Fysiek goud aankopen
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Re: Fysiek goud aankopen
Ik heb vrijdag zo'n 40 % van mijn goud-ETC verkocht. Maar aangezien het om een ETC gaat vindt waarschijnlijk zelfs Spruit dat een goed idee
The Silver Mountain - topservice, Rolf levert altijd erg goed werk!
Antwerp Gold Bank - idem, maar 1 nadeel : ik werk er niet ver vandaan en vind het maar wat een “rare buurt” om PM te kopen en af te halen.
Met The House geen persoonlijke ervaring. Idem met de site van Maarten Verheyen, ook al heb ik die als blogger / Twitteraar wel hoog zitten.
Antwerp Gold Bank - idem, maar 1 nadeel : ik werk er niet ver vandaan en vind het maar wat een “rare buurt” om PM te kopen en af te halen.
Met The House geen persoonlijke ervaring. Idem met de site van Maarten Verheyen, ook al heb ik die als blogger / Twitteraar wel hoog zitten.
Slecht idee.youngmoneymoney schreef: ↑2 augustus 2020, 21:16 Hallo iedereen,
sinds de coronacrisis er is ben ik wat ongerust over mijn spaarcenten. Ik ben hierdoor op het idee gekomen om wat (fysiek) goud aan te kopen, aangezien goud altijd een waarde heeft gehad en in de toekomst ook een waarde zal blijven hebben (mits wat ups en downs waarschijnlijk) denk ik dat dit een veilig alternatief is om te sparen. Ik denk dan ook op lange termijn, het is niet de bedoeling om het goud na een jaar al terug te verkopen. Nu wil ik toch graag wat extra info weten, ik heb zelf ook al een aantal zaken opgezocht (LBMA Good Delivery List), als ik het goed begrijp is dit een lijst met goud leveranciers die betrouwbaar zijn en waarvan het goud wereldwijd verhandelt kan worden?
Ik ben dan bij de leverancier Umico terecht gekomen. daar is het mogelijk om goud online aan te kopen, ik zie wel voor kleinere gewichten (bij zowat bijna elke leverancier op de lijst) dat het goud ingepakt zit in een plastiekje met een certificaat er bij. Nu vraag ik mij af als je dat goud daar mag uithalen of is het daarna dan niks meer waard of minder waard? En ook vind ik verschillende websites waar je online kan bestellen maar als het kan zou ik ook de optie willen hebben om goudstaven te gaan afhalen, ik heb hiervoor de website van The House in Gent en daar zie ik dat je het goud kan gaan afhalen. Waar kies ik het best voor? online bestellen of gaan afhalen, zijn ze alletwee betrouwbaar?
En als laatste vraag, zijn er redenen om dit beter niet te doen?
Bedankt alvast
Het doel is laag kopen en hoog verkopen, niet omgekeerd.
Niet kopen aan recordhoge, maar recordlage prijzen.
Het is nu dus een goed idee om te VERKOPEN.
http://achterdesamenleving.nl/wp-content/uploads/2014/09/Het-meest-gevaarlijke-bijgeloof-11.pdf
Ze kunnen het wel zelf kopen, zo de goudprijs verhogen, en je minder goud te doen ontvangen voor je euro's.
Hetzelfde effect als "bijdrukken".
http://achterdesamenleving.nl/wp-content/uploads/2014/09/Het-meest-gevaarlijke-bijgeloof-11.pdf
De invloed van ontginning van goud op de prijs?
Tja, weinig zeker?
Je zou denken meer ontginnen = lagere goudprijs en omgekeerd.
Maar tussen 1997 en 2010 bleef de ontginning quasi stabiel.
Terwijl de prijs maal 3 werd gedreven.
En latere jaren, steeg die gemiddelde ontginning met zo een 25%
En steeg de goudprijs met +100%.
Dus 20% meer ontginning werd overklast door +120% vraag.
Recyclage hetzelfde.
Het is bijgevolg omgekeerd: de prijs stuurt de ontginning, maar in veel mindere mate dan de vraag.
Nu, het industriele aandeel in de vraag is amper 10%.
Betekende dat 90% van de vraag "monetair" doel heeft. Daar klasseer ik ook juwelen onder, die worden immers ook niet "verbruikt", ze worden doorverkocht.
Er is nu iets belangrijks om je te realiseren: goud kopen om later weer te verkopen betekent dat elke prijsstijging door meer kopen, later ongedaan gaat worden door prijsdaling door meer verkopen.
Sinds 2000 werd er dus voornamelijk goud gehamsterd, en vanaf 2009 ook door overheden, die van nette verkopen switchten naar netto kopen, een dubbel prijseffect.
Straks, gaan ze de particuliere hamsters opnieuw de peer stoven die ze eind jaren negentig stoofden met hun grote stockverkopen.
Je moet dus nogal leek zijn, of misleid zijn om goud te kopen aan recordhoge prijzen zoals de $2000+ van nu.
Als je daar je spaargeld dan insteekt, en de prijs halveert terug tot die van 2008, is dat hetzelfde als je bankrekening die van 200000 naar 100000 gaat, of een euro devaluatie van 50%, of een confiscatie (cyprus) van dito, of (huis?) prijsstijgingen van 100%.
Tja, weinig zeker?
Je zou denken meer ontginnen = lagere goudprijs en omgekeerd.
Maar tussen 1997 en 2010 bleef de ontginning quasi stabiel.
Terwijl de prijs maal 3 werd gedreven.
En latere jaren, steeg die gemiddelde ontginning met zo een 25%
En steeg de goudprijs met +100%.
Dus 20% meer ontginning werd overklast door +120% vraag.
Recyclage hetzelfde.
Het is bijgevolg omgekeerd: de prijs stuurt de ontginning, maar in veel mindere mate dan de vraag.
Nu, het industriele aandeel in de vraag is amper 10%.
Betekende dat 90% van de vraag "monetair" doel heeft. Daar klasseer ik ook juwelen onder, die worden immers ook niet "verbruikt", ze worden doorverkocht.
Er is nu iets belangrijks om je te realiseren: goud kopen om later weer te verkopen betekent dat elke prijsstijging door meer kopen, later ongedaan gaat worden door prijsdaling door meer verkopen.
Sinds 2000 werd er dus voornamelijk goud gehamsterd, en vanaf 2009 ook door overheden, die van nette verkopen switchten naar netto kopen, een dubbel prijseffect.
Straks, gaan ze de particuliere hamsters opnieuw de peer stoven die ze eind jaren negentig stoofden met hun grote stockverkopen.
Je moet dus nogal leek zijn, of misleid zijn om goud te kopen aan recordhoge prijzen zoals de $2000+ van nu.
Als je daar je spaargeld dan insteekt, en de prijs halveert terug tot die van 2008, is dat hetzelfde als je bankrekening die van 200000 naar 100000 gaat, of een euro devaluatie van 50%, of een confiscatie (cyprus) van dito, of (huis?) prijsstijgingen van 100%.
Verkopen dus Owlus ? Waarin investeer je vandaag dan de opbrengst van je verkoop ? Of zet je het op een spaarboekje ?Owlus schreef: ↑9 augustus 2020, 10:36Slecht idee.youngmoneymoney schreef: ↑2 augustus 2020, 21:16 Hallo iedereen,
sinds de coronacrisis er is ben ik wat ongerust over mijn spaarcenten. Ik ben hierdoor op het idee gekomen om wat (fysiek) goud aan te kopen, aangezien goud altijd een waarde heeft gehad en in de toekomst ook een waarde zal blijven hebben (mits wat ups en downs waarschijnlijk) denk ik dat dit een veilig alternatief is om te sparen. Ik denk dan ook op lange termijn, het is niet de bedoeling om het goud na een jaar al terug te verkopen. Nu wil ik toch graag wat extra info weten, ik heb zelf ook al een aantal zaken opgezocht (LBMA Good Delivery List), als ik het goed begrijp is dit een lijst met goud leveranciers die betrouwbaar zijn en waarvan het goud wereldwijd verhandelt kan worden?
Ik ben dan bij de leverancier Umico terecht gekomen. daar is het mogelijk om goud online aan te kopen, ik zie wel voor kleinere gewichten (bij zowat bijna elke leverancier op de lijst) dat het goud ingepakt zit in een plastiekje met een certificaat er bij. Nu vraag ik mij af als je dat goud daar mag uithalen of is het daarna dan niks meer waard of minder waard? En ook vind ik verschillende websites waar je online kan bestellen maar als het kan zou ik ook de optie willen hebben om goudstaven te gaan afhalen, ik heb hiervoor de website van The House in Gent en daar zie ik dat je het goud kan gaan afhalen. Waar kies ik het best voor? online bestellen of gaan afhalen, zijn ze alletwee betrouwbaar?
En als laatste vraag, zijn er redenen om dit beter niet te doen?
Bedankt alvast
Het doel is laag kopen en hoog verkopen, niet omgekeerd.
Niet kopen aan recordhoge, maar recordlage prijzen.
Het is nu dus een goed idee om te VERKOPEN.
Ja. Hoeft geen "investeren" vandaag. Doel is om een product (ook euro is een product) te hebben dat meer achterloopt / minder snel is gestegen, dan andere. Je weet wel, hoog verkopen, laag kopen.
Om bvb in dezelfde markt te blijven: je verkoopt goud voor euro's, je laat de euro's op bankrekening en wacht tot goudprijs bvb gehalveerd is, en dan koop je goud met euro's.
Ahja, en misschien nog waard om toe te voegen: als je het parkeert op een bankrekening, en het is meer dan het staatsgewaarborgde bedrag (100000 is dat zeker?) open dan bij andere (bank)en andere rekening(en) en / of haal deel af als cash.
Want sinds de vorige crisis vermelden de banken elk jaar in communicaties naar klantenspaarders dat. Die hebben dus juridisch geen poot om een *wisserke* 100000+ aan te vechten.
Waarom toevoeging: het 2020 verhaal toont duidelijk aan dat overheden naar een volgende crisis aan het toe werken zijn, de hoeveelheid spaargeld zit in hun weg om rente te verhogen en daarom pogen ze nog een rondje spaarders bang te maken en beslissingen te nemen die hen een deel van hun spaargeld doen kwijtspelen, door aan recordhoge prijzen goud, of aandelen te kopen.
Laatst gewijzigd door Owlus op 9 augustus 2020, 16:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Dus ik begrijp dat je nu je goud verkoopt en de opbrengst gewoon in euro parkeert op een spaarrekening?Owlus schreef: ↑9 augustus 2020, 16:09Ja. Hoeft geen "investeren" vandaag. Doel is om een product (ook euro is een product) te hebben dat meer achterloopt / minder snel is gestegen, dan andere. Je weet wel, hoog verkopen, laag kopen.
Om bvb in dezelfde markt te blijven: je verkoopt goud voor euro's, je laat de euro's op bankrekening en wacht tot goudprijs bvb gehalveerd is, en dan koop je goud met euro's.
Je weet dat dealers geen cashbetalingen 3000+ meer mogen doen?delaby schreef: ↑9 augustus 2020, 16:18Dus ik begrijp dat je nu je goud verkoopt en de opbrengst gewoon in euro parkeert op een spaarrekening?Owlus schreef: ↑9 augustus 2020, 16:09
Ja. Hoeft geen "investeren" vandaag. Doel is om een product (ook euro is een product) te hebben dat meer achterloopt / minder snel is gestegen, dan andere. Je weet wel, hoog verkopen, laag kopen.
Of bedoel je ruilhandel? Daar moet je nogal wat geluk mee hebben, bvb als de dealer een Ferrari heeft die hij kwijt wil EN die jij wel ziet zitten. Ruilhandel is niet erg praktisch.
-
- Newbie
- Contacteer:
Je kan nu toch echt niet gaan voorspellen hoeveel goud na 10 jaar waard zal zijn... De prijs kan nog stijgen of de prijs kan dalen dat weet je niet. Ik zie dat afgelopen jaren de prijs is gestegen...
En waarom vraag je dan hier zelf of het verstandig is een hoger % van je spaargeld best in goud te steken?
Die prijs weten is zelfs nutteloos.youngmoneymoney schreef: ↑9 augustus 2020, 17:21 Je kan nu toch echt niet gaan voorspellen hoeveel goud na 10 jaar waard zal zijn... De prijs kan nog stijgen of de prijs kan dalen dat weet je niet. Ik zie dat afgelopen jaren de prijs is gestegen...
Wat je wèl wilt weten is wat je ermee gaat kunnen kopen.
Dat is evident, en het verschil tussen winst, behoud en verlies.
Goudprijs in USD, jaargemiddelde
1970 35.94
1980 612.56
1990 383.51
2000 279.11
2010 1224.53
20200807 1687.30
nu: 2031.15
Zet daarnaast gemiddelde prijzen van een huis, een brood, ...
Dan heb je een referentie, en kun je oordelen.
Bvb:
- de gemiddelde goudprijs was in 2008 871.96.
- ze is nu 2031,15 ofwel 2,33 maal zoveel als gemiddelde 2008?
Is een huis nu 2,33 keer de prijs van 2008 ?
Dat, is hoe je moet oordelen of het een goed of slecht moment is om te kopen.
Eigenlijk toont de prijsgeschiedenis mooi aan wanneer je goud moet kopen.
Zet de goudaan/verkopen van centrale banken naast de goudprijs.
Eind jaren negentig verkochten veel nationale/centrale banken (overheden) grote delen van hun goudvoorraad.
De goudprijs stond toen decennia recordlaag.
Eind jaren 200x kochten ze grote hoeveelheden goud.
De goudprijs stond en staat sindsdien decennia recordhoog.
Een raar maar waar dus: overheden zoeken klaarblijkelijk de verliezen op in de goudmarkt.
En, als spaarder/speculant, KOOP je best wanneer centrale banken VERKOPEN.
Het motief van overheden lijkt me duidelijk: speculanten minder geld opsolferen als ze verkopen, door ook te verkopen, en omgekeerd, minder ounces door ook te kopen.
Ik denk dat dit geen consensus is.youngmoneymoney schreef: ↑8 augustus 2020, 18:01 Omdat ik gelezen heb dat mensen 5 a 10% sparen of beleggen in goud maar is het verstandig om meer aan te kopen?
Er zijn heel veel beleggers die niet in goud beleggen.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.