Corona-virus.
Re: Corona-virus.
1- Ik heb nooit gezegd dat een goed (KN95 of FFP2/3) mondmasker geen nut heeft, wel dat de nepmaskers waar iedereen mee rondloopt een vals gevoel van veiligheid geven en als het er op aankomt toch geen besmetting voorkomen.DNE2018 schreef: ↑6 augustus 2020, 18:30 Ik zal het dan nog maar eens zeggen: zelfs al hecht je geen/weinig geloof aan het nut van mondmaskers, doe het dan voor jouw medemens die er misschien wél in gelooft. Mensen hebben nood aan groepsgevoel. Als op straat iedereen (correct) een mondmasker draagt, dan geeft dat toch een klein beetje een goed gevoel dat iedereen samen toch tenminste iets proberen om het virus in te dijken.
2- Een goed groepsgevoel, samen proberen en blind geloof gaat het virus echt niet tegen houden.
3- Niks groepsgevoel, vermijd mensen, hou afstand, en gebruik een echt masker.
Ik was de grootste voorstander van een verplicht mondmasker... Toen er geen waren... Zodat de winkeks zouden kunnen open blijven en de economie blijven draaien.
Nu zeg ik, na elke nieuwe ervaring (en intussen zijn het er al wel wat): VERBIED die ondingen! Nu meteen.
Probleem is dat mijn (domme) medemens ervan uitgaat dat met zo´n masker hij/zij volledig safe is, en bijna op mij kruipt.
In plaats van zo´n masker zou ik liever een groot bord dragen met ´Gisteren positief getest, gauw even inkopen doen voor ik in quarantaine ga´. Ze zouden dan tenminste uit mijn buurt blijven.
En sorry dat ik het moet zeggen, maar na een nieuw wedervaren in Temst kan ik alleen beamen dat het kleurgebonden is. Nu ja, voor hen is zo´n masker niet echt nieuw, die liepen al half ingepakt rond vroeger.
Ik voel me helemaal niet extra beschermd door zo´n masker.
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
Correctie, geen Vlamingen. Onze mediageile TV-virologen blijken toch wel wat drama-queeniger te zijn dan die van over de gewestgrens
Deuxième vague du coronavirus ou non? Voici pourquoi les experts francophones et flamands ne sont pas d’accord…
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
Ondertussen in de Standaard een echte wetenschapper aan het woord, een epidemioloog nog wel:
Even nuttig als look hangen tegen vampiers
Even nuttig als look hangen tegen vampiers
Een verademing in vergelijking met schetenwappers als MVR ...Historici, filosofen en rectoren, ze hebben allen meningen over mondmaskers. Herman Van Goethem vindt het zelfs oké om ze buitenshuis op te leggen en af te dwingen (DS 5 augustus). Maar er is een groot verschil tussen meningen en feiten. Landen met een sterke epidemiologische traditie als Nederland of Zweden raden ze níét aan. Hun beleid is gebaseerd op kennis. In augustus is er evenveel bewijs voor het nut van mondmaskers als in maart (buiten de zorg): geen. Toch veroveren ze de wereld. Het mondmasker is nu een magisch instrument dat het kwaad moet bezweren.
De meerderheid van de bekende infecties gebeurt binnen, door speekseldruppels. Het is redelijk te veronderstellen dat een mondmasker de overdracht van het virus minder gemakkelijk maakt. Bij onzekerheid mag je je beroepen op het voorzorgsprincipe. De baten van het dragen van maskers zijn onbekend, maar de schade, kosten en hinder zijn gering. Het is dus te verdedigen om het zekere voor het onzekere te nemen en maskers binnenshuis aan te bevelen.
Ik draag ze sinds juni in de supermarkt. In Nederland word ik daardoor meewarig bekeken. De Nederlanders dragen bijna nergens mondmaskers en het RIVM, het Nederlandse equivalent van Sciensano, adviseert ze niet in de openbare ruimte. De pandemie is er beter onder controle, dat zal zo blijven. Door nuchter beleid, met een betere sturing van de juiste informatie, heeft de burger een goed idee van de risico’s en is hij minder het slachtoffer van een chaotische mallemolen van richtlijnen.
Buitenshuis mondmaskers dragen is een andere kwestie dan binnenshuis. Bij recente grote manifestaties werden weinig mensen besmet. Er is overweldigend veel bewijs dat covid-19 in de openlucht slecht spreidt. Een mondmasker dragen is dan even nuttig als look aan je voordeur hangen tegen vampiers. Bovendien is de hinder hier wel aanzienlijk: bij warm weer kunnen we schade veronderstellen, zeker bij ouderen en mensen met een verminderde longfunctie. Deze ochtend zag ik grootouders met mondmaskers op een speelplein, hijgende joggers kreunden voorbij zonder. Dat is waanzin.
Het is een schande dat dit wordt opgelegd en afgedwongen en dat de Belgische medisch wetenschappelijke wereld dat laat gebeuren. Mensen dragen mondmaskers buitenhuis, niet omdat het virus daar een bedreiging is, maar omdat de politie dat is. Dat is ongezond. Het wakkert de polarisering aan tussen mensen met smetvrees en mensen met coronascepsis. Die laatsten hebben het gelijk aan hun kant als ze wijzen op een ontsporende staat die willekeurige onzin oplegt met politiegeweld.
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Vanavond weer de hond uitgelaten. Bij het anders desolate bushokje zat warempel een tiener met het masker op de kin. Hij vroeg me op de man af waar mijn maskertje was. En vertelde er gelijk bij dat er echt wel veel boetes worden uitgeschreven. Ik gaf hem de raad de kranten te lezen en wat er wordt geschreven over verlaten wegen waar de kans om iemand tegen te komen en te besmettingen dichtbij het nulpunt ligt. Daar had hij nog niets over gelezen en zou toch maar braaf zijn masker voor mond en neus trekken als de bus in zicht komt. Chapeau voor de tiener, en ook chapeau voor de gouverneur: haar aanpak werkt.
Laatst gewijzigd door pukkie007 op 7 augustus 2020, 11:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Ja, maar je moet dat hele stukje doorakkeren. Volgens de Franstalige virologen zitten we nog niet in de tweede golf. Wemoeten maatregelen nemen om dat nu juist te voorkomen. Volgens Steven Van Gucht zitten we in het begin van de tweede golf, maar omdat we nu maatregelen nemen wordt die zeker niet zo erg als de eerste.CarpeNoctem schreef: ↑6 augustus 2020, 23:10Correctie, geen Vlamingen. Onze mediageile TV-virologen blijken toch wel wat drama-queeniger te zijn dan die van over de gewestgrens
Deuxième vague du coronavirus ou non? Voici pourquoi les experts francophones et flamands ne sont pas d’accord…
Dat wordt een discussion over de sexe des anges. Ze zeggen hetzelfde.
En dan laten we Dokter Erika, die met zijn pul en Maggie even erbuiten. Toegegeven, dat zijn nu net 3 vlamingen...
Overigens inderdaad een fijn stukje van Dr Bonneux. Die is meestal recalcitrant om recalcitrant te zijn, maar nu heeft hij gelijk. HIj had voor mij nog wat meer mogen benadrukken, dat het geen look tegen vampiers is.
Look tegen vampiers schaadt niet. Een mondmasker buiten, tijdens deze hittegolf, schaadt wel.
Iemand die het naast Corona ook heeft gehad met die BLM movement en vet betaalde celebs en sporters en tweederangs BV’s die hun zegje willen doen. Vreemd de racistische Trump administratie heeft net een Afro-Amerikaanse generaal benoemd tot Chief of Staff van de United States Air Force
The true terrorists of our world do not meet at the docks at midnight, or scream "Allahu Akbar" before some violent action. The true terrorists of our world wear 5000 dollar suits and work in the highest positions of finance, government and business.
Hoe dan? Val je dood? Stikken? Smoel in brand vliegen? Masker inslikken?
Dat het lastig is daar kan ik inkomen daarom loop ik bij deze temperaturen enkel van de koelkast naar mijn terrasstoel en omgekeerd, maar schadelijk neen denk ik niet.
Als je een te fervente spaargidser bent en je draagt je wegwerpmasker een week aan een stuk, tien uren per dag, .... Dat schijnt schadelijk te zijn.
Handen wassen!
bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen
Draag jij dan thuis een mondmasker?
Maar misschien is een mondmasker dragen wel nuttig voor fervente looketers die zich buiten begeven?
Niets vreemd aan.
Onder de Trump administratie zijn dat interim jobs geworden.
Je hebt werk zolang je naar de baas zijn pijpen danst. Zoniet vlieg je zonder vooropzeg buiten.