Koopwaardige aandelen
TIP
Re: Koopwaardige aandelen
Wat denken jullie van Shell?
Een aandeel dat echt nog op zijn bodemprijs zit van tijdens de crisis, en toch groot genoeg is om altijd te rebounden, lijkt mij.
Tevens vraag ik me af hoe het met het dividend zit: als je u nu inkoopt, maak je dan meteen aanspraak op het eerst volgende dividend? Of moet je dit gedurende de hele periode in je bezit hebben?
Een aandeel dat echt nog op zijn bodemprijs zit van tijdens de crisis, en toch groot genoeg is om altijd te rebounden, lijkt mij.
Tevens vraag ik me af hoe het met het dividend zit: als je u nu inkoopt, maak je dan meteen aanspraak op het eerst volgende dividend? Of moet je dit gedurende de hele periode in je bezit hebben?
Dat hangt af van de datum wanneer het aandeel ex-coupon noteert. Dat hoeft niet dezelfde datum te zijn als waarop het dividend wordt uitgekeerd. Daar kan een tijd tussen liggen.
Je hoeft voor het dividend zeker niet een gans jaar het aandeel te bezitten, alleen op de dag vooraleer het ex-dividend gaat.
Hou er wel rekening mee dat sommige bedrijven meermaals per jaar een dividend uitkeren, bijv. een voorschotdividend, dan moet je dus voor een volledig dividend het aandeel steeds de dagen vooraleer het aandeel ex-dividend gaat te bezitten.
Je hoeft voor het dividend zeker niet een gans jaar het aandeel te bezitten, alleen op de dag vooraleer het ex-dividend gaat.
Hou er wel rekening mee dat sommige bedrijven meermaals per jaar een dividend uitkeren, bijv. een voorschotdividend, dan moet je dus voor een volledig dividend het aandeel steeds de dagen vooraleer het aandeel ex-dividend gaat te bezitten.
Ik zou Shell zeker niet kopen nu. Geen enkel oliehandel overigens.Lerre schreef: ↑9 augustus 2020, 20:01 Wat denken jullie van Shell?
Vreselijk argument om een aankoop te overwegen. Als het tijdens een absurde bullmarket geen meter vooruit geraakt, waarom zou dit dan veranderen? Afblijven. Beter iets meer betalen voor iets dat effectief presteert. Bedrijven zat die groot genoeg zijn én degelijk presteren.
Om er namen op te plakken; oa. VGP, Honeywell, Stryker en Intel zou ik vandaag nog durven kopen. En als je dan toch een fallen angel wilt, kies dan iets zoals Bayer of Resilux. Die zitten nog effectief in groeimarkten.
Pak maar VGP, heeft vorige vrijdag een klopje gekregen omdat die dommekloten Van KBC het uit hun selectie gegooid hebben. Volgens mij hun stomste zet in maanden, en ondertussen maar Barco en Basic Fit op kopen zetten.DeZatteNonkel schreef: ↑9 augustus 2020, 21:23Vreselijk argument om een aankoop te overwegen. Als het tijdens een absurde bullmarket geen meter vooruit geraakt, waarom zou dit dan veranderen? Afblijven. Beter iets meer betalen voor iets dat effectief presteert. Bedrijven zat die groot genoeg zijn én degelijk presteren.
Om er namen op te plakken; oa. VGP, Honeywell, Stryker en Intel zou ik vandaag nog durven kopen. En als je dan toch een fallen angel wilt, kies dan iets zoals Bayer of Resilux. Die zitten nog effectief in groeimarkten.
Noteert serieus duur ondertussen, dus ik zou zeggen nee. YTD +30%
Forward EV/EBITDA van 13
Verwachte FCF yield van 2,7% dit jaar en 4% volgend jaar.
Hoge toekomstverwachtingen. Surft o.a. mee op het Europees herstelplan en het klimaatplan van Biden.
Dat mag je de mensen van KBC niet kwalijk nemen. Zij moeten transacties verkopen voor hun Bolero platform.
Wat zijn de ideeën over Equinor op dit moment? Afblijven of toch interessant op de LT?
In het begin van het jaar had je een breed gespreide aandelenportefeuille. Tijdens de crash van het eerste trimester was het duidelijk dat dit veel te aggressief en volatiel is voor jou.
Nu kijk je naar individuele aandelen die nog vele malen volatiele zijn; slecht idee. Waar de markt misschien 50% kan zakken kunnen individuele aandelen 80-90% crashen of helemaal verdwijnen.
Uit je posts van het begin van het jaar is dit helemaal niets voor jou. Beter zou zijn indien je een deel van je aandelenportefeuille zou verkopen en het vrijgekomen bedrag beleggen in iets dat stabieler is: spaar/termijnrekeningen, obligatiefondsen, tak21,...
Denk hier zelf eens over na en neem dan jouw beslissing.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Raad hem aub geen VGP aan of het brengt ongelukdelaby schreef: ↑9 augustus 2020, 21:48Pak maar VGP, heeft vorige vrijdag een klopje gekregen omdat die dommekloten Van KBC het uit hun selectie gegooid hebben. Volgens mij hun stomste zet in maanden, en ondertussen maar Barco en Basic Fit op kopen zetten.DeZatteNonkel schreef: ↑9 augustus 2020, 21:23
Vreselijk argument om een aankoop te overwegen. Als het tijdens een absurde bullmarket geen meter vooruit geraakt, waarom zou dit dan veranderen? Afblijven. Beter iets meer betalen voor iets dat effectief presteert. Bedrijven zat die groot genoeg zijn én degelijk presteren.
waarom geen goud gerelateerde fondsen/etfs/aandelen.Lerre schreef: ↑9 augustus 2020, 20:01 Wat denken jullie van Shell?
sky is the limit heel veel risico en mogelijks ook heel veel winst,
surf the golden wave dude ...
@B7H4long,
Volkomen akkoord.
Er zijn een groot aantal mensen die tot de conclusie zouden moeten komen dat beleggen in aandelen door hun persoonlijkheid en manier van handelen niets voor hen is, en die daarom best kiezen voor beleggingen met zo min mogelijk risico.
Maar door de lage rente op spaarrekeningen en obligaties worden die mensen door banken en media toch in risicovolle producten geduwd.
Dat gaat om een veel groter aantal mensen dan men zou denken.
Ik ben blij dat iemand hier eens durft schrijven dat beleggen in aandelen voor een aantal mensen helemaal niet de beste keuze is.
Volkomen akkoord.
Er zijn een groot aantal mensen die tot de conclusie zouden moeten komen dat beleggen in aandelen door hun persoonlijkheid en manier van handelen niets voor hen is, en die daarom best kiezen voor beleggingen met zo min mogelijk risico.
Maar door de lage rente op spaarrekeningen en obligaties worden die mensen door banken en media toch in risicovolle producten geduwd.
Dat gaat om een veel groter aantal mensen dan men zou denken.
Ik ben blij dat iemand hier eens durft schrijven dat beleggen in aandelen voor een aantal mensen helemaal niet de beste keuze is.
Oei, gaan we hem hier nu weer iets aanraden dat nu al heel hoog staat ?Jhn schreef: ↑10 augustus 2020, 10:57waarom geen goud gerelateerde fondsen/etfs/aandelen.Lerre schreef: ↑9 augustus 2020, 20:01 Wat denken jullie van Shell?
sky is the limit heel veel risico en mogelijks ook heel veel winst,
surf the golden wave dude ...
Kan je ook vertellen wat er mis is met BFIT & Barco? 2de keer dat je dit vermeldt...
Dan kan hij beter toch shell nemen wat het staat laag, toch of niet?