Waar kan een leek best in beleggen?
TIP
Re: Waar kan een leek best in beleggen?
Vroeger was ik ook risico-avers.
Enkele jaren gelden, ben ik ook voorzichtig gestart met wat leergeld: enkele fondsen gekocht voor €100/st en beetje opgevolgd wat die doen. Gaan ze naar beneden, ben je maar enkele €'s kwijt. Gaan ze naar boven, dan doe je natuurlijk ook maar enkele €'s winst Bekijk het als een hobby.
Na een tijdje enkele fondsen verkocht en anderen gekocht. etc
Ondertussen koop ik maandelijks ook gewoon een vast bedrag bij van 2à3 fondsen. Gewoon "zonder nadenken" een vast bedrag erin. Geld dat ik niet onmiddellijk nodig heb. Mag vast staan voor >10, 20, 30 jaar.
Enige uitzondering die ik gemaakt heb met de crisis: Als ze daalden, dan kocht ik maandelijks voor het gedaalde bedrag extra bij. Tot nu toe gezien, was het een goeie gok
Maar mijn punt:
Je moet je vooral goed voelen in je beslissingen. In 1 keer al je zuurverdiende en opgespaarde centen beleggen, is écht geen goed idee als je risico-avers bent. Dan slaap je niet meer als je 2 dagen op rij je portefeuille met 1% ziet dalen.
Begin met een paar € 100. Niets plezanter dan die de ene dag naar 101 te zen gaan, de dag erop naar 100.5, enige tijd later 102 en daarna 99.
Na enkele maanden koop je iets bij etc etc
-
- VIP member
- Contacteer:
Gewoon op Nasdaq een small cap farma aandeel kopen voor € 2500 per order dat op een dag minstens 40% verliest en daar een stop loss limit order op...
Je zou denken een groot risico, toch nooit meer dan 1000 euro in de min gestaan (cumulatieve winst/verlies)...
Mijn investering voor het moment is mijn nieuw gekocht (ingetrokken 02/16) appartement, betaal ongeveer 700 euro per maand voor een woning van een kleine 230k waarde, niet slecht voor 60m2.
Vele vergeten dat de maandelijkse afleg voor de woning eigenlijk ook al een vorm van sparen is
Je zou denken een groot risico, toch nooit meer dan 1000 euro in de min gestaan (cumulatieve winst/verlies)...
Mijn investering voor het moment is mijn nieuw gekocht (ingetrokken 02/16) appartement, betaal ongeveer 700 euro per maand voor een woning van een kleine 230k waarde, niet slecht voor 60m2.
Vele vergeten dat de maandelijkse afleg voor de woning eigenlijk ook al een vorm van sparen is
Laatst gewijzigd door Sebastiaan1985 op 3 juli 2020, 19:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Zelfde bedenking hier, een maandelijkse afbetaling van €300 of € 1.300 maakt een wereld van verschil.BRT schreef: ↑3 juli 2020, 18:06Beetje off topic maar ik denk dat je een uitzonderlijk lage afbetaling hebt. Ik heb dezelfde cijfers als jou, enkel staat er nog een 1’tje voor de maandelijkse afbetaling hypotheek.
Om 300-400k te lenen, zit je met de huidige rentes al gauw aan 1.000+ € per maand.
Het zij zo, geniet ervan !
Als ik in de plaats van topicstarter was zou ik zoals reeds gesuggereerd een deel in een breed wereldwijd gespreid indexfonds investeren. Vb. de ETF VWCE.
Proficiat met jullie uitgaven. Uitgaven die lager zijn dan de inkomsten is een excellente basis voor een financieel gezond leven.
In hoeverre slagen je termijnrekeningen erin om de inflatie over meerdere jaren bij te houden?
De laatste maanden is de inflatie heel laag, maar niets garandeert dat dit zo zal blijven.
Als de inflatie terug "normaliseert" naar 2% kan het zijn dat je continu geld verliest.
Dit lijkt dan ook een goed plan:
Terwijl je het bedrag van je portefeuille opbouwt kan je "testen" hoe je je voelt bij de volatiliteit die met aandelen samengaat.sintorama schreef: ↑3 juli 2020, 11:26 Als leek kun je best beleggen in iets wat geen kennis vereist. Een goed gespreide lage-kosten ETF is dus een voor de hand liggende oplossing. Uiteraard steek je daar -gezien je defensieve profiel- niet al je geld in, maar slechts een deel, bvb 25%. Om het risico nog verder te spreiden gooi je niet ineens die 25% daar in, maar spreid je dit met maandelijkse aankopen uit over bvb 24 maanden.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
[/quote]
Defensieve tips zonder groot risico met een rendement van 3-5% hoor ik ook graag.
[/quote]
opties schrijven op indexen
Defensieve tips zonder groot risico met een rendement van 3-5% hoor ik ook graag.
[/quote]
opties schrijven op indexen
Zeer juist, sparen voor een eigen woning zou iedereen prioriteit nummer 1 moeten zijn.Sebastiaan1985 schreef: ↑3 juli 2020, 19:09 Gewoon op Nasdaq een small cap farma aandeel kopen voor € 2500 per order dat op een dag minstens 40% verliest en daar een stop loss limit order op...
Als ik bij één ding in het verleden regelmatig gezweet heb was het wel bij het schrijven van puts en calls.
Voorlopig hou ik me toch maar bij het inschrijven op bedrijfsobligaties. Zijn deze week terug gestegen naar 5% bruto (3.5% netto) voor een looptijd van 6 jaar. Enig nadeel is dat er altijd meer gegadigden zijn dan beschikbaar kapitaal om in te schrijven. Hopelijk heeft de coronacrisis het aantal gegadigden doen dalen.
Het is wel redelijk veilig en vooral niet op te volgen: inschrijven, geld tijdig overschrijven en de volgende jaren niets meer van aantrekken.
Sparen voor de eigen woning is ook maar iets dat je normaal niet kan blijven herhalen.
Zit je hier dan met high yield bonds te werken? Want de rente op de meeste "veilige" obligaties lijkt me lager te liggen momenteel?Jefdewit schreef: ↑4 juli 2020, 14:36 Voorlopig hou ik me toch maar bij het inschrijven op bedrijfsobligaties. Zijn deze week terug gestegen naar 5% bruto (3.5% netto) voor een looptijd van 6 jaar. Enig nadeel is dat er altijd meer gegadigden zijn dan beschikbaar kapitaal om in te schrijven. Hopelijk heeft de coronacrisis het aantal gegadigden doen dalen.
Het is wel redelijk veilig en vooral niet op te volgen: inschrijven, geld tijdig overschrijven en de volgende jaren niets meer van aantrekken.
Sparen voor de eigen woning is ook maar iets dat je normaal niet kan blijven herhalen.
Sparen voor een eigen woning kan je inderdaad niet blijven herhalen, maar je kan natuurlijk wel allerhande soorten vastgoed verhuren, landbouwgrond... Kan je ook voor sparen natuurlijk.
Hangt gewoon van de leeftijd af en wat je wil.
Ik heb bv. al mijn vastgoed (behalve die ik zelf betrek) verkocht om geen gedoe meer aan mijn hoofd te hebben en me heel vlug met een groot deel van spaargeld te kunnen verplaatsen.
Bossen en landbouwgrond die aansluiten op mijn woning in Vlaanderen heb ik al opgekocht (kost in verhouding twee keer niets).
Dat in combinatie met leeftijd en geen lopende leningen maakt het moeilijk om met je spaargeld nog uit de voeten te kunnen op een niveau dat het de inflatie weerstaat.
Obligaties gaan nooit stuk, zijn nooit ontevreden en schommelen niet in waarde. Het zijn echte bedrijfsobligaties, dus niet onderhevig aan kostenstructuur noch onder en boven pari.
De bruto intresten waren inderdaad de laatste jaren gezakt naar een niveau van 4.25% maar nieuwe uitgifte is nu plots terug gestegen naar 5%. Dus terug tijd om er een gooi naar te doen.
Je moet er als leek ook niet veel van kennen maar vooral iemand binnen het bedrijf kennen om aan de nodige info te komen.
Dus ook geen advies waar iedereen wat aan heeft.
Het is een eerste wereld luxeprobleem. Dat moet je mij niet vertellen.
Ik heb bv. al mijn vastgoed (behalve die ik zelf betrek) verkocht om geen gedoe meer aan mijn hoofd te hebben en me heel vlug met een groot deel van spaargeld te kunnen verplaatsen.
Bossen en landbouwgrond die aansluiten op mijn woning in Vlaanderen heb ik al opgekocht (kost in verhouding twee keer niets).
Dat in combinatie met leeftijd en geen lopende leningen maakt het moeilijk om met je spaargeld nog uit de voeten te kunnen op een niveau dat het de inflatie weerstaat.
Obligaties gaan nooit stuk, zijn nooit ontevreden en schommelen niet in waarde. Het zijn echte bedrijfsobligaties, dus niet onderhevig aan kostenstructuur noch onder en boven pari.
De bruto intresten waren inderdaad de laatste jaren gezakt naar een niveau van 4.25% maar nieuwe uitgifte is nu plots terug gestegen naar 5%. Dus terug tijd om er een gooi naar te doen.
Je moet er als leek ook niet veel van kennen maar vooral iemand binnen het bedrijf kennen om aan de nodige info te komen.
Dus ook geen advies waar iedereen wat aan heeft.
Het is een eerste wereld luxeprobleem. Dat moet je mij niet vertellen.
Blijkbaar mis ik iets?
Zijn dit bedrijfsobligaties zoals ik die ken?
Bedrijven kunnen namelijk failliet gaan.
Geen hoger rendement zonder hoger risico.
Ik weet toch niet wat jij kent?
Een bedrijf kan inderdaad failliet gaan.
Maar als je het bedrijf kent en de boeken regelmatig raadpleegt en opvolgt beperk je het risico al voor een deel.
Maar 100% risicovrij is het inderdaad niet.
Ook je spaarrekening is niet risicovrij. De bank kan failliet gaan, de overheid kan gedeeltelijk beslag leggen,...
Gronden kunnen een andere bestemming krijgen of onderworpen aan een bouwstop,....
Allemaal geen voor de hand liggende scenario's, maar het kan wel.
Ik heb meer vertrouwen in de slagkracht van sommige bedrijven dan in deze van sommige banken en de overheid.
Ik zie bijvoorbeeld weinig risico in een bedrijf als Pfizer.
Maar dat is gewoon mijn uitgangspunt. Gelukkig verschillen deze of anders vloog iedereen op hetzelfde.
We doen dit al 10 jaar en nog nooit een euro op verloren.
Maar als je het bedrijf kent en de boeken regelmatig raadpleegt en opvolgt beperk je het risico al voor een deel.
Ook je spaarrekening is niet risicovrij. De bank kan failliet gaan, de overheid kan gedeeltelijk beslag leggen,...
Gronden kunnen een andere bestemming krijgen of onderworpen aan een bouwstop,....
Ik heb meer vertrouwen in de slagkracht van sommige bedrijven dan in deze van sommige banken en de overheid.
Maar dat is gewoon mijn uitgangspunt. Gelukkig verschillen deze of anders vloog iedereen op hetzelfde.
Welke etf raad je aan voor obligaties? Kwestie van risico te spreiden.Jefdewit schreef: ↑4 juli 2020, 15:03 Ik weet toch niet wat jij kent?
Het volgen van een index via geschreven puts is minder risicovol dan volledig in die index gaan (of aandeel, of etf, of...) Hier is het risico immers gelijk aan de positie alsof je erin zit minus de ontvangen premie.MoreOrLess schreef: ↑4 juli 2020, 14:28
Idd, bij het schrijven van opties kan het verlies oneindig groot zijn.
2e stellig i fout. het verlies is beperkt tot de maximale tegenwaarde (waarde van het onderliggend actief). Bij geschreven calls is er geen bovengrens, die stelling klopt theoretisch.
In de praktijk kan je gedisciplineerd op korte termijnen de indexput schrijven. Bij koersstijging rijd je de premie binnen, en schuif je wat op. Bij koersdaling koop schuif je idem op, je kiest een serie waardoor je cashflow positief blijft.
Ik volg de aanname dat een index niet naar 0 gaat, bijkomend zijn er geen (vervroegde) toewijzingen mogelioj, altijd cash settlement. De aangeboden optieseries zijn steeds ruim genoeg om een passend antwoord te vinden om een eventuele daling op te vangen.
Dit is voor mij veel veiliger en veel renderender dan het aanhouden van een etf of tracker.