Holdings
TIP
Re: Holdings
Veel holdings zal je niet vinden hoor die noteren met een premie. Dat is zeer uitzonderlijk! Diene Avi global trust selecteert enkel holdings met zeer grote kortingen. Men spreekt daar over gemiddelde van 35% en meer. Ik probeer me daar ook aan te houden. Ieder zijn keus natuurlijk.
- JulusCesar
- VIP member
- Contacteer:
Je kan de premie ook bekijken als volgt: hoeveel de waarde zou kunnen dalen als ze hun aandelen onverwacht massaal moeten dumpen.
Stel er zijn plots 40 % van de mensen die GBL niet meer willen. Dan moet GBL hun achterliggende aandelen gaan verkopen. Doordat ze dit massaal moeten gaan doen gaan ze voor hun umicore, ontex, adidas enz een lager prijs krijgen dan op dit ogenblijk. Je zou dit kunnen zien als de korting.
Stel er zijn plots 40 % van de mensen die GBL niet meer willen. Dan moet GBL hun achterliggende aandelen gaan verkopen. Doordat ze dit massaal moeten gaan doen gaan ze voor hun umicore, ontex, adidas enz een lager prijs krijgen dan op dit ogenblijk. Je zou dit kunnen zien als de korting.
Waarom zou een holding zoals GBL participaties moeten verkopen als 40% van de mensen GBL zelf niet meer moet hebben?
Die redenering volg ik niet.
Een holding is geen groot uitgevallen beleggingsfonds.
Die redenering volg ik niet.
Een holding is geen groot uitgevallen beleggingsfonds.
Ik volg ook niet.
Het is een gewoon aandeel dus als er 40% hun aandeel wil verkopen, zullen er voor al deze verkopers ook aankopers moeten zijn, dat zal dan waarschijnlijk de prijs gevoelig doen zakken, maar voor de werking van GBL maakt dat geen verschil.
Al zullen de topmensen met aandelen wat minder gelukkig rondlopen
Het is een gewoon aandeel dus als er 40% hun aandeel wil verkopen, zullen er voor al deze verkopers ook aankopers moeten zijn, dat zal dan waarschijnlijk de prijs gevoelig doen zakken, maar voor de werking van GBL maakt dat geen verschil.
Al zullen de topmensen met aandelen wat minder gelukkig rondlopen
U weet dat GBL een closed-end vennootschap is?JulusCesar schreef: ↑27 juli 2020, 19:58 Je kan de premie ook bekijken als volgt: hoeveel de waarde zou kunnen dalen als ze hun aandelen onverwacht massaal moeten dumpen.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Ok, dat is dat duidelijk. U denkt dat ik niet weet dat Prosus een grote blootstelling heeft aan Tencent?laeka schreef: ↑27 juli 2020, 06:51Ondertussen weten we het wel hoor dat beleggen gokken is volgens u. Bijna in elk bericht van u keert dit terug. Denk jij nu echt dat Bollore en FFP (familie holdings nota bene) gokken met hun geld??? En als je Prosus koopt dan zou je moeten weten dat je een grote blootstelling hebt aan Tencent.Jozefien1969 schreef: ↑26 juli 2020, 23:53 Beleggen is en blijft gokken.
Een AvH, Sofina, Brederode, Gimv, en Gbl zullen het toch echt wel beter weten dan ik. En ja soms neemt men een gokje zoals Bollore, Prosus, Sonea en FFP. Sommige gokjes waren goed andere slecht.
Zorg wel dat u uw slechte gokjes kunt laten staan.
Wat Bollore en FFP betreft: wellicht zullen zij niet gokken met hun geld. Maar hoe weet u zo zeker dat ze het niet doen? Ik begon mijn schrijven met een zekere mevrouw Fahmi Quadir........Ik eindigde met Belcra.
Volgens mijn onkunde, is er altijd een midden.
Wat dan met de holdings: Elia, ASML, Nestlé, Danaher, Microsoft, Nextera Energy, Orsted, Cisco, enz….laeka schreef: ↑27 juli 2020, 17:43 Veel holdings zal je niet vinden hoor die noteren met een premie. Dat is zeer uitzonderlijk! Diene Avi global trust selecteert enkel holdings met zeer grote kortingen. Men spreekt daar over gemiddelde van 35% en meer. Ik probeer me daar ook aan te houden. Ieder zijn keus natuurlijk.
Sommige beheren wel tot +50 bedrijven, in verschillende sectoren...
Die noteren zowat allemaal met een premie….sommige al 80 jaar….en presteren toch niet zo slecht…
Je kan ze natuurlijk ook Concern of Conglomeraat noemen, het blijven holdings, die meerderheid aandeelhouders zijn in hun dochterondernemingen en sommige delen ook regelmatig terug verkopen....
De premie of korting op een financiële holding, was gewoon een promotiemiddel en lokmiddel van analisten
(en omdat P/E soms niet duidelijk was…)
Want wat ben je met een korting van 25% als ze 5 jaar later is opgelopen tot 35%
Kortom of een aandeel koopwaardig is of niet, hang niet af van de korting of premie… maar eerder van de toekomst verwachting en dat juist inschatten, is alles….
(net zoals bij elk ander aandeel…)
Warren Buffet: "Rule No. 1: Never lose money. Rule No. 2: Never forget rule No. 1. "
- koendesmet
- Newbie
- Contacteer:
Inderdaad Jonie.
Daarbij nog de simpele waarheid als een koe vermelden: als iets goedkoop is, heeft dit meestal wel een reden.... Veel mensen zien de korting op bv GBL We zijn niet de enigen die dit weten. Maar ze kijken onder de motorkap en wat ze daar zien staat hun niet aan. Zo simpel is het of kan het zijn. Danaher is idd een goed voorbeeld van een concern dat in beloftevolle groeisectoren zit en daardoor blijft scoren.
Waarom zit GBL bv al jaren in die Imerys? En nog niet een klein beetje..Ik veronderstel een vriendendienst maar met mijn geld zal het niet zijn.
Daarbij nog de simpele waarheid als een koe vermelden: als iets goedkoop is, heeft dit meestal wel een reden.... Veel mensen zien de korting op bv GBL We zijn niet de enigen die dit weten. Maar ze kijken onder de motorkap en wat ze daar zien staat hun niet aan. Zo simpel is het of kan het zijn. Danaher is idd een goed voorbeeld van een concern dat in beloftevolle groeisectoren zit en daardoor blijft scoren.
Waarom zit GBL bv al jaren in die Imerys? En nog niet een klein beetje..Ik veronderstel een vriendendienst maar met mijn geld zal het niet zijn.
-
- Hero Member
- Contacteer:
IRR voor GBL van Imerys was van '87 tot 2018 meer dan 10%. Kon slechter.koendesmet schreef: ↑27 juli 2020, 22:03 Waarom zit GBL bv al jaren in die Imerys? En nog niet een klein beetje..Ik veronderstel een vriendendienst maar met mijn geld zal het niet zijn.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Ben niet de grootste fan van GBL, owv oa verwevenheid met NPM etc.
Toch mag Belreca van mij een positie nemen. Zo krijg je aandelen als SGS en Adidas in portefeuille aan 30% korting via Belreca na de 30% korting via GBL.
Voor hun 2de grootste participatie Tubize is dat zelfs 30% na 50% op UCB.
Roche als hun grootste participatie kan ik ook smaken.
Toch mag Belreca van mij een positie nemen. Zo krijg je aandelen als SGS en Adidas in portefeuille aan 30% korting via Belreca na de 30% korting via GBL.
Voor hun 2de grootste participatie Tubize is dat zelfs 30% na 50% op UCB.
Roche als hun grootste participatie kan ik ook smaken.
Het toeval wil dat ik net even de intrinsieke waarde van Belreca heb berekend adhv de slotkoersen vandaag. Rond de 143 EUR per aandeel.
Gisteren update LVMH, omzet -38% in Q2 tov zelfde periode in 2019. Arnault 'blijft erg waakzaam voor de rest van het jaar'. Terugval vooral door EU en USA, China redelijk stand gehouden.
Vanmorgen update van Peugeot, nettowinst 595 M euro, beter dan de verwachte 222 M euro. Goed nieuws voor FFP.
Bron: De Tijd
Vanmorgen update van Peugeot, nettowinst 595 M euro, beter dan de verwachte 222 M euro. Goed nieuws voor FFP.
Bron: De Tijd
Bedankt om dit te delen, Phjo01 !Phjo01 schreef: ↑28 juli 2020, 18:38 https://www.dierickxleys.be/files/miste ... dca762.pdf
Bron: Mr Market
Bedankt voor het artikel.Phjo01 schreef: ↑28 juli 2020, 18:38 https://www.dierickxleys.be/files/miste ... dca762.pdf
Bron: Mr Market