Corona-virus.
- PinkPanther1970
- Full Member
- Contacteer:
Re: Corona-virus.
"De opflakkeringen van het coronavirus vinden in Antwerpen vooral plaats in de districten Borgerhout en Deurne. Dat zegt Antwerps gouverneur Cathy Berx na contact met verschillende artsen."
We zullen maar niets zeggen, zeker?
Maar de domme Belg mag niet op vakantie, hij mag wel werken...
1. De "uitleg" die Van Ranst geeft is zo begrijpelijk omdat het een hoop algemene waarheden zijn, die letterlijk (echt letterlijk) iedereen ook kan verzinnen. Enkele voorbeelden van zijn genie, waar zijn jarenlange ervaring met gelijkaardige virussen duidelijk in doorschijnt:Nefertari schreef: ↑16 juli 2020, 21:03 -De uitleg die Marc Van Ranst dagelijks brengt over de aan te bevelen maatregelen ivm het corona-virus, vind ik vèruit de best verstaanbare en meest duidelijke.
-Als er in de loop van de voorbije maanden nieuwe elementen aan het licht kwamen, die niemand in het begin kon voorspellen, is het ook logisch dat hij zijn mening over bepaalde maatregelen intussen moeten aanpassen heeft, net zoals ook alle andere virologen deden.
-Dat hij, net zoals de meeste andere mensen, ook een eigen politieke mening heeft, is volkomen normaal en verandert niets ter zake aan zijn bekwaamheid als viroloog.
* Als de ziekenhuis opnames terug gaan stijgen, is dat niet goed.
* het is waarschijnlijk niet aangeraden om deze zomer op vakantie te gaan
* de meeste mensen volgen de maatregelen goed op, het is een kleine groep die dat niet doet
* je kan (insert random topic) niet voorspellen, dat kan alle kanten op
2. Je kan jezelf bezwaarlijk "expert" noemen en hét gezicht van deze pandemie worden (op eigen aangeven waarschijnlijk) als je letterlijk niets kon voorspellen, terwijl er wereldwijd zeer veel geweten was over zeer gelijkaardige virussen. De verschillen waren dan mogelijks niets eens relevant voor de keuze van aanpak. Je mening continu bijstellen omdat je er eerst naast zat, lijkt me niets bewonderenswaardig, al stelt men dat graag zo voor. Dat andere virologen dat ook deden, zegt al evenveel over hun kennis.
3. Akkoord. Wat wel totaal ongepast is, is om tijdens de pandemie zowel dag en nacht in de media zijn als dé expert ivm covid en tegelijkertijd half-politiek te twitteren, ook de hele dag. Hou dat tweede dan onder controle, of beperk het tenminste tot de crisis achter de rug is. Dat komt totaal onprofessioneel (en emotioneel) over, en breekt in de publieke perceptie zijn geloofwaardigheid als professor en expert af. Dat hij dat zelf niet ziet/begrijpt, is een probleem en zegt ook veel.
Dan is er de hele kritiek over hoe hij in het begin alles ivm testen gegijzeld heeft via zijn eigen labo, wat hij nog altijd met hand en tand blijft ontkennen, ondanks kritiek van zo wat iedereen die erin betrokken was.
Wat een schandalig figuur, die nu (weer) een kans ziet om bij de grote jongens aan tafel te mogen zitten en mee beleid te kunnen voeren zonder verkozen te zijn. Ik ken verschillende mensen die rechtstreeks en onrechtstreeks met hem hebben samengewerkt, en de termen mediageil en narcist worden zelden niet vermeld in zo een gesprek.
Waarom de hele journalistieke wereld hem geen enkele kritische vraag stelt en daarop doorboomt, is mij een raadsel, maar eigenlijk ook weer niet. Moest hij continu twitteren aan de andere kant van het spectrum, dan werd hij niet zo als popi jopi opgevoerd.
Die 20 jarige mag dan wel een zeer geringe kans hebben om dood te gaan, maar als hij besmet wordt op die vakantie is de kans groter dat hij die 90-jarige besmet, zelfs al neemt die zoveel mogelijk voorzorgen.Aerolla schreef: ↑17 juli 2020, 10:03 Hij heeft wel gelijk...
Voor 99,9% van de bevolking is de kans om aan Corona dood te gaan simpelweg 0% of zeer verwaarloosbaar...
Iedereen moet zijn eigen risico-analyse maken en de te nemen maatregelen aanpassen aan zijn eigen situatie.
Als je een 90-jarige bent met longproblemen, diabetis en wat overgewicht, zou ik persoonlijk niet op vakantie gaan in Italie ofzo
Maar als 20 jarige is dat toch perfect mogelijk?
Ik denk niet dat er veel 90-jarigen bij die ski-vakantie in Italie waren waarvan kort nadien bleek dat velen besmet waren en het virus hier bij ons binnen brachten.
- PinkPanther1970
- Full Member
- Contacteer:
Stelt zich ook de vraag, tussen zijn talrijke televisieoptredens, interviews, eindeloze getwitter… Wanneer komt die nog eens in zijn labo en doet 'ie waarvoor hij uiteindelijk wordt betaald?
Ondertussen nog steeds geen woord over de tienduizenden belgo-turken die naar het 'thuisland' zijn vertrokken (terwijl dat in principe niet mogelijk is)... Owee, de Belg die een stap buiten de eigen landsgrenzen durft zetten.
En toont eens te meer aan dat traceren en isoleren een noodzaak zijn. Niemand is 100% zeker dat hij geen besmetting zal oplopen, zelfs het strikt opvolgen van regeltjes is geen garantie, de kans dat je zelf sterft is vrij klein, zeker voor jongere en gezonde mensen. Maar elke besmetting vormt een mogelijke link naar nieuwe slachtoffers, en dat blijft niet beperkt tot die ene of enkele personen die jij besmet, aan de eerste covid Chinezen zijn al meer dan een half miljoen doden gelinkt. Het is dus zaak om zelf geen link naar volgende besmettingen te vormen, juist daarom is dat opsporen van contacten, testen en isoleren zo belangrijk.
Nee, de domme Belg trekt wel op vakantie.PinkPanther1970 schreef: ↑17 juli 2020, 10:09 "De opflakkeringen van het coronavirus vinden in Antwerpen vooral plaats in de districten Borgerhout en Deurne. Dat zegt Antwerps gouverneur Cathy Berx na contact met verschillende artsen."
Naar waar zullen we maar niet zeggen zeker?
Wat is dan eigenlijk het probleem?Nipo schreef: ↑17 juli 2020, 00:25 Ik ga wel op restaurant (morgen voor de tweede keer sinds ze open zijn), en op reis (met de auto), fitnessen kan ik thuis (wat gewichten en een bench zijn alles wat je nodig hebt) en de waarschijnlijkheid dat ik aan corona doodga is, alles in acht genomen, mits wat afronding gelijk aan 0.
Dan doe je toch gewoon verder je zin.
Stoort het je dan als een ander wel individuele maatregelen neemt?
Of ben je toch niet zo zeker van die nul?
Laatst gewijzigd door Jefdewit op 17 juli 2020, 10:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Owee wat?PinkPanther1970 schreef: ↑17 juli 2020, 10:20 Owee, de Belg die een stap buiten de eigen landsgrenzen durft zetten.
Wie is er hier nu paniekerig aan het doen?
- PinkPanther1970
- Full Member
- Contacteer:
Als je commentaren bij de journaals leest, zou iedereen die op reis durft gaan een gigantische boete moeten krijgen en een jaar in quarantaine moeten...Jefdewit schreef: ↑17 juli 2020, 10:30Owee wat?PinkPanther1970 schreef: ↑17 juli 2020, 10:20 Owee, de Belg die een stap buiten de eigen landsgrenzen durft zetten.
Wie is er hier nu paniekerig aan het doen?
Bende achterlijke debielen. Dat ze zich allemaal in hun kelder opsluiten en de rest laten leven.
Deze domme Belg gaat naar waar het warm en rustig is, dus al zeker niet de vuile Noordzee.
Welke individuele maatregelen?
Er zijn zeer weinig individuele maatregelen die worden genomen, vooral collectieve....
Een van de weinige individuele maatregel is het dragen van een mondmasker op straat in de buitenlucht, ik neem aan dat Nipo dat ook niet doet (ik overigens ook niet)
- PinkPanther1970
- Full Member
- Contacteer:
Er zijn er al zodanig zot gedraaid dat ze gaan slapen met een masker.
Dat soort psychiatrische gevallen vind ik veel gevaarlijker dan mensen die zich nog een beetje normaal proberen te gedragen.
En wie gaat bepalen wie gezond verstand heeft en dus maar zijn eigen regels mag volgen en wie niet genoeg gezond verstand heeft en dan maar de regels van bovenop moet volgen?Timoootjex schreef: ↑17 juli 2020, 00:27 En daar zit het probleem. Nipo heeft zeker wel gezond verstand dat hij dit aankaart en hij zal wel snappen wat hij moet doen.
Maar een groot deel van de mensen heeft daar te weinig gezond verstand voor en daar zijn die regels voor. Dat zijn geen verplichtingen maar verduidelijkingen naar de bevolking. Nu is het gewoon waren paniekvoetbal precies in een oorlogsituatie waar de veroorzakers niet het probleem zijn maar degene die het willen oplossen.
Dat wat Nipo zegt is wat Pierre Van Damme zegt. We moetne niet verstrengen maar we moeten zorgen dat maatregelen beter opgevolgd worden.
Behoor jij tot de eerste of tot de tweede groep?
Denkt een ander daar trouwens ook zo over?
Regels die het algemen belang moeten dienen gelden per definitie voor iedereen.
Of je laat iedereen vrij en aanvaardt de gevolgen.
Of je legt beperkingen op die voor iedereen gelden. Met die beperking dat het dan regels moeten zijn die effectief gehandhaafd kunnen worden. Als uit de praktijk blijkt dat soepele regels niet werken en dat daardoor het algmeen belang kan geschaad worden verstreng je de regels zodanig dat ze wel gemakkelijker gehandhaafd en beteugeld kunnen worden.
Dat is net zo als met kinderen opvoeden. Je mag uit tot 24:00 uur. Verloopt dat goed mag je na een tijd uit tot 01:00 uur. Na een tijd mag je, na de nodige tussenstappen, je eigen uitgaan zelf bepalen. Maakt je oogappel daar misbruik van wordt er terug aan de teugels getrokken. Desnoods terug tot een (tijdelijk) uitgangsverbod.
Werkt uiteraard ook alleen maar als je als ouder het nodige gezag kan opbrengen en verantwoorden.
+1 Als reizen inderdaad zo gevaarlijk zou zijn, dat ze het dan verbieden hé. Kan natuurlijk best zijn dat op reis gaan binnenkort juist veiliger is dan hier blijven. De kleuren kaart van buitenlandse zaken is al wat groener aan het wordenPinkPanther1970 schreef: ↑17 juli 2020, 10:34 Als je commentaren bij de journaals leest, zou iedereen die op reis durft gaan een gigantische boete moeten krijgen en een jaar in quarantaine moeten...
Bende achterlijke debielen. Dat ze zich allemaal in hun kelder opsluiten en de rest laten leven.
Agreed
Uit mijn risico-analyse blijkt bijvoorbeeld da ik geen mondmasker hoef te dragen als ik alleen in de auto zit.
Als ik rondkijk zie ik mensen die dit blijkbaar catalogeren als een groot risico op besmetting.
Dat mogen ze doen, maar ik stel er toch mijn vragen bij...
Daar gaat het over: als je alleen in de auto zitten als groot risico ziet, dan kan je maatregelen nemen, maar dat is het gevolg van jouw risico-analyse, en je mag niet verwachten dat ik dat ga doen, want mijn risico perceptie is blijkbaar anders.
Uit mijn risico-analyse blijkt bijvoorbeeld da ik geen mondmasker hoef te dragen als ik alleen in de auto zit.
Als ik rondkijk zie ik mensen die dit blijkbaar catalogeren als een groot risico op besmetting.
Dat mogen ze doen, maar ik stel er toch mijn vragen bij...
Daar gaat het over: als je alleen in de auto zitten als groot risico ziet, dan kan je maatregelen nemen, maar dat is het gevolg van jouw risico-analyse, en je mag niet verwachten dat ik dat ga doen, want mijn risico perceptie is blijkbaar anders.
De individuele maatregelen dat een individu voor zichzelf bepaald.
Daar heeft een ander geen last van.
Ik kan me niet voorstellen dat eender wie er last van heeft als ik in de buitenlucht of waar dan ook besluit een mondmaskr te dragen.
Zelfs, om bepaalde kaikaturen hier te volgen, niet als ik dat in bed zou dragen.
Vraag me trouwens af hoe mensen kunnen weten wat anderen in bed al dan niet dragen.