De Beurs vandaag
TIP
Re: De Beurs vandaag
Zotte rit voor Tesla vandaag, enkele uren geleden nog + 14 %, nu terug naar af.
Niet echt topic gericht maar heeft iemand een idee of er een ETF of fonds bestaat dat enkel familiebedrijven volgt ?
-
- VIP member
- Contacteer:
Ik ben gisteren ingestapt in autosector en luchtvaartsector... Twee bedrijven die volgens mij onterecht klappen gekregen hebben, aston martin en American Airlines. Ik hoop toch op zijn minst dat ze niet allebei failliet gaan maar ik vrees dat het zeer woelige tijden gaan worden op korte termijn
Waarom stap je dan in godsnaam in? Aston Martin zit al jaren in financiële problemen, torst een enorme schuldenberg en draait verlies. De koers is sinds de IPO enkel gezakt. Ze hebben geen concurrentiele voordelen en behoren tot een sector die het al jarenlang slecht doet en nog steeds heel slechte vooruitzichten heeft. Mooie auto's, dat wel... Verliezers kopen en hopen op een draai in sentiment is de beste manier om geld te verliezen. Neem het van mij aan Verkoop ze snel nu je verlies nog beperkt is.Sebastiaan1985 schreef: ↑14 juli 2020, 08:46Maar ik vrees dat het zeer woelige tijden gaan worden op korte termijn
De markt is alle redelijkheid verloren. Opvallend gelijkaardig aan de tendensen in onze samenleving trouwens. Deze compleet absurde waarderingen storten vroeg of laat in elkaar. Hangt er vanaf hoe lang we ze collectief blijven rationaliseren met hippe afkortingen zoals TINA en FOMO. Desondanks valt er schijnbaar oneindig veel geld te verdienen voor de mensen die de juiste aandelen in bezit hebben. Het is ze volledig gegund.
Ik weiger het spelletje alleszins mee te spelen. Ageas, Euronav en Honeywell gisteren verkocht. Roularta bijgekocht. Cash nu ~75% (en eigenlijk meer want Roularta en Moury hebben enorme cashposities). Nu zsm een huis kopen. Dat daalt misschien ook in waarde, maar je kan er tenminste in wonen.
Het cijferfestival met de Q2-resultaten wordt op gang geschoten. Ben benieuwd hoezeer de markt alles heeft ingecalculeerd.
De cijfers bij Econocom waren niet rotslecht, alleszins minder slecht dan wat analisten hadden voorspeld, en alleen dat bleek voldoende om de koers te doen stijgen met 17%.
Zowel in maart/april als nu lijkt de beurs zijn realiteitszins kwijt. Ik ben voorzichtiger geworden. 10% verkocht en als cash aan de zijlijn gezet.
Zowel in maart/april als nu lijkt de beurs zijn realiteitszins kwijt. Ik ben voorzichtiger geworden. 10% verkocht en als cash aan de zijlijn gezet.
Aankoop van American Airlines kan ik nog begrijpen. Heb die ook op het oog maar boven de $11 vind ik hem te duur.
Ik denk dat er in de komende 2 jaar goedkopere momenten zullen zijn om aan te kopen.
Niemand schijnt te beseffen dat deze pandemie nog lang niet voorbij is. Ervan uit gaande dat een langdurig werkend vaccin uberhaupt mogelijk is, moet dit nog op voldoende schaal geproduceerd worden. We spreken op zijn allerminst over een periode van 2 jaar waarin een substantieel deel van de bevolking niet immuun is, en lokale opflakkeringen gevolgd door lockdowns een zekerheid zullen zijn. Hoe ja dan al zo dicht bij een ATH kunt staan (die op zich ook al veel te ver vooruitgelopen was) is mij een raadsel.
Ik houd een deel kruit droog. Stijgt de beurs nog verder naar nieuwe angstaanjagende hoogtes: fine. Krijgt de beurs een nieuwe dreun: fine, dan kan ik eindelijk terug wat indexen, holdings en vastgoedaandelen bijkopen. Voor mij is het vooral een oefening in geduld.
Niemand schijnt te beseffen dat deze pandemie nog lang niet voorbij is. Ervan uit gaande dat een langdurig werkend vaccin uberhaupt mogelijk is, moet dit nog op voldoende schaal geproduceerd worden. We spreken op zijn allerminst over een periode van 2 jaar waarin een substantieel deel van de bevolking niet immuun is, en lokale opflakkeringen gevolgd door lockdowns een zekerheid zullen zijn. Hoe ja dan al zo dicht bij een ATH kunt staan (die op zich ook al veel te ver vooruitgelopen was) is mij een raadsel.
Ik houd een deel kruit droog. Stijgt de beurs nog verder naar nieuwe angstaanjagende hoogtes: fine. Krijgt de beurs een nieuwe dreun: fine, dan kan ik eindelijk terug wat indexen, holdings en vastgoedaandelen bijkopen. Voor mij is het vooral een oefening in geduld.
Beste collega Spaargidser (Anno01),
Nog eentje die belegt in familiebedrijven.
Verkrijgbaar onder andere bij Keytrade.
Fondsbeheerder : Banque de Luxembourg.
Fondsnaam : "BL European Family Businesses B"
ISIN : LU1305479153
Lopende kosten : 1,54 %
Type = Kapitalisatiefonds.
Top tien posities :
SEB 4.2%
WDP 3.8%
Stroer Media 3.5%
BELIMO Holding AG 3.3%
Robertet 3.1%
GRIFOLS SA 3.1%
Virbac 2.9%
Henkel AG & Co KGaA 2.8%
Bossard 2.7%
Kone 2.6%
Algemeen : Voorzichtigheid aangewezen momenteel.
Resultaten Q2/Q3 2020 zullen aantonen dat koers/winstverhouding van veel sectoren niet echt gezond meer te noemen zijn momenteel.
Dicht bij All Time Highs (en veel meer neerwaarts potentieel dat opwaarts) !!!
Er komt behoorlijk wat miserie op ons af en dit is niet meegerekend in de huidige koersen (wel is het onbeperkt monetair programma van onze "vrienden" de centrale banken al helemaal meegerekend in het huidig "optimisme" op de beurzen).
Wat koers/winstverhoudingen sectoren betreft zijn voor mij enkel nog echt koopwaardig : Telecommunicatie, Grondstoffen waarbij vooral de subsectoren soft commodities, olie en gewone mijnbouwbedrijven nog behoorlijk interessant lijken (waarbij als uitzondering goud ook al vrij duur begint te worden).
Heb vandaag nog bijgekocht van deze sectoren omdat deze wat mij betreft ook een goeie hedge kunnen vormen tegen toekomstige inflatoire toestanden.
Huidige cashpositie op vandaag is bij mij wel slechts 7,5 % à 10 % omdat het aanhouden van cash ook tot geldontwaarding leidt en er altijd wel nog een paar interessante sectoren zullen zijn (niches) wat koers/winstverhouding betreft die niet overgewaardeerd zijn waar we ons geld kunnen parkeren.
Disclaimer : Is geen advies maar ik geloof echt in deze sectoren (op middellange termijn / tenzij de marktomstandigheden tussentijds wijzigen).
Groetjes
Realist / Optimist (LT)
PS : Heb vooral schrik van het feit dat als er eens steunniveaus doorbroken worden (en als deze tweemaal doorbroken worden in plaats van één keer) dat de passief beheerde (brede) indexfondsen waar de meeste beleggers voor opteren ook zeer snel outflows zullen zien met zelfversterkend effect waardoor ikzelf voor actief beheerde fondsen opteer ook al kosten deze behoorlijk veel op jaarlijkse basis maar in onzekere tijden denk ik dat de beste fondsen (zie ratings morningstar type zilver, goud) beter kunnen standhouden.
Nog eentje die belegt in familiebedrijven.
Verkrijgbaar onder andere bij Keytrade.
Fondsbeheerder : Banque de Luxembourg.
Fondsnaam : "BL European Family Businesses B"
ISIN : LU1305479153
Lopende kosten : 1,54 %
Type = Kapitalisatiefonds.
Top tien posities :
SEB 4.2%
WDP 3.8%
Stroer Media 3.5%
BELIMO Holding AG 3.3%
Robertet 3.1%
GRIFOLS SA 3.1%
Virbac 2.9%
Henkel AG & Co KGaA 2.8%
Bossard 2.7%
Kone 2.6%
Algemeen : Voorzichtigheid aangewezen momenteel.
Resultaten Q2/Q3 2020 zullen aantonen dat koers/winstverhouding van veel sectoren niet echt gezond meer te noemen zijn momenteel.
Dicht bij All Time Highs (en veel meer neerwaarts potentieel dat opwaarts) !!!
Er komt behoorlijk wat miserie op ons af en dit is niet meegerekend in de huidige koersen (wel is het onbeperkt monetair programma van onze "vrienden" de centrale banken al helemaal meegerekend in het huidig "optimisme" op de beurzen).
Wat koers/winstverhoudingen sectoren betreft zijn voor mij enkel nog echt koopwaardig : Telecommunicatie, Grondstoffen waarbij vooral de subsectoren soft commodities, olie en gewone mijnbouwbedrijven nog behoorlijk interessant lijken (waarbij als uitzondering goud ook al vrij duur begint te worden).
Heb vandaag nog bijgekocht van deze sectoren omdat deze wat mij betreft ook een goeie hedge kunnen vormen tegen toekomstige inflatoire toestanden.
Huidige cashpositie op vandaag is bij mij wel slechts 7,5 % à 10 % omdat het aanhouden van cash ook tot geldontwaarding leidt en er altijd wel nog een paar interessante sectoren zullen zijn (niches) wat koers/winstverhouding betreft die niet overgewaardeerd zijn waar we ons geld kunnen parkeren.
Disclaimer : Is geen advies maar ik geloof echt in deze sectoren (op middellange termijn / tenzij de marktomstandigheden tussentijds wijzigen).
Groetjes
Realist / Optimist (LT)
PS : Heb vooral schrik van het feit dat als er eens steunniveaus doorbroken worden (en als deze tweemaal doorbroken worden in plaats van één keer) dat de passief beheerde (brede) indexfondsen waar de meeste beleggers voor opteren ook zeer snel outflows zullen zien met zelfversterkend effect waardoor ikzelf voor actief beheerde fondsen opteer ook al kosten deze behoorlijk veel op jaarlijkse basis maar in onzekere tijden denk ik dat de beste fondsen (zie ratings morningstar type zilver, goud) beter kunnen standhouden.
Het pessimise is hier redelijk groot. Een goed teken lijkt mij
Een snelle blik op de prestaties sinds 2017: bedroevend...