Corona-virus.
Re: Corona-virus.
Oh jawel, ik kan voor mezelf beslissen. Ik heb liefst een overheid die zo weinig mogelijk regels oplegt. Helaas hebben we de afgelopen maanden heel wat verboden en geboden moeten slikken, en het gemak waarmee soms absurde regels (zoals het verbod om een ritje met de motor te maken, remember?) werden geaccepteerd, boezemt me misschien wel meer angst in dan het virus zelf.anonymous schreef: ↑16 juli 2020, 22:59 Kun je niet voor jezelf nadenken dan? Moet de overheid overal je handje vasthouden en zeggen wat je beter wel en niet doet. Gebruik toch gewoon je gezond verstand, hoe moeilijk kan het zijn? Ik heb voor mezelf uitgemaakt wat ik momenteel veilig ( redelijk weinig) en onveilig (redelijk veel) vind. En de overheid kan toeteren zoveel ze wil, ik hou me aan mijn aan mezelf opgelegde maatregelen. Ik ga niet doodgaan of ernstig ziek worden van een keertje een jaar niet op reis te gaan, van niet op café of restaurant te gaan, van niet naar de fitness te gaan, enz. Aan Corona kan ik misschien wel doodgaan of ernstig ziek worden dus is mijn keuze snel gemaakt.
Ik ga wel op restaurant (morgen voor de tweede keer sinds ze open zijn), en op reis (met de auto), fitnessen kan ik thuis (wat gewichten en een bench zijn alles wat je nodig hebt) en de waarschijnlijkheid dat ik aan corona doodga is, alles in acht genomen, mits wat afronding gelijk aan 0.
Als ik dus zeg dat experts met concrete aanbevelingen moeten komen, bedoel ik daarmee niet dat ze die moeten laten verplichten of verbieden. Laat hen aanbevelingen doen, en laat ons dan voor onszelf uitmaken of we die al dan niet toepassen.
Echter, zitten orakelen dat alles vierkant draait, dat de cijfers niet deugen, dat we collectief te laks zijn, heeft geen enkele zin. De meeste mensen kunnen die problemen niet oplossen.
Om een voorbeeld te geven van zinvolle adviezen (Geen verplichtingen) die eerder werden gegeven:
Was je handen regelmatig
Blijf thuis als je ziek bent
Gebruik papieren zakdoekjes
Blijf op 1,5 m afstand van anderen
Wat niet helpt zijn uitspraken als :
Dit gaat de verkeerde kant uit
We mogen niet blijven talmen
De mensen moeten beseffen dat het virus niet weg is
We zijn niet klaar voor een tweede golf
-
- Hero Member
- Contacteer:
En daar zit het probleem. Nipo heeft zeker wel gezond verstand dat hij dit aankaart en hij zal wel snappen wat hij moet doen.
Maar een groot deel van de mensen heeft daar te weinig gezond verstand voor en daar zijn die regels voor. Dat zijn geen verplichtingen maar verduidelijkingen naar de bevolking. Nu is het gewoon waren paniekvoetbal precies in een oorlogsituatie waar de veroorzakers niet het probleem zijn maar degene die het willen oplossen.
Dat wat Nipo zegt is wat Pierre Van Damme zegt. We moetne niet verstrengen maar we moeten zorgen dat maatregelen beter opgevolgd worden.
Ik ook, maar denk dat ik te laat ben.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Je gaat er van uit dat iedereen hetzelfde gezond verstand heeft, wat absoluut niet het geval is. Een ene denkt met zijn gezond verstand; ach, ik ben jong, het risico voor mij is verwaarloosbaar, de andere; oei, er zijn 2 op 100.000 Belgen besmet, ik moet mezelf opsluiten, nog een andere; och, ik volg de regeltjes, ik mag naar Spanje op verlof, er zal mij niks overkomen. Punt is dat ook jij uiteindelijk niet veilig zult zijn door je gezond verstand te gebruiken, als er straks 2 op 100 besmet zijn, is de kans dat je er mee in contact komt reëel. We zijn voor onze veiligheid meer dan je denk afhankelijk van wat de overheid allemaal doet of vooral niet doet. Dat het virus, zoals nu, weer her en der opduikt gaan we niet kunnen vermijden, via testen en traceren zou het wel mogelijk moeten zijn om een opstoot snel te isoleren zodat we een herhaling van maart kunnen voorkomen. Dat is iets waar wij als individu, buiten het opvolgen van de basis regels, niks aan kunnen doen, dat is de taak en verantwoordelijkheid van de overheid. In plaats van beroep te doen op ons gezond verstand zou de overheid beter eens in de spiegel kijken en zelf wat verstand gebruiken om een en ander op orde te krijgen. Ons gezond verstand en de basis regeltjes gaan echt niet volstaan om een tweede golf te voorkomen, ook al proberen ze dat zo te verkopen.anonymous schreef: ↑16 juli 2020, 22:59 Kun je niet voor jezelf nadenken dan? Moet de overheid overal je handje vasthouden en zeggen wat je beter wel en niet doet. Gebruik toch gewoon je gezond verstand, hoe moeilijk kan het zijn? Ik heb voor mezelf uitgemaakt wat ik momenteel veilig ( redelijk weinig) en onveilig (redelijk veel) vind. En de overheid kan toeteren zoveel ze wil, ik hou me aan mijn aan mezelf opgelegde maatregelen. Ik ga niet doodgaan of ernstig ziek worden van een keertje een jaar niet op reis te gaan, van niet op café of restaurant te gaan, van niet naar de fitness te gaan, enz. Aan Corona kan ik misschien wel doodgaan of ernstig ziek worden dus is mijn keuze snel gemaakt.
Het komt zelden voor maar ik ben het nu eens 100% met je eens.vortex schreef: ↑16 juli 2020, 20:07 Alles op zijn beloop laten en op een bepaald punt weer in lockdown gaan is ook de beste oplossing niet hé. Het was de bedoeling om "het virus klein te maken" zoals De Gucht dat noemt en het vervolgens middels traceren en isoleren klein te houden. Wel het is nu "klein" door de inspanningen van het volk, spijtig genoeg zijn de middelen om het onder controle te houden na al die maanden niet werkend. Denk niet dat de experts daar schuld aan hebben, dat het hier in België totaal niet lukt om vanuit de overheid iets te organiseren is wel duidelijk.
...
Denk dat ze bewust wat paniek zaaien om de politiek een trap onder de kont te geven, vergeet niet dat de virologen reeds in februari bij de politiek aandrongen om zich voor te bereiden op een epidemie, ze hadden het toen ook tegen dovemansoren.
We zijn Belgen, iets wat vrijblijvend is, is voor velen ook echt vrijblijvend, als je begrijpt wat ik bedoel
Ik werk al 30 jaar voor de overheid, vandaar dat ik ze niet vertrouw .
Ik probeer mezelf zo goed mogelijk te beschermen. 100 procent is niet mogelijk dat weet ik ook, maar momenteel ben ik vanaf vandaag in lang verlof (goeie timing blijkbaar) en buiten mijn dichtste familie zie ik niemand. Ik hoef niet op café, restaurant of op reis. Ik heb een grote tuin, dus buiten de dagelijkse wandeling met de hond en eenmaal om de week naar de winkel met ffp3 op zie ik niemand. Je kan voor jezelf het risico danig beperken door zo weinig mogelijk mensen te zien.
Ik probeer mezelf zo goed mogelijk te beschermen. 100 procent is niet mogelijk dat weet ik ook, maar momenteel ben ik vanaf vandaag in lang verlof (goeie timing blijkbaar) en buiten mijn dichtste familie zie ik niemand. Ik hoef niet op café, restaurant of op reis. Ik heb een grote tuin, dus buiten de dagelijkse wandeling met de hond en eenmaal om de week naar de winkel met ffp3 op zie ik niemand. Je kan voor jezelf het risico danig beperken door zo weinig mogelijk mensen te zien.
Maar, en ik denk dat FTP dat eigenlijk bedoelt, is dat als je individueel je gezond verstand gebruikt EN de adviezen van verschillende experten tegen elkaar afweegt en daar uit puurt wat jij denkt te kunnen volhouden EN geen ijdele hoop koestert dat je medemensen hetzelfde gaan doen (het straatbeeld bewijst iedere dag het tegendeel) je voor jezelf voldoende maatregelen kan uitdokteren EN volgen zodat de gevolgen van een 2de (en 3de en...) zo klein mogelijk zullen zijn.
Ik schreef het eerder al, ik kon medelijden hebben met alle slachtoffers van de eerste golf en begrip opbrengen voor alle vergissingen en bijstellingen van overheid en experts. Het was voor IEDEREEN nieuw en onbekend.
Maar niet voor de volgende golven. Voor mij is het duidelijk dat die er komt. Ze is trouwens al goed bezig als je het bredere plaatje bekijkt. Als ik dan naar beelden van o.a. de Meir kijk, toeristische trekpleisters en beelden van de horeca zie ik zeer goed dat een groot deel gewoon 'foert' zegt. Op die hun medewerking hoop ik dus al zeker niet.
Om kritikasters die anderen gebruiken (waarvan de meesten uren per dag naar een oplossing zoeken) om hun eigen laks gedrag te blijven goedpraten kan ik geen greintje medelijden meer opbrengen. De kennis is er. De gevolgen van de eerste golf zijn duidelijk. Hoe het zo ver is kunnen komen is geweten. Waarom het terug zal opflakkeren is geen geheim. Diegenen die er keer op keer op wijzen worden uitgejouwd voor 'dramaqueens' en riskeren, tot 'verlichte' leden van dit forum toe, op 'hun bakkes' te krijgen.
Wees vrij maar draag dan ook zelf de gevolgen van je vrijheid zonder te wijzen naar een ander.
Ik zal er zelf wel voor zorgen dat dit extern gedrag zo weinig mogelijk invloed heeft op mijn omgeving en gezondheid.
In deze sta ik vlak naast FTP.
Euh, figuurlijk. Uiteraard ieder in zijn eigen tuin.
- PinkPanther1970
- Full Member
- Contacteer:
Begin de talloze dagelijkse paniekartikelen in de kranten en de alarmberichten van virologen ferm beu te worden...
Wat is de achterliggende bedoeling?
We zitten nog steeds onder het Europese gemiddelde, in geen enkel ander land wordt dag in dag uit zo paniekerig gereageerd als hier door kranten, journaals, politici, virologen en als gevolg daarvan door de gemiddelde Belg...
Even gaan kijken in de Nederlandse en Franse kranten van vandaag... Je moet al redelijk ver naar beneden scrollen om een artikel over corona te vinden.
Dan zie je een De Crem die doodleuk komt verkondigen dat je je vakantie zoveel mogelijk thuis moet doorbrengen... Maar daarna terug je botten gaan afdraaien op het werk tussen een massa ander volk is geen enkel probleem voor deze onbenul... Die volgens geruchten deze week uitgebreid is gaan eten met een groep van een 20-tal personen (zonder mondmasker) in de Cercle Royal Gaulois Artistique & Littéraire.
Wat is de achterliggende bedoeling?
We zitten nog steeds onder het Europese gemiddelde, in geen enkel ander land wordt dag in dag uit zo paniekerig gereageerd als hier door kranten, journaals, politici, virologen en als gevolg daarvan door de gemiddelde Belg...
Even gaan kijken in de Nederlandse en Franse kranten van vandaag... Je moet al redelijk ver naar beneden scrollen om een artikel over corona te vinden.
Dan zie je een De Crem die doodleuk komt verkondigen dat je je vakantie zoveel mogelijk thuis moet doorbrengen... Maar daarna terug je botten gaan afdraaien op het werk tussen een massa ander volk is geen enkel probleem voor deze onbenul... Die volgens geruchten deze week uitgebreid is gaan eten met een groep van een 20-tal personen (zonder mondmasker) in de Cercle Royal Gaulois Artistique & Littéraire.
Laatst gewijzigd door PinkPanther1970 op 17 juli 2020, 10:00, 3 keer totaal gewijzigd.
Nipo schreef: ↑17 juli 2020, 00:25 Ik ga wel op restaurant (morgen voor de tweede keer sinds ze open zijn), en op reis (met de auto), fitnessen kan ik thuis (wat gewichten en een bench zijn alles wat je nodig hebt) en de waarschijnlijkheid dat ik aan corona doodga is, alles in acht genomen, mits wat afronding gelijk aan 0.
Ik hoop voor jou dat je daarin gelijk hebt.
Dat jij dan vanuit je ivoren toren alsnog verspreider zou blijven en anderen, die veel meer risico hebben op zware gevolgen, zal dan wel bijzaak zijn.
Toont eens te meer aan dat verplichtingen een noodzaak zijn...
Rustige belegger: voornamelijk wijd gespreide fondsen, holdings en ETF's, buy & hold.
Mijn visie op financieel bewustzijn en inzichten voor wie overweegt te gaan beleggen lees je in m'n online boek: derustigebelegger.be
Mijn visie op financieel bewustzijn en inzichten voor wie overweegt te gaan beleggen lees je in m'n online boek: derustigebelegger.be
Hij heeft wel gelijk...
Voor 99,9% van de bevolking is de kans om aan Corona dood te gaan simpelweg 0% of zeer verwaarloosbaar...
Iedereen moet zijn eigen risico-analyse maken en de te nemen maatregelen aanpassen aan zijn eigen situatie.
Als je een 90-jarige bent met longproblemen, diabetis en wat overgewicht, zou ik persoonlijk niet op vakantie gaan in Italie ofzo
Maar als 20 jarige is dat toch perfect mogelijk?
Voor 99,9% van de bevolking is de kans om aan Corona dood te gaan simpelweg 0% of zeer verwaarloosbaar...
Iedereen moet zijn eigen risico-analyse maken en de te nemen maatregelen aanpassen aan zijn eigen situatie.
Als je een 90-jarige bent met longproblemen, diabetis en wat overgewicht, zou ik persoonlijk niet op vakantie gaan in Italie ofzo
Klopt. Maar dat mag voor hen in de veiligere zone geen vrijgeleide zijn om zelf verdere verspreiding niet mee te proberen tegenhouden. Want anders helpen ze het virus richting de risicogroep.Aerolla schreef: ↑17 juli 2020, 10:03 Hij heeft wel gelijk...
Daarvoor dienen de maatregelen - en verplichtingen voor hen die menen dat ze geen deel uitmaken van dat ecosysteem.
Laatst gewijzigd door Boompie op 17 juli 2020, 10:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Rustige belegger: voornamelijk wijd gespreide fondsen, holdings en ETF's, buy & hold.
Als iedereen zijn eigen risico analyse zou maken, dan zitten we binnen de kortste keren met een situatie zoals in de USA.Aerolla schreef: ↑17 juli 2020, 10:03 Hij heeft wel gelijk...