Waar kan een leek best in beleggen?
TIP
Re: Waar kan een leek best in beleggen?
Ter info: rente termijnrekeningen 10 jaar geledenJefdewit schreef: ↑3 juli 2020, 12:27 Maar om als mid-dertiger op 15 jaar 350.000 € bijeen te krijgen door uitsluitend hard te werken en zuinig te leven mag je toch al aardig je best doen.
Maar het is inderdaad mogelijk, maar vermoedelijk eerder uitzonderlijk.
En het inkomen zal iets hoger mogen zijn dan iets meer dan het minimumloon.
Waarschijnlijk kon je zelfs met maandelijks stortingen van minder dan 1000 Euro sparen die 350000 opbouwen.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Zeker.
https://www.morningstar.be/be/etf/snaps ... 0P0001I3S0
https://www.morningstar.be/be/etf/snaps ... 0P0000MLIH
Met deze 2 voorbeelden beleg je in een grote korf aandelen van de meest successvolle bedrijven ter wereld. Je portefeuille groeit automatisch mee met de wereldeconomie, je hoeft er nooit naar om te kijken, en de kosten liggen vrij laag. Op korte termijn kunnen deze producten uiteraard wel grote schommelingen vertonen. Beleg dus enkel met geld dat je gedurende een zeer lange tijd (minimaal 10 jaar) volledig kunt missen.
Welke van deze 2 verkies jij als belegger Sintorama?sintorama schreef: ↑3 juli 2020, 14:05Zeker.
Met deze 2 voorbeelden beleg je in een grote korf aandelen van de meest successvolle bedrijven ter wereld. Je portefeuille groeit automatisch mee met de wereldeconomie, je hoeft er nooit naar om te kijken, en de kosten liggen vrij laag. Op korte termijn kunnen deze producten uiteraard wel grote schommelingen vertonen. Beleg dus enkel met geld dat je gedurende een zeer lange tijd (minimaal 10 jaar) volledig kunt missen.
Net een tweede woning gekocht, aankoopkosten inbegrepen komt deze op 142.000€.
Huuropbrengst 500€/maand, netto +-375€/maand. -> 4.500€ op jaarbasis.
Geeft 3,2% rendement bovenop inflatie, want uw woning indexeert normaal gezien mee.
Het is wel een risico, maar geen groot vind ik...
De vraag is hoeveel centjes heeft Sintorama in zijn aanbevelingen zelf belegd.Paulvdvl schreef: ↑3 juli 2020, 14:34Welke van deze 2 verkies jij als belegger Sintorama?sintorama schreef: ↑3 juli 2020, 14:05
Zeker.
Estate Guru believer.
Zit reeds met eigen huis en een aparte bouwgrond in vastgoed. Ook de eventuele miserie van verhuur wil ik vermijden..TNTim schreef: ↑3 juli 2020, 14:53Net een tweede woning gekocht, aankoopkosten inbegrepen komt deze op 142.000€.
Huuropbrengst 500€/maand, netto +-375€/maand. -> 4.500€ op jaarbasis.
Geeft 3,2% rendement bovenop inflatie, want uw woning indexeert normaal gezien mee.
Het is wel een risico, maar geen groot vind ik...
Beide ETFs vormen de kern van mijn beleggingen. Mijn risicoprofiel ligt trouwens helemaal anders dan die van topic starter. Ik houd voor mezelf dus veel minder cash dan wat ik hier aanbeveel. Verder neem ik extra riciso's met individuele aandelen en holdings, allemaal zaken waar je als leek best uit de buurt van blijft.
Tja, niets voor niets...
EN een hoog rendement EN een heel laag risico/geen werk, dat is onmogelijk tegenwoordig vrees ik.
Er staat gigantisch veel geld geparkeerd op spaar- en zichtrekeningen dat op zoek is naar een hoger rendement.
Klopt maar:ann01 schreef: ↑3 juli 2020, 13:54
Er wordt ook heel veel geld weggeschonken van ouders naar de kinderen hoor.
Anderzijds zijn er ook die thuis blijven wonen tot hun 30-35 ste en niets moeten afgeven.
Inkomsten 3000/maand*12*15 jaar = €540.000
€500/maand voor feestjes. €500*12*15 jaar = €90.000
€540.000 - €90.000 = €450.000
+
Al bij al toch een redelijk uitzonderlijke situatie.
Of ik moet dringend mijn mening over de gemiddelde spaargidser bijstellen.
Laatst gewijzigd door Jefdewit op 3 juli 2020, 16:11, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Serieus mensen die tot hun 30/35 blijven in huis wonen?
OMG
Ik heb 7000 euro meegekregen vanuit thuis voor meubels etc.
en woon nu bijna 4 jaar alleen. Wordt deze maand 25.
OMG
Ik heb 7000 euro meegekregen vanuit thuis voor meubels etc.
en woon nu bijna 4 jaar alleen. Wordt deze maand 25.
Op een bescheiden bedrag na, het zal 8000euro geweest zijn, heb ik elke euro zelf verdiend door te werken, bij te werken en zuinig te leven.
Hier komt ongeveer 4800euro gezamenlijk binnen, 380euro voor de lening ervan af, eten etc, maar we sparen toch rond de 3000euro per maand.
Is dat nu zo uitzonderlijk? Ik snap niet waar jullie geld allemaal naar toe gaat hoor.. Ok, hobby's kosten ook geld, maar dat hebben we niet, tijd met onze kids, dat is onze hobby
Ik denk dat ik maar bij termijn en spaar zal blijven, we wachten nog maar wat af. Doordat we in een comfortabele positie zitten, wil ik geen, of weinig, risico nemen. Deze positie wil ik niet kwijt, het geeft rust... En dat is ook wat waard...
Hier komt ongeveer 4800euro gezamenlijk binnen, 380euro voor de lening ervan af, eten etc, maar we sparen toch rond de 3000euro per maand.
Is dat nu zo uitzonderlijk? Ik snap niet waar jullie geld allemaal naar toe gaat hoor.. Ok, hobby's kosten ook geld, maar dat hebben we niet, tijd met onze kids, dat is onze hobby
Ik denk dat ik maar bij termijn en spaar zal blijven, we wachten nog maar wat af. Doordat we in een comfortabele positie zitten, wil ik geen, of weinig, risico nemen. Deze positie wil ik niet kwijt, het geeft rust... En dat is ook wat waard...
Beetje off topic maar ik denk dat je een uitzonderlijk lage afbetaling hebt. Ik heb dezelfde cijfers als jou, enkel staat er nog een 1’tje voor de maandelijkse afbetaling hypotheek.
Om 300-400k te lenen, zit je met de huidige rentes al gauw aan 1.000+ € per maand.
Het zij zo, geniet ervan !