De Beurs vandaag
TIP
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Re: De Beurs vandaag
Enkele mogelijkheden:MoreOrLess schreef: ↑14 juli 2020, 13:15Heel de media staan al een tijd vol met nachtmerrie-scenario's. Toch stijgen de koersen alsmaar verder. Dat kan toch niet alleen FOMO of TINA zijn? Maar waar ligt dan de reden van die stijging?
1/ Dit is een voorafname op de inflatie die gaat komen omwille van QE. Aandelen worden niet meer waard, de EUR/USD in dewelke ze noteren worden juist minder waard.
2/ TINA: in wat kan je op dit moment anders investeren? Obligaties met een negatieve rente? Spaargeld aan 0,11%? Huur-vastgoed met een bruto yield van 3% in steden als Leuven?
3/ Sommige bedrijven zitten op zo veel data (FAANG, Chinese tegenhangers), dat zij effectief een vliegwiel aan voordelen krijgen. Meer data > beter begrip van klanten > betere offering > meer verkoop > meer data > ...
4 Samen met 2/, zien mensen dat obligaties niet langer de risico's vergoeden. Zeker niet overheidsobligaties. De Belgische OLO (10y) staat ergens rond het half %. Terwijl we een begrotingstekort hebben van om en bij de 45mia (!), een schuldgraad van 120% (!), en niet-gefunde pensioen liabilities terwijl we jaren niet geïnvesteerd hebben in infrastructuur, het leger, noem maar op.
M.a.w: er is een vlucht bezig van de zogezegd veilige assets (overheid), naar de écht veilige assets (A-klasse bedrijven).
Er is jarenlang een bull-markt geweest in obligaties, door dalende rente. Maar hoe lang kan dit nog duren? De rente staat op nul (of eronder).
Los daarvan zijn sommige koersen totaal doorgeslagen (Tesla, Nikola, etc).
Mijn strategie:
- maximaal in assets (aandelen, vastgoed, goud)
- leningen op zo'n lange mogelijke termijn, met vaste rentevoeten
- minimaal in obligaties - cash is een alternatief hier voor. Meer liquide, en bijna geen verschil in rendement.
- NIET in overheidsobligaties
superbosko schreef: ↑14 juli 2020, 22:28
4 Samen met 2/, zien mensen dat obligaties niet langer de risico's vergoeden. Zeker niet overheidsobligaties. De Belgische OLO (10y) staat ergens rond het half %.
-0,15% zelfs op 10 jaar dezer dagen. 0,5% rendement op 10Y is al van in April 2019 geleden...
Interessant artikel vandaag in fd.
NEDERLANDSE TECHPLATFORMS VERDRINGEN DE OUDE KAMPIOENEN.
NEDERLANDSE TECHPLATFORMS VERDRINGEN DE OUDE KAMPIOENEN.
Akkoord.superbosko schreef: ↑14 juli 2020, 22:28Enkele mogelijkheden:MoreOrLess schreef: ↑14 juli 2020, 13:15
Heel de media staan al een tijd vol met nachtmerrie-scenario's. Toch stijgen de koersen alsmaar verder. Dat kan toch niet alleen FOMO of TINA zijn? Maar waar ligt dan de reden van die stijging?
1/ Dit is een voorafname op de inflatie die gaat komen omwille van QE. Aandelen worden niet meer waard, de EUR/USD in dewelke ze noteren worden juist minder waard.
2/ TINA: in wat kan je op dit moment anders investeren? Obligaties met een negatieve rente? Spaargeld aan 0,11%? Huur-vastgoed met een bruto yield van 3% in steden als Leuven?
3/ Sommige bedrijven zitten op zo veel data (FAANG, Chinese tegenhangers), dat zij effectief een vliegwiel aan voordelen krijgen. Meer data > beter begrip van klanten > betere offering > meer verkoop > meer data > ...
4 Samen met 2/, zien mensen dat obligaties niet langer de risico's vergoeden. Zeker niet overheidsobligaties. De Belgische OLO (10y) staat ergens rond het half %. Terwijl we een begrotingstekort hebben van om en bij de 45mia (!), een schuldgraad van 120% (!), en niet-gefunde pensioen liabilities terwijl we jaren niet geïnvesteerd hebben in infrastructuur, het leger, noem maar op.
M.a.w: er is een vlucht bezig van de zogezegd veilige assets (overheid), naar de écht veilige assets (A-klasse bedrijven).
Er is jarenlang een bull-markt geweest in obligaties, door dalende rente. Maar hoe lang kan dit nog duren? De rente staat op nul (of eronder).
Los daarvan zijn sommige koersen totaal doorgeslagen (Tesla, Nikola, etc).
Mijn strategie:
- maximaal in assets (aandelen, vastgoed, goud)
- leningen op zo'n lange mogelijke termijn, met vaste rentevoeten
- minimaal in obligaties - cash is een alternatief hier voor. Meer liquide, en bijna geen verschil in rendement.
- NIET in overheidsobligaties
I.v.m. vastgoed wel de jaarlijkse meerwaarde van ongeveer 2% meetellen, dus 5% à 6% rendement.
Heeft misschien iemand een idee waar ik deze topper kan vinden in de Euro versie ?
Polar Capital Technology Trust PLC (IE00B18TKG14)
Bij Binck is deze verkrijgbaar maar alleen in Pond.(GB0004220025)
Polar Capital Technology Trust PLC (IE00B18TKG14)
Bij Binck is deze verkrijgbaar maar alleen in Pond.(GB0004220025)
Dat is geen fonds maar een trust, dus beursgenoteerd (in £).
Aandelenportefeuille netto met 1296% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: +7,8% (tem 31 dec '24)
Momenteel: 29% Rapid7, IVU, WTW; 71% cash
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik keek naar de naam van het product dat je vermeldde en dat was een trust. Dat koop je dus gewoon aan op de beurs zoals een Brits aandeel. Er is ook een fonds, maar qua portfolio is die wat verschillend van de trust. De ISIN-code IE00B18TKG14 verwijst naar de hedged-versie maar die is gesloten voor nieuwe beleggers.
In de factsheets zie je de verschillen tussen de trust en het fonds, alsook de beheerskosten, ISIN-codes, etc...
trust: https://www.polarcapitaltechnologytrust ... t_0620.pdf
fonds: https://www.polarcapital.co.uk/srp/lit/ ... dience.pdf
Aandelenportefeuille netto met 1296% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: +7,8% (tem 31 dec '24)
Als je in technologie wil beleggen kan je ook kiezen voor een ETF op de MSCI World Information Technology index:
https://www.morningstar.nl/nl/etf/snaps ... wsource=cl
https://www.morningstar.nl/nl/etf/snaps ... 0P000183UX
https://www.morningstar.nl/nl/etf/snaps ... wsource=cl
https://www.morningstar.nl/nl/etf/snaps ... 0P000183UX
-
- Hero Member
- Contacteer:
U bent zeer alert, en stelt de goede vragen. Niet dat ik daarop kan antwoorden. Maar iets klopt niet. Dat is waar. Nu ga ik gokken, daar bedoel ik mee: iets niet weten maar denken waarom het zo is! Trump en verkiezingen? En daarna? Wanneer Trump wordt verkozen zal het wel goed gaan met de aandelen. Maar wanneer Trump niet wordt herkozen......-maar dan liever geen Trump......- de wereld wordt er niet beter mee.............En de aandelen gaan omhoog omdat ze volgens Trump omhoog moeten gaan. Het klopt allemaal niet.MoreOrLess schreef: ↑14 juli 2020, 20:41 U hebt de crash van 1987 dan meegemaakt?
Proficiat.
Ik in elk geval zeker.
Het grote verschil toen was dat de particuliere beleggers in paniek allemaal naar de uitgang stormden. Zij hebben toen de zwaarste verliezen geleden. De institutionele beleggers bleven toen in de markt.
Bij de crash nu zijn het de particulieren die de meubelen hebben gered. Het zijn de institutionele beleggers die zich nu zorgen maakten.
Dat is op zich ook zo'n "merkwaardig" gegeven.
Diegene die normaal "de sterke handen" zijn op de beurzen trokken zich terug. Ze worden "sterke handen genoemd omdat ze het aankunnen zware verliezen te slikken en dan toch juist bij te kopen. Ze kunnen dit ook lang volhouden.
"De zwakke handen" zijn normalerwijze de particulieren. Zij verkochten in 1987. Nu in 2020 kochten ze juist bij.
Persoonlijk denk ik dat de particuliere beleggers vele jaren teveel verwend zijn geworden. Daardoor denken ze dat de koersen altijd op korte termijn terug weer gaan stijgen. En dit is de afgelopen jaren ook steeds gebeurd.
Omdat ik de crash van 1987 heb meegemaakt, weet ik ook dat die crash toen niet te vergelijken is met die van nu. Die pure blindelings paniek was er nu niet. Ik heb nu ook bijv geen berichten gelezen dat er een heel aantal zelfmoorden waren door de crash.
Wat zou er gebeuren, vraag ik me af, als het onmiddellijk herstel van de beurzen er nu eens toch niet zou komen en we in een berenmarkt sukkelen van +10 jaar? Ik vraag mij af hoeveel particulieren dan nog altijd in de markt zullen zitten? Dan worden ze misschien toch terug "de zwakke handen".
@Jozefien1969,
Het gevoel dat het niet klopt, hebben zeer veel mensen. Men leest voortdurend dat de beurs elk contact met de reële economie is verloren.
Of het zo is dat aandelen gaan stijgen als Trump herkozen wordt is koffiedik kijken.
Misschien eens kijken naar welke sectoren het beter (of minder slecht) zullen doen als Biden wordt verkozen? Hij staat op dit moment wel voor in de opiniepeilingen, er zullen wel genoeg andere beleggers zijn die aandelen uit die sectoren nu reeds volop aan het kopen zijn. Sowieso loop je als kleine particuliere belegger altijd achter de feiten aan.
Ik heb eigenlijk zelf nog niks gelezen over wat het economisch programma van Biden is, maar dat ligt aan mij. Wellicht nog meer overheidsuitgaven om de economie na de Corona-recessie terug aan te zwengelen. Meer gezondheidszorg, minder naar de farma-bedrijven. Minder militaire uitgaven, meer sociale uitgaven. Enz. Wellicht de klassieke democratische recepten.
Een voorspelling doen over wat aandelen gaan doen bij de verkiezing van Trump of Biden kan niemand. Ik denk persoonlijk ook dat de evolutie van de Corona-crisis meer bepalend zal zijn voor de beurs dan wie er president wordt.
Er is evenwel één scenario waarbij ik mijn nek durf uitsteken:
Sommigen denken immers dat als de verkiezingen zullen uitdraaien op een (nipt?) verlies van Trump, dat hij dan niet zal willen vertrekken en allerlei juridische procedures en andere truken zal proberen om toch aan de macht te blijven.
Dan is er een grote kans dat aandelen zullen dalen. Beleggers houden immers niet van instabiliteit en onzekerheid.
Tenzij het de markt niets uitmaakt of nu Trump, dan wel Biden president is.
Het gevoel dat het niet klopt, hebben zeer veel mensen. Men leest voortdurend dat de beurs elk contact met de reële economie is verloren.
Of het zo is dat aandelen gaan stijgen als Trump herkozen wordt is koffiedik kijken.
Misschien eens kijken naar welke sectoren het beter (of minder slecht) zullen doen als Biden wordt verkozen? Hij staat op dit moment wel voor in de opiniepeilingen, er zullen wel genoeg andere beleggers zijn die aandelen uit die sectoren nu reeds volop aan het kopen zijn. Sowieso loop je als kleine particuliere belegger altijd achter de feiten aan.
Ik heb eigenlijk zelf nog niks gelezen over wat het economisch programma van Biden is, maar dat ligt aan mij. Wellicht nog meer overheidsuitgaven om de economie na de Corona-recessie terug aan te zwengelen. Meer gezondheidszorg, minder naar de farma-bedrijven. Minder militaire uitgaven, meer sociale uitgaven. Enz. Wellicht de klassieke democratische recepten.
Een voorspelling doen over wat aandelen gaan doen bij de verkiezing van Trump of Biden kan niemand. Ik denk persoonlijk ook dat de evolutie van de Corona-crisis meer bepalend zal zijn voor de beurs dan wie er president wordt.
Er is evenwel één scenario waarbij ik mijn nek durf uitsteken:
Sommigen denken immers dat als de verkiezingen zullen uitdraaien op een (nipt?) verlies van Trump, dat hij dan niet zal willen vertrekken en allerlei juridische procedures en andere truken zal proberen om toch aan de macht te blijven.
Dan is er een grote kans dat aandelen zullen dalen. Beleggers houden immers niet van instabiliteit en onzekerheid.
Tenzij het de markt niets uitmaakt of nu Trump, dan wel Biden president is.
Wanneer je die Polar gaat vergelijken met wat jij opgeeft, Lyxor MSCI World Info Tech TR ETF C EUR of met SPDR® MSCI World Technology UCITS ETF USD Acc (EUR) | WTCH blijkt dat ze gelijkaardige resultaten opleveren met het voordeel dat die ETF's maar 0,3% kosten hebben.
Heb jij enige voorkeur voor Lyxor of SPDR ?
SPDR want die heeft fysieke replicatie; Lyxor is synthetisch.
Los hiervan raad ik u aan om zelf uw huiswerk te maken. Technologie-aandelen staan duur, laat u niet zomaar verleiden door hoge rendementen uit het verleden.
Los hiervan raad ik u aan om zelf uw huiswerk te maken. Technologie-aandelen staan duur, laat u niet zomaar verleiden door hoge rendementen uit het verleden.
Het zaterdagartikeltje (duimen en commenten mag en wordt uitermate geapprecieerd), maar eraan gekoppeld heb ik eigenlijk een vraag voor REIT beleggers (onder de link).
https://seekingalpha.com/article/435893 ... ly-covered
Vanaf welk punt vinden jullie een LTV ratio onverantwoord hoog, in het licht van de huidige hoge waarderingen van vastgoedassets (doorheen het hele spectrum)?
Neem nu. Bedrijf met 100M aan huurinkomsten, werd gewaardeerd aan 5% de huurinkomsten dus 2 miljard waarde. Bedrijf neemt 1 miljard schulden op de balans, dus een zeer acceptabele LTV ratio van 50%. Fine.
Maar wat als door marktomstandigheden de vereiste huur-yield terug stijgt? Bijvoorbeeld naar 6%. Dan wordt de waarde van het vastgoed plots 100M / 0.06 = 1,67 miljard, en wordt de LTV ratio plots 60%, en dan kan het snel gaan als er bijvoorbeeld ergens een huurder verloren wordt.
Dat lijkt me een beetje het probleem met Slate. Ja, de huurinkomsten zijn goed en het dividend is gedekt. Maar tegelijkertijd is de LTV ratio (onder de 60) wat te hoog om comfortabel te zijn gelet ook op de relatieve leegstand. Ik heb er een klein beetje gekocht, puur als speculatie. Idealiter zie ik ze liefst een gebouw verkopen om zo de LTV ratio verder terug te dringen.
Maar misschien overdrijf ik wel en ben ik te conservatief? Indien dat zo is, wat houdt Belgische beleggers dan tegen om buiten NL/BE te investeren in vastgoed? Want de belastingsdruk is maar marginaal hoger op de dividenden (40.5% tegenover 30% voor Belgische vastgoedaandelen).
Meningen/opinies? Misschien dat ik het ook nog eens herpost in een REIT-draadje hier op Spaargids, moet ik nog even naar zoeken. Ik probeer gewoon te 'begrijpen' hoe vastgoedbeleggers denken en hoe hard men rekening houdt met mogelijk veranderende omstandigheden.
https://seekingalpha.com/article/435893 ... ly-covered
Vanaf welk punt vinden jullie een LTV ratio onverantwoord hoog, in het licht van de huidige hoge waarderingen van vastgoedassets (doorheen het hele spectrum)?
Neem nu. Bedrijf met 100M aan huurinkomsten, werd gewaardeerd aan 5% de huurinkomsten dus 2 miljard waarde. Bedrijf neemt 1 miljard schulden op de balans, dus een zeer acceptabele LTV ratio van 50%. Fine.
Maar wat als door marktomstandigheden de vereiste huur-yield terug stijgt? Bijvoorbeeld naar 6%. Dan wordt de waarde van het vastgoed plots 100M / 0.06 = 1,67 miljard, en wordt de LTV ratio plots 60%, en dan kan het snel gaan als er bijvoorbeeld ergens een huurder verloren wordt.
Dat lijkt me een beetje het probleem met Slate. Ja, de huurinkomsten zijn goed en het dividend is gedekt. Maar tegelijkertijd is de LTV ratio (onder de 60) wat te hoog om comfortabel te zijn gelet ook op de relatieve leegstand. Ik heb er een klein beetje gekocht, puur als speculatie. Idealiter zie ik ze liefst een gebouw verkopen om zo de LTV ratio verder terug te dringen.
Maar misschien overdrijf ik wel en ben ik te conservatief? Indien dat zo is, wat houdt Belgische beleggers dan tegen om buiten NL/BE te investeren in vastgoed? Want de belastingsdruk is maar marginaal hoger op de dividenden (40.5% tegenover 30% voor Belgische vastgoedaandelen).
Meningen/opinies? Misschien dat ik het ook nog eens herpost in een REIT-draadje hier op Spaargids, moet ik nog even naar zoeken. Ik probeer gewoon te 'begrijpen' hoe vastgoedbeleggers denken en hoe hard men rekening houdt met mogelijk veranderende omstandigheden.