Corona-virus.
Re: Corona-virus.
Er zijn geen twee (het werkt wel of niet), maar drie mogelijke uitkomsten van een maatregel :
1. Het werkt, en de besmettingsgraad zakt.
2. Het werkt niet, en de besmettingsgraad volgt verder zijn normale verloop.
3. Het werkt averechts, en we versnellen de verspreiding van het virus.
Helaas is er geen manier om zeker te zijn dat een maatregel niet in categorie 3 valt. Zo heeft men misschien extra besmettingen veroorzaakt door mensen aan te raden om niet naar het buitenland te reizen. Men weet dat niet zeker, maar er is duidelijk een opstoot sinds het begin van de zomervakantie.
Allemaal 'nogal' wit-zwart en overdreven, niet?Calco schreef: ↑30 juli 2020, 13:17Ik ben het volledig met je eens. Mijn berichten waren ironisch bedoeld.
Het probleem is:
- Bart De Wever die via de sociale en andere (zijn kranten, TV, radio, tijdschriften e.d dan asociaal? dit even terzijde) media een campagne voert om de Corona-maatregelen niet op te volgen
- Donald Trump die berichten retweet van een dokter die oproept om geen masker te dragen tegen Corona, en die (de dokter dus) ook beweert dat DNA van aliens gebruikt wordt in geneesmiddelen
En uiteraard de Vlamingen die dit allemaal als zoete koek slikken.
Anderzijds, gelukkig hebben veel van die Vlamingen (vooral bij NVA) heimwee naar de tijd van de nazi's, toen de avondklok gemeengoed was, en zijn ze nu blij dat de avondklok opnieuw is ingesteld in Antwerpen.
Sommigen staan nu al te springen van contentement, omdat het niet lang zal duren voor de avondklok in heel Vlaanderen wordt ingesteld.
BDW heeft inderdaad (begin lockdown 1) gezegd dat hij de politiediensten opdroeg niet direct te verbaliseren als iemand in een park durfde stilstaan of op een bankje zou gaan zitten. Je moest immers officieel in beweging blijven. Dat was het! Campagne tegen de Corona-regeltjes? Show me!
NU zijn dergelijke dingen ook al gezegd hé: als je ergens in een natuurgebied wandelt, of ergens waar niemand je ziet, moet een mondmaster ook niet 'echt'. Is dat een anti-campagne? Ik noem dit: de wet op een menselijke/redelijke manier benaderen/interpreteren.
Het is tevens duidelijk nu dat veel Vlamingen blijkbaar toch geen zoete koek lusten, en vrolijk achterpoortjes zochten (als ze de moeite al deden om die te zoeken) om regeltjes vooral NIET te moeten toepassen.
En die link van het woordje 'Avondklok' met de oorlog en Nazi's. Alsjeblieft zeg. Toen was het nodig, of je werd doodgeschoten, opgepakt of wat dan ook. Nu is het een poging om een andere vijand (Corona) niet de kans te geven zich te verspreiden.
-
- Jr. Member
Lijkt me zeer duidelijk, de politiekers, dokters en virologen weten het zélf niet. Ze doen zomaar wat; ze kunnen dat moeilijk openbaar toegeven.
Volgens mij zal die epidemie pas stoppen, als er miljoenen doden zijn, zodat het virus gewoonweg geen gastheer meer vindt. Zoals de pest en spaanse griep vroeger, dat stopte ook pas nadat de wereldbevolking gedecimeerd was.
Volgens mij zal die epidemie pas stoppen, als er miljoenen doden zijn, zodat het virus gewoonweg geen gastheer meer vindt. Zoals de pest en spaanse griep vroeger, dat stopte ook pas nadat de wereldbevolking gedecimeerd was.
Dat weet je inderdaad niet, of maar achteraf. Dat heet dan voortschrijdend inzicht. Er zijn zo meerdere dingen waarvan we nu zeggen: waarom is dat niet gedaan? Testen van terugkerende skieers bv. Alle regeltjes worden genomen in de hoop/veronderstelling dat ze helpen. Ik denk (enfin hoop...) niet dat er een hidden agenda is en dat er regeltjes BEWUST zijn opgelegd exact om de verspreiding te bevorderen.Nipo schreef: ↑30 juli 2020, 13:41Er zijn geen twee (het werkt wel of niet), maar drie mogelijke uitkomsten van een maatregel :
1. Het werkt, en de besmettingsgraad zakt.
2. Het werkt niet, en de besmettingsgraad volgt verder zijn normale verloop.
3. Het werkt averechts, en we versnellen de verspreiding van het virus.
Helaas is er geen manier om zeker te zijn dat een maatregel niet in categorie 3 valt. Zo heeft men misschien extra besmettingen veroorzaakt door mensen aan te raden om niet naar het buitenland te reizen. Men weet dat niet zeker, maar er is duidelijk een opstoot sinds het begin van de zomervakantie.
De wetenschap staat nu toch al een eindje verder dan in tijd van pest en Spaanse griep, zodat we toch kunnen hopen dat de schade op zeker moment toch zal kunnen beperkt worden, en dat het inderdaad niet bijna is: handdoek in de ring, laat het maar razen, en we zien wel waar we uitkomen.Janmetvrees schreef: ↑30 juli 2020, 13:45 Lijkt me zeer duidelijk, de politiekers, dokters en virologen weten het zélf niet. Ze doen zomaar wat; ze kunnen dat moeilijk openbaar toegeven.
Los daarvan: Corona is misschien wel het antwoord van de natuur om het natuurlijke evenwicht tussen de levensvormen op onze planeet terug een beetje recht te trekken. We zijn uiteindelijk al met teveel om onzen bol gezond te laten verderdraaien...
Ja, als de Vlamingen al niet meer luisteren naar Bart De Wever ... nu, dat was al duidelijk bij de laatste gemeenteraadsverkiezingen, en daarna nog meer bij de laatste parlementsverkiezingen.treenman schreef: ↑30 juli 2020, 13:45Allemaal 'nogal' wit-zwart en overdreven, niet?Calco schreef: ↑30 juli 2020, 13:17
Ik ben het volledig met je eens. Mijn berichten waren ironisch bedoeld.
Het probleem is:
- Bart De Wever die via de sociale en andere (zijn kranten, TV, radio, tijdschriften e.d dan asociaal? dit even terzijde) media een campagne voert om de Corona-maatregelen niet op te volgen
- Donald Trump die berichten retweet van een dokter die oproept om geen masker te dragen tegen Corona, en die (de dokter dus) ook beweert dat DNA van aliens gebruikt wordt in geneesmiddelen
En uiteraard de Vlamingen die dit allemaal als zoete koek slikken.
Anderzijds, gelukkig hebben veel van die Vlamingen (vooral bij NVA) heimwee naar de tijd van de nazi's, toen de avondklok gemeengoed was, en zijn ze nu blij dat de avondklok opnieuw is ingesteld in Antwerpen.
Sommigen staan nu al te springen van contentement, omdat het niet lang zal duren voor de avondklok in heel Vlaanderen wordt ingesteld.
BDW heeft inderdaad (begin lockdown 1) gezegd dat hij de politiediensten opdroeg niet direct te verbaliseren als iemand in een park durfde stilstaan of op een bankje zou gaan zitten. Je moest immers officieel in beweging blijven. Dat was het! Campagne tegen de Corona-regeltjes? Show me!
NU zijn dergelijke dingen ook al gezegd hé: als je ergens in een natuurgebied wandelt, of ergens waar niemand je ziet, moet een mondmaster ook niet 'echt'. Is dat een anti-campagne? Ik noem dit: de wet op een menselijke/redelijke manier benaderen/interpreteren.
Het is tevens duidelijk nu dat veel Vlamingen blijkbaar toch geen zoete koek lusten, en vrolijk achterpoortjes zochten (als ze de moeite al deden om die te zoeken) om regeltjes vooral NIET te moeten toepassen.
En die link van het woordje 'Avondklok' met de oorlog en Nazi's. Alsjeblieft zeg. Toen was het nodig, of je werd doodgeschoten, opgepakt of wat dan ook. Nu is het een poging om een andere vijand (Corona) niet de kans te geven zich te verspreiden.
Een kat in het nauw maakt rare sprongen. Bart De Wever probeerde in maart zijn vel te redden met zijn campagne op de sociale media om de corona-regels niet te volgen.
Hij probeert nu zijn vel te redden door zich op te werpen als de grote redder ivm Corona.
Jij bent blijkbaar een grote fan van Bart De Wever. Nu, ik bewonder hem ook voor de manier waarop hij helemaal alleen NVA heeft grootgemaakt, binnen een groepje opportunisten en een zootje ongeregeld.
Maar zijn tijd is gekomen. Wen je maar aan het idee dat NVA, en Bart De Wever, verder afglijdt en om de 2e plaats moet strijden met CD&V, OpenVLD, Groen, SP.A.
De eerste plaats is al lang gereserveerd.
Er wordt ook wel eens gezaagd over de regering zonder volmachten momenteel.
Als het brandt moet er geblust worden. Zo simpel is het.
Of er momenteel onderhandeld wordt of de brandweer goedkoop of duurder water uit de leidingen mag halen of niet, of ze nog niet zeker weten waar ze diesel gaann komen : blussen en geen vragen stellen.
Niets doen is altijd slechter dan proberen te doen wat het beste is wat je kan verzinnen.
Spijtig dat we in een maatschappij leven waar het belang van iedereen belangrijk is en dat iedereen meent zijn zegje te mogen hebben of maatregelen niet gebeuren of wel.
Het is niet de soort die sterkst geboren is die overleeft maar wel die die zich snelst en best aanpast.
We moeten bereid zijn om de groei van onze welstand te bevriezen, om desnoods ons inkomen te halveren, als we daarmee levens redden.
Er zijn op onze planeet een paar miljard mensen teveel... Als we dat willen oplossen gaan we het nog veel moeilijker hebben dan een virus aanpakken.
@Calco : je bent zijn laatste truc vergeten met zijn blunderboek van de veiligheidsraad. Tja .. Bartje zat er zelf niet in, dan is het niet goed. Wie zouden eens een blunderboek moeten maken van het optreden van Jan Jambon tijdens de Corona Crisis.
Iedereen heeft wel iets goed gedaan in deze periode. Iedereen deed ook wel iets slecht..
Vooral niet vergeten : Bartje was heel redelijk over het nemen van maatregelen en over maskers. Maar hij werd overruled.
Als het brandt moet er geblust worden. Zo simpel is het.
Of er momenteel onderhandeld wordt of de brandweer goedkoop of duurder water uit de leidingen mag halen of niet, of ze nog niet zeker weten waar ze diesel gaann komen : blussen en geen vragen stellen.
Niets doen is altijd slechter dan proberen te doen wat het beste is wat je kan verzinnen.
Spijtig dat we in een maatschappij leven waar het belang van iedereen belangrijk is en dat iedereen meent zijn zegje te mogen hebben of maatregelen niet gebeuren of wel.
Het is niet de soort die sterkst geboren is die overleeft maar wel die die zich snelst en best aanpast.
We moeten bereid zijn om de groei van onze welstand te bevriezen, om desnoods ons inkomen te halveren, als we daarmee levens redden.
Er zijn op onze planeet een paar miljard mensen teveel... Als we dat willen oplossen gaan we het nog veel moeilijker hebben dan een virus aanpakken.
@Calco : je bent zijn laatste truc vergeten met zijn blunderboek van de veiligheidsraad. Tja .. Bartje zat er zelf niet in, dan is het niet goed. Wie zouden eens een blunderboek moeten maken van het optreden van Jan Jambon tijdens de Corona Crisis.
Iedereen heeft wel iets goed gedaan in deze periode. Iedereen deed ook wel iets slecht..
Vooral niet vergeten : Bartje was heel redelijk over het nemen van maatregelen en over maskers. Maar hij werd overruled.
-
- Jr. Member
ben ik mee eens, er zijn er ettelijke miljoenen teveel. Moslimmers hebben geluk : allah beschermt hen. Wij moeten het zelf doen.treenman schreef: ↑30 juli 2020, 13:50De wetenschap staat nu toch al een eindje verder dan in tijd van pest en Spaanse griep, zodat we toch kunnen hopen dat de schade op zeker moment toch zal kunnen beperkt worden, en dat het inderdaad niet bijna is: handdoek in de ring, laat het maar razen, en we zien wel waar we uitkomen.Janmetvrees schreef: ↑30 juli 2020, 13:45 Lijkt me zeer duidelijk, de politiekers, dokters en virologen weten het zélf niet. Ze doen zomaar wat; ze kunnen dat moeilijk openbaar toegeven.
Los daarvan: Corona is misschien wel het antwoord van de natuur om het natuurlijke evenwicht tussen de levensvormen op onze planeet terug een beetje recht te trekken. We zijn uiteindelijk al met teveel om onzen bol gezond te laten verderdraaien...
+ 1
Of beter: start eerst met lange termijn plannen zoadat je na een tijd kan stoppen met werken, uw centen kan opdoen voor het vertrekuur en bijgevolg iedere resterende dag kan leven op je eigen ritme.
En als je dat om een of andere reden niet lukt scheld dan vooral op jezelf.
Schelden op een ander is alleen een veruiterlijking van de eigen onmacht en frustraties.
Goed dat er nog mensen zijn zoals jij met een duidelijke haalbare oplossing voor alles.Janmetvrees schreef: ↑30 juli 2020, 13:45 Lijkt me zeer duidelijk, de politiekers, dokters en virologen weten het zélf niet. Ze doen zomaar wat; ze kunnen dat moeilijk openbaar toegeven.
De wereld is je dankbaar voor zoveel inzet.
Ik vrees dat de nu genomen maatregelen voor de inwoners van de provincie Antwerpen sowieso weinig zoden aan de dijk zullen brengen.Dixit schreef: ↑30 juli 2020, 13:08Ik kan hem ook geen ongeljk geven. Maar de reden van zijn gezucht is natuurlijk, dat de gemiddelde Hertogees een aantal tientallen keer per dag de grens oversteekt.Jefdewit schreef: ↑30 juli 2020, 09:47 Ik kan hem geen ongelijk geven.
Die journaliste verwoord perfect de sport van een (steeds kleiner wordende) deel van de inwoners van deze regio.
Een individuele sport die de rechtstreekse aanleiding was tot deze maatregelen.
Het zoeken naar ieder klein gaatje in iedere regelgeving, gewoon om toch maar dwars te kunnen liggen ongeacht de gevolgen, toont waarschijnlijk ook aan hoeveel gaten er in het (gezond) verstand zit van deze 'sportievelingen'.
Ken jij de situatie in Baarle-Nassau en Baarle-Hertog eigenlijk wel ?
Dus als zo'n journaliste dan gaat zagen, dat zijn inwoners niet Nederland in mogen, dan doet hij 'zucht'.
Door de veralgemeende mondmaskerplicht - altijd op als je buiten komt ook als je afstand houdt en/of wanneer er niemand in de buurt is - zal je het aantal nieuwe besmettingen niet terugdringen. En de avondklok is onvoldoende, want overdag mag je als Antwerpenaar dus nog overal naar toe, dus ook naar de kust dit weekend en dan kan daar het virus nog wat meer verspreid worden, zonder enige maatregel te overtreden. De NMBS legt dit weekend weliswaar geen extra treinen vanuit Antwerpen in (https://newsmonkey.be/nmbs-extra-treine ... ronavirus/).
Aanvulling: veel cafes sluiten nu ook al overdag in Antwerpen. Het zou me niet verbazen dat ze dan massaal naar de kust trekken en daar is geen avondklok! Van kortzichtige politiek gesproken... Dat betekent ook dat ze als haringen in een ton met hun virus wel op de trein mogen gaan zitten/staan (geen beperking!). De mondmaskerplicht op de trein is dan natuurlijk wel aangewezen.
Ik denk dat alleen een volledige lockdown voor de Antwerpenaren, essentiële verplaatsingen uitgezonderd, de verdere verspreiding van het virus nu kan tegengaan en inperken, helaas.
Het is dus niet nodig te zoeken naar gaten in de thans genomen maatregelen om te weten dat ze op zich weeral vrij absurd en ontoereikend zijn om het virus niet verder vrije baan te geven.
Zelf hou ik me sowieso aan mijn zelf opgelegde lockdown.
Laatst gewijzigd door jeff op 30 juli 2020, 22:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Uh? Wat versta je dan, voor alle duidelijkheid, onder lockdown? Ik dacht, als ik je post enigzins kan volgen, dat je daar al maanden mee bezig was?
Niemand meer binnen of buiten eigen erf?
Onder het motto : Wacht niet tot een ander je soep uitschept. Doe het zelf voor ze koud wordt.