SuperiorQuality: nieuwe aandelenportefeuille
TIP
Re: SuperiorQuality: nieuwe aandelenportefeuille
Saint-Gobain verkoopt haar belang van 10,8% in het Zwitserse Sika, fabrikant van bouwchemicaliën en -materialen en een van mijn posities. Koers van Sika daalt met 5% en noteert aan 23,8x de door analisten verwachte vrije kasstroom voor volgend jaar. De persoonlijke holding van Bill Gates (Cascade Investment) en de Bill & Melinda Gates Foundation controleren samen 5,3% van het bedrijf.
Mijn port noteert nu aan 27,1x de door analisten verwachte vrije kasstromen voor dit jaar en 22,8x deze voor volgend jaar (gewogen gemiddelden).
Mijn port noteert nu aan 27,1x de door analisten verwachte vrije kasstromen voor dit jaar en 22,8x deze voor volgend jaar (gewogen gemiddelden).
Aandelenportefeuille netto met 1222% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: +2,6% (tem 28 jun '24)
Momenteel: 42% IVU, WTW, Alfa, Rapid7, Salesforce, Aon; 58% cash
Sinds gisteravond opnieuw een positieve YTD. De laagste YTD was ongeveer -25% midden maart.
Overzicht portefeuille, gerangschikt van grootste positie naar kleinste positie:
Overzicht portefeuille, gerangschikt van grootste positie naar kleinste positie:
Aandelenportefeuille netto met 1222% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: +2,6% (tem 28 jun '24)
Slechts 6 van uw posities zitten ook in de UBUX ETF die quality trackt.
Accenture, Adobe, Agilent, Amphenol, Rockwell Automation en Waters.
Accenture, Adobe, Agilent, Amphenol, Rockwell Automation en Waters.
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash
No index hugger
Je bedoelt Allegion ipv Agilent.
Je bedoelt Allegion ipv Agilent.
Is de waardering van Assa Abloy in je overzicht nog up to date? Ik kom op basis van de analistenverwachting van Xenith op een p/fcf van 26 voor 2020 en 24 voor 2021 aan de koers van SEK 190,70.
Mis ik iets? Het viel me toevallig op omdat ik er zelf mee bezig was.
EDIT: dit is wel op per share basis. de verwachte vks gedeeld door het aantal uitstaande aandelen van het jaarverslag van 2019 geeft wel dezelfde waarden aan als in je overzicht. Waarom zit er een verschil op de estimates op per share basis?
Mis ik iets? Het viel me toevallig op omdat ik er zelf mee bezig was.
EDIT: dit is wel op per share basis. de verwachte vks gedeeld door het aantal uitstaande aandelen van het jaarverslag van 2019 geeft wel dezelfde waarden aan als in je overzicht. Waarom zit er een verschil op de estimates op per share basis?
Ja, ik zag ook net dat je de FCF/aandeel gebruikte, maar daar zitten soms fouten in bij Eikon heb ik al gemerkt, daarom dat ik die nooit gebruik. Geen idee hoe het komt. In de Income Statement template zie je de verwachtingen voor het aantal uitstaande aandelen, en die lijken nochtans correct te zijn.
Ja, ik checkte ook het aantal uitstaande aandelen in de income statement en inderdaad, die komen allemaal overeen. Dus jouw berekeningen lijken de juiste. Vervelend dat het niet klopt, ik nam altijd die op per share basis. Ik heb er een paar andere gecheckt en daar klopt het allemaal wel.
Koers van VMware gaat nabeurs bijna 9% hoger na een artikel van The Wall Street Journal waarin wordt gezegd dat grootaandeelhouder Dell (voor bijna 81% eigenaar) strategische opties aan het bekijken is voor haar belang in VMware (belang momenteel $50 miljard waard). Dat kan een verkoop zijn of een overname van de resterende aandelen. De review zit nog maar in een beginfase. Een mogelijke deal is ten vroegste voor volgend jaar. Dell gaat nabeurs bijna 19% hoger. VMware noteert aan 15,3x de door analisten verwachte vrije kasstroom voor 2021.
WSJ: "The goal of the review is to address a gap between Dell’s market value—roughly $36 billion as of Tuesday afternoon—and the value of its 81% stake in VMware, a differential that suggests the market is assigning little or no worth to Dell’s core personal-computer and data-storage business. Separating the companies could help highlight the value of one or both businesses. ... A transaction involving VMware, a major player in the fast-growing market for cloud software, could also be designed to help reduce Dell’s $48 billion debt load."
https://www.wsj.com/articles/dell-explo ... _lead_pos2
WSJ: "The goal of the review is to address a gap between Dell’s market value—roughly $36 billion as of Tuesday afternoon—and the value of its 81% stake in VMware, a differential that suggests the market is assigning little or no worth to Dell’s core personal-computer and data-storage business. Separating the companies could help highlight the value of one or both businesses. ... A transaction involving VMware, a major player in the fast-growing market for cloud software, could also be designed to help reduce Dell’s $48 billion debt load."
https://www.wsj.com/articles/dell-explo ... _lead_pos2
Top performing S&P 500 stocks afgelopen 20 jaar....Apple slechts op plaats 6
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Vandaag mijn cash verlaagd van 0,87% naar 0,26% met de aankoop van wat extra Bureau Veritas, het aandeel met de slechtste YTD onder mijn Europese aandelen.
Organische omzetdaling van 1,6% in Q1 en -3,0% as reported. Voor het hele jaar verwachten analisten een daling van bijna 10% as reported en fors mindere vrije kasstroom. Ik gok erop dat de resultaten beter zullen zijn.
Organische omzetdaling van 1,6% in Q1 en -3,0% as reported. Voor het hele jaar verwachten analisten een daling van bijna 10% as reported en fors mindere vrije kasstroom. Ik gok erop dat de resultaten beter zullen zijn.
Als ik goed kijk dan is dit gekocht op de onderkant van de oplopende steunlijn sinds half maart. Blijft inderdaad wat achter.
Ik volg gedeeltelijk mee met 1 van de hoofdaandeelhouders nl. Wendel.
eigenlijk wel een leuke portefeuille, met veel aandelen die je niet zo heel vaak ziet passeren. Heb enkele maanden (of is het al meer dan een jaar?) op basis van je portefeuille eens mijn teen gedipt in TPL, Givaudan en EMS chemie (tot grote tevredenheid), maar ik zie dat ze intussen uit de portefeuille zijn. Te duur geworden of eerder business model waar je niet meer in gelooft?
Kroegmann
Kroegmann
TPL ken ik niet. EMS en Givaudan verkocht wegens te duur. Beiden noteren trouwens momenteel aan 37 à 38x de verwachte fcf voor 2021.
tpl was iets met texas pacific...
reteiP schreef: ↑19 februari 2020, 11:23 Heb me gisteren een pakketje Texas Pacific Land Trust (NYSE:TPL) aangeschaft aan $760
Had het jammer genoeg beter gedaan van zodra ik ze op de watchlist had maar dat is vaak zo.
Ik zet een faire waarde op $1128. (47% koerspotentieel)
- Geen schuld, met cash 250M+
- FCF CAGR groei laatste jaren 81%
- Forward FCF/EV rendement is dan 7,5%
- >80% EBITDA marge en vele jaren boven 90%
- >40% ROIC
- 16 opeenvolgende jaren van stijgende dividenden, maar aandeelhouder vriendelijk doen ze ook aandelen inkoop.
- Super capex light
- Moat gigantisch
- Upside nog steeds zeer groot, slechts 7% van hun eigendom is actief voor royalties. En nog maar recent begonnen in de water business. Klanten zoals Exxon en Chevron kondigden al grote uitbreidingen aan.
- Grote verborgen boekwaarde qua meerwaarde gronden indien ze verkopen (waar hedgefund Kinetic wil op doorduwen)
- Minder gevoelig aan de olieprijzen dan andere oliebronnen
- "Estimates from the Energy Information Administration have predicted that proven reserves in the Permian Basin still hold 5 billion barrels of oil"
Dat is 5% FCF/EV met 425M FCF en 250M cash.
Als dit hier niet thuis hoort maak ik wel een nieuw topic.