Waar kan een leek best in beleggen?
TIP
Waar kan een leek best in beleggen?
Vraag van een leek die met 350K verspreid zit over termijnrekeningen (MeDirect) en gewone spaarrekeningen (die niks opbrengen)...
Ik wil rustig kunnen slapen, vrij defensief dus...
Is KEYplan een goede keuze om toch wat meer te diversifiëren? Ik ben niet op zoek naar de 20% rente/winst, maar 3-5% zou toch wel mooi zijn...
Lange termijn (+10j) is geen enkel probleem, we zijn midden-dertigers... (PS: voor er vragen komen, dit bedrag is niet bekomen door erfenis of schenking, maar door 15j hard te werken en zuinig te leven)
Wat zouden jullie doen, rekening houdend met mijn defensief karakter?
Bedankt!
Is KEYplan een goede keuze om toch wat meer te diversifiëren? Ik ben niet op zoek naar de 20% rente/winst, maar 3-5% zou toch wel mooi zijn...
Lange termijn (+10j) is geen enkel probleem, we zijn midden-dertigers... (PS: voor er vragen komen, dit bedrag is niet bekomen door erfenis of schenking, maar door 15j hard te werken en zuinig te leven)
Bedankt!
Re: Waar kan een leek best in beleggen?
Van het leven genieten
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
RBA schreef: ↑2 juli 2020, 17:01 Vraag van een leek die met 350K verspreid zit over termijnrekeningen (MeDirect) en gewone spaarrekeningen (die niks opbrengen)...
Bedankt!
Wat ik zou doen met dat geld?
Grotendeels, zoniet alles, beleggen in aandelen die ‘relatief veilig’ zijn. ETF, Holdings, zelfs fondsen, en mogelijks familiaal bestuurde bedrijven met gezonde financiën.
Dit is wel 100% aandelen, en als jij praat over defensief is dit mogelijks een mismatch.
Hoeveel kunnen jullie verliezen? Dit bepaald het gedeelte aandelen dat je zou kunnen opnemen in je portefeuille. Er bestaan geen veilige aandelen. Aandelen, zelfs breed gespreid, kunnen in korte periode 50% van hun waarde verliezen, en kunnen zelf na lange tijd nog op verlies staan. Een minder gespreide portefeuille of Individuele aandelen kunnen nog verder dalen en mogelijk niet herstellen.RBA schreef: ↑2 juli 2020, 17:01 Vraag van een leek die met 350K verspreid zit over termijnrekeningen (MeDirect) en gewone spaarrekeningen (die niks opbrengen)...
Bedankt!
Vele banken hebben een fondsenspaarplan. Deze plannen gebruiken typisch actieve fondsen. Je betaalt 1a2% kosten per jaar zonder deze hogere kost waar te maken. De goedkoopste en meest gespreide manier om in aandelen te beleggen is via breed gespreide beursgenoteerde indexfondsen (ETFs).
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
En praktisch, zonder kennis van zaken, hoe en waar beleg ik in zo een etf?
Eens rustig door spaargids gaan, want deze vraag is al duizenden keren gesteld en ook al duizenden keren beantwoord.RBA schreef: ↑2 juli 2020, 17:01 Vraag van een leek die met 350K verspreid zit over termijnrekeningen (MeDirect) en gewone spaarrekeningen (die niks opbrengen)...
Bedankt!
Veel leesplezier.
Post van Lerre zijn ook leerrijk!
Ik stel mij toch serieus de vraag hoe het komt dat hier geregeld mensen een post maken om raad te vragen om een aanzienlijk bedrag (+ 50k) te beleggen.
Toch veel mensen die heel veel geld "over" hebben.
Toch veel mensen die heel veel geld "over" hebben.
Daar dient dit forum toch voor?
Er zijn mensen met geld - suck it up
En wat verstaat u onder van het leven genieten ?
Estate Guru believer.
Geld over hebben is ook een mindset.
Zodra je een job hebt die een beetje boven het minimumloon zit, moet het mogelijk zijn om elke maand iets te sparen.
Dat kan 50€, maar als je met 2 werkt kan dat ook dik 1000€ zijn, en dan heb je iets over.
Elk loon kan op, maar moet niet op...
Aan TS: Keyplan is geen slecht idee, Keyprivate heb ik gehad, en was niet tevreden. Ze misten de opgaande periodes en reageerden te laat als het zakte.
Kijk maar eens naar wat goed gespreide ETF's, maar zorg ook dat je niet slecht slaapt als dat een keer 10-20% zakt.
Dat is ook een mindset.
Als leek kun je best beleggen in iets wat geen kennis vereist. Een goed gespreide lage-kosten ETF is dus een voor de hand liggende oplossing. Uiteraard steek je daar -gezien je defensieve profiel- niet al je geld in, maar slechts een deel, bvb 25%. Om het risico nog verder te spreiden gooi je niet ineens die 25% daar in, maar spreid je dit met maandelijkse aankopen uit over bvb 24 maanden.
Maar om als mid-dertiger op 15 jaar 350.000 € bijeen te krijgen door uitsluitend hard te werken en zuinig te leven mag je toch al aardig je best doen.
Maar het is inderdaad mogelijk, maar vermoedelijk eerder uitzonderlijk.
En het inkomen zal iets hoger mogen zijn dan iets meer dan het minimumloon.
Defensieve tips zonder groot risico met een rendement van 3-5% hoor ik ook graag.
Kan je een voorbeeld geven van een goed gespreide lage kosten etf?sintorama schreef: ↑3 juli 2020, 11:26 Als leek kun je best beleggen in iets wat geen kennis vereist. Een goed gespreide lage-kosten ETF is dus een voor de hand liggende oplossing. Uiteraard steek je daar -gezien je defensieve profiel- niet al je geld in, maar slechts een deel, bvb 25%. Om het risico nog verder te spreiden gooi je niet ineens die 25% daar in, maar spreid je dit met maandelijkse aankopen uit over bvb 24 maanden.
Er wordt ook heel veel geld weggeschonken van ouders naar de kinderen hoor.
Anderzijds zijn er ook die thuis blijven wonen tot hun 30-35 ste en niets moeten afgeven.
Inkomsten 3000/maand*12*15 jaar = €540.000
€500/maand voor feestjes. €500*12*15 jaar = €90.000
€540.000 - €90.000 = €450.000