Wat is uw YTD?
TIP
Re: Wat is uw YTD?
B7H4long schreef: ↑3 augustus 2020, 10:51De cijfers in mijn tabel komen ook uit Morningstar, maar ik had blijkbaar verkeerd gekopieerd.Jhn schreef: ↑3 augustus 2020, 07:00
Ben jij zeker van +18.3 YTD?
Volgens Morningstar is dat wel anders
https://www.morningstar.be/be/etf/snaps ... 0P00013VX5
CSPX en EQQQ zijn aangepast.
Bedankt.
Oke, ik wou anders wel dat het waar was
-
- Full Member
- Contacteer:
Mijn benchmark is inderdaad vooral België en in tweede instantie de EU. Ik heb slechts enkele VS posities.B7H4long schreef: ↑2 augustus 2020, 16:25De Euro markt is 8 percent van de wereldmarkt, Belgie nog veel veel minder.kierkegaard schreef: ↑2 augustus 2020, 09:32 OK, dit moet u me toch even uitleggen.
-17% extreem? De eurostoxx50 staat -15,35% en de Bel20 - 17,25%. Mijn resultaten zijn dus perfect in lijn met de markt. Het kan eigenlijk moeilijk meer gemiddeld of normaal zijn. Wat is daar precies extreem aan? Daar stel ik me serieuze vragen bij.
De wereldmarkt heeft een YTD van -7,5% (ref: VWCE)
Waarom beperk/vergelijk je jezelf met zo'n klein deel van de markt?
Dat is een deel van mijn beleggingsstrategie. Ik beleg in aandelen die ik ken, waarvan ik de financiële rapporten heb gelezen en die ik gedurende langere tijd volg. Dat kan ik niet als ik over hele wereld zou beleggen.
Waarom dan België? Ik kan hier het bedrijfsnieuws en sectornieuws beter volgen, net als sommige omgevingsfactoren (politieke beslissingen, maatschappelijke evoluties etc.), ik vermijd wisselkoersrisico's, je betaalt geen dubbele belasting, ik kan soms nieuwe investeringen detecteren die ik anders niet had gevonden etc.
Het gaat dus om een eigen, bewuste keuze. Mijn resultaten op de lange termijn zijn ook goed, dus ik zie niet meteen reden om mijn strategie te wijzigen. Maar ik begrijp evengoed dat iemand zich bv. louter op de Amerikaanse markt zou toeleggen.
Beleggen in Belgische aandelen betekent toch niet dat je je enkel beperkt tot de Belgische markt ? Kijk naar bijvoorbeeld Sofina, die zijn voor een groot stuk actief in India.kierkegaard schreef: ↑3 augustus 2020, 18:31Mijn benchmark is inderdaad vooral België en in tweede instantie de EU. Ik heb slechts enkele VS posities.
Dat is een deel van mijn beleggingsstrategie. Ik beleg in aandelen die ik ken, waarvan ik de financiële rapporten heb gelezen en die ik gedurende langere tijd volg. Dat kan ik niet als ik over hele wereld zou beleggen.
Waarom dan België? Ik kan hier het bedrijfsnieuws en sectornieuws beter volgen, net als sommige omgevingsfactoren (politieke beslissingen, maatschappelijke evoluties etc.), ik vermijd wisselkoersrisico's, je betaalt geen dubbele belasting, ik kan soms nieuwe investeringen detecteren die ik anders niet had gevonden etc.
Het gaat dus om een eigen, bewuste keuze. Mijn resultaten op de lange termijn zijn ook goed, dus ik zie niet meteen reden om mijn strategie te wijzigen. Maar ik begrijp evengoed dat iemand zich bv. louter op de Amerikaanse markt zou toeleggen.
Texaf is zelfs qua omzet grotendeels Afrikaans maar toch een Brussels aandeel. Enkel naar de isin code kijken geeft zeker een vertekend beeld.
75% aandelen, 16% obligaties, 9% cash
Zelfs al hou je rekening met hun internationale belangen mis je spreiding door het beleggen in een beperkte markt zoals de Belgische.
De Belgische aandelen (inbegrepen hun belangen in het buitenland) lopen met hun rendement al jaren achter op het gemiddelde van de wereldmarkt en je loopt door te concentreren op zo'n klein deel van de markt een groter risico.
Iedere belegger maakt zijn eigen keuzes....
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Neem er dan SMT bij, die heeft ook al meer dan zijn strepen verdiend.B7H4long schreef: ↑3 augustus 2020, 22:31Zelfs al hou je rekening met hun internationale belangen mis je spreiding door het beleggen in een beperkte markt zoals de Belgische.
De Belgische aandelen (inbegrepen hun belangen in het buitenland) lopen met hun rendement al jaren achter op het gemiddelde van de wereldmarkt en je loopt door te concentreren op zo'n klein deel van de markt een groter risico.
Fake news volgens mij.B7H4long schreef: ↑3 augustus 2020, 22:31Zelfs al hou je rekening met hun internationale belangen mis je spreiding door het beleggen in een beperkte markt zoals de Belgische.
Belgische aandelen lopen achter met rendement? Hangt af van je stock picking. Ik wil best Lotus/Picanol/Melexis/GLPG/sioen/Jensen/Payton etc hebben gekocht 10j geleden. Beter dan het wereldgemiddelde.
Concentreren op een kleine markt? Bovenstaande Brusselse aandelen halen hun inkomsten uit EU, VS en Azie. Ik snap je opmerking niet.
Van alle kapitalen die in beursgenoteerde aandelen belegd zijn, is er 0,3% belegd in aandelen die op de Belgische beurs noteren. Als jij je beleggingen beperkt tot de Belgische beurs zit je wel echt in een kleine bokaal te vissen, en laat je grote opportuniteiten liggen en neem je groot risico door die beperktheid.BRT schreef: ↑4 augustus 2020, 09:05Fake news volgens mij.B7H4long schreef: ↑3 augustus 2020, 22:31
Zelfs al hou je rekening met hun internationale belangen mis je spreiding door het beleggen in een beperkte markt zoals de Belgische.
Belgische aandelen lopen achter met rendement? Hangt af van je stock picking. Ik wil best Lotus/Picanol/Melexis/GLPG/sioen/Jensen/Payton etc hebben gekocht 10j geleden. Beter dan het wereldgemiddelde.
Concentreren op een kleine markt? Bovenstaande Brusselse aandelen halen hun inkomsten uit EU, VS en Azie. Ik snap je opmerking niet.
Je maakt hier de juiste vergelijking; je vergelijkt je stockpicking met de wereldmarkt ( de oceanen waar je had kunnen in vissen). Hoe evalueer jij het risico dat je nam door maar in zo'n kleine markt te beleggen?
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
hmmm, Als je IWDA koopt laat je ook grote opportuniteiten liggen, door ze zo hard uit te middelen...
(tenzij ik me vergis, je mag me altijd de dagen opsommen waar IWDA met 10% is gestegen)
Ik geef je wel gelijk dat Belgische aandelen een te kleine bokaal is (voor mij persoonlijk is dat ook te klein)
Maar als hij vindt dat hij genoeg keuze heeft, is dat toch goed?
En hij heeft een sterk punt dat met internationale bedrijven, je een wereldwijze spreiding bereikt...
Het enige vergroot risico dat hij heeft is de invloed van Belgisch fiscaal beleid op het bedrijf, daar heb je 100% gelijk in, dat risico is verhoogd
(tenzij ik me vergis, je mag me altijd de dagen opsommen waar IWDA met 10% is gestegen)
Ik geef je wel gelijk dat Belgische aandelen een te kleine bokaal is (voor mij persoonlijk is dat ook te klein)
Maar als hij vindt dat hij genoeg keuze heeft, is dat toch goed?
En hij heeft een sterk punt dat met internationale bedrijven, je een wereldwijze spreiding bereikt...
Het enige vergroot risico dat hij heeft is de invloed van Belgisch fiscaal beleid op het bedrijf, daar heb je 100% gelijk in, dat risico is verhoogd
Het centrale probleem hierin is dat je pas achteraf weet welke aandelen 10% gaan stijgen.
Met IWDA ben je tenminste zeker van het gemiddelde van de markt. Als je begint te gokken op individuele bedrijven, dan kan je wel eens 10, 50 of 600% winst op een dag halen. Evengoed kan je -100% op een dag halen.
Met IWDA ben je tenminste zeker van het gemiddelde van de markt. Als je begint te gokken op individuele bedrijven, dan kan je wel eens 10, 50 of 600% winst op een dag halen. Evengoed kan je -100% op een dag halen.
ETF-portefeuille: +37,87% sinds opstart in december '19.
Laatste update: 1/1/2024
Laatste update: 1/1/2024
Klopt, dat betwist ik niet
Ik wil maar zeggen, grote opportuniteiten verzilveren is eigenlijk wel best moeilijk, en dat los je niet op door meer te spreiden.
Dus ik weet niet echte welke grote opportuniteiten dat B7H4 naar verwijst dan
Ik wil maar zeggen, grote opportuniteiten verzilveren is eigenlijk wel best moeilijk, en dat los je niet op door meer te spreiden.
Dus ik weet niet echte welke grote opportuniteiten dat B7H4 naar verwijst dan
Oei, dan zal ik nu wel gezondigd hebben tegen bovenstaande door mijn aankoop van een pakketje aandelen Colruyt daarnet zeker ?B7H4long schreef: ↑4 augustus 2020, 15:55Van alle kapitalen die in beursgenoteerde aandelen belegd zijn, is er 0,3% belegd in aandelen die op de Belgische beurs noteren. Als jij je beleggingen beperkt tot de Belgische beurs zit je wel echt in een kleine bokaal te vissen, en laat je grote opportuniteiten liggen en neem je groot risico door die beperktheid.BRT schreef: ↑4 augustus 2020, 09:05
Fake news volgens mij.
Je maakt hier de juiste vergelijking; je vergelijkt je stockpicking met de wereldmarkt ( de oceanen waar je had kunnen in vissen). Hoe evalueer jij het risico dat je nam door maar in zo'n kleine markt te beleggen?
Laat ons duidelijk zijn.
Er zijn waarschijnlijk maar weinig stockpickers die 10 jaar geleden die portefeuille kochten, en die dan ook 10 jaar hielden.
Er zijn maar weinig beleggers met een glazen bol, en noch minder met een teletijdsmachine of een De Lorean.
De poster die hier zijn resultaten plaatste haalde noch het gemiddelde van de Belgische aandelen, noch het wereldgemiddelde.
Zo'n 6 maand geleden stond de aandelenmarkt op zijn hoogtepunt.
Hier zijn de rendementen sinds dan voor de portefeuilles die ik opvolg.
Aandelen staan op verlies tov die piek, het obligatiedeel van de portefeuille is stabiel.
Hier zijn de rendementen sinds dan voor de portefeuilles die ik opvolg.
Aandelen staan op verlies tov die piek, het obligatiedeel van de portefeuille is stabiel.
Code: Selecteer alles
6 Mnd YTD 1 Jr 3 Jr 5 Jr
-9,1 -2,6 9,3 8,8 7,3 IWDA – MSCI world – wereld aandelen – ~75% van het geld dat wereldwijd in vrij verhandelbare aandelen belegd is
-11,7 -7,6 4,7 5,9 6,2 Mijn groei portefeuille : Wereld aandelen met tilt naar Value en SC
-5,5 -1,2 7,1 4,1 3,5 Flexer van offensieve actieve fondsen (75/25)
-6,9 -4,0 2,9 4,2 4,2 Mijn volledige portefeuille: 60 aandelen/30 vastrentend/10 Cash
-4,9 -0,7 3,9 5,4 4,5 50/50 index portefeuille IWDA/IEAG
-5,1 -3,3 1,0 0,9 1,3 Mixer van aktieve fondsen (50/50)
0,4 2,0 0,1 2,3 1,6 Mijn stabiele vastrentende portefeuille
0,0 1,9 -0,3 2,7 2,4 IEAG – Barclays Euro Aggregate bonds
2,1 3,9 2,3 0,0 0,0 VAGF – Wereld Aggregate Hedged
1,8 3,2 1,8 0,0 0,0 AGGH – Wereld Aggregate Hedged
In het boek dat Prof. Roland Van der Elst schreef eind de jaren 80, en dat hier in Vlaanderen zowat het eerste boek over beleggen in aandelen voor het grote publiek was, gaf hij een lijst met volgens hem koopwaardige aandelen.
De aandelen op die lijst hebben het zeer goed gedaan. Sofina en Brederode stonden bijv op die lijst. In elk geval vroeger kon het voor particulieren om de markt te kloppen.
De Belgische beurs heeft al bij al één groot voordeel. Dat is dat de meeste aandelen een te kleine marktkapitalisatie hebben om de interesse te wekken van buitenlandse investeerders. Nieuws dat die Belgische bedrijven bekend maken wordt daardoor door een veel kleiner publiek opgepikt. Door die kleine markt is dus de kans dan ook groter dat particuliere beleggers hier toch een bovengemiddeld rendement kunnen halen.
Pas toen bijv Sofina al jaren het beter deed dan andere holdings begon het de belangstelling te wekken van buitenlandse investeerders. Daarvoor was het aandeel quasi alleen bekend bij Belgische beleggers.
Maar inderdaad, dat is een ander standpunt dan te beleggen in bijv alleen de IWDA.
De aandelen op die lijst hebben het zeer goed gedaan. Sofina en Brederode stonden bijv op die lijst. In elk geval vroeger kon het voor particulieren om de markt te kloppen.
De Belgische beurs heeft al bij al één groot voordeel. Dat is dat de meeste aandelen een te kleine marktkapitalisatie hebben om de interesse te wekken van buitenlandse investeerders. Nieuws dat die Belgische bedrijven bekend maken wordt daardoor door een veel kleiner publiek opgepikt. Door die kleine markt is dus de kans dan ook groter dat particuliere beleggers hier toch een bovengemiddeld rendement kunnen halen.
Pas toen bijv Sofina al jaren het beter deed dan andere holdings begon het de belangstelling te wekken van buitenlandse investeerders. Daarvoor was het aandeel quasi alleen bekend bij Belgische beleggers.
Maar inderdaad, dat is een ander standpunt dan te beleggen in bijv alleen de IWDA.