Sparen bij Aion niet meer interessant
TIP
Gebruik de spaargids tools gratis zichtrekeningen
- Simulator zichtrekeningen
Re: Sparen bij Aion niet meer interessant
Wat ik bedoelde met "Spaargids is slechts een secundaire bron" is dat je beter een bedrijf zelf vertrouwt i.v.m. welke informatie juist is, dan een derde partij zoals Spaargids die dergelijke informatie probeert samen te vatten en vergelijken. Of je Aion wil vertrouwen met je geld moet je voor jezelf uitmaken. Maar als zij zeggen 0,1% + 0,9% dan zullen dat wel de juiste percentages zijn, zelfs al staat op spaarvergelijkingswebsites iets anders.
Ik las ook veel negatieve ervaringen, maar die gaan vooral over de administratieve afhandeling van de omzetting van BMPB naar Aion en over de kwaliteit van de app. Ik vrees dat veel Vlamingen onrealistische verwachtingen hebben over de mogelijkheid om een goed afgewerkte service te combineren met relatief hoge interesten en/of lage kosten. Neem Santander Consumer Bank bv., veel mensen klagen over het niveau van het Nederlands van hun personeel. OK, maar die 0,50% die ze momenteel nog kunnen bieden is ook enkel maar mogelijk omdat hun personeel misschien vers van de schoolbanken geplukt is in Spanje, op basis van wie bepaalde talen beweerde te beheersen. Bij Aion zie ik hun website in het Engels omdat mijn PC in het Engels is, en het valt me op dat hun "happiness centre" (waarmee ze hun helpdesk bedoelen) allemaal jonge Centraal- en Oost-Europese vrouwen zijn. Goed mogelijk dat terwijl ze je helpen met je vragen over Aion Extended ze iemand anders aan te helpen zijn met het boeken van vliegtuigtickets via de website van de Poolse luchtvaartmaatschappij LOT, of iemand aan het adviseren zijn over smartphones op de Poolse versie van Coolblue. Allemaal mogelijk. Revolut heb ik één keer moeten contacteren, en dat was volgens mij een jonge Filipijnse die ik toen had in de support chat.
Daar kan je misschien allemaal een slecht gevoel bij hebben, maar uiteindelijk is dat niet anders dan wanneer je in bv. KBC live door een 55-jarige geconverteerde medewerker van een eerder gesloten kantoor geholpen wordt, of door een Lander of Lana van 22 jaar in het kantoor zelf. Van die in Vlaanderen opgegroeide persoon met eventueel een lange staat van dienst zou je op basis van de achtergrond misschien vermoeden dat hij of zij de producten en de klanten beter kent, maar dat is een marketing-fictie. In zoverre ze jou en je behoeften misschien beter kennen dan Dorothea in Polen of Felicity in de Filipijnen, is dat zonder gevolgen, omdat ze zich in hun omgang met de klant moeten houden aan abstracte customer relations management scripts uitgewerkt op de centrale diensten. Alle banken hebben de afgelopen decennia een strikte scheiding opgetrokken tussen degenen die de producten ontwerpen/beheren en degenen die ze moeten verkopen/ondersteunen. Uiteindelijk wil het feit dat de support vreemd voelt niet zeggen dat er iets scheelt met wat uiteindelijk telt, t.t.z. de interestberekening, integriteit en stabiliteit. Customer-facing personeel heeft daar nl. geen invloed op, o.a. ook omdat hun bevoegdheden drastisch ingeperkt zijn om te anticiperen op social engineering attacks.
Dus eigenlijk vind ik banken en quasi-banken als Aion, Santander Consumer Bank, MeDirect, NICB Direct, N26 en Revolut zelfs beter dan de gewone Belgische banken met traditioneel kantoornetwerk. Bij de eerste groep voel je je een nummer, maar dat is OK want dat ben je ook voor alle banken. Bij BNP Paribas Fortis, KBC, Argenta en zeker Nagelmackers kent men misschien uw naam, vraagt men naar hoe het met uw gezin is, krijgt ge misschien een koffie of een peperkoek (Europabank) en heeft men het over "uw projecten", maar uiteindelijk zijt ge voor die banken ook maar een nummer en een risico in een economisch model dat ze van hun klanten gemaakt hebben. En als je bv. een tijd in het buitenland woonde en uit je activiteit daar volstrekt legale inkomsten hebt die bij terugkeer naar België niet het AML-model van de bank passen, dan zegt het mysterieuze "Head of Central Entity" je gewoon op, zelfs al ben je al 30 jaar beste vrienden met uw lokale kantoorhouder. Daar sta je dan met uw gratis peperkoek of uw ijskreemdoos vol gratis plastic bikken van banken. Bij expliciet onpersoonlijke banken heb je het risico van dat soort illusies niet.
Ik heb ook alles op de website van Aion eens doorgenomen en mijn vraag uiteindelijk: is het sop de kool wel waard? Want die spaarrekening kan je dus enkel openen als je, niet van BMPB overgekomen, Prenium-lid bij Aion wordt en hiervoor dus €19 per maand betaalt of €228 per jaar.Kumquat schreef: ↑11 juli 2020, 12:59Voor klanten die geonboard worden vanaf 2020/07/01 zijn spaarrekeningen enkel beschikbaar in het Premium-lidmaatschap volgens hun algemene voorwaarden. Bron: pagina 38-39 van de algemene voorwaarden van het Premium-lidmaatschap. Ik kan geen links naar externe websites posten, dus de pdf is te vinden op hun website onder "Premium-lidmaatschap".
Alhoewel de brutorente op die spaarrekening dus 1% bedraagt heb je bij Aion dus altijd nog maar een nettorente van 0,50% als er €45600 er gedurende een jaar opgestaan heeft. Die nettorente wordt 0,62% bij €60000 een jaar op de rekening en stijgt tot 0,772% als er €100000 gedurende een jaar op die rekening staat.
Ja, dat rekenden we grotendeels eerder al uit. En jij kan ook rekenen, dus je kan die vraag voor jezelf beantwoorden.jeff schreef: ↑11 juli 2020, 16:39 Ik heb ook alles op de website van Aion eens doorgenomen en mijn vraag uiteindelijk: is het sop de kool wel waard? Want die spaarrekening kan je dus enkel openen als je, niet van BMPB overgekomen, Prenium-lid bij Aion wordt en hiervoor dus €19 per maand betaalt of €228 per jaar.
Alhoewel de brutorente op die spaarrekening dus 1% bedraagt heb je bij Aion dus altijd nog maar een nettorente van 0,50% als er €45600 er gedurende een jaar opgestaan heeft. Die nettorente wordt 0,62% bij €60000 een jaar op de rekening en stijgt tot 0,772% als er €100000 gedurende een jaar op die rekening staat.
Eerder vroeg ik mij al af of ik iets gemist had, want de naam van deze bank zei me niets.
Maar Aion blijkt gewoon een nieuwe naam te zijn voor de Banca Monte Paschi Belgio.
En zoals ook bij andere banken het geval was: veranderen van naam gebeurt meestal omdat ze hun slechte reputatie uit het verleden willen verdoezelen.
https://www.spaargids.be/sparen/aion/ba ... -aion.html
Maar Aion blijkt gewoon een nieuwe naam te zijn voor de Banca Monte Paschi Belgio.
En zoals ook bij andere banken het geval was: veranderen van naam gebeurt meestal omdat ze hun slechte reputatie uit het verleden willen verdoezelen.
https://www.spaargids.be/sparen/aion/ba ... -aion.html
Nou ja, dat is een nogal makkelijke manier om een nieuwe speler te veroordelen. Dat Belfius van naam moest veranderen was omdat Dexia het te bond gemaakt had. Maar daarnaast veranderen bedrijven vaak ook gewoon van naam omdat ze overgenomen zijn (wat met Banca Monte Paschi Belgio gebeurde) en de overnemer een nieuwe richting uit wil. Als je kijkt naar wat Aion beweert te willen zijn, dan konden ze ook gewoon niet verder met de naam Banca Monte Paschi Belgio. Die verwees namelijk naar de Banca Monte dei Paschi di Siena, 's wereld oudste nog bestaande bank. Misschien waren klanten van de oude Banca Monte Paschi Belgio niet tevreden van hun bank, vonden ze het te duur voor wat ze kregen, kon het personeel niet goed Nederlands etc. ... maar dat is dan nog altijd van een heel andere orde dan de fratsen van Dexia. Uiteindelijk biedt het "nieuwe" Aion Premium ook niet veel meer dan een Belgische versie van de conciërge-diensten die je bij Revolut via hun "Metal plan" krijgt (EUR 14/maand), met nog wat buzzwords genre "power of A.I." er tussen gesmeten. Aion Premium is misschien duur voor wat het is als je niet veel spaargeld hebt, maar als iemand EUR 19 per maand betaalt zonder plan om dat geld terug te verdienen, bewijst dat in de eerste plaats dat die klant dom is, niet dat Aion een slechte reputatie verdient. Iedereen die deelneemt aan het kapitalisme wordt betaald om anderen binnen legale grenzen af te zetten, daar is op zich niets mis mee.
Dank aan Kumquat voor de verhelderende posts in dit topic, telkens met kennis van zaken en to the point.
En ik vind ook met meer kennis van zaken dus dan menige forumleden die al honderden tot duizenden posts gedaan hebben.
En ik vind ook met meer kennis van zaken dus dan menige forumleden die al honderden tot duizenden posts gedaan hebben.
Nu is de rekening bij Aion Extended wel opgenomen in de lijst "Spaaroverzicht". Aan de forumbeheerder: dank je wel daarvoor.
Ik heb helaas slecht nieuws. De op het eerste gezicht aantrekkelijke Aion Extended spaarrekening komt met een serieus addertje in het gras.
Ook voor vroegere Banco Monte Paschi Belgio klanten wordt vanaf 1 september een 'premium membership' van €19 per maand afgehouden! Nieuwe klanten moeten dit al onmiddellijk betalen.
Dat betekent dat pas bij bedragen groter dan €22800 de intrest meer is dan de premium membership fee.
Voor echt grote bedragen is deze rekening nog interessant. Bij €99000 heeft men 0,77% netto over.
Ook voor vroegere Banco Monte Paschi Belgio klanten wordt vanaf 1 september een 'premium membership' van €19 per maand afgehouden! Nieuwe klanten moeten dit al onmiddellijk betalen.
Dat betekent dat pas bij bedragen groter dan €22800 de intrest meer is dan de premium membership fee.
Voor echt grote bedragen is deze rekening nog interessant. Bij €99000 heeft men 0,77% netto over.
Bron? Kunnen oude klanten vanaf dan geen light-lid zijn, of bedoel je dat ze premium-lid moeten worden als ze hun gereglementeerde spaarrekeningen willen behouden, maar light-lid kunnen blijven als ze die laten sluiten?
Enkel nieuwe klanten die de premium features willen gebruiken, waaronder gereglementeerd sparen.
Ik vraag me af of ze deze week bij Aion een spoedvergadering gaan moeten beleggen als elke rijke Spaargidser, met zoveel spaargeld dat hij of zij wegens de limiet op de depositobescherminglimiet ook bij 0,11%-banken ook al een schijf van 100.000 Euro heeft staan, opeens een Extended-rekening gaat openen en meteen gaat voltanken met die slecht renderende schijf van 100.000 Euro. 't Zal rap gedaan zijn met die 1%.
Ik denk dat edward naar de algemene voorwaarden voor het Premium lidmaatschap verwijst:Kumquat schreef: ↑13 juli 2020, 17:50Bron? Kunnen oude klanten vanaf dan geen light-lid zijn, of bedoel je dat ze premium-lid moeten worden als ze hun gereglementeerde spaarrekeningen willen behouden, maar light-lid kunnen blijven als ze die laten sluiten?Enkel nieuwe klanten die de premium features willen gebruiken, waaronder gereglementeerd sparen.
https://www.aion.be/dam/jcr:91651b52-43 ... 645694.PDF
Bovenaan staat dat dit vanaf 01.09.2020 ook geldt voor "Klanten toegetreden voorafgaand aan 01.07.2000" en dat zijn dus o.a. ook de vroegere BMPB-klanten en dat voor hen dus ook vanaf 01.09.2000 de membershipfee van €19 per maand geldt als voorwaarde voor behoud van hun spaarrekening waarvan rente sinds eind juni werd verhoogd naar 1% (0,10% + 0,90%)
En enkel als je Premium-lid bent kan je de bij Aion de spaarrekening met 1% rente (0,10% + 0,90%) hebben. Als light-lid zijn blijkbaar geen spaarrekeningen bij Aion mogelijk, zoals je zelf al eerder stelde.
jeff, het is zoals je hierboven hebt geschreven.
Ik heb deze morgen opnieuw gechat met de Aion Helpdesk: de spaarrekeningen zijn gekoppeld aan een premium abonnement van €19/maand. Voor een zichtrekening alleen betaalt men een 'light' abonnement van €1,90/maand.
Ik overweeg een klacht in te dienen bij de OmbudsFin. Vorig jaar in september en oktober heb ik nog belangrijke bedragen gestort op de toen nog BMPB spaarrekening. Als ik de ondertussen opgebouwde getrouwheidspremies niet wil verliezen moet ik nog een tijdje klant blijven... en dus de abonnementsgelden betalen.
Ik heb daarom geëist dat hun systeem voor abonnementsgelden voor ex BMPB klanten pas ten vroegste 1 jaar na de overgang van BMPB naar Aion kan starten. Maar blijkbaar willen ze hier niet op ingaan.
Ik heb deze morgen opnieuw gechat met de Aion Helpdesk: de spaarrekeningen zijn gekoppeld aan een premium abonnement van €19/maand. Voor een zichtrekening alleen betaalt men een 'light' abonnement van €1,90/maand.
Ik overweeg een klacht in te dienen bij de OmbudsFin. Vorig jaar in september en oktober heb ik nog belangrijke bedragen gestort op de toen nog BMPB spaarrekening. Als ik de ondertussen opgebouwde getrouwheidspremies niet wil verliezen moet ik nog een tijdje klant blijven... en dus de abonnementsgelden betalen.
Ik heb daarom geëist dat hun systeem voor abonnementsgelden voor ex BMPB klanten pas ten vroegste 1 jaar na de overgang van BMPB naar Aion kan starten. Maar blijkbaar willen ze hier niet op ingaan.
Wat een soap hé? Aion Extended staat nu bovenaan de lijst van Spaargids, maar er staat geen info bij. Wordt dit nu overal in de pers zo overgenomen?edward schreef: ↑13 juli 2020, 21:16 jeff, het is zoals je hierboven hebt geschreven.
Lijstjes op vergelijkingssites zijn opgemaakt in de veronderstelling dat de niet-vermijdbare kosten, in dit geval om klant te worden en een jaar te blijven, te verwaarlozen zijn. Spaargids moet je zien als een startpunt met suggesties, niet als het laatste woord m.b.t. hoe voordelig een bepaald product is.