Hulp gevraagd?
TIP
Kies voor het hoogste rendement vergelijk alle langetermijnsparen aanbieders
Hulp gevraagd?
Hallo allemaal,zojuist aangemeld op dit forum.
Ik zit met een vraag.
Ik heb binnenkort 200k op mijn rekening staan,en ik wil hier 175k van beleggen.
Het zit zo,ik ben volgend jaar voor 5 jaar weg i.v.m. mijn werk. er wordt daar goed voor mij gezorgd,woning etc.
Ik zal die 5 jaar ook geen afbetaling hebben,aangezien ik huurde en dit wordt stopgezet.
Nu zou ik graag in die tijd op beide oren willen slapen en mijn geld redelijk veilig beleggen..
En zou al erg blij zijn met een rendement van 2 a 3%(maar dit is misschien al teveel gevraagd..?).
Zoals jullie merken heb ik geen verstand van beleggen,dus ik vraag me af wat jullie meningen hierover zijn?
Ik snap natuurlijk dat als je minder risico neemt,je ook minder rendement hebt.
Wat zijn de mogelijkheden.
Hopelijk is er iemand die wat me hierin kan helpen,want een extra spaarcentje na 5 jaar is altijd mooi meegenomen !
Ik heb natuurlijk al wat liggen googelen,maar daar zijn dan weer zoveel mogelijkheden..en ze proberen je langs alle kanten te lokken..
Mvg.
Ik zit met een vraag.
Ik heb binnenkort 200k op mijn rekening staan,en ik wil hier 175k van beleggen.
Het zit zo,ik ben volgend jaar voor 5 jaar weg i.v.m. mijn werk. er wordt daar goed voor mij gezorgd,woning etc.
Ik zal die 5 jaar ook geen afbetaling hebben,aangezien ik huurde en dit wordt stopgezet.
Nu zou ik graag in die tijd op beide oren willen slapen en mijn geld redelijk veilig beleggen..
En zou al erg blij zijn met een rendement van 2 a 3%(maar dit is misschien al teveel gevraagd..?).
Zoals jullie merken heb ik geen verstand van beleggen,dus ik vraag me af wat jullie meningen hierover zijn?
Ik snap natuurlijk dat als je minder risico neemt,je ook minder rendement hebt.
Wat zijn de mogelijkheden.
Hopelijk is er iemand die wat me hierin kan helpen,want een extra spaarcentje na 5 jaar is altijd mooi meegenomen !
Ik heb natuurlijk al wat liggen googelen,maar daar zijn dan weer zoveel mogelijkheden..en ze proberen je langs alle kanten te lokken..
Mvg.
Re: Hulp gevraagd?
Een breed gespreide aandelenportefeuille kan 50% en meer dalen. Hoeveel kan/wil je maximaal verliezen? Dit zal dan je deel aandelen in de portefeuille bepalen. Voor de rest kan je stabiele beleggingen nemen.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
5 jaar is te kort om in aandelen te beleggen. Tot nu toe stijgen de aandelenkoersen altijd op de lange termijn. Maar die lange termijn is minimum 10 jaar. Vroeger ging men zelfs uit van 20 jaar. Tussentijdse schommelingen maken dat er ondertussen zowel winst als verlies kan zijn.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Een zekere belegging met 2% rendement is onmogelijk. Kijk maar eens in het topic termijnrekening wat je nog krijgt op een termijnrekening van 5 jaar. Of een TAK 21 is ook een optie, maar dan zit je voor 8 jaar vast.
Irony is wasted on the dumb. Oscar Wilde.
5 jaar te kort om te beleggen? Volgens mij MOET hij niet verkopen binnen 5 jaar. Doen de beurzen het niet goed, dan wacht je gewoon een beetje langer. Hij huurt nu ook. Wat moet hij er anders 5 jaar mee doen?
Ik zal wel tegengesproken worden maar ik persoonlijk zou op dit moment niet alles in één keer investeren. Ik zou bvb over 3 jaar elke 6 maanden 1/6 investeren nu we aan deze niveau's zitten. Ook andere factoren dan de waarderingen baren mij wat zorgen, bvb crash van de dollar die bezig is, goud dat stijgt (die twee gaan wat samen natuurlijk), Tesla boven de 2000, Apple boven 2 triljoen market cap. Ik vind het allemaal een beetje té. Maar bon ,ik ben al bijna heel mijn leven bearish dus ik zal er wel weer naast zitten. Ik denk er toch aan om wat te verkopen.
Samengevat: beleg in wereldwijde trackers of breed gespreide holdings maar stap niet in één keer in nu, zeker omdat je aanhaalt dat je goed wilt slapen. Als je het geld echt nodig hebt binnen 5 jaar dan is het een ander verhaal natuurlijk. Dan is volgens mij het spaarboekje het enige juiste antwoord op dit moment. Eventueel een paar obligaties, als je er vindt met ietwat rendement.
Zorg er vooral voor dat jij je er comfortabel bij voelt. Uw nachtrust is véél belangrijker dan uw rendement. Doe geen belegging enkel omdat men u die aanraadt.
Ik zal wel tegengesproken worden maar ik persoonlijk zou op dit moment niet alles in één keer investeren. Ik zou bvb over 3 jaar elke 6 maanden 1/6 investeren nu we aan deze niveau's zitten. Ook andere factoren dan de waarderingen baren mij wat zorgen, bvb crash van de dollar die bezig is, goud dat stijgt (die twee gaan wat samen natuurlijk), Tesla boven de 2000, Apple boven 2 triljoen market cap. Ik vind het allemaal een beetje té. Maar bon ,ik ben al bijna heel mijn leven bearish dus ik zal er wel weer naast zitten. Ik denk er toch aan om wat te verkopen.
Samengevat: beleg in wereldwijde trackers of breed gespreide holdings maar stap niet in één keer in nu, zeker omdat je aanhaalt dat je goed wilt slapen. Als je het geld echt nodig hebt binnen 5 jaar dan is het een ander verhaal natuurlijk. Dan is volgens mij het spaarboekje het enige juiste antwoord op dit moment. Eventueel een paar obligaties, als je er vindt met ietwat rendement.
Zorg er vooral voor dat jij je er comfortabel bij voelt. Uw nachtrust is véél belangrijker dan uw rendement. Doe geen belegging enkel omdat men u die aanraadt.
Zoals u aanhaalt zegt TS dat hij in die 5 jaar op zijn beide oren wil slapen. Daar hoort imo niet bij dat zijn kapitaal door een berenmarkt in waarde daalt, waarna hij dat in aandelen belegde kapitaal langer zou moeten bijhouden in de hoop dat zijn verliezen omgebogen worden in winst met een positief rendement.
Men moet persoonlijk al aan den lijve hebben ondervonden wat het is in aandelen belegd te zijn gedurende een jarenlange berenmarkt om te weten dat "op beide oren slapen" dan gewoonweg niet aan de orde is. Integendeel, alleen de sterkste beleggers kunnen dit aan.
Ik bedoel niet specifiek op u, maar het is voor mij een zoveelste bewijs dat iedereen op aandelengebied al vele jaren veel teveel verwend is geworden.
Men moet persoonlijk al aan den lijve hebben ondervonden wat het is in aandelen belegd te zijn gedurende een jarenlange berenmarkt om te weten dat "op beide oren slapen" dan gewoonweg niet aan de orde is. Integendeel, alleen de sterkste beleggers kunnen dit aan.
Ik bedoel niet specifiek op u, maar het is voor mij een zoveelste bewijs dat iedereen op aandelengebied al vele jaren veel teveel verwend is geworden.
Moeilijk instap moment. 4 maanden geleden waren het allemaal koopjes ( achteraf bekeken). Enkele obligaties ( J&J, Aggregate, Teva, ...), mss een goed gelegen bouwgrond zoeken.
Waar ga jij dat vinden geen risico nemen op 5 jaar en 2 of 3 % willen halen. Een spaarboekje levert maar een goeie 0.11% op en een obligatie is al niet veel beter.
Mijn tip er zijn tal ven holdings die gemiddeld 10% winst opleveren per jaar (beurscrashes en slechte beursjaren inbegrepen).
En bij vele heb je dan nog een jaarlijks dividend.
Maar...zoals door een paar voorgangers hier gemeld beleg dat met geld dat je NIET nodig hebt na 5 jaar.
Informeer in uw regio om een woning te verhuren via een sociaal huur kantoor.
Rendement is lager, maar geen omkijken naar
Rendement is lager, maar geen omkijken naar
Zoals pukkie zegt, moeilijk instapmoment. Als je individuele aandelen koopt, dan zou ik super veilige genre TINC voorstellen, op spaarboekjes verlies je sowieso. Bouwgrond, tja. Prijzen hiervan zakken ook niet. Zorg dat de ligging goed is.
De hardnekkigheid waarmee sommigen hier aandelen blijven aanbevelen, op een beleggingstermijn van 5 jaar, waarbij de TS wenst dat hij op beide oren wil kunnen slapen, doen mij vrezen dat een aantal beleggers geen contact meer met de realiteit hebben.
"Super veilige aandelen" aanbevelen is een contradictio in terminus.
Als TS op zijn beide oren wil kunnen slapen dan moet hij aanvaarden dat een rendement van 2 à 3 % op dit moment niet realistisch is, tenzij hij gaat gokken, wat dan logischerwijze ook negatieve rendementen kan betekenen.
Als TS op zijn beide oren wil kunnen slapen dan moet hij aanvaarden dat een rendement van 2 à 3 % op dit moment niet realistisch is, tenzij hij gaat gokken, wat dan logischerwijze ook negatieve rendementen kan betekenen.
Als plots de corona problemen zouden opgelost zijn (zoals oa door de EU commisaris voor volksgezondheid voorspeld), dan zou er wellicht een stormloop gebeuren, niet op Brantano maar op aandelen als Kinepolis.
Nog andere kandidaten ? Wil wel een gokje wagen. Beleggen is toch vooruitzien ?
Nog andere kandidaten ? Wil wel een gokje wagen. Beleggen is toch vooruitzien ?
-
- Hero Member
- Contacteer:
Even onafhankelijk van d ecorona problemen.
Als de beurs opeens wakker wordt met al die begrotingstekorten, zal dat een impact hebben? Zoja hoe schat je die impact in? Weinig, gemiddeld, veel, erg veel?
Als de beurs opeens wakker wordt met al die begrotingstekorten, zal dat een impact hebben? Zoja hoe schat je die impact in? Weinig, gemiddeld, veel, erg veel?
Dus maar veilig op een spaarboekje zetten ? Verlies gegarandeerd. Hoe langer je dan op je beide oren slaapt, hoe meer verlies je lijdt...MoreOrLess schreef: ↑22 augustus 2020, 14:18 De hardnekkigheid waarmee sommigen hier aandelen blijven aanbevelen, op een beleggingstermijn van 5 jaar, waarbij de TS wenst dat hij op beide oren wil kunnen slapen, doen mij vrezen dat een aantal beleggers geen contact meer met de realiteit hebben.
Het verlies is niet gegarandeerd. Niets zegt dat de inflatie niet terug naar 0 daalt of zelfs deflatie wordt. Dat kan al binnen een paar maanden zo zijn. Dan maakt men winst met een spaarrekening.
Maar het kan ook zijn dat de huidige situatie blijft bestaan, dan is er inderdaad op dit moment een verlies aan koopkracht van ongeveer 1% per jaar. Dat is evenwel maar een fractie van aandelen die mogelijk gerust -50% kunnen gaan.
Maar ik heb het hier al herhaaldelijk geschreven: de huidige situatie doortrekken naar de toekomst is iets wat vele beginnende beleggers zich al hebben beklaagd. Verlies of winst op de markten wordt bepaald door het onverwachte, niet door het verwachte. Uit de geschiedenis kan men volop afleiden dat het verwachte op de korte termijn nooit naar het gewenste resultaat leidt.
Maar het kan ook zijn dat de huidige situatie blijft bestaan, dan is er inderdaad op dit moment een verlies aan koopkracht van ongeveer 1% per jaar. Dat is evenwel maar een fractie van aandelen die mogelijk gerust -50% kunnen gaan.
Maar ik heb het hier al herhaaldelijk geschreven: de huidige situatie doortrekken naar de toekomst is iets wat vele beginnende beleggers zich al hebben beklaagd. Verlies of winst op de markten wordt bepaald door het onverwachte, niet door het verwachte. Uit de geschiedenis kan men volop afleiden dat het verwachte op de korte termijn nooit naar het gewenste resultaat leidt.