Mozzeno
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Re: Mozzeno
Waarom beperk je de keuze? Je kunt je geld eender waar in investeren. Het universum is quasi oneindig.
En als ik moet kiezen? Zonder twijfel de schuld van Gimv of SD Worx omdat de kans dan heel groot is dat ik dat geld ook terug zie.
En als ik moet kiezen? Zonder twijfel de schuld van Gimv of SD Worx omdat de kans dan heel groot is dat ik dat geld ook terug zie.
Over de reden waarom bedrijven naar crowdlending gaan: bij banken kan je enkel terecht als je ze niet nodig hebt. Dat heeft inderdaad met risico en zekerheden te maken. En een bank neemt zeer letterlijk 0 risico. Daarbij nemen ze enkel het verleden als referentie. Wat in geval van een nakende groei stomweg niet bij een bank kan zijn. Dat heeft zelfs niks met risico te maken maar zuiver met hoe een bank werkt.
Ik zit zelf geld te zoeken voor mijn bedrijf en het is behoorlijk pittig: bank uiteraard niet wegens verleden, professionele investeerders niet omdat ze vinden dat het nog wat te vroeg is (jaartje of zo). En dan zit je dus in een catch22 die doorbroken moet worden.
Enfin, om maar even te duiden dat het echt niet zo heel simplistisch is als 'er is een reden waarom ze niet bij een bank terecht kunnen'.
Ik zit zelf geld te zoeken voor mijn bedrijf en het is behoorlijk pittig: bank uiteraard niet wegens verleden, professionele investeerders niet omdat ze vinden dat het nog wat te vroeg is (jaartje of zo). En dan zit je dus in een catch22 die doorbroken moet worden.
Enfin, om maar even te duiden dat het echt niet zo heel simplistisch is als 'er is een reden waarom ze niet bij een bank terecht kunnen'.
[/quote]
Een grote is zogezegd altijd veiliger dan een kleine speler.
Ze vergeten daar bij wel ,dat ze niet alleen zijn bij de grote.
idem dito bij het spaargeld.
Een sr is veel veiliger aan 0,11 dan aan bvb 0,8 %.
Maar daar wordt dan de voorgaande redenering plots omgedraaid.
En dat starters moeilijk aan centjes is zeer zeker een feit, verdienen zeer zeker een kans.
[/quote]
Een grote is zogezegd altijd veiliger dan een kleine speler.
Ze vergeten daar bij wel ,dat ze niet alleen zijn bij de grote.
idem dito bij het spaargeld.
Een sr is veel veiliger aan 0,11 dan aan bvb 0,8 %.
Maar daar wordt dan de voorgaande redenering plots omgedraaid.
En dat starters moeilijk aan centjes is zeer zeker een feit, verdienen zeer zeker een kans.
Estate Guru believer.
Ik ben geen starter

Zoals ik al aangaf zijn de kredietnemers bij Mozzeno dezelfde dan die zich naar de banken bevinden. Ze gebruiken degelijke credit scoring modellen.
Doordat de interesten voor particuliere leningen een zeer lage limiet mogen hebben van de FSMA, zijn hier dan ook zelden risicovolle leningen terug te vinden.
Doordat de interesten voor particuliere leningen een zeer lage limiet mogen hebben van de FSMA, zijn hier dan ook zelden risicovolle leningen terug te vinden.
Een 6-tal maanden geleden met een beperkt bedrag ingestapt bij Mozzeno. Tot op heden loopt alles vlot. Nog geen achterstallige betalingen. Contact met Mozzeno loopt ook snel en vlot. Geen grote winsten maar alleszins beter dan een termijn/spaarrekening.
Ik heb wel een achterstallige betaling en ben eerlijk gezegd niet helemaal akkoord met de gang van zaken.
Situatie:
* In december'19 in een note geïnvesteerd en eind januari'20 een eerste terugbetaling ontvangen.
* Vanaf dan is het misgegaan. In februari, maart en april geen terugbetalingen.
* 1 mei terug 1 terugbetaling
* Nu zijn we terug tweedehelft juni en nog steeds geen terugbetaling.
* Status staat nu op "betalingsbelofte"
Ik heb contact opgenomen met Mozzeno en zij beschouwen het niet als achterstand. De schuldenaar heeft een betalingsbelofte gedaan.
Er zijn dus reeds 3 maanden achterstand qua terugbetaling. Echter met 1 terugbetaling in het midden, dus niet aaneengesloten.
Ik ben benieuwd wat het op het einde van deze maand is, want dan zijn het er reeds 4.
Op deze pagina leggen ze uit, wat er gebeurt bij wanbetalingen:
https://support.mozzeno.com/nl/support/ ... aflossing-
Ik heb herinvesteringen stopgezet en ga er zeker geen vers geld insteken.
Situatie:
* In december'19 in een note geïnvesteerd en eind januari'20 een eerste terugbetaling ontvangen.
* Vanaf dan is het misgegaan. In februari, maart en april geen terugbetalingen.
* 1 mei terug 1 terugbetaling
* Nu zijn we terug tweedehelft juni en nog steeds geen terugbetaling.
* Status staat nu op "betalingsbelofte"
Ik heb contact opgenomen met Mozzeno en zij beschouwen het niet als achterstand. De schuldenaar heeft een betalingsbelofte gedaan.
Er zijn dus reeds 3 maanden achterstand qua terugbetaling. Echter met 1 terugbetaling in het midden, dus niet aaneengesloten.
Ik ben benieuwd wat het op het einde van deze maand is, want dan zijn het er reeds 4.
Op deze pagina leggen ze uit, wat er gebeurt bij wanbetalingen:
https://support.mozzeno.com/nl/support/ ... aflossing-
Maar dit lijkt tot op heden niet te gebeuren.Na drie onbetaalde termijnen wordt het dossier overgedragen:
ofwel naar de kredietverzekeraar als het een lening betreft onder de PROTECT verzekering. De investeerder wordt gecompenseerd zoals voorzien voor deze serie van Notes en de lening wordt eigendom van de kredietverzekeraar.
Ik heb herinvesteringen stopgezet en ga er zeker geen vers geld insteken.
Hate to say I told you so.
Omdat ik voor een blogpost even m'n Mozzeno-portefeuille onder de loep genomen heb, wou ik hier graag even op inpikken en m'n cijfers vermelden:
- geïnvesteerde Notes: 229 (spreiding is voor mij "key" in P2P-leningen; veruit de meeste vallen onder het Protectmechanisme)
- leningen met betalingsbelofte: 4
- leningen met 1 maand betalingsachterstand: 6
- leningen met 2 maand betalingsachterstand 1
Wanneer ik in de details ga kijken, hebben enkele leningen wel eens even vertraging gehad - zo'n beetje zoals anonymous aanhaalt. Maar dat zijn er maar enkele bij mij. Op het eindtotaal maakt dat (in mijn geval althans) amper wat uit voor het uiteindelijk rendement. Voorlopig ben ik zelf dus een tevreden gebruiker, en beschouw ik dit als een eenvoudige manier om m'n investeringen te spreiden, de inflatie bij te houden én bieden ze (voor mij) een waardig alternatief voor de momenteel (volgens mij) vrij riskante "veilige" staatsobligaties.
Wie meer details zou willen:
http://derustigebelegger.be/2020/08/26/ ... ronastorm/
Groeten,
Carl
- geïnvesteerde Notes: 229 (spreiding is voor mij "key" in P2P-leningen; veruit de meeste vallen onder het Protectmechanisme)
Wanneer ik in de details ga kijken, hebben enkele leningen wel eens even vertraging gehad - zo'n beetje zoals anonymous aanhaalt. Maar dat zijn er maar enkele bij mij. Op het eindtotaal maakt dat (in mijn geval althans) amper wat uit voor het uiteindelijk rendement. Voorlopig ben ik zelf dus een tevreden gebruiker, en beschouw ik dit als een eenvoudige manier om m'n investeringen te spreiden, de inflatie bij te houden én bieden ze (voor mij) een waardig alternatief voor de momenteel (volgens mij) vrij riskante "veilige" staatsobligaties.
Groeten,
Carl
Rustige belegger: voornamelijk wijd gespreide fondsen, holdings en ETF's, buy & hold.
Mijn visie op financieel bewustzijn en inzichten voor wie overweegt te gaan beleggen lees je in m'n online boek: derustigebelegger.be
Mijn visie op financieel bewustzijn en inzichten voor wie overweegt te gaan beleggen lees je in m'n online boek: derustigebelegger.be
Via Lenda , october , bolerocrow.
nog steeds geen achterstal heden.
Wil dan ook niet het uiterste he.
En ja we spreken hier niet van +- 5000 € hoor.
Netto heden 4,3 % dik tevreden mee.
nog steeds geen achterstal heden.
Wil dan ook niet het uiterste he.
En ja we spreken hier niet van +- 5000 € hoor.
Netto heden 4,3 % dik tevreden mee.
Estate Guru believer.
Ik zie dat de verschillende notes verdeeld zijn in risicoklassen. Aangezien de meeste verzekerd zijn met een PROTECT-verzekering: waarom dan kiezen voor klasse A en het minste rendement?Boompie schreef: ↑26 augustus 2020, 16:14 Omdat ik voor een blogpost even m'n Mozzeno-portefeuille onder de loep genomen heb, wou ik hier graag even op inpikken en m'n cijfers vermelden:
Groeten,
Carl
KoenV, waaruit leid je af dat ik enkel zou investeren in klasse A notes?
Mijn auto-invest koopt klasse A, B en C met een looptijd tot 40 maanden.
Soms manueel wat klasse D, maar ik wil eerst eens het Protect-mechanisme in de praktijk aan het werk zien. Gesteld dat dat waterdicht zou zijn (wat ik niet aanneem: er zijn enkele voorwaarden), dan zou je inderdaad zuiver naar het rendement kunnen kijken en de klasse van een note negeren.
groet,
Carl
Mijn auto-invest koopt klasse A, B en C met een looptijd tot 40 maanden.
Soms manueel wat klasse D, maar ik wil eerst eens het Protect-mechanisme in de praktijk aan het werk zien. Gesteld dat dat waterdicht zou zijn (wat ik niet aanneem: er zijn enkele voorwaarden), dan zou je inderdaad zuiver naar het rendement kunnen kijken en de klasse van een note negeren.
groet,
Carl
Rustige belegger: voornamelijk wijd gespreide fondsen, holdings en ETF's, buy & hold.
Carl, dat was gewoon algemeen bedoeld, niet op uw persoonlijke situatie.
Nog een bijkomende vraag: wat als Mozzeno failliet gaat: wordt dit dan ook gedekt door de verzekering?
Nog een bijkomende vraag: wat als Mozzeno failliet gaat: wordt dit dan ook gedekt door de verzekering?
Daar hebben ze een plan voor geformuleerd op hun website:
https://www.mozzeno.com/nl/investeren/risicofactoren/
Carl
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Omdat risico en rendement hand in hand gaan.
De verzekering biedt geen 100% garantie.