getrouwheidspremie en geld weg
Re: getrouwheidspremie en geld weg
Basisintrest wordt ieder kalenderjaar op het einde van het jaar afgerekend en als je die zelf wil berekenen moet je gaan uittellen hoeveel dagen welke bedragen op je rekening gestaan hebben. Ik denk dat je dat bedoelt met "helemaal een gereken". De basisintrest wordt dus niet per kwartaal afgerekend. Dat geldt enkel voor de getrouwheidsintrest voor de bedragen die (opnieuw) de volle 12 maanden op je gereglementeerde spaarrekening gestaan hebben. Deze getrouwheidsintrest wordt dan na het verstrijken van die termijn bij het begin van het volgend kwartaal op je spaarrekening bijgeschreven.Yvekes schreef: ↑5 juni 2020, 13:34 Ik vind een getrouwheidspremie nochtans wel makkelijker om te controleren hoeveel rente er wanneer moet binnenkomen. Bij een hogere basisrente (zoals bij hun nieuwe rekening) zal je vanaf de eerste dag rente ontvangen die per kwartaal wordt uitgekeerd. Als je meerdere stortingen per kwartaal doet, zal het helemaal een gereken zijn als je wil controleren welke rente je per kwartaal zou moeten ontvangen. Normaal zal dat steeds correct lopen en moet je dat niet controleren.
Inderdaad, foutje van mij. Enkel getrouwheidspremie wordt per kwartaal betaald. Nu eenvoudiger om te berekenen vind ik het toch niet als je wat stortingen op een jaar doet.
Bij mij vertelden ze op mail wel degelijk dat de simulatie fout zou kunnen zijn.
Zo was hun antwoord:" Vriendelijk bedankt voor uw bericht. Onze excuses voor het laattijdige antwoord.
Indien het bedrag minstens 12 maanden op de rekening is blijven staan, wordt de getrouwheidspremie uitbetaald op 01/07/2020. De simulatie van de getrouwheidspremie kan een verkeerd beeld geven.
Mocht u nog verdere vragen hebben, kan u ons steeds contacteren"
1 juli vandaag. Alle getrouwheidspremies werden netjes en correct uitgekeerd. Ik ben een tevreden cliënte ![Smiley :)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/smiley.gif)
![Smiley :)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/smiley.gif)
Bij mij is wel gewoon het bedrag wat de simulator fout aangaf uitbetaald en heb ik +/- €300 te weinig gehad. Ik heb vandaag een email gestuurd naar hun emailadres waar je een klacht kan indienen.
Ik heb 2 stortingen van hoge sommen gedaan die op 24/04/19 en 25/04/19 op de rekening stonden. Deze bedragen heb ik op 24/04/20 en 27/04/20 terug afgehaald.
Vermoedelijk zal het probleem ontstaan zijn omdat ik het bedrag op dezelfde datum 1 jaar later terug afgehaald heb. In hun voorwaarden vond ik terug dat de getrouwheidspremie verworven is voor elke storting die 12 maand op de rekening staat en begint te lopen vanaf de dag dat het bedrag op hun rekening staat.
Ik vind dus dat de getrouwheidspremie verworven zou moeten zijn voor beide stortingen en dat daar geen discussie over kan zijn. Achteraf bekeken had ik het natuurlijk beter enkele dagen langer laten staan, maar als een bedrag met valutadatum 1 januari op je rekening staat en dit een jaar later op 1 januari afgehaald wordt, kan er toch ook geen discussie zijn.
Ook het feit dat ik 1 maand moest wachten op een antwoord op mijn email en enkel een standaard email terug kreeg dat alles correct was zonder verdere uitleg, vind ik niet kunnen. Ik heb toen opnieuw gereageerd maar wacht intussen opnieuw bijna een maand op een reactie. Als ze binnen de maand hun fout niet hebben rechtgezet, stuur ik mijn klacht door naar het emailadres van de ombudsman wat op hun website vermeld staat.
Ik heb 2 stortingen van hoge sommen gedaan die op 24/04/19 en 25/04/19 op de rekening stonden. Deze bedragen heb ik op 24/04/20 en 27/04/20 terug afgehaald.
Vermoedelijk zal het probleem ontstaan zijn omdat ik het bedrag op dezelfde datum 1 jaar later terug afgehaald heb. In hun voorwaarden vond ik terug dat de getrouwheidspremie verworven is voor elke storting die 12 maand op de rekening staat en begint te lopen vanaf de dag dat het bedrag op hun rekening staat.
Ik vind dus dat de getrouwheidspremie verworven zou moeten zijn voor beide stortingen en dat daar geen discussie over kan zijn. Achteraf bekeken had ik het natuurlijk beter enkele dagen langer laten staan, maar als een bedrag met valutadatum 1 januari op je rekening staat en dit een jaar later op 1 januari afgehaald wordt, kan er toch ook geen discussie zijn.
Ook het feit dat ik 1 maand moest wachten op een antwoord op mijn email en enkel een standaard email terug kreeg dat alles correct was zonder verdere uitleg, vind ik niet kunnen. Ik heb toen opnieuw gereageerd maar wacht intussen opnieuw bijna een maand op een reactie. Als ze binnen de maand hun fout niet hebben rechtgezet, stuur ik mijn klacht door naar het emailadres van de ombudsman wat op hun website vermeld staat.
Een beveiligd bericht op de site zelf geeft snellere reacties. Ik denk dat ze intern de verplichting krijgen om binnen de 2 of 3 dagen te antwoorden. De antwoorden zijn van even slechte kwaliteit, daar niet van ...
Al kan het wel al eens helpen dat je even doorspreekt. En eens dreigen dat als je geen afdoend antwoord krijgt, je het gaat doorgeven aan hun klachtendienst kan ook al helpen. Ineens blijken ze wel je vraag te begrijpen en ook nog eens in staat te zijn om een fatsoenlijk antwoord te geven
. Ik vermoed dat ze een batterij goedkope "bliksemafleiders" hebben en dan een beperkt aantal mensen die wel weten wat ze doen, maar die pas ingeschakeld worden als je op je rechten staat.
Triest dat het zo moet gaan ...
Al kan het wel al eens helpen dat je even doorspreekt. En eens dreigen dat als je geen afdoend antwoord krijgt, je het gaat doorgeven aan hun klachtendienst kan ook al helpen. Ineens blijken ze wel je vraag te begrijpen en ook nog eens in staat te zijn om een fatsoenlijk antwoord te geven
![Cheesy :D](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/cheesy.gif)
Triest dat het zo moet gaan ...
Dat zou niet mogen zijn. Ik zou bellen hoor als ik in jouw geval was. Bij jou is heel zeker een fout gebeurd. Ik heb ook een aantal bedragen afgehaald exact één jaar later dan de datum van storting. Daarom was ik zo ongerust. Maar ze hebben alle premies correct uitbetaald.
Meer nog: het bedrag dat ik op 1 juli 2019 heb gestort, heeft ook al een uitbetaalde GP opgeleverd vandaag. Bel maar eens naar MeDirect.
Laatst gewijzigd door Lila B op 1 juli 2020, 20:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Weet je wat ook heel goed werkt? Volgens mijn ervaring althans... De chatfunctie in Messenger. Ze antwoorden wel erg persoonlijk en "to the point."
Bedankt voor de info. Ik heb mijn klacht die ik naar hun emailadres voor klachten stuurde, ook nog eens via messenger verstuurd. Ik kreeg al een automatische email terug dat ze mijn klacht zo snel mogelijk gaan onderzoeken en dat ik zeker alle nodige gegevens dien te vermelden. Ik ben benieuwd hoe het afloopt en zal het laten weten.
Qua vertrouwen zou ik nog liever hebben, dat de fout wel bij mij ligt. Kan toch niet dat je €300 rente te weinig uitkeert + het gebrek aan communicatie tot nu toe.
Om dergelijke problemen te vermijden in de toekomst (en dat geldt voor álle banken) als je een bedrag van een spaarrekening wil ophalen: hou dan géén rekening met de datum waarop dit gestort werd, maar hou wél rekening met de valutadatum.
Het is uitsluitend de valutadatum die telt voor de rentes, en die kan verschillen van bank tot bank.
Bij sommige banken begint de rente te tellen vanaf de datum van de storting zélf, maar bij andere banken is dat pas vanaf de dag nadien.
En uit eigen ondervinding (in het algemeen bij diverse banken): het kan ook een verschil uitmaken of je dat in de voormiddag doet, of in de avond.
Het is uitsluitend de valutadatum die telt voor de rentes, en die kan verschillen van bank tot bank.
Bij sommige banken begint de rente te tellen vanaf de datum van de storting zélf, maar bij andere banken is dat pas vanaf de dag nadien.
En uit eigen ondervinding (in het algemeen bij diverse banken): het kan ook een verschil uitmaken of je dat in de voormiddag doet, of in de avond.
Heel wijze woorden maar of het gaat helpenNefertari schreef: ↑2 juli 2020, 20:41 Om dergelijke problemen te vermijden in de toekomst (en dat geldt voor álle banken) als je een bedrag van een spaarrekening wil ophalen: hou dan géén rekening met de datum waarop dit gestort werd, maar hou wél rekening met de valutadatum.
![Huh? ???](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/huh.gif)
Estate Guru believer.
Ik werd vandaag al opgebeld door een medewerker van de klachtendienst van de bank. Hij had effectief een 'onregelmatigheid' vastgesteld op mijn rekening, al wou hij niet zeggen dat ik gelijk had. Hij wachtte nog op de interne afhandeling en zou mij dan terug contacteren met 'de oplossing'.
Als een bedrag op dezelfde valutadatum 1 jaar later wordt afgehaald en in de algemene voorwaarden staat dat de getrouwheidspremie begint te lopen vanaf de dag dat het op rekening staat, kan er geen discussie zijn.
In mijn geval is het trouwens dat ik geen rente heb ontvangen voor de 2de storting die op de rekening stond (dus valutadatum, niet stortingsdatum) van 25/04/19 tot 27/04/20. Voor de storting die op de rekening stond van 24/04/19 tot 24/04/20 heb ik wel de rente gehad.
Als een bedrag op dezelfde valutadatum 1 jaar later wordt afgehaald en in de algemene voorwaarden staat dat de getrouwheidspremie begint te lopen vanaf de dag dat het op rekening staat, kan er geen discussie zijn.
In mijn geval is het trouwens dat ik geen rente heb ontvangen voor de 2de storting die op de rekening stond (dus valutadatum, niet stortingsdatum) van 25/04/19 tot 27/04/20. Voor de storting die op de rekening stond van 24/04/19 tot 24/04/20 heb ik wel de rente gehad.
Medirect heeft me laten weten dat de renteberekening bij mij niet correct is gebeurd door een 'eenmalig technisch probleem'. Ze gaan dit nu rechtzetten in de komende dagen. De fout op zich (+/- €300 rente te weinig) had eigenlijk niet mogen gebeuren. Ik neem aan dat niet iedereen zijn uitgekeerde rente opvolgt.
Over de afhandeling door hun klachtendienst ben ik wel tevreden, niet over de afhandeling door hun algemene emailadres waar naar wordt verwezen bij vragen. Ik heb zelf meestal geen zin om te bellen als je lang in wacht staat of anderstaligen aan de lijn hebt die u moeilijk begrijpen. Een email zou eigenlijk efficiënter moeten zijn.
Via email kan je dus beter meteen hun klachtendienst contacteren. Die kijken het probleem wel na.
Over de afhandeling door hun klachtendienst ben ik wel tevreden, niet over de afhandeling door hun algemene emailadres waar naar wordt verwezen bij vragen. Ik heb zelf meestal geen zin om te bellen als je lang in wacht staat of anderstaligen aan de lijn hebt die u moeilijk begrijpen. Een email zou eigenlijk efficiënter moeten zijn.
Via email kan je dus beter meteen hun klachtendienst contacteren. Die kijken het probleem wel na.
Ik ben toch blij dat het voor jou zal rechtgezet worden. Maar je hebt gelijk: niet iedereen volgt waarschijnlijk de uitgekeerde rente op de voet. Ik wel hoor.Yvekes schreef: ↑7 juli 2020, 13:17 Medirect heeft me laten weten dat de renteberekening bij mij niet correct is gebeurd door een 'eenmalig technisch probleem'. Ze gaan dit nu rechtzetten in de komende dagen. De fout op zich (+/- €300 rente te weinig) had eigenlijk niet mogen gebeuren. Ik neem aan dat niet iedereen zijn uitgekeerde rente opvolgt.
![Smiley :)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/smiley.gif)
@Lila B: Vandaag opnieuw telefoon gehad van Medirect om te melden dat €304 extra rente nu op mijn rekening staat. Eindelijk opgelost dus.