Rare omschrijvingen op de bankafschriften
TIP
Gebruik de spaargids tools gratis zichtrekeningen
- Simulator zichtrekeningen
-
- Jr. Member
Re: Rare omschrijvingen op de bankafschriften
Als je er een gewoonte van maakt om met visa te betalen, heb je elke maand al je aankopen mooi opgelijst. Maar daar staan ook vele namen tussen die niet hetzelfde zijn als de winkelnaam.
Tegenwoordig kan je zelfs één koffiekoek met visa betalen, zonder kosten erbij.
Tegenwoordig kan je zelfs één koffiekoek met visa betalen, zonder kosten erbij.
Visa kost de handelaar ettelijke percenten van zijn verkoopprijs. Je doet de handelaar geen dienst door met een kredietkaart te betalen.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Colruyt is wel zo slim om geen creditkaarten te aanvaarden
Aan de andere kant trekt die supermarkt die visa aanvaardt dan wel het publiek aan dat op het einde of vanaf de helft van de maand op krediet wil kopen...
De supermarkt geeft zelf geen krediet maar verkoopt wel a volonté aan de klant die zijn buffet niet goed beheert en de gewoonte heeft zich met een kaart op zak meer te laten gaan.
En die zijn er zeker ook genoeg !
De supermarkt geeft zelf geen krediet maar verkoopt wel a volonté aan de klant die zijn buffet niet goed beheert en de gewoonte heeft zich met een kaart op zak meer te laten gaan.
En die zijn er zeker ook genoeg !
- Spruitekop
- VIP member
- Contacteer:
Met een overschrijving via pc (of ATM) zie je zo aan wie je betaalt en wat er nog op de rekening staat.
En voor de rest cash betalen, dan zie je onmiddellijk hoeveel geld je nog hebt (en vooral hoeveel je d'er hebt door gedraaid) en WIE je hebt betaald. Geen schimmige omschrijvingen waarvan je ongerust bent.![😉](//twemoji.maxcdn.com/2/svg/1f609.svg)
En voor de rest cash betalen, dan zie je onmiddellijk hoeveel geld je nog hebt (en vooral hoeveel je d'er hebt door gedraaid) en WIE je hebt betaald. Geen schimmige omschrijvingen waarvan je ongerust bent.
Banken zijn instellingen opgericht voor en door oplichters waarvoor in de penitentiaire instellingen geen plaats meer is.
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Ik maak me minder ongerust wegens enkele tijdelijke warrig omschreven betalingen op mijn bankoverzicht dan doorlopend met honderden euro cash op straat te moeten rondlopen.
Ik heb meestal zelfs geen kleingeld meer op zak.
Al mijn dagelijkse uitgaven gaan trouwens dagelijks in een digitaal rekenblad. Detailoverzicht van uitgaven is er dus altijd en onbeperkt teruggaand in de tijd.
![Wink ;)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/wink.gif)
Al mijn dagelijkse uitgaven gaan trouwens dagelijks in een digitaal rekenblad. Detailoverzicht van uitgaven is er dus altijd en onbeperkt teruggaand in de tijd.
- Spruitekop
- VIP member
- Contacteer:
Al zo dikwijls op de straat overvallen in uw leven Jef?
Banken zijn instellingen opgericht voor en door oplichters waarvoor in de penitentiaire instellingen geen plaats meer is.
Voor de meeste betalingen is de gestructureerde mededeling de sleutel tot geautomatiseerde verwerking.
Bij kleine firma's een gewone mededeling, in de stijl van factuur x / klant y.
Adres en naam van de opdrachtgever spelen weinig of geen rol.
Je mag gerust via jouw rekening de elektriciteitsfacturen van de hele straat betalen, als de bewoners je de gestructureerde mededeling van hun factuur bezorgen.
Ik heb onlangs toch wel een absolute klapper in dat genre meegemaakt.
Ik had voor mijn werk een hotel in Madagascar geboekt via de online booking tool (booking.com, jawel). Die heeft standaard mijn corporate credit card on file. Echter, voor deze boeking zou de betaling na afloop van het verblijf aan het hotel te doen zijn.
Na afloop van het verblijf te Madagascar vraagt men aan de receptiedesk van het hotel of ik al heb betaald. We pakken er beide de bevestigingsmail bij. Ik heb hem in het Frans, zij in het Duits (u weet wel - de interpretatie van internationale softwarepakketten van "Belgian").
We komen allebei tot de conclusie "Blijkbaar nog te betalen."
Dus ik betaal met de ING card.
Dan komt de afrekening (einde van de maand, dus 3 weken later):
- De vertaling in euros van die 2,5 miljoen Malagasy (zo'n 230 euro) met daarin mooi de naam van het hotel (check).
- De rest van de uitgaven die maand. In allerlei valuta. Check. Herken ik ook.
- EN een credit card transactie van een of andere Italiaanse firma met daarin in de naam de beschrijving van booking.com . Maar ik ben niet in Italië geweest.
Vooruit, google maar... het blijkt een reisbureau te zijn met als specialiteit wildere bestemmingen, waarvoor het ook de transacties doet.
Aha... en het bedrag is zo'n 265 euro. Wel, wel...
Telefoontje gedaan met het hotel. Hoop gemekker. Uiteindelijk bleek ik gelijk te hebben. Pas hun CFO wist, dat ze "quelque chose avec des Italiens" doen.
Het hotel heeft een transactie gedaan naar onze firma, maar dat ging weer met allerlei 'vintage' systemen. Resultaat: na transactiekosten kreeg onze firma EUR 90 terug.
Ik heb onze boekhouding voorgesteld, dat ze dat bedrag gewoon manu militari door ING wilde laten terugtrekken. Maar ING wilde ook niet meewerken. Want geen fraude.
Maar om even aan te geven: rare wisselkoersen, vreemde tussenpartijen, cryptische omschrijvingen... het was een hoop detective-werk.
En voor de afdeling bonnetjes: de reserveringsbevestiging(en) meldden in "Belgian", dat er geen geld was afgeschreven.
Zojuist een stokbrood gekocht. 1 euro. Contactloos afgerekend. Geen bonnetje. De beschrijving: "Bakkerij de zeven granen, Borgerhout." Hoe moeilijk kan het zijn ?
Ik had voor mijn werk een hotel in Madagascar geboekt via de online booking tool (booking.com, jawel). Die heeft standaard mijn corporate credit card on file. Echter, voor deze boeking zou de betaling na afloop van het verblijf aan het hotel te doen zijn.
Na afloop van het verblijf te Madagascar vraagt men aan de receptiedesk van het hotel of ik al heb betaald. We pakken er beide de bevestigingsmail bij. Ik heb hem in het Frans, zij in het Duits (u weet wel - de interpretatie van internationale softwarepakketten van "Belgian").
We komen allebei tot de conclusie "Blijkbaar nog te betalen."
Dus ik betaal met de ING card.
Dan komt de afrekening (einde van de maand, dus 3 weken later):
- De vertaling in euros van die 2,5 miljoen Malagasy (zo'n 230 euro) met daarin mooi de naam van het hotel (check).
- De rest van de uitgaven die maand. In allerlei valuta. Check. Herken ik ook.
- EN een credit card transactie van een of andere Italiaanse firma met daarin in de naam de beschrijving van booking.com . Maar ik ben niet in Italië geweest.
Vooruit, google maar... het blijkt een reisbureau te zijn met als specialiteit wildere bestemmingen, waarvoor het ook de transacties doet.
Aha... en het bedrag is zo'n 265 euro. Wel, wel...
Telefoontje gedaan met het hotel. Hoop gemekker. Uiteindelijk bleek ik gelijk te hebben. Pas hun CFO wist, dat ze "quelque chose avec des Italiens" doen.
Het hotel heeft een transactie gedaan naar onze firma, maar dat ging weer met allerlei 'vintage' systemen. Resultaat: na transactiekosten kreeg onze firma EUR 90 terug.
Ik heb onze boekhouding voorgesteld, dat ze dat bedrag gewoon manu militari door ING wilde laten terugtrekken. Maar ING wilde ook niet meewerken. Want geen fraude.
Maar om even aan te geven: rare wisselkoersen, vreemde tussenpartijen, cryptische omschrijvingen... het was een hoop detective-werk.
En voor de afdeling bonnetjes: de reserveringsbevestiging(en) meldden in "Belgian", dat er geen geld was afgeschreven.
Zojuist een stokbrood gekocht. 1 euro. Contactloos afgerekend. Geen bonnetje. De beschrijving: "Bakkerij de zeven granen, Borgerhout." Hoe moeilijk kan het zijn ?
Nee, maar ik ben redelijk verstrooid. Ik verlies liever een stuk plastic dan een bundel papier met symbolische toegekende waarde.
En het neemt vooral veel minder plaats in.
Dat is juist mijn punt: stel dat klanten weigeren om die gestructureerde- en ook andere mededelingen zoals factuurnummer, klantnummer op te geven? Dan kunnen handelaren het ook zélf beginnen uitzoeken, net zoals wij nu moeten doen.
Als handelaren het zich kunnen veroorloven om de naam van hun winkel niet meer mee te geven, bij de info bedoeld voor het bankuittreksel van hun klanten? Waar staan we dan als klanten?
Sommige spaargidsers lijken dit doodgewoon te accepteren, als iets wat moet kúnnen; en vinden het normaal dat wij als klanten alles zélf moeten uitzoeken en desnoods ook zélf noteren.
Zoiets is niet meer van deze tijd, maar toch gebeurt dit meer en meer.
![Angry >:(](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/angry.gif)
Het computersysteem dat de automatische verwerking van de betalingen doet heeft altijd een rekeningnummer en een bedrag. Indien je het rekeningnummer gebruikt hebt voor een recente betaling en het nu gestorte bedrag stemt overeen met het openstaande saldo, dan geeft dit nog steeds een match, en wordt de betaling volautomatisch geboekt.
Geen match is geen betaling en is de meeste gevallen een rappel.
Dit is niet voor alle systemen het geval. Het systeem waar wij mee werken probeert af te punten op gestructureerde mededeling, en daarna op exacte klantnaam.zwembad schreef: ↑28 juni 2020, 18:12 Het computersysteem dat de automatische verwerking van de betalingen doet heeft altijd een rekeningnummer en een bedrag. Indien je het rekeningnummer gebruikt hebt voor een recente betaling en het nu gestorte bedrag stemt overeen met het openstaande saldo, dan geeft dit nog steeds een match, en wordt de betaling volautomatisch geboekt.
Geen match is geen betaling en is de meeste gevallen een rappel.
Indien geen van beiden overeenstemmen volgt een rappel en een terugstorting.
ETF-portefeuille: +37,87% sinds opstart in december '19.
Laatste update: 1/1/2024
Laatste update: 1/1/2024
Er zijn inderdaad verschillende systemen, met elk hun mogelijkheden indien er geen match is op de gestructureerde mededeling of indien er geen gestructureerde mededeling meegegeven wordt.
+100Jefdewit schreef: ↑28 juni 2020, 15:32 Ik maak me minder ongerust wegens enkele tijdelijke warrig omschreven betalingen op mijn bankoverzicht dan doorlopend met honderden euro cash op straat te moeten rondlopen.![]()
Estate Guru believer.