Veranderen energieleverancier
Re: Veranderen energieleverancier
Had ik ook gelezen. Over de vaste abonnementskost die is afhankelijk van de leverancier +- 50 tot 100 Euro per jaar en vertegenwoordigt slechts een klein deel van de totale factuur. Ik zat halverwege mijn contract. Aangezien ik 150 Euro kon uitsparen Met een nieuw contract bij een andere leverancier was mij dat het ‘verlies’ waard.
Over de toegekende promoties. Mijn ervaring tot nu toe is dat indien je van leverancier verandert de kortingen ‘pro rata’ worden toegekend. Bij mijn laatste leverancier Eneco beweerde de helpdesk dat de kortingen bij een overstap voor einde contract niet toegepast werden maar toen ik een beetje doordrukte ging ze het nakijken en kreeg ik nadien alsnog de bevestiging per mail dat de korting dan pro rata toegekend werd.
Ik beweer niet dat alle leveranciers zo werken. Mogelijk moet je bij Mega inderdaad het contract uitdoen. Veel goedkoper zal het in ieder geval niet worden lol.
Over vast of variabel. Het schijnt dat je gemiddeld goedkoper uit bent met variabel dan vast. Waarom? Omdat de leveranciers zich trachtten te beschermen tegen te grote prijsschommelingen door de vaste contracten een beetje duurder te maken zodat ze een kleine buffer hebben indien het voor hen de verkeerde kant zou uitgaan (sterk stijgende energieprijzen). Bij een variabel contract is dit uiteraard niet nodig aangezien de prijzen de markt volgen.
Toch heb ik vast gekozen. Voornamelijk omdat het anders bijna helemaal onmogelijk zou worden om mijn factuur (met korting) na te kijken. Ik ben waarschijnlijk niet de enige die niet wijs geraakt uit zijn energiefactuur en ik heb geen zin om dat een paar dagen te gaan bestuderen.
Trouwens de prijzen staan nog altijd zeer laag. Het is nog altijd meer dan de moeite waard om over te stappen.
Over Gaele. Ik heb er lang geleden een paar artikels over gelezen. Schijnt dat het echt niet goed werkt. Mijn ervaring best aanbieders of mijnenergie.
Zin om samen een abonnement te delen? Financieel Economische Tijd - Financieele Dagblad - Bloomberg
Mensen met zonnepanelen, jullie nemen telkens de leverancier met de goedkoopste vaste kosten.
Nog tips waar deze het makkelijkst te vinden is en nog speciale promo's die de moeite zijn? Binnenkort naar nieuwbouw met zonnepanelen dus ben al wat aan het rondneuzen...
Nog tips waar deze het makkelijkst te vinden is en nog speciale promo's die de moeite zijn? Binnenkort naar nieuwbouw met zonnepanelen dus ben al wat aan het rondneuzen...
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Ik ben ook opnieuw energieleveranciers aan het vergelijken.
Nu zie ik bij Luminus Optimal een korting die "toegekend wordt na 11 maanden".
Hoe werkt dat dan?
Om recht te hebben op de korting moet je minstens 11 maanden en een dag klant zijn vermoed ik. Maar dan heb je 1 maand opzegtermijn aan je been. Dus ben je in totaal 12 maanden en 1 dag klant vermoed ik of hoe werkt dat?
En dan heb je ook de abonnementskost voor een heel jaar weer aan je been zeker?
Iemand die dat kan verduidelijken?
Hoe werkt dat dan?
Om recht te hebben op de korting moet je minstens 11 maanden en een dag klant zijn vermoed ik. Maar dan heb je 1 maand opzegtermijn aan je been. Dus ben je in totaal 12 maanden en 1 dag klant vermoed ik of hoe werkt dat?
Iemand die dat kan verduidelijken?
Het is voor mij weer tijd om van energieleverancier te veranderen.
Voor elektriciteit blijf ik bij Ecopower maar voor gas verander ik ieder jaar.
Op mijn energie is er een promotie van Essent waar men 60% korting (op Kwh prijs ) geeft aan nieuwe klanten. Dit lijkt me mooi.
Heeft iemand ervaring met de promoties via Mijn Energie, worden die altijd toegekend, op wat moet ik letten, welke zijn de addertjes onder het gras ? En wat is een nieuwe klant Ik was er enkele jaren geleden klant, ben ik dan nu nog nieuwe klant?
Alvast bedankt om jullie ervaringen (nogmaals) te delen !
Op mijn energie is er een promotie van Essent waar men 60% korting (op Kwh prijs ) geeft aan nieuwe klanten. Dit lijkt me mooi.
Heeft iemand ervaring met de promoties via Mijn Energie, worden die altijd toegekend, op wat moet ik letten, welke zijn de addertjes onder het gras ? En wat is een nieuwe klant Ik was er enkele jaren geleden klant, ben ik dan nu nog nieuwe klant?
Elk jaar wissel ik van leverancier via mijn energie, nog GEEN problemen hiermee gehad. Soms is het reeds gebeurd dat ik na 2de jaar terug naar dezelfde leverancier terug ga en dan heb ik steeds de korting.iejoor schreef: ↑20 november 2020, 11:54 Het is voor mij weer tijd om van energieleverancier te veranderen.
Reeds in het verleden vermeld, elke 1ste van de maand neem ik mijn tellerstanden op. Zodoende kan ik een gemiddeld verbruik berekenen per jaar welke zeer representatief is voor ingave jaarlijks verbruik bij wisselen leverancier.
-
- Newbie
Het verstandigste is om jaarlijks mee in te schrijven op de diverse groepsaankopen die georganiseerd worden. (provincies, Knack, TA). Als je dat doet zit je àltijd aan het voordeligste tarief, maar verwacht ook niet dat dat telkens goedkoper wordt.
Als de productie van je zonnepanelen volledig je jaarverbruik dekt, dan sowieso Ecopower: geen vaste jaarvergoeding, alles is in één eenheidsprijs begrepen, met als gevolg dat je niets moet betalen, behalve uiteraard het prosumententarief. Dit geldt uiteraard indien je zonnepaneleninstallatie nog voor 1 jan 2021 gekeurd is, waardoor je dan nog 15 jaar terugdraaiende teller geniet. Indien je installatie na 1 jan 21 pas wordt gekeurd, weet ik niet of Ecopower nog het interessants zal zijn; dit zal van je onmiddellijk verbruik en injectie op het net afhangen...Jacodav schreef: ↑25 augustus 2020, 19:42 Mensen met zonnepanelen, jullie nemen telkens de leverancier met de goedkoopste vaste kosten.
-
- Newbie
ZE zijn al jaren aan de tarifering aan het 'sleutelen'. De énige bedoeling is om mensen méér te laten betalen, zonnepanelen of niet. Straks zal het niets meer uitmaken of je een nulverbruik hebt of niet. Ze doen alles in kleine stapjes zodat het volksgemor niet te groot wordt. Eerst was er de bijkomende kost naargelang het vermogen van je omvormer, dan kwam de trutteltax, en nu zijn ze het piekverbruik-tarief aan het 'ineenknutselen'.
Vergelijk het met de diesel-en benzineprijs, er is haast geen verschil meer. Dat zal ook zo gaan met ALLES wat mensen investeren om wat uit te sparen.
Enige filosofie die daar achterzit is : al die netbeheerders en aanverwanten zijn overbevolkt met gebuisde politiekers en dochters-en zonen van gebuisde politiekers. Die strijken allemaal riante vergoedingen, premies en lonen op...en wie moet dat betalen??? ja, je weet het!
Vergelijk het met de diesel-en benzineprijs, er is haast geen verschil meer. Dat zal ook zo gaan met ALLES wat mensen investeren om wat uit te sparen.
Enige filosofie die daar achterzit is : al die netbeheerders en aanverwanten zijn overbevolkt met gebuisde politiekers en dochters-en zonen van gebuisde politiekers. Die strijken allemaal riante vergoedingen, premies en lonen op...en wie moet dat betalen??? ja, je weet het!
Neemt nog altijd niet weg dat je nog altijd de goedkoopste energieleverancier voor jouw situatie kan zoeken en regelmatig kan nagaan of dit nog altijd zo is...
Als je dit wil geloven, voor mij geen probleem.jorisvanhoute schreef: ↑20 november 2020, 13:26 Het verstandigste is om jaarlijks mee in te schrijven op de diverse groepsaankopen die georganiseerd worden. (provincies, Knack, TA). Als je dat doet zit je àltijd aan het voordeligste tarief, maar verwacht ook niet dat dat telkens goedkoper wordt.
Ik kan je verzekeren dat dit niet het geval is.
Niet juist.jorisvanhoute schreef: ↑20 november 2020, 13:26 Het verstandigste is om jaarlijks mee in te schrijven op de diverse groepsaankopen die georganiseerd worden. (provincies, Knack, TA). Als je dat doet zit je àltijd aan het voordeligste tarief, maar verwacht ook niet dat dat telkens goedkoper wordt.
Ik deed altijd mee met de groepsaankopen Saemengaanwegroener van Ichoosr en ben ermee gestopt toen ik zelf betere voorwaarden vond. Het jaar daarop vond ik opnieuw betere voorwaarden en sindsdien schrijf ik me niet meer in.
Dit jaar wil ik voor de 2de maal via mijn energie gaan, maar 60% korting bij Essent, lijkt me bijna te mooi en ben ik een beetje argwanend. Vandaar de vraag of er addertjes onder het gras zijn ?
Heb geen glazen bol, maar waarschijnlijk had je een duur contract en kan het via Essent (+ voordelen) veel goedkoper.iejoor schreef: ↑20 november 2020, 17:36Niet juist.jorisvanhoute schreef: ↑20 november 2020, 13:26 Het verstandigste is om jaarlijks mee in te schrijven op de diverse groepsaankopen die georganiseerd worden. (provincies, Knack, TA). Als je dat doet zit je àltijd aan het voordeligste tarief, maar verwacht ook niet dat dat telkens goedkoper wordt.
Ik deed altijd mee met de groepsaankopen Saemengaanwegroener van Ichoosr en ben ermee gestopt toen ik zelf betere voorwaarden vond. Het jaar daarop vond ik opnieuw betere voorwaarden en sindsdien schrijf ik me niet meer in.
Dit jaar wil ik voor de 2de maal via mijn energie gaan, maar 60% korting bij Essent, lijkt me bijna te mooi en ben ik een beetje argwanend. Vandaar de vraag of er addertjes onder het gras zijn ?
Het is ondertussen een 6 tal jaar dat ik via deze weg jaarlijks omschakel. Maar nogmaals je moet representatieve verbruikerswaardes hebben om zo goed mogelijk in te vullen.
Stel je gebruikt de info van afgelopen jaar met een zachte winter en komende winter is streng, dan weet je dat er een andere afrekening komt als vooropgesteld.
Op aanbieders.be staat er momenteel een promotie van Mega, in de details wordt uitdrukkelijk uw situatie uitgelegd (laatste zin is ook van belang) :JanPeeterss schreef: ↑5 november 2020, 16:34 Ik ben ook opnieuw energieleveranciers aan het vergelijken.
Hoe werkt dat dan?
LET OP: In het geval dat je eerder dan 12 maanden weer overstapt naar een andere leverancier, zal de promotie in zijn geheel niet toegekend worden. Dit betekent dat als je na 11 maanden besluit weer over te stappen naar een andere leverancier, Mega in dat geval de promotie niet zal verrekenen op je jaarafrekening.
De vaste vergoeding (onderdeel van de ENERGIE-kosten) worden het eerste jaar (12 maanden) nooit pro-rata verrekend maar worden volledig in rekening gebracht. Vanaf het tweede jaar echter worden ook deze kosten pro-rata verrekend
m.a.w. als je de promotie wil hebben dan ben je de vaste vergoeding van het 2de jaar kwijt.
Correctie van vorig bericht :
Bij Mega ben je van de jaarlijkse bijdrage slechts 1 maand kwijt want ze voor het 2de jaar pro-rata verrekend. (Ik was een beetje onzorgvuldig met mijn bijdrage)
Ter aanvulling :
In het geval Luminus OPT kun je bij aanbieders.be het volgende lezen :
In het geval dat je eerder dan 12 maanden weer overstapt naar een andere leverancier, dan zal de promotie pro-rata toegepast worden. Dit betekent dat als je na 11 maanden besluit weer over te stappen naar een andere leverancier, Luminus zal in dat geval maar 11/12 deel van de promotie verrekend op je jaarafsluiting.
De vaste vergoeding (onderdeel van de ENERGIE-kosten) worden het eerste jaar (12 maanden) nooit pro-rata verrekend maar worden volledig in rekening gebracht. Vanaf het tweede jaar echter worden ook deze kosten pro-rata verrekend.
Bij Mega ben je van de jaarlijkse bijdrage slechts 1 maand kwijt want ze voor het 2de jaar pro-rata verrekend. (Ik was een beetje onzorgvuldig met mijn bijdrage)
Ter aanvulling :
In het geval Luminus OPT kun je bij aanbieders.be het volgende lezen :
In het geval dat je eerder dan 12 maanden weer overstapt naar een andere leverancier, dan zal de promotie pro-rata toegepast worden. Dit betekent dat als je na 11 maanden besluit weer over te stappen naar een andere leverancier, Luminus zal in dat geval maar 11/12 deel van de promotie verrekend op je jaarafsluiting.
De vaste vergoeding (onderdeel van de ENERGIE-kosten) worden het eerste jaar (12 maanden) nooit pro-rata verrekend maar worden volledig in rekening gebracht. Vanaf het tweede jaar echter worden ook deze kosten pro-rata verrekend.
-
- Newbie
- Contacteer:
gisteren voor gas naar mega gegaan via 'mijn energie'
en voor elektriciteit naar ecopower ( was er 7 jaar geleden al eens klant , had dat aandeel al) aangezien ik sinds vorige maand zonnepanelen heb
en voor elektriciteit naar ecopower ( was er 7 jaar geleden al eens klant , had dat aandeel al) aangezien ik sinds vorige maand zonnepanelen heb