Kosten aangerekend pensioensparen normaal?
TIP
Gebruik onze vergelijkers pensioensparen via verzekering
- pensioensparen via fonds
Kosten aangerekend pensioensparen normaal?
Hallo,
We kregen onlangs het jaarlijkse overzicht van ons 'pensioensparen'
op een bedrag van 830 euro betalen we +/-49 euro administratiekosten
en ik als man betaal +/- 159 euro 'premie voor overlijden' (mijn vrouw iets van 112 in haar geval, ook op 830 euro). rendement was 2.5% +0.25%winstdeelname
Is dit normaal, ik viel achterover hiervan...
Als twintiger was ik er niet echt mee bezig, maar nu begin ik me toch wel het één en ander af te vragen?
Wat denken jullie hiervan?
op een bedrag van 830 euro betalen we +/-49 euro administratiekosten
en ik als man betaal +/- 159 euro 'premie voor overlijden' (mijn vrouw iets van 112 in haar geval, ook op 830 euro). rendement was 2.5% +0.25%winstdeelname
Is dit normaal, ik viel achterover hiervan...
Als twintiger was ik er niet echt mee bezig, maar nu begin ik me toch wel het één en ander af te vragen?
Wat denken jullie hiervan?
Re: Kosten aangerekend pensioensparen normaal?
Volgens mij hebben jullie een combinatiecontract pensioensparen (=kapitaal uitgekeerd op pensioenleeftijd)én overlijdensverzekering (= kapitaal bij overlijden uitgekeerd aan begunstigheden) afgesloten.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Welk product ? Zonder dit te weten is het moeilijk daar commentaar op te leveren.Mariovario schreef: Hallo,
Ja,
het is een pensioenspaarplan met aanvullend overlijdensverzekering.
Zal de juiste gegevens strax even opzoeken.
alvast bedankt
het is een pensioenspaarplan met aanvullend overlijdensverzekering.
Zal de juiste gegevens strax even opzoeken.
alvast bedankt
Je hebt waarschijnlijk een contract met een instapkost van 6%. Je bent dus "in het zak gezet". Als je een beetje onderhandelt kan je dit gemakkelijk reduceren naar 3%. 6% is het maximum dat men aanrekent.
In jouw geval zou ik naar je kantoorhouder stappen en zeggen dat je dit wil gewijzigd zien naar 3% of dat je anders je contract premievrij maakt en bij de concurrentie een contract met lagere instapkost gaat openen.
Veel kans dat je prompt korting krijgt.
Tegenwoordig zijn "brave klanten" altijd "uitgemolken klanten".
In jouw geval zou ik naar je kantoorhouder stappen en zeggen dat je dit wil gewijzigd zien naar 3% of dat je anders je contract premievrij maakt en bij de concurrentie een contract met lagere instapkost gaat openen.
Veel kans dat je prompt korting krijgt.
Tegenwoordig zijn "brave klanten" altijd "uitgemolken klanten".
-
- Sr. Member
@Jort: Jay heeft gelijk dat je voor dergelijke producten moet onderhandelen. De instapkosten zijn meestal variabel: in dit geval schommelen ze blijkbaar tussen de 3 en 6 %. Een onwetende klant wordt 6% aangerekend, iemand die een beetje onderhandelt en laat zien dat hij weet hoe de zaken in elkaar zitten kan misschien 3% krijgen.
Probleem echter voor de TS is dat het contract al is afgesloten. Onderhandelen doe je VOOR je het contract afsluit.
PS: de TS heeft zich blijkbaar ook onbewust een dure overlijdensverzekering laten aanpraten. Altijd eerst goed kijken wat je onderschrijft!
Probleem echter voor de TS is dat het contract al is afgesloten. Onderhandelen doe je VOOR je het contract afsluit.
PS: de TS heeft zich blijkbaar ook onbewust een dure overlijdensverzekering laten aanpraten. Altijd eerst goed kijken wat je onderschrijft!
Laatst gewijzigd door Anonymous op 6 april 2009, 07:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Bij Dexia is de instapkost standaard 3%. Bij welke bank zit dit pensioenfonds?
Fidea,
heb de tijd nog niet gezien om de juiste gegevens op te zoeken (bouwen eh)
Alvast bedankt voor alle reacties, heb al een goed beeld van wat ik moet gaan controleren....
thanx
heb de tijd nog niet gezien om de juiste gegevens op te zoeken (bouwen eh)
Alvast bedankt voor alle reacties, heb al een goed beeld van wat ik moet gaan controleren....
thanx
Ik zit ook bij Fidea (Fidea flexibel pension saving).
Die polis van mij bevat geen overlijdensdekking, enkel pensioensparen.
Standaard rekent fidea idd 6% aan, die van mij is gereduceerd naar 4%.
Die polis van mij bevat geen overlijdensdekking, enkel pensioensparen.
Standaard rekent fidea idd 6% aan, die van mij is gereduceerd naar 4%.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
0 % instapkosten bij Ethias, wel kleine beheerskost per jaar