Corona-virus.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Re: Corona-virus.
Heb je eigenlijk dat vaccin nodig? Ik neem ook nooit de griep prik.
Mondmasker is niet 'zondermeer' verplicht op straat:jeff schreef: ↑19 augustus 2020, 18:51 Ik blijf nu ook zo veel als mogelijk in mijn kot, maar deze namiddag moest ik toch in de stad Antwerpen zijn voor iets waar ik niet onderuit kon. Hier wil ik de door mij gedane vaststellingen meedelen.
Omdat ik me vooral in de tram m.b.t. corona niet veilig voel, besloot ik dan maar mijn verplaatsing in de stad te voet te doen. Toevallig was dat door de jodenwijk. Op mijn weg te voet ben ik er tientallen tegengekomen. Welgeteld twee droegen een mondmasker, bij de andere geen enkele. Voor hen geldt de mondmaskerplicht van provinciegouverneur C. Berx op de openbare weg blijkbaar niet. Onze ordehandhavers zouden er heel wat boetes kunnen uitschrijven, maar heb er geen enkele tegengekomen. Voor de rest droegen vrijwel alle belgen braaf hun masker.
bron: https://www.antwerpen.be/nl/overzicht/s ... ver-coronaIedereen ouder dan 12 jaar moet steeds een mondmasker bij zich hebben. Het dragen van een mondmasker is verplicht in publiek toegankelijke gebouwen (bv. bibliotheken, musea, stadslocaties, bioscopen, …), op het openbaar vervoer, in winkels en op plekken waar je geen afstand van 1,5 meter kan houden met elkaar.
Ik moet deze week de katten van een 'collega op reis' gaan eten geven in Antwerpen Centrum. Bij mijn fietsritje daarnaartoe zet ik m'n mondmaster in principe ook enkel op op plaatsen waar het me te druk wordt (samen wachten aan het rode licht,...). Maar meestal hou ik het -gemakshalve- bijna de hele rit op, soms zelfs ten gevolge kuddegeest en/of gène, omdat ik toch heel wat mensen (fietsers en voetgangers) zie met hun masker op.
En dit zijn de voor de provincie Antwerpen van toepassing zijnde regels:
Waar men zich in de hierbovenvermelde bepaling kan afvragen: Niet dat de stad Antwerpen tot de provincie Antwerpen behoort, maar wat wordt verstaan onder de "openbare ruimte". Volgens mij behoort de openbare weg daartoe.
Nog een toevoeging: aangekomen ter bestemming moest ik nog even wachten in de hal van een appartementsgebouw en komen er twee binnen zonder mondmasker op, ze komen met hun gezicht, face to face, voor mij staan en vragen me, zonder mondmasker dus, wat ik daar sta te doen.
bron: https://www.cathyberx.be/taken-en-bevoe ... erpen.htmlIedereen vanaf de leeftijd van 12 jaar is verplicht om een masker dat de mond en de neus bedekt of elk ander alternatief in stof te dragen in de openbare ruimte evenals in private plaatsen die toegankelijk zijn voor het publiek.
Deze verplichting geldt niet op plaatsen en/of momenten waarop het risico op overdracht van het virus zo goed als uitgesloten is gelet op de kortstondigheid en toevalligheid van het kruisen of passeren van personen. Deze verplichting geldt evenmin tijdens het nuttigen van eten en/of drinken. Wanneer het dragen van een mondmasker of elk alternatief in stof niet mogelijk is om medische redenen, draagt men een gelaatsscherm
Waar men zich in de hierbovenvermelde bepaling kan afvragen: Niet dat de stad Antwerpen tot de provincie Antwerpen behoort, maar wat wordt verstaan onder de "openbare ruimte". Volgens mij behoort de openbare weg daartoe.
Nog een toevoeging: aangekomen ter bestemming moest ik nog even wachten in de hal van een appartementsgebouw en komen er twee binnen zonder mondmasker op, ze komen met hun gezicht, face to face, voor mij staan en vragen me, zonder mondmasker dus, wat ik daar sta te doen.
Laatst gewijzigd door jeff op 20 augustus 2020, 08:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Daar staat in het lingo van onze Gouverneur precies hetzelfde.
Behalve als het over de koppen lopen is. Maar dankzij Van Ranst bestaat die situatie in Antwerpen niet meer. Zelfs de Meir is een brede, rustige baan.
Op de openbare weg in Antwerpen hoef je dus geen mondmasker te dragen.Deze verplichting geldt niet op plaatsen en/of momenten waarop het risico op overdracht van het virus zo goed als uitgesloten is gelet op de kortstondigheid en toevalligheid van het kruisen of passeren van personen.
Behalve als het over de koppen lopen is. Maar dankzij Van Ranst bestaat die situatie in Antwerpen niet meer. Zelfs de Meir is een brede, rustige baan.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Wat missen de media of is dit doelbewust fake news?
De Nationale Veiligheidsraad zit vanaf 9 uur rond de tafel om de coronamaatregelen vanaf 1 september te bespreken. Een versoepeling van de ‘bubbel van vijf’ lijkt weinig waarschijnlijk. Algemeen wordt aangenomen dat de vorige uitbreiding van de bubbel (waarbij we per week wisselend maximum 10 personen mochten zien), de tweede golf net heeft veroorzaakt.
De Nationale Veiligheidsraad zit vanaf 9 uur rond de tafel om de coronamaatregelen vanaf 1 september te bespreken. Een versoepeling van de ‘bubbel van vijf’ lijkt weinig waarschijnlijk. Algemeen wordt aangenomen dat de vorige uitbreiding van de bubbel (waarbij we per week wisselend maximum 10 personen mochten zien), de tweede golf net heeft veroorzaakt.
Empathie ken je blijkbaar niet
Dat jij die man nog nooit hebt gezien zal wellicht kloppen maar de reactie van die echtgenote is er één van pure frustratie en zou je als empathisch mens moeten kunnen plaatsen, uiteraard ben jij of ik of iemand anders niet verantwoordelijk voor haar situatie.
Wat zou die man aan zijn laars gelapt hebben ? Wie weet was hij de week ervoor langsgeweest in een supermarkt waar hij een product meenam waar er een paar minuten ervoor iemand die besmet was eens ferm op gehoest had.
Jij doet het lijken alsof iedereen die besmet wordt het zelf gezocht heeft en er zelf schuldig aan is ... denk je misschien dat die 70+ arbeiders in die vleesfabriek aan een gezamenlijke orgie hebben meegedaan en elkaar in de vleesverwerkingsafdeling hebben zitten aflikken misschein ?
Mocht je een SOA krijgen dan kan je zeggen dat je "maatregelen aan je laars hebt gelapt" (en aan iets anders ook) nu doe je het lijken alsof iedereen die een ziekte te pakken krijgt het enkel en alleen aan zichzelf te wijten heeft ...
Man, man, empathie en een beetje meelevendheid zit bij sommigen toch heel diep verstopt
Inderdaad vreemd, aangezien de echte experten Jean-Luc Gala en Yves Coppieters netjes uitleggen dat de bubbel van vijf geen zin heeft.Timoootjex schreef: ↑20 augustus 2020, 08:57 Wat missen de media of is dit doelbewust fake news?
Verfrissend stukje. Er is geen tweede golf. We meten nu slechts wat we in maart en april niet eens konden meten.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Die bubbel is gewoon te beperkt zeker in 2020. Samengestelde gezinnen, grote families, kinderen die toch normaliteit willen etc...
Haar man is, volgens haar profiel, gestorven op 2 mei. Dus bij de eerdere besmettingen. Ze schrijft niet (of ik vind het niet) waar hij besmet is. Dus tijdens totale lockdown.geebee schreef: ↑20 augustus 2020, 09:02Empathie ken je blijkbaar niet
Dat jij die man nog nooit hebt gezien zal wellicht kloppen maar de reactie van die echtgenote is er één van pure frustratie en zou je als empathisch mens moeten kunnen plaatsen, uiteraard ben jij of ik of iemand anders niet verantwoordelijk voor haar situatie.
Wat zou die man aan zijn laars gelapt hebben ? Wie weet was hij de week ervoor langsgeweest in een supermarkt waar hij een product meenam waar er een paar minuten ervoor iemand die besmet was eens ferm op gehoest had.
Jij doet het lijken alsof iedereen die besmet wordt het zelf gezocht heeft en er zelf schuldig aan is ... denk je misschien dat die 70+ arbeiders in die vleesfabriek aan een gezamenlijke orgie hebben meegedaan en elkaar in de vleesverwerkingsafdeling hebben zitten aflikken misschein ?
Mocht je een SOA krijgen dan kan je zeggen dat je "maatregelen aan je laars hebt gelapt" (en aan iets anders ook) nu doe je het lijken alsof iedereen die een ziekte te pakken krijgt het enkel en alleen aan zichzelf te wijten heeft ...
Man, man, empathie en een beetje meelevendheid zit bij sommigen toch heel diep verstopt
Wat jij ´gebrek aan empathie´ noemt, noem ik gebrek aan verantwoordelijkheidszin van hun kant.
Voor al wie het nu krijgt en eraan sterft zegt ik: Hij is ergens besmet geraakt, en heeft dan ergens een regel niet gevolgd.
Want zoals jij het schrijft, ´door een product uit een rek te lakken´, dat is een FABELTJE. Zo raak je NIET besmet. Trouwens, als je de regels vd winkel volgt, kan dat ook niet want moet je je handen nadien ontsmetten bij het naar buiten gaan.
Mensen moeten leren hun eigen verantwoordelijkheid te nemen en niet constant wijzen naar een ander.
Onze provinciegouverneur denkt daar anders over:Dixit schreef: ↑20 augustus 2020, 08:50 Daar staat in het lingo van onze Gouverneur precies hetzelfde.
Op de openbare weg in Antwerpen hoef je dus geen mondmasker te dragen.Deze verplichting geldt niet op plaatsen en/of momenten waarop het risico op overdracht van het virus zo goed als uitgesloten is gelet op de kortstondigheid en toevalligheid van het kruisen of passeren van personen.
en voor de volledigheid ook nog het volgende:Wat is de 'openbare ruimte’?
Openbare ruimte betekent de openbare weg, terreinen en plekken die toegankelijk zijn voor het publiek, voor iedereen. Ook niet-openbare terreinen die voor een zeker aantal personen toegankelijk zijn, behoren tot de openbare ruimte. Zodra je je privé-domein verlaat, zoals je thuis, bevind je je in de openbare ruimte: op straat, in openbare gebouwen zoals de bibliotheek, het stads- of gemeentehuis, maar ook winkels, horecazaken, provinciale parken en domeinen, … In de openbare ruimte kan je mensen tegenkomen en is er dus risico op overdracht van het coronavirus. Op een aantal van die plaatsen moet je sowieso een mondneusmasker dragen.
bron: https://www.cathyberx.be/taken-en-bevoe ... skers.htmlLos daarvan hoef je geen mondneusmasker te dragen op plaatsen en/of momenten waarop het risico op overdracht van het virus zo goed als uitgesloten is, gelet op de kortstondigheid en toevalligheid van het kruisen of passeren van personen, bv. wanneer je wandelt in een verlaten bos of ‘s ochtends vroeg je hond uitlaat en er nog geen volk op straat is.
Laatst gewijzigd door jeff op 20 augustus 2020, 09:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Vaak ontsmetten mensen hun handen bij het binnengaan en is dat ook zo georganiseerd.
Bij het buitengaan : daar moet je meestal zelf aan denken.
Waar haal je het dat overdracht door iets vast te nemen een fabel is ? Is dat jouw eigen theorie/ zelf verzonnen ?
Dat mensen die reizen een extra risico nemen voor de maatschappij en voor anderen, niet alleen voor zichzelf, is iets wat m.i. juist is.
Als iedereen die niet buiten moet komen, toegelaten of niet, gewoon binnen blijft en zijn bubbel zeer klein maakt, gaan er minder mensen besmet worden.
De menselijke soort is zoals ze is. Jammer.. maar erg veel verstand moet je er niet zoeken.
Bij het buitengaan : daar moet je meestal zelf aan denken.
Waar haal je het dat overdracht door iets vast te nemen een fabel is ? Is dat jouw eigen theorie/ zelf verzonnen ?
Dat mensen die reizen een extra risico nemen voor de maatschappij en voor anderen, niet alleen voor zichzelf, is iets wat m.i. juist is.
Als iedereen die niet buiten moet komen, toegelaten of niet, gewoon binnen blijft en zijn bubbel zeer klein maakt, gaan er minder mensen besmet worden.
De menselijke soort is zoals ze is. Jammer.. maar erg veel verstand moet je er niet zoeken.
Ik heb dit bericht gepost omdat dit een gezicht geeft aan Covid19.
Ik had het moeten weten dat jij of iemand anders uit het gehele bericht enkel het zinnetje over vakantie of feesten eruit zou pikken. Maar dat egoïstisch kantje zien we hier wel vaker opduiken.
Zoals ik al meerdere keren op het forum zei: de ik-mentaliteit.
De ironie is dat een mens wel degelijk in groep pas tot zijn recht komt, want op z'n ééntje bakt hij/zij/ er niet veel van.
Ja, wel, ik zal naar haar persoonlijk reageren ook.
Mensen die op reis gaan (naar een toegelaten gebied) doen niks verkeerd en hoeven niet geculpabiliseerd te worden door iemand die liever de eigen verantwoordelijkheid uit de weg gaat.
Ze gooit op reis gaan op 1 hoop met bewust afstandsregels negeren, bewust naar (verboden) feestjes gaan etc.
Ik ben ultra-liberaal maar mensen moeten verdomme hun eigen verantwoordelijkheid nemen en niet altijd alles afwentelen op een ander.
En wat jij of linkie winkie Geebee daar verder van vindt kan aan m´n kont roesten.
Bah Fakkel. Stop ermee, je maakt je hopeloos belachelijk.Fakkel schreef: ↑20 augustus 2020, 09:14 Haar man is, volgens haar profiel, gestorven op 2 mei. Dus bij de eerdere besmettingen. Ze schrijft niet (of ik vind het niet) waar hij besmet is. Dus tijdens totale lockdown.
Wat jij ´gebrek aan empathie´ noemt, noem ik gebrek aan verantwoordelijkheidszin van hun kant.
Voor al wie het nu krijgt en eraan sterft zegt ik: Hij is ergens besmet geraakt, en heeft dan ergens een regel niet gevolgd.
Want zoals jij het schrijft, ´door een product uit een rek te lakken´, dat is een FABELTJE. Zo raak je NIET besmet. Trouwens, als je de regels vd winkel volgt, kan dat ook niet want moet je je handen nadien ontsmetten bij het naar buiten gaan.
Mensen moeten leren hun eigen verantwoordelijkheid te nemen en niet constant wijzen naar een ander.