Waar kan een leek best in beleggen?
TIP
Re: Waar kan een leek best in beleggen?
Ik koop obligaties rechtstreeks van het bedrijf dat ze uitschrijft.
Buiten de RV op de vaste rente zijn er ook geen kosten.
De nominale waarde van de obligatie + verlopen rente is ook steeds binnen de week, zonder kosten, beschikbaar.
Ik beschouw dit als een redelijk veilig alternatief voor een spaarrekening maar met een veel hoger gegarandeerd rendement over een aanvaardbare termijn doch zonder je cash, zoals bij een termijnrekening, voor een vaste periode te blokkeren.
Dat is iets heel anders dan een beurs genoteerd fonds.
Ik ben dus niet de juiste persoon om op je vraag te antwoorden.
Voor er vragen komen??? zal nog ni zijn dat er vragen bij gesteld worden..RBA schreef: ↑2 juli 2020, 17:01 Vraag van een leek die met 350K verspreid zit over termijnrekeningen (MeDirect) en gewone spaarrekeningen (die niks opbrengen)...
Ik wil rustig kunnen slapen, vrij defensief dus...
Is KEYplan een goede keuze om toch wat meer te diversifiëren? Ik ben niet op zoek naar de 20% rente/winst, maar 3-5% zou toch wel mooi zijn...
Lange termijn (+10j) is geen enkel probleem, we zijn midden-dertigers... (PS: voor er vragen komen, dit bedrag is niet bekomen door erfenis of schenking, maar door 15j hard te werken en zuinig te leven)
Wat zouden jullie doen, rekening houdend met mijn defensief karakter?
Bedankt!
Als je elke maand 1.944 euro ( 350.000 : 180 = 1.944 ) kan sparen ? Welk netto loon had je dan tussen jaren 2005 en 2012 ??) en welke werkgever betaald een 20/27 jarige een dergelijk netto loon uit???
Koop er een huis van,is nog altijd de beste belegging.
Is eigenlijk lachwekkend en wenen tegelijk,,, je hebt zoveel geld en je weet niet wat je ermee moet doen..
Laatst gewijzigd door ludo op 5 juli 2020, 14:06, 2 keer totaal gewijzigd.
In bovenstaande som wordt nog vergeten dat TS een lage afbetaling heeft. Ofwel woont die in een mini studio, ofwel is daar nog ergens kapitaal geweest à rato van nog eens 300.000. Topicstarter had dat dus voorheen, of heeft ook dat gespaard. Komen we vlotjes op +600.000 eur bijeengespaard op minder dan 15 jaar. Het voorbeeld of de vraag die TS zich stelt is alleszins niet alledaags dus.
Op lange termijn (20j+) en passief, 99% van de actieve fondsen *verslaan*, zelfs de pensioenspaarfondsen met hun belastingvoordeel:
https://www.reddit.com/r/BEFire/comment ... esting_in/
yw
https://www.reddit.com/r/BEFire/comment ... esting_in/
yw
Ja dat is uitzonderlijk, een hypotheek van 380 per maand is vandaag de dag gewoon absurd laag als je het mij vraagt. Je leeft met 2 EN kinderen van 1400 euro per maand dus? Dat is bijzonder zuinig, chapeau.RBA schreef: ↑3 juli 2020, 16:54 Hier komt ongeveer 4800euro gezamenlijk binnen, 380euro voor de lening ervan af, eten etc, maar we sparen toch rond de 3000euro per maand.
Is dat nu zo uitzonderlijk? Ik snap niet waar jullie geld allemaal naar toe gaat hoor.. Ok, hobby's kosten ook geld, maar dat hebben we niet, tijd met onze kids, dat is onze hobby
Dat gezegd zijnde. Ik denk dat je niet veel kwaad kan doen met goed gespreide ETFs. Ik zou wel je geld er niet in 1x in dumpen maar gespreid aankopen.
FWIW ik ben wel blij met m'n Keyplan dat ik naast m'n ETFs heb lopen. Geen waanzinnige rendementen maar toch een mooie 5%.
inderdaad, ik stel hetzelfde vast bij Keyprivate, Ze misten de opgaande periodes en reageerden te laat als het zakte.Blackbelt schreef: ↑3 juli 2020, 10:59Geld over hebben is ook een mindset.
Zodra je een job hebt die een beetje boven het minimumloon zit, moet het mogelijk zijn om elke maand iets te sparen.
Dat kan 50€, maar als je met 2 werkt kan dat ook dik 1000€ zijn, en dan heb je iets over.
Elk loon kan op, maar moet niet op...
Aan TS: Keyplan is geen slecht idee, Keyprivate heb ik gehad, en was niet tevreden. Ze misten de opgaande periodes en reageerden te laat als het zakte.
Kijk maar eens naar wat goed gespreide ETF's, maar zorg ook dat je niet slecht slaapt als dat een keer 10-20% zakt.
Dat is ook een mindset.
Met een financieel bewuste levensstijl kun je, mits een stabiel inkomen, een vrij vast spaarpatroon opbouwen. En dat dan rustig investeren in beleggingen die je 's nachts niet wakker houden: veel moeilijker moet het voor mij niet zijn.
Wie wil kan m'n visie lezen in m'n online boek, De Rustige Belegger. http://derustigebelegger.be/
Succes,
Carl
Wie wil kan m'n visie lezen in m'n online boek, De Rustige Belegger. http://derustigebelegger.be/
Succes,
Carl
Rustige belegger: voornamelijk wijd gespreide fondsen, holdings en ETF's, buy & hold.
Mijn visie op financieel bewustzijn en inzichten voor wie overweegt te gaan beleggen lees je in m'n online boek: derustigebelegger.be
Mijn visie op financieel bewustzijn en inzichten voor wie overweegt te gaan beleggen lees je in m'n online boek: derustigebelegger.be
Is meer dan een maand geleden dat ik daarin grote delen gelezen heb.Boompie schreef: ↑25 augustus 2020, 05:54 Met een financieel bewuste levensstijl kun je, mits een stabiel inkomen, een vrij vast spaarpatroon opbouwen. En dat dan rustig investeren in beleggingen die je 's nachts niet wakker houden: veel moeilijker moet het voor mij niet zijn.
Succes,
Carl
Dit is echt een heel goed boek voor een leek. Is eigenlijk niet te geloven dat de schrijver maar enkele jaren ervaring had.
Is ook meer voor mensen die niet dagelijks hun beleggingen willen volgen.
Dan moet je wel over meer sectoren spreiden en kan je ook niet zoals mij in maar weinig sectoren zitten. Als een sector niet meer hot is, kan het vlug naar beneden gaan.
Leuk compliment zeg, Dirk2!
Rustige belegger: voornamelijk wijd gespreide fondsen, holdings en ETF's, buy & hold.
Ik zou de bank om advies vragen welke beleggings-fondsen veel rendement en weinig risico halen zodat je op 2 oren kan slapen en het geld "stroomt" binnen.
Het brengt meer op dan rente maar veel moet je niet verwachten.
Andere oplossing is alle aandelen van de Bel20 te kopen aan een gelijk bedrag, die keren wel aardig uit en gemiddeld stijgen die rustig.
Hoge rendementen kan je enkel halen door zelf te beleggen en dagelijks op te volgen.
Niks doen en het stroomt binnen, dat is er niet bij.
Maar op dit moment staan alle aandelen enorm laag, je kan eigenlijk niet miskopen buiten in de reissector.
Andere oplossing is alle aandelen van de Bel20 te kopen aan een gelijk bedrag, die keren wel aardig uit en gemiddeld stijgen die rustig.
Hoge rendementen kan je enkel halen door zelf te beleggen en dagelijks op te volgen.
Maar op dit moment staan alle aandelen enorm laag, je kan eigenlijk niet miskopen buiten in de reissector.
Groeten Bas.
Top aandelen: Exmar, Ageas, Shell, BP, Chevron, Exxon Mobile, Total Industries, Golar LNG, Euronav, bPost, Proximus, Titan, KBC, Telefonica, Deutsche bank, UBS, AMD, Intel, Microsoft, Lockheed Martin, Var Energy, etc.
Top aandelen: Exmar, Ageas, Shell, BP, Chevron, Exxon Mobile, Total Industries, Golar LNG, Euronav, bPost, Proximus, Titan, KBC, Telefonica, Deutsche bank, UBS, AMD, Intel, Microsoft, Lockheed Martin, Var Energy, etc.
bank om advies vragen: kan nooit kwaad, maar lijkt me tijdverlies, en de persoon aan de andere kant gaat het zeker niet beter weten dan de gemiddelde spaargidser hier. je zal buiten komen met een combinatie van spaarrekening, termijnrekening en wat dakfondsen met kapitaalbescherming, in een verhouding waar je nog zelf wat aan kan sleutelen. Je zal ergens 1-3% verliezen aan instapkosten, en daarna 2% per jaar aan beheerskosten, en met wat geluk heb je netto winst.Bassie schreef: ↑29 augustus 2020, 18:14 Ik zou de bank om advies vragen welke beleggings-fondsen veel rendement en weinig risico halen zodat je op 2 oren kan slapen en het geld "stroomt" binnen.
"op dit moment staan de aandelen laag" - nee, ze staan zeer hoog. CAPE 32.2 in de VS; Europa is dat wat lager, maar dat is altijd zo. Buffet indicator ook door het dak. Nee, ze staan hoog, daar is weinig discussie over. Individuele aandelen zijn nog wel te vinden vermoed ik, maar als leek blijf je daar beter weg. Maar het is niet omdat ze hoog staan, dat ze onmiddellijk gaan zakken; kunnen nog hoger gaan, en aan market timen doen we niet (allez, we proberen toch), vandaar gewoon durven instappen, maar spreiden.
Je wil een beetje rendement, maar laag risico. Dan hou je het grootste deel waar het zit, en neem je 25-33.3% dat je in een aandelen ETF dropt (VWCE of IWDA). Je doet dit niet in één keer maar gespreid. Neem 3% (+/- 10.000 EUR) in een keer om te starten en daarna elke maand 3.000 EUR (dat is eigenlijk gewoon je maandelijks spaarbedrag) wat ongeveer 1% is, en om het jaar doe je nog een storting van 10.000 EUR van het spaarbedrag. Snel gerekend zal je dan na drie jaar ongeveer aan de verhouding 70/30 zitten. Die 10.000 EUR per jaar van je spaargeld kan je ook spreiden natuurlijk (2.500 EUR per kwartaal of zo). een keer per jaar, wil zeggen dat je er maar een keer moet aan denken, en voor de rest gewoon maandelijks die 3.000 EUR.
Anyway, tis maar een voorstel en je hebt tientallen variatie-mogelijkheden.
Het lijkt me dat geen enkele zin in deze post korrekt is en serieus genomen mag worden.Bassie schreef: ↑29 augustus 2020, 18:14 Ik zou de bank om advies vragen welke beleggings-fondsen veel rendement en weinig risico halen zodat je op 2 oren kan slapen en het geld "stroomt" binnen.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
De bank beveelt haar eigen produkten aan.
Veel rendement en weinig risico bestaat niet.welke beleggingsfondsen veel rendement en weinig risico halen
Spreek je jezelf nu niet tegen? Geld dat binnenstroomt en je moet niet veel verwachten? Trouwens, er zijn weinig beleggingen waarbij het geld binnenstroomt, al zeker niet met weinig risico.... en het geld "stroomt" binnen.
Huh? De indexen in Amerika breken record na record.Maar op dit moment staan alle aandelen enorm laag
Er zijn ook banken die wel eerlijk en oprecht zijn, ja ze bestaan echt.Yaris schreef: ↑29 augustus 2020, 21:40De bank beveelt haar eigen produkten aan.Veel rendement en weinig risico bestaat niet.welke beleggingsfondsen veel rendement en weinig risico halenSpreek je jezelf nu niet tegen? Geld dat binnenstroomt en je moet niet veel verwachten? Trouwens, er zijn weinig beleggingen waarbij het geld binnenstroomt, al zeker niet met weinig risico.... en het geld "stroomt" binnen.
Het brengt meer op dan rente maar veel moet je niet verwachten.Huh? De indexen in Amerika breken record na record.Maar op dit moment staan alle aandelen enorm laag
Er zijn wel degelijk fondsen met weinig risico en behoorlijk rendement, maar ze komen zelden aan de rendementen die je zelf kan halen.
Al eens van klik-fondsen gehoord? De kosten liggen een beetje hoger maar als de beurs daalt dan betalen ze beter.
Aangaande beleggingen waar het geld binnenstroomt, jawel hoor die zijn er genoeg.
Beleggen op de beurzen in de USA is geen goed idee, die schommelen heel hard en betalen vrijwel geen dividend uit.
Heel de Amerikaanse economie is een zeepbel, ik koop er allang niet meer want er is geen enkele bescherming voor de belegger als een bedrijf de boel belazerd.
Belgische top aandelen staan 50% lager dan normaal en keren nog steeds goed uit, de meesten rond de 3%, je hoeft er niets voor te doen.
Zodra de pandemie op zijn einde begint te lopen dan klapt de beurs in de USA opnieuw als een zeepbel en de Belgische aandelen vliegen omhoog.
Er is in de USA geen enkel vangnet voor bedrijven of werknemers, de werkelijke economie is daar allang ineengestort en dat gaat dadelijk blijken bij de cijfers.
Ik blijf wel in België, Nederland en Duitsland.
Groeten Bas.