots op een grote stijging, niet beseffende dat de gemiddelde markt veel sterker steeg dan wat ze zelf in portefeuille hebben.
ETF-portefeuille: +37,87% sinds opstart in december '19.
Laatste update: 1/1/2024
Laatste update: 1/1/2024
Het is een teken dat er nog steeds nieuwe "spelers" aandelen beginnen kopen. De vraag naar aandelen groeit daardoor nog steeds. Daardoor stijgen de koersen alsmaar door.
Maar op een gegeven moment zullen er geen nieuwe kopers meer zijn. En wat dan?
Dan is het onvermijdelijk dat de koersen gaan dalen.
bij deze heb ik ook een L en hauspieke gedaan.
wirecard
wirecard
Uit het Xior topic begrijp ik wel dat er een reeks leden zijn die toch kinderen hebben, gelukkig.MoreOrLess schreef: ↑24 juni 2020, 12:10Het is een teken dat er nog steeds nieuwe "spelers" aandelen beginnen kopen. De vraag naar aandelen groeit daardoor nog steeds. Daardoor stijgen de koersen alsmaar door.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Koersen hoeven niet te dalen toch? Als bedrijven winst blijven maken en zelf aandelen gaan inkopen of een dividend uitkeren, zal er altijd wel vraag blijven, zelfs als er geen enorme nieuwe hoop beleggers is. Ik zie dit niet meteen veranderen. Uiteraard kan er sprake zijn van bubbelvorming, maar dat valt nog af te wachten hoe bedrijfswinsten gaan evolueren de komende maanden en jaren. Q3 wordt heel interessant.
BH74Long:volgens die redenering zijn er uiteindelijk bij een Ponzi-schema ook steeds genoeg nieuwe "investeerders"
Hoezo geen nieuwe kopers meer? Zolang de mensheid en de beurs blijven bestaan zullen er nieuwe kopers zijn. En als de mensheid uitsterft zal niemand zich nog om de beurskoersen bekommeren.MoreOrLess schreef: ↑24 juni 2020, 12:10 Het is een teken dat er nog steeds nieuwe "spelers" aandelen beginnen kopen. De vraag naar aandelen groeit daardoor nog steeds. Daardoor stijgen de koersen alsmaar door.
Uit de honderdjarige koersgrafiek van de Dow Jones blijkt dat aandelen altijd blijven stijgen.
- Oudere Jongere
- Hero Member
- Contacteer:
En zolang centrale banken blijven opkopen - waardoor volgens geen prijsvorming voor risico meer is - blijven we doorstijgen los van de fundamentals.
Dat beweer ik toch ook nietYaris schreef: ↑24 juni 2020, 12:47Hoezo geen nieuwe kopers meer? Zolang de mensheid en de beurs blijven bestaan zullen er nieuwe kopers zijn. En als de mensheid uitsterft zal niemand zich nog om de beurskoersen bekommeren.MoreOrLess schreef: ↑24 juni 2020, 12:10 Het is een teken dat er nog steeds nieuwe "spelers" aandelen beginnen kopen. De vraag naar aandelen groeit daardoor nog steeds. Daardoor stijgen de koersen alsmaar door.
Uit de honderdjarige koersgrafiek van de Dow Jones blijkt dat aandelen altijd blijven stijgen.
Want er zijn in de jarenlange stijging van de beurs ook momenten geweest dat quasi iedereen belegd was. Daarom waren er op dat moment geen nieuwe kopers meer. 1929 is daarvan een voorbeeld. Toen hadden zelfs schoenenpoetsjongens aandelen op de beurs - dat is een befaamd voorbeeld. Op dat moment waren er geen nieuwe kopers meer. De Beurs crashte dan ook onvermijdelijk.
Als ik nu zie dat jongeren zonder ook maar enige ervaring op de beurs nu volop aan het beleggen zijn. Dan is dat voor mij het equivalent van de schoenenpoetsers in 1929.
Hopelijk heb je een goed gespreide portefeuille en zal het "verdwijnen" van een aandeel een kleiner effect hebben dan de algemene volatiliteit van de markt.
Als er fraude in het spel is gaat een "sterke balance sheet" je ook niet beschermen.
Veilige aandelen bestaan niet.