De Beurs vandaag
TIP
Re: De Beurs vandaag
Met bedrijven als Microsoft, Apple, Amazon kan je toch vrijwel zeker zijn dat ze geen boekhoudkundige fraude plegen.
Ik zou wel geen enkele van deze 3 nu kopen, overgewaardeerd.
ik zit goed gespreid, en gelukkig tijdens de coronacrash niet van bijgekocht.
Toch ***
Na lang nadenken ben ik ook in april op de Beleggingskar gesprongen. Onder meer op basis van dit forum voor iwda gekozen. Licht gespreid in tijd en daar ondertussen een mooi rendement op.
Alhoewel ik bewust wou beleggen op lange termijn, niet wou wakkerliggen e.d., merk ik toch dat ik dagelijks de evoluties volg. Leuk als het omhoog gaat maar nu begint jammergenoeg en beetje zoals gevreesd het sentiment te komen en begin ik onbewust toch te timen. Maar is dit op zich een verkeerd idee? Ik speel met de gedachte om alles of toch een groot deel te verkopen, nu ik plots wat vrees voor de correctie die mogelijk zal komen waarvan velen spreken. Niet dat ik het geld dringend nodig heb maar met de idee van later in een nieuwe dip terug bij te komen. Klinkt natuurlijk heel simpel wat het niet is, I know, maar kan iemand zijn licht hierover laten schijnen? Niet gemakkelijk om gewoon stil te blijven zitten
Alhoewel ik bewust wou beleggen op lange termijn, niet wou wakkerliggen e.d., merk ik toch dat ik dagelijks de evoluties volg. Leuk als het omhoog gaat maar nu begint jammergenoeg en beetje zoals gevreesd het sentiment te komen en begin ik onbewust toch te timen. Maar is dit op zich een verkeerd idee? Ik speel met de gedachte om alles of toch een groot deel te verkopen, nu ik plots wat vrees voor de correctie die mogelijk zal komen waarvan velen spreken. Niet dat ik het geld dringend nodig heb maar met de idee van later in een nieuwe dip terug bij te komen. Klinkt natuurlijk heel simpel wat het niet is, I know, maar kan iemand zijn licht hierover laten schijnen? Niet gemakkelijk om gewoon stil te blijven zitten
Niet panikeren als je op lange termijn wil beleggen en gezonde bedrijven in je portefeuille hebt.JeroenBW schreef: ↑24 juni 2020, 18:49 Na lang nadenken ben ik ook in april op de Beleggingskar gesprongen. Onder meer op basis van dit forum voor iwda gekozen. Licht gespreid in tijd en daar ondertussen een mooi rendement op.
Stil blijven zitten is gemakkelijker dan timen want dat lukt toch niet. Gewoonlijk ben je net te vroeg of te laat.
Wed op twee paarden: hou bij wat je hebt voor als de beurzen stijgen en hou cash achter de hand om te profiteren van een correctie. Als je verkoopt zonder dat je het geld nodig hebt is dat zonde van de moeite die je in het verleden gedaan hebt om je portefeuille op te bouwen.
tijdens de zomermaanden zakt alles een beetje in. Meestal.
Ik wacht tot augustus /september om verder in te stappen.
Ik wacht tot augustus /september om verder in te stappen.
-
- Newbie
- Contacteer:
Volledig mee eens Oudere Jongere. Persoonlijk denk ik dat dat fenomeen veel harder speelt dan wat nieuwe beleggers (waaronder ik ) die tijdens de “crash” door COVID-19 wat spaargeld, dat ze al jaren zien verdampen, hebben belegd.Oudere Jongere schreef: ↑24 juni 2020, 12:58 En zolang centrale banken blijven opkopen - waardoor volgens geen prijsvorming voor risico meer is - blijven we doorstijgen los van de fundamentals.
Uiteindelijk geloof ik ook dat alles op termijn goed komt. Lekker blijven zitten en bovenop andere assets gespreid beleggen in een simpele ETF portefeuille, dat is mijn sok voor mijnen oude dag.
@JeroenBW: paniek en/of denken dat het de moment is, zijn m.i. de slechtste raadgevers. Gewoon doorgaan met gespreid inkopen.
+1, vraag is alleen of dit kan blijven duren.Oudere Jongere schreef: ↑24 juni 2020, 12:58 En zolang centrale banken blijven opkopen - waardoor volgens geen prijsvorming voor risico meer is - blijven we doorstijgen los van de fundamentals.
-
- Newbie
- Contacteer:
Waarom niet? Zolang iedereen hetzelfde doet en geld in de markten pompt, wat momenteel het geval is, is er toch geen probleem? Buiten wat risico op inflatiedelaby schreef: ↑24 juni 2020, 20:33+1, vraag is alleen of dit kan blijven duren.Oudere Jongere schreef: ↑24 juni 2020, 12:58 En zolang centrale banken blijven opkopen - waardoor volgens geen prijsvorming voor risico meer is - blijven we doorstijgen los van de fundamentals.
Het is goed voor de financiële markten maar wat zijn de gevolgen voor de economie, de schuldenberg en de spaarders?
Cash achter de hand is ook timen.Yaris schreef: ↑24 juni 2020, 20:01Stil blijven zitten is gemakkelijker dan timen want dat lukt toch niet. Gewoonlijk ben je net te vroeg of te laat.
Wed op twee paarden: hou bij wat je hebt voor als de beurzen stijgen en hou cash achter de hand om te profiteren van een correctie. Als je verkoopt zonder dat je het geld nodig hebt is dat zonde van de moeite die je in het verleden gedaan hebt om je portefeuille op te bouwen.
Cash buiten gooien tijdens het verlof ter compensatie van bijna 4 maand in mijn kot te zitten en niet naar de koersen kijken, is dat ook timen?HappyHour schreef: ↑24 juni 2020, 21:16Cash achter de hand is ook timen.Yaris schreef: ↑24 juni 2020, 20:01
Stil blijven zitten is gemakkelijker dan timen want dat lukt toch niet. Gewoonlijk ben je net te vroeg of te laat.
Of gewoon van het leven genieten
Aandelen gaan op en neer. Gemiddeld een correctie per jaar. Zelfs een gediversifieerde portefeuille kan op een paar dagen met 20% of meer dalen. Een daling van 50% is niet ongewoon. In een beleggings cariere zal elke belegger zulke dalingen meemaken.JeroenBW schreef: ↑24 juni 2020, 18:49 Na lang nadenken ben ik ook in april op de Beleggingskar gesprongen. Onder meer op basis van dit forum voor iwda gekozen. Licht gespreid in tijd en daar ondertussen een mooi rendement op.
Je moet een strategie hebben om met deze volatileit om te gaan. Handelen gebaseerd op je "sentiment" zal niet werken.
Sommigen proberen de markt te timen; "raden" wanneer ze moeten verkopen en dan opnieuw "raden" wanneer ze moeten terugkopen. De juiste momenten bepalen is zeer moeilijk. Als het makkelijk was zouden alle actieve fondsen hoge resultaten halen.
Een andere strategie is je portefeuille opbouwen met enkel het niveau van volatiliteit en risico dat je kan, moet en wil nemen.
Het andere deel van je portefeuille plaats je dan in stabiele beleggingen: cash, spaar en termijnrekeningen, obligatiefondsen.
Bij grote bewegingen in de markten herbalanceer je dan je portefeuille en koop je dan wat laag staat.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
-
- Newbie
- Contacteer:
Een economie gaat op en neer. Dat is nooit anders geweest. Dat er de komende tijd nog klappen gaan vallen, daar mogen we vanuit gaan. Enige nadeel is m.i. dat de klappen wat zachter gaan zijn door de vele reddingsboeien die in de woelige zee worden gegooid. Hierdoor blijven zombies in leven. Langs de andere kant maakt dat ook dat meer mensen inkomens blijven behouden die kunnen bijdragen aan vadertje staat en die lekker kunnen consumeren.Van zodra iedereen die prik heeft gehad, hobbelt die economische trein weer lekker verder. In sommige sectoren zal het nabluswerk nog wat langer moeten gebeuren, maar in de helft van volgend jaar spreekt niemand nog over die “Corona crisis” en zijn er weeral andere zake om ons zorgen over te maken, zoals Trump II.
De schuldenberg... Wie maalt daar nog om? Er zal weer wel een periode komen dat het economische klimaat wat gunstiger is en dat men bij de burgers de broeksriem weer wat verder gaat aanspannen, maar opgelost krijg je dat probleem van die torenhoge schulden volgens mij nooit meer. Again, so what, iedereen doet het.
En wat met de spaarders? Tja, sparen, voor wat is dat ooit goed geweest? Rentes zoals in de jaren 70 dat je van de grootmoe nen staatsbon kreeg van 10%, dat komt niet terug, en maar goed ook, want toch teniet gedaan door de torenhoge inflatie in die jaren. Consumeren, potverdikke (en uiteraard wat beleggen voor den oude dag in assets die meerwaarde creëren om de inflatie voor te blijven )
Hoe kan je inspelen op een daling van de markten of hoe doen de grote jongens dat ?
Ik spreek dan niet over call opties maar aan andere zaken.
Ik spreek dan niet over call opties maar aan andere zaken.