Black Rock World gold fund.
TIP
Re: Black Rock World gold fund.
Je mag nooit naar de koers/winstverhouding kijken.
Mooie parels van bedrijven hebben juist een hoge koers/winst verhouding.
Brol aandelen hebben meestal een lage koers/winst verhouding.
Goede voetballers zijn ook overdreven duur omdat ze hun club doen winnen.
Fundamenteel mag je echt alleen maar naar de EPS kijken.
Mooie parels van bedrijven hebben juist een hoge koers/winst verhouding.
Brol aandelen hebben meestal een lage koers/winst verhouding.
Goede voetballers zijn ook overdreven duur omdat ze hun club doen winnen.
Fundamenteel mag je echt alleen maar naar de EPS kijken.
Beste Dirk,
Koers/Winstverhouding + EPS + Moat (Slotgracht) + Evolutie in trends + Marktstimulatie zijn allemaal factoren die meespelen om te bepalen of je voor een bepaald type fonds of strategie kiest.
Een voorbeeld Amazon / Tesla /Netflix zijn misschien op papier momenteel de aandelen voor de toekomst op basis van wat analisten denken en in de huidige "ideale" marktomstandigheden (alsook gezien de toekomstige winstverwachtingen), maar hierin beleg ik slechts een heel miniem percentage van mijn portefeuille, omdat de koersen mij op fundamentale basis te hoog "lijken" op basis van alle parameters. Ik koop liefst deugdelijke aandelen aan een geweldige prijs (zie Buffett), dan schitterende aandelen die mij nu eventjes te duur lijken. Geef mij nu echter maar deugdelijke aandelen van het type zoals China Mobile, Nestle, Enbridge, die zich in alle marktomstandigheden verder kunnen ontplooien en op dit moment nog redelijk gewaardeerd zijn (met ook een brede moat / merknaam). Voor Amazon, Tesla, Netflix (die inderdaad schitterende aandelen zijn) is de maximumprijs die ik wil betalen ruimschoots overschreden en ik wacht nu eventjes op een algemene correctie, vooraleer de posities in dit type aandelen terug op te beginnen bouwen.
Nooit je eieren in één mand leggen, en tegen de stroom in varen, en niet bang zijn om je techniek aan te passen aan de markt als het niet blijkt te werken.
60 % waardeaandelen en 20 % groeiaandelen en 20 % cash is zo'n beetje mijn strategie (en van jou Dirk) ?
Tot hoors.
Groeten.
Realistje
Het kan absoluut zijn dat je gelijk hebt, maar er zijn tal van parameters in het beleggen en als je enkel naar EPS (Earnings Per Share) kijkt dan lijkt me dit een duidelijk geval van tunnelvisie zeker wat fundamenteel beleggen betreft.Je mag nooit naar de koers/winstverhouding kijken.
Koers/Winstverhouding + EPS + Moat (Slotgracht) + Evolutie in trends + Marktstimulatie zijn allemaal factoren die meespelen om te bepalen of je voor een bepaald type fonds of strategie kiest.
Een voorbeeld Amazon / Tesla /Netflix zijn misschien op papier momenteel de aandelen voor de toekomst op basis van wat analisten denken en in de huidige "ideale" marktomstandigheden (alsook gezien de toekomstige winstverwachtingen), maar hierin beleg ik slechts een heel miniem percentage van mijn portefeuille, omdat de koersen mij op fundamentale basis te hoog "lijken" op basis van alle parameters. Ik koop liefst deugdelijke aandelen aan een geweldige prijs (zie Buffett), dan schitterende aandelen die mij nu eventjes te duur lijken. Geef mij nu echter maar deugdelijke aandelen van het type zoals China Mobile, Nestle, Enbridge, die zich in alle marktomstandigheden verder kunnen ontplooien en op dit moment nog redelijk gewaardeerd zijn (met ook een brede moat / merknaam). Voor Amazon, Tesla, Netflix (die inderdaad schitterende aandelen zijn) is de maximumprijs die ik wil betalen ruimschoots overschreden en ik wacht nu eventjes op een algemene correctie, vooraleer de posities in dit type aandelen terug op te beginnen bouwen.
Nooit je eieren in één mand leggen, en tegen de stroom in varen, en niet bang zijn om je techniek aan te passen aan de markt als het niet blijkt te werken.
60 % waardeaandelen en 20 % groeiaandelen en 20 % cash is zo'n beetje mijn strategie (en van jou Dirk) ?
Tot hoors.
Groeten.
Realistje
Lijkt op een waardestrategie gebaseerd op een paar simpele indicatoren. Correct?
Waar vind je nu nog fondsen die aan jouw criteria voldoen?
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Hoi B7H4long,
Ik baseer mij voornamelijk op koers/boekwaarde, koers/winstverhouding, veel lectuur en websites afschuimen naar informatie en dan kijk ik naar de Morningstar Rating en de top tien posities van de aandelen die vrij beschikbaar zijn in de fondseninformatie.
Als ik denk dat die 10 aandelen in dat fonds potentieel hebben, dan ga ik ervan uit dat de fondsbeheerder ook voor de rest van de aandelenselectie op dezelfde golflengte als ikzelf zit, en durf ik een positie innemen.
Een individueel aandeel zou ik nooit durven kopen omdat ik vrij risico avers ben wat niet betekend dat ik geen risicovolle fondsen durf aankopen (maar daar is de kans miniem dat een faillissement van één aandeel de rest van het fonds heel erg kan beinvloeden).
Groetjes.
Steven
Klopt inderdaad.Lijkt op een waardestrategie gebaseerd op een paar simpele indicatoren. Correct?
Waar vind je nu nog fondsen die aan jouw criteria voldoen?
Ik baseer mij voornamelijk op koers/boekwaarde, koers/winstverhouding, veel lectuur en websites afschuimen naar informatie en dan kijk ik naar de Morningstar Rating en de top tien posities van de aandelen die vrij beschikbaar zijn in de fondseninformatie.
Als ik denk dat die 10 aandelen in dat fonds potentieel hebben, dan ga ik ervan uit dat de fondsbeheerder ook voor de rest van de aandelenselectie op dezelfde golflengte als ikzelf zit, en durf ik een positie innemen.
Een individueel aandeel zou ik nooit durven kopen omdat ik vrij risico avers ben wat niet betekend dat ik geen risicovolle fondsen durf aankopen (maar daar is de kans miniem dat een faillissement van één aandeel de rest van het fonds heel erg kan beinvloeden).
Groetjes.
Steven
Hoi B7H4long,
5 op selectie van 80 fondsen lijken me nog koopwaardig.
Hieronder het lijstje.
Kempen International Funds - Kempen (Lux) Global High Dividend Fund Class A
JPMorgan Funds - Europe Strategic Value Fund A (dist)
Fidelity Funds - China Focus Fund A-DIST-USD
Robeco QI Emerging Conservative Equities B €
Janus Henderson Horizon Asian Dividend Income Fund A3q EUR
Groeten.
Realistje
5 op selectie van 80 fondsen lijken me nog koopwaardig.
Hieronder het lijstje.
Kempen International Funds - Kempen (Lux) Global High Dividend Fund Class A
JPMorgan Funds - Europe Strategic Value Fund A (dist)
Fidelity Funds - China Focus Fund A-DIST-USD
Robeco QI Emerging Conservative Equities B €
Janus Henderson Horizon Asian Dividend Income Fund A3q EUR
Groeten.
Realistje
Bij mij is dit een gedeelte cash omdat we aan een belangrijke weerstandszone zitten waar de daling begon en voor de rest zijn de aandelen allemaal sterke momentumaandelen die veel sterker zijn dan de S&P. Steeds gekocht bij pullbacks.
Veel mensen weten niet dat maar 3% van de aandelen echt stijgen. Deze moet je hebben als de beurs het goed doet.
Ik vrees dat daar niet veel waardeaandelen bij zitten. In bv. Nederland ging adyen en Alfen toch ook harder dan de rest.
Door alleen maar in de sterkste aandelen, sectoren te zitten en dus niet gespreid te zitten behaal je hoge returns (al die brolaandelen en aandelen die te traag vooruit gaan ontwijk je), maar als de indexen het moeilijk beginnen te krijgen dalen die aandelen veel meer dan de indexen. Veel nieuwelingen blaasden met deze methode ooit hun ganse portefeuille op. Zie 2000 en 2008.
Ook vrijdag en vandaag krijg je een ferme dip in zo een portefeuille omdat de leiders afzien aan grote belangrijke weerstanden.
Vandaag redelijke daling, -7,6%.
Moment om eruit te stappen en winst te nemen ?
Moment om eruit te stappen en winst te nemen ?
Dat was inderdaad een goede zet Yaris.
Heb vandaag ook op zeker gespeeld en alles verkocht.
Ik vraag me alleen af of er geen betere alternatief is voor dit fonds met 2% beheerskosten na een eventuele daling?
Waarom niet gewoon een simpele goud etf i.p.v. in goudmijnen te beleggen?
Heb vandaag ook op zeker gespeeld en alles verkocht.
Ik vraag me alleen af of er geen betere alternatief is voor dit fonds met 2% beheerskosten na een eventuele daling?
Waarom niet gewoon een simpele goud etf i.p.v. in goudmijnen te beleggen?
Misschien wat zacht uitgedrukt, serieuze daling.
Goudprijs kon toch al wat herstellen vandaag.
Beste Spaargidsers,
Van winst nemen wordt je nooit armer, en dan heb je terug wat cash voor andere komende opportuniteiten.
Fundamenten grondstoffenmarkten blijven wel positief voor de komende jaren, gezien de vele liquiditeiten en de ongekende geldcreatie en stijgende schuldgraad ondernemingen/overheden.
Regelmatig wat winst nemen en terug instappen bij deftige correcties.
Groetjes.
Realist
PS : Volgend gespreid grondstoffenfonds staat sinds kort op mijn radar.
Carmignac Portfolio Green Gold A EUR Acc (TER = 1,80 %).
Top 10 posities.
Newmont Corp
Orsted A/S
Barrick Gold Corp
Agnico Eagle Mines Ltd
Samsung Electronics Co Ltd Participat
STOXX 600 BAS
Wheaton Precious Metals Corp
STOXX 600 OIL
Danaher Corp
Schneider Electric
Betere spreiding en iets lagere TER dan de 2,07 % bij Blackrock World Gold fund.
De gekende top 10 posities van dit fonds zien er niet slecht uit volgens mij.
Van winst nemen wordt je nooit armer, en dan heb je terug wat cash voor andere komende opportuniteiten.
Fundamenten grondstoffenmarkten blijven wel positief voor de komende jaren, gezien de vele liquiditeiten en de ongekende geldcreatie en stijgende schuldgraad ondernemingen/overheden.
Regelmatig wat winst nemen en terug instappen bij deftige correcties.
Groetjes.
Realist
PS : Volgend gespreid grondstoffenfonds staat sinds kort op mijn radar.
Carmignac Portfolio Green Gold A EUR Acc (TER = 1,80 %).
Top 10 posities.
Newmont Corp
Orsted A/S
Barrick Gold Corp
Agnico Eagle Mines Ltd
Samsung Electronics Co Ltd Participat
STOXX 600 BAS
Wheaton Precious Metals Corp
STOXX 600 OIL
Danaher Corp
Schneider Electric
Betere spreiding en iets lagere TER dan de 2,07 % bij Blackrock World Gold fund.
De gekende top 10 posities van dit fonds zien er niet slecht uit volgens mij.