Pensioensparen of niet? Dat is de vraag.
TIP
Gebruik onze vergelijkers pensioensparen via verzekering
- pensioensparen via fonds
Re: Pensioensparen of niet? Dat is de vraag.
Hoe is hun rendement ten opzichte van mekaar de laatste 5 a 10 jaar?
Portefeuille: Aedifica - Ageas - Alfen - Alibaba - AMG - Barco - Bpost - Cofinimmo - ING - KBC Ancora - Montea - Shell - Shurgard - Syensqo - Umicore - VGP - Xior
En de volatiliteit?
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Even het topic kapen maar had dezelfde vraag.
Mijn pensioenhorizon is minstens nog 45 jaar in de toekomst. Aangezien de regering nu al tekorten heeft en ook al eens de belastingen van 8 naar 10 procent heeft gedaan vertrouw ik het zaakje binnen 40 jaar niet.
Ben ik correct of ben ik eigenlijk paniekvoetbal aan het spelen?
Mijn pensioenhorizon is minstens nog 45 jaar in de toekomst. Aangezien de regering nu al tekorten heeft en ook al eens de belastingen van 8 naar 10 procent heeft gedaan vertrouw ik het zaakje binnen 40 jaar niet.
Ik ben pro- Argenta voor zichtrekeningen, maar het lijkt erop dat ze hun 'gratis' cultuur toch wat aan het opgeven zijn?B7H4long schreef: ↑22 augustus 2020, 20:09 Wat met Argenta Pensioensparen ArPe?
https://www.spaargids.be/sparen/pensioe ... ijken.html
Omdat het pensioenspaarfonds iets is dat toch voor langere tijd liefst bij 1 zelfde instelling moet blijven ben ik dus geen voorstander van Argenta voor mijn pensioensparen,..
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20200814_93640044
Je kan elk jaar opnieuw beslissen.
Elke Euro die je vandaag aan instapkosten betaalt zijn ongeveer 4 Euro minder binnen 30 jaar.
Jouw keuze.
(regel van 72 - 5%/jaar - 30 jaar - 8% eindbelasting)
Elke Euro die je vandaag aan instapkosten betaalt zijn ongeveer 4 Euro minder binnen 30 jaar.
Jouw keuze.
(regel van 72 - 5%/jaar - 30 jaar - 8% eindbelasting)
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Wat met nog niet 100% duidelijk is met pensioenspaar fondsen:
Stel ik heb 5 jaar bij Argenta in een pensioenspaarfonds gespaard, en ik stap dan over naar Belfius, BNP,..
Gaat dit gespaarde bedrag dan (indien het kan (zonder kosten)) naar de andere partij?
Of krijg je als je dan toch nog op pensioen mag gaan ooit het bedrag 'per bank' terug?
Stel ik heb 5 jaar bij Argenta in een pensioenspaarfonds gespaard, en ik stap dan over naar Belfius, BNP,..
Gaat dit gespaarde bedrag dan (indien het kan (zonder kosten)) naar de andere partij?
Of krijg je als je dan toch nog op pensioen mag gaan ooit het bedrag 'per bank' terug?
Beiden kunnen. Je kan maar 1 pensioenspaarfonds per jaar inbrengen voor je belastingen, maar je kan er meerdere hebben.
Het ene jaar stort je in X, het andere jaar in Y enz.
Als je 5 jaar in X gestort hebt, en je besluit naar Y te gaan, dan kan je :
- X laten staan, en voortaan verder storten in Y
- X laten overbrengen naar Y. Dan wordt alles van X verkocht, en met de opbrengst wordt Y gekocht.
Het ene jaar stort je in X, het andere jaar in Y enz.
Als je 5 jaar in X gestort hebt, en je besluit naar Y te gaan, dan kan je :
- X laten staan, en voortaan verder storten in Y
- X laten overbrengen naar Y. Dan wordt alles van X verkocht, en met de opbrengst wordt Y gekocht.
Ik vermoede al zoiets. Dan lijkt het me ook aangewezen om de voorkeur te geven aan pensioenspaarfondsen met 0% instap en 0% uitstap vergoeding om dit zonder kosten te laten verlopen, als ik ooit nog eens zou overstappen.
Ik ga me deze week verder verdiepen in :
Belfius Pension Fund Balanced Plus C
Lopende kosten en beheerskosten: 1,39%, waarvan 1,1% beheerskosten
https://www.belfius.be/retail/nl/produc ... index.aspx
Argenta Pensioenspaarfonds (Toch men licht maar eens opsteken...)
https://www.argenta.be/nl/beleggen/pens ... ndsen.html
Lopende kosten 1,33 % per jaar
Extra:
https://www.tijd.be/netto/analyse/pensi ... n/10237079
- Zijn die extra kosten op basis van het gestorte bedrag (per maand/ storting)? Als ik bijvoorbeeld maandelijks stort zal het bedrag: 82,50 euro zijn. Neem ik dan de Argenta formule betaal ik die 1,33% op het totaal gestorte bedrag?
Dus:
- Storten jullie 1x per maand of 1x per jaar? Per maand lijkt me interessanter omdat een pensioenspaarfonds onderliggend aandelen heeft.
- Stel ik stap in augustus / september over naar 1 van bovenstaande dan stort ik best in 1x het volledige bedrag (990), of doe ik er goed aan om dit op te splitsen per maand tot het einde van het jaar. Dus bv sep,okt,nov,dec : 247,50 euro?
Ik ga me deze week verder verdiepen in :
Belfius Pension Fund Balanced Plus C
Lopende kosten en beheerskosten: 1,39%, waarvan 1,1% beheerskosten
https://www.belfius.be/retail/nl/produc ... index.aspx
Argenta Pensioenspaarfonds (Toch men licht maar eens opsteken...)
https://www.argenta.be/nl/beleggen/pens ... ndsen.html
Lopende kosten 1,33 % per jaar
Extra:
https://www.tijd.be/netto/analyse/pensi ... n/10237079
- Zijn die extra kosten op basis van het gestorte bedrag (per maand/ storting)? Als ik bijvoorbeeld maandelijks stort zal het bedrag: 82,50 euro zijn. Neem ik dan de Argenta formule betaal ik die 1,33% op het totaal gestorte bedrag?
Dus:
Code: Selecteer alles
1.33 % van 990,00 euro is: 13.17 euro jaarlijks aan kosten.
- Stel ik stap in augustus / september over naar 1 van bovenstaande dan stort ik best in 1x het volledige bedrag (990), of doe ik er goed aan om dit op te splitsen per maand tot het einde van het jaar. Dus bv sep,okt,nov,dec : 247,50 euro?
De extra kosten zijn al verrekend in de koers, net zoals dat bij andere beleggingsfondsen ook is.
Hoe je stort, in 1 keer, maandelijks, per kwartaal, daar ben je vrij in. Ik heb in de periode maart-april een deel gestort, maar hoop nog op dalende beurzen (meer volatiliteit n.a.v. de presidentsverkiezingen) om het resterende deel te kunnen bijstorten.
Hoe je stort, in 1 keer, maandelijks, per kwartaal, daar ben je vrij in. Ik heb in de periode maart-april een deel gestort, maar hoop nog op dalende beurzen (meer volatiliteit n.a.v. de presidentsverkiezingen) om het resterende deel te kunnen bijstorten.
- Staar je niet blind op de kosten. Er is op dit forum een obsessie om tegen elke prijs kosten te vermijden in beleggingen, bankzaken enz. Het rendement is veel belangrijker. Instapkosten betaal je maar één keer, beheerskosten en lopende kosten zijn in het rendement inbegrepen.
- Over meerdere jaren is het voordeliger dat je in het begin van het jaar instapt dan op het einde van het jaar of gespreid omdat er meer jaren zijn waarin de beurs stijgt dan waarin ze daalt.
Vermits aandelen tot nu toe op de lange termijn steeds stijgen, stort je best het bedrag elk jaar zo vroeg mogelijk, in januari dus. Er is ook het gekende fenomeen van de nieuwjaarsrally. Vele beleggers gaan de feestdagen in december niet graag in met risicovolle posities en verkopen dan, waarna ze in januari terug aankopen. Maar dit is zeker niet elk jaar zo.
Die 1,33% bij Arpe betaalt u steeds op het volledige bedrag dat u al in dit pensioenspaarfonds heeft gestoken. Die beheerskosten gaan over een gans jaar maar worden pro rata elke dag een beetje van de inventariswaarde afgetrokken.
U kunt per jaar maar 1 pensioenspaarfonds fiscaal inbrengen. Als u beslist het fonds waarnaar u in augustus/september overstapt fiscaal in te brengen, dan stort u ook best het volledige bedrag in het begin, om dezelfde reden waarom u best per jaar het volledige bedrag in januari stort. Maar statistisch gezien is de kans op meerwaarde ten opzichte van in die periode maandelijkse stortingen te doen zo klein dat het wellicht amper iets uitmaakt.
Edit: blijkbaar ondertussen al een groot deel beantwoord door Annetje en Yaris
Die 1,33% bij Arpe betaalt u steeds op het volledige bedrag dat u al in dit pensioenspaarfonds heeft gestoken. Die beheerskosten gaan over een gans jaar maar worden pro rata elke dag een beetje van de inventariswaarde afgetrokken.
U kunt per jaar maar 1 pensioenspaarfonds fiscaal inbrengen. Als u beslist het fonds waarnaar u in augustus/september overstapt fiscaal in te brengen, dan stort u ook best het volledige bedrag in het begin, om dezelfde reden waarom u best per jaar het volledige bedrag in januari stort. Maar statistisch gezien is de kans op meerwaarde ten opzichte van in die periode maandelijkse stortingen te doen zo klein dat het wellicht amper iets uitmaakt.
Edit: blijkbaar ondertussen al een groot deel beantwoord door Annetje en Yaris
Top bedankt voor deze zeer waardevolle antwoorden.
Conclusie:
- Ik mag met niet blindstarten op lopende kosten die worden verrekend deze niet mogen opwegen tegen het rendement.
- In/uitstap- kosten zijn wel belangrijk
- Moment van storten is belangrijk > beurssentiment...
- Omdat ik echt afwil van mijn pensioenspaarverzekering, stop ik met hierin te storten. ( Heeft het nut om dit 'premievrij' te maken?) Ik ga hier later toch alleen maar het bedrag van opvragen na de looptijd. (Als het zonder kosten is.)
- Ik wil dit jaar nog wisselen van product omdat ik echt van het verz. product, dat is volgens mij elk jaar een jaar verloren.
- Ik ga asap het nieuwe product volstorten (990,00 euro)
- Komende jaren hou je beter het sentiment van de beurs in de gaten en zou je bv goed doen als we een glazen bol hadden om dit jaar in maart te storten.
- Beide zijn goede producten : Argenta / Belfius die hierboven werden vermeld.
- Ik geef aan dat ik het nieuwe product wil gebruiken voor fiscale aftrek en het oude niet meer.
Conclusie:
- Ik mag met niet blindstarten op lopende kosten die worden verrekend deze niet mogen opwegen tegen het rendement.
- In/uitstap- kosten zijn wel belangrijk
- Moment van storten is belangrijk > beurssentiment...
- Omdat ik echt afwil van mijn pensioenspaarverzekering, stop ik met hierin te storten. ( Heeft het nut om dit 'premievrij' te maken?) Ik ga hier later toch alleen maar het bedrag van opvragen na de looptijd. (Als het zonder kosten is.)
- Ik wil dit jaar nog wisselen van product omdat ik echt van het verz. product, dat is volgens mij elk jaar een jaar verloren.
- Ik ga asap het nieuwe product volstorten (990,00 euro)
- Komende jaren hou je beter het sentiment van de beurs in de gaten en zou je bv goed doen als we een glazen bol hadden om dit jaar in maart te storten.
- Beide zijn goede producten : Argenta / Belfius die hierboven werden vermeld.
- Ik geef aan dat ik het nieuwe product wil gebruiken voor fiscale aftrek en het oude niet meer.
Kosten van een fonds zijn een betere voorspeller voor toekomstige rendementen dan de rendementen behaald in het verleden door het fonds. Laat je niet wijsmaken door sommigen hier dat kosten er niet toe doen. Ze gaan liever af op hun "gevoel" en negeren hardnekkig de vele studies die iets anders aantonen.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Aangezien we al een heel aantal antwoorden verder zijn.
@timoootjex,
Er zijn op dit forum al een heel aantal berichten gepost dat men met zo'n lange horizon beter in ETF's belegt dan in een pensioenspaarfonds.
Eén van de draadjes waarin dat aan bod komt is dit:
de-waarheid-omtrent-pensioensparen-t14396.html
Er zijn op dit forum al een heel aantal berichten gepost dat men met zo'n lange horizon beter in ETF's belegt dan in een pensioenspaarfonds.
Eén van de draadjes waarin dat aan bod komt is dit:
de-waarheid-omtrent-pensioensparen-t14396.html