Waterfront 35: Do or Don't
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Waterfront 35: Do or Don't
Hoi allemaal,
Ik ben momenteel aan het kijken om een eerste investering in vastgoed te doen en daarbij ben ik op het Waterfront 35 project van bricks & leisure beland. Nu had ik graag geluisterd wat jullie hierbij denken ik weet dat er nogal wat afschuw is voor hun hotelprojecten maar deze is toch iets anders.
Concreet mijn situatie:
- Geen eigendom
- 130K beschikbaar
- Voldoende inkomsten voor een lening
Voorstel:
Aankoop 1 slaapkamer appartement in kanaalzone
- Kostprijs: €224 201
- BTW: 12% (indien contract met svk 15j loopt).
- 10j geen ontroerende voorheffing.
- Huurprijs: €550,- (+ jaarlijkse indexering).
- SVK betaald ongeacht of er een huurder is en staat ook in voor herstelling schade.
- appartement kan eerder verkocht, met of zonder verbreking van het svk contract.
- bouw start in september en eindigt maart 2020.
- kort gezegd 25j geen zorgen..
Persoonlijke twijfels:
- laag rendement: +- 2,3%
- desondanks ze er heel erg op hammeren dat de kanaalzone opgewaardeerd wordt en de kostprijs hier dus de komende jaren zal stijgen blijft het wel een sociaal blok.. zal dit de waardestijging niet tegenhouden.
Bedankt om jullie kritisch oog er eens op te werpen ;-)
Ik ben momenteel aan het kijken om een eerste investering in vastgoed te doen en daarbij ben ik op het Waterfront 35 project van bricks & leisure beland. Nu had ik graag geluisterd wat jullie hierbij denken ik weet dat er nogal wat afschuw is voor hun hotelprojecten maar deze is toch iets anders.
Concreet mijn situatie:
- Geen eigendom
- 130K beschikbaar
- Voldoende inkomsten voor een lening
Voorstel:
Aankoop 1 slaapkamer appartement in kanaalzone
- Kostprijs: €224 201
- BTW: 12% (indien contract met svk 15j loopt).
- 10j geen ontroerende voorheffing.
- Huurprijs: €550,- (+ jaarlijkse indexering).
- SVK betaald ongeacht of er een huurder is en staat ook in voor herstelling schade.
- appartement kan eerder verkocht, met of zonder verbreking van het svk contract.
- bouw start in september en eindigt maart 2020.
- kort gezegd 25j geen zorgen..
Persoonlijke twijfels:
- laag rendement: +- 2,3%
- desondanks ze er heel erg op hammeren dat de kanaalzone opgewaardeerd wordt en de kostprijs hier dus de komende jaren zal stijgen blijft het wel een sociaal blok.. zal dit de waardestijging niet tegenhouden.
Bedankt om jullie kritisch oog er eens op te werpen ;-)
Laatst gewijzigd door mverbanck op 2 juni 2020, 21:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Waterfront 35: Do or Don't
Er zijn al veel topic geweest over hotelkamers, wat is er dan anders aan dit project dat al die opmerkingen in al die andere topic plots niet meer relevant maken?
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
In dit geval gaat het dus niet over een hotelkamer maar een appartement/studio dat je verhuurd aan een svk (Sociaal VerhuurKantoor), die dan op zich zijn huurders gaat zoeken. Wat dus maakt dat je niet afhankelijk bent aan hoe goed de uitbating van het hotel verloopt maar je eigenlijk een contract hebt met de overheid (die je wat er ook gebeurt dus moet uitbetalen). Ook kan je in het geval van de hotelkamer niet zomaar plots de kamer verkopen op de normale markt (je moet iemand vinden die je aandeel in het hotel wilt). Terwijl je hier na 25j (of eerder met mogelijke gevolgen), het appartement kan verkopen op de reguliere markt.
Idem als bij de hotels kan je wel ook kiezen voor al dan niet erfpacht de prijs hier is zonder erfpacht (dus kopen van de grond).
Laatst gewijzigd door mverbanck op 3 juni 2020, 07:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Beginnen die mannen nu ook reclame te maken op spaargids?
(ps: zoek maar even rond op dit forum, weinig enthousiasme voor dergelijke constructies. De bank ontwikkelaar wint altijd, jij niet)
(ps: zoek maar even rond op dit forum, weinig enthousiasme voor dergelijke constructies. De bank ontwikkelaar wint altijd, jij niet)
-
- Hero Member
- Contacteer:
Beste,
Wat wel zeker is... Je investeert best gediversifieerd. Vastgoed mag gerust 10-15% van je portefeuille uitmaken hoor. Als je "maar" 130000€ cash te investeren hebt, dan kan je daar met een gerust hart 15000€ van gebruiken voor vastgoedinvesteringen, maar niet meer.
Een glazen bol is rond. Als je daarin naar een grafiek kijkt moet je opletten dat je die niet ondersteboven houdt of schuin! Misschien wordt het dan wel een vlakke curve, of een daling. Gok niet op de meerwaarde van een vastgoedinvestering.BricksandLeisure schreef: ↑18 juni 2020, 10:55 Betreft de meerwaarde verwijzen we graag naar het artikel "Woningmarkt gaat door het dak" in De Tijd op 23/07/2019. Hierin wordt met cijfermateriaal aangetoond dat er sprake is van een mooie prijsstijging van het vastgoed, in het bijzonder in Brussel.
Wat wel zeker is... Je investeert best gediversifieerd. Vastgoed mag gerust 10-15% van je portefeuille uitmaken hoor. Als je "maar" 130000€ cash te investeren hebt, dan kan je daar met een gerust hart 15000€ van gebruiken voor vastgoedinvesteringen, maar niet meer.
Dit vooral.fropskottel schreef: ↑19 juni 2020, 12:55 ...
Het kán natuurlijk een leuke investering blijken en dan is die hefboom door extra te lenen ook leuk maar zonder diversificatie van je te beleggen kapitaal kan het verkeerd uitdraaien en een underperformance op je volledig kapitaal maak je waarschijnlijk nooit meer goed.
Je hebt bij dit soort beleggingen ook niet de mogelijkheid om in tijd, regio of sector te spreiden of waardes te herbalanceren.
Ik zou persoonlijk richting beursgenoteerd vastgoed kijken. Daar ga je weinig naar moeten omkijken, de hefboom zit al in de belegging geïntegreerd dus je moet niet langs de bank ook.
71% aandelen, 17% obligaties, 12% cash
Niks met mis met project aan sich, maar...
1. besef wat voor buurt dit is
2. je gaat een app van +200K toch niet aan iemand verhuren die in een sociale situatie zit...? Er zijn zat goedkopere nieuwbouwapp te vinden die je ook in particuliere markt kan verhuren aan degelijke prijs (svk kennende gaan ze je een belachelijke huurprijs voorstellen) én waarbij je de huurder zelf kan kiezen. Dan maak je het risico toch al een stuk kleiner...
1. besef wat voor buurt dit is
2. je gaat een app van +200K toch niet aan iemand verhuren die in een sociale situatie zit...? Er zijn zat goedkopere nieuwbouwapp te vinden die je ook in particuliere markt kan verhuren aan degelijke prijs (svk kennende gaan ze je een belachelijke huurprijs voorstellen) én waarbij je de huurder zelf kan kiezen. Dan maak je het risico toch al een stuk kleiner...
Moet ik dit serieus beantwoorden of is dit een verontwaardigde semi-retorische vraag?
Het is alleszins een buurt waar een sociaal project wel past...
Het is alleszins een buurt waar een sociaal project wel past...