De Beurs vandaag
TIP
Re: De Beurs vandaag
Veel geblaat weinig wol.GreenDean schreef: ↑27 augustus 2020, 14:52Eentje ter herinnering:
GreenDean schreef: ↑28 februari 2020, 09:03
Ik zit nog altijd in koopmodus, aan de limieten die ik lang geleden en over de jaren heen voor mezelf bepaald heb. Alle dagen gaat er wel eentje af, maar de lijst is voorlopig nog zeer lang. Ik en anderen hebben hier meermaals beweerd dat de beurs ziekelijk duur genoteerd stond (nog steeds staat) en dat dit niet kon blijven duren, iedere keer kwam dan iemand op de proppen met een grafiekje en wat lijnen om aan te tonen dat de beurs altijd stijgt.
Je bent met geld bezig, je eigen zuurverdiende centen, die kan je niet zomaar flierefluitend beleggen in bepaalde producten omdat iedereen daarin lijkt te beleggen en de 'experten' een aantal, laat ons duidelijk zijn, onjuistheden beweren. Dan kan je je geld beter in snelle auto's, vrouwen en drank steken. Daar heb je dan veel meer aan en geen knagend gemoed wanneer de markt doet wat het moet doen op een bepaald moment.
Als je succesvol wil beleggen moet je leren begrijpen waar je geld in wil stoppen, je moet leren er een 'waarde' op te plakken die voor jezelf, met alle factoren rekening houdend, redelijk is. En, je moet je vooral realiseren dat dit een heel vuil spel is waar de regels gemaakt en veranderd worden door zeer grote jongens zonder scrupules, dat jaarverslagen vol met leugens staan en dat niemand de bak indraait voor die oplichting.
Als je dit allemaal voor ogen houdt, heb je jezelf redelijk ingedekt en kan je enkel nog filosofisch je verlies accepteren wanneer dat onvermijdelijk toch eens (maar dan zelden) voorvalt.
Even wat ter indicatie, waarom dit niet zo een hele goede test is voor weidverspreid gebruik.
Stel een testgroep van 10000 personen, waarvan 100 besmet zijn, en 9900 niet. Dit is 1% besmette gevallen.
De test levert op:
- 100 besmette gevallen -> 97 positieve testen, 3 negatieve
- 9900 gezonde gevallen -> 148 positieve testen, 9 752 negatieve
De kans dat een persoon die positief test effectief positief is is hiermee 40%. De kans dat een persoon die negatief test positief is, is quasi 0%.
De test gaat dus véél mensen onterecht in quarantaine plaatsen.
Dit is met een zeer optimistische inschatting van het aantal positieven op de testpopulatie: 1%. Bij wijdverspreid gebruik is 0,1 of zelfs 0,01 nog veel waarschijnlijker. In dat geval wordt de test quasi waardeloos, door het hoge aantal valse positieven.
ETF-portefeuille: +37,87% sinds opstart in december '19.
Laatste update: 1/1/2024
Voor mij is beleggen een hobby en een plezier. Ik heb geen regels en ben geen beleggingsrobot. Als ik het een goed ogenblik vind om te kopen, koop ik. Hetzelfde voor verkopen.
Ik vind dat hier vandaag erg op de man gespeeld wordt en niet op de bal. Ik zou schrik krijgen om nog iets te posten.
Tja wat moet Dirk2 dan niet vinden? Vergeet ook niet dat een hobby geld kost....
Voor een sneltest is dit een heel behoorlijk resultaat. De test is enkel voor professioneel gebruik, die kunnen de resultaten en foutenmarge correct beoordelen. Deze test zal vooral als snelle triage gebruikt worden, een positieve test zal wellicht gevolgd worden door een PCR test die nog iets accurater is maar in een labo moet geanalyseerd worden. Dit is in geen geval een waardeloze test, zelfs als ze wijdverspreid wordt toegepast kun je vrij exact het percentage geïnfecteerden vaststellen, de fouten marge is immers gekend.RGiskard schreef: ↑27 augustus 2020, 17:10Even wat ter indicatie, waarom dit niet zo een hele goede test is voor weidverspreid gebruik.
...
De test gaat dus véél mensen onterecht in quarantaine plaatsen.
Dit is met een zeer optimistische inschatting van het aantal positieven op de testpopulatie: 1%. Bij wijdverspreid gebruik is 0,1 of zelfs 0,01 nog veel waarschijnlijker. In dat geval wordt de test quasi waardeloos, door het hoge aantal valse positieven.
Sinds april mijn maandelijkse inleg verdubbeld op mijn keyplan en dat heeft wel gerendeerd. Sneller uit het rood. Nu op 3jaar gemiddeld +7%.
Portefeuille: Aedifica - Ageas - Alfen - Alibaba - AMG - Barco - Bpost - Cofinimmo - ING - KBC Ancora - Montea - Shell - Shurgard - Syensqo - Umicore - VGP - Xior
Je hebt gelijk, ik heb me te sterk uitgedrukt. Deze test kan perfect dienen als triage om te bepalen wie een diepgaandere test moet krijgen. Ook voor statistische doeleinden kan hij nuttig zijn, zoals je aangeeft.vortex schreef: ↑27 augustus 2020, 17:48
Voor een sneltest is dit een heel behoorlijk resultaat. De test is enkel voor professioneel gebruik, die kunnen de resultaten en foutenmarge correct beoordelen. Deze test zal vooral als snelle triage gebruikt worden, een positieve test zal wellicht gevolgd worden door een PCR test die nog iets accurater is maar in een labo moet geanalyseerd worden. Dit is in geen geval een waardeloze test, zelfs als ze wijdverspreid wordt toegepast kun je vrij exact het percentage geïnfecteerden vaststellen, de fouten marge is immers gekend.
ETF-portefeuille: +37,87% sinds opstart in december '19.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Duimpje op; kan die namaak emotie niet vinden. Wat ik wil zeggen is: het is maar weinig mensen gegeven. Dank u wel.GreenDean schreef: ↑27 augustus 2020, 14:52Eentje ter herinnering:
GreenDean schreef: ↑28 februari 2020, 09:03
Ik zit nog altijd in koopmodus, aan de limieten die ik lang geleden en over de jaren heen voor mezelf bepaald heb. Alle dagen gaat er wel eentje af, maar de lijst is voorlopig nog zeer lang. Ik en anderen hebben hier meermaals beweerd dat de beurs ziekelijk duur genoteerd stond (nog steeds staat) en dat dit niet kon blijven duren, iedere keer kwam dan iemand op de proppen met een grafiekje en wat lijnen om aan te tonen dat de beurs altijd stijgt.
Je bent met geld bezig, je eigen zuurverdiende centen, die kan je niet zomaar flierefluitend beleggen in bepaalde producten omdat iedereen daarin lijkt te beleggen en de 'experten' een aantal, laat ons duidelijk zijn, onjuistheden beweren. Dan kan je je geld beter in snelle auto's, vrouwen en drank steken. Daar heb je dan veel meer aan en geen knagend gemoed wanneer de markt doet wat het moet doen op een bepaald moment.
Als je succesvol wil beleggen moet je leren begrijpen waar je geld in wil stoppen, je moet leren er een 'waarde' op te plakken die voor jezelf, met alle factoren rekening houdend, redelijk is. En, je moet je vooral realiseren dat dit een heel vuil spel is waar de regels gemaakt en veranderd worden door zeer grote jongens zonder scrupules, dat jaarverslagen vol met leugens staan en dat niemand de bak indraait voor die oplichting.
Als je dit allemaal voor ogen houdt, heb je jezelf redelijk ingedekt en kan je enkel nog filosofisch je verlies accepteren wanneer dat onvermijdelijk toch eens (maar dan zelden) voorvalt.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Ga voort, ga voort, ik lees u graag. Er is altijd een ''midden' en online is niet hetzelfde als 'reality'. Ik bewonder u voor er altijd zijn. En post Yaris....Yaris schreef: ↑27 augustus 2020, 17:29Voor mij is beleggen een hobby en een plezier. Ik heb geen regels en ben geen beleggingsrobot. Als ik het een goed ogenblik vind om te kopen, koop ik. Hetzelfde voor verkopen.
Ik vind dat hier vandaag erg op de man gespeeld wordt en niet op de bal. Ik zou schrik krijgen om nog iets te posten.
-
- Hero Member
- Contacteer:
zou het op lange termijn eigenlijk een goed plan zijn ik weet dat er betere opties mogelijk zijn maar ik wil gewoon een diversificatie van alles en wil daar niet te extreem in gaan maar meer naar gemak.
Artikel in De Standaard: het herstel van de economie na de corona-epidemie krijgt niet de vorm van een V, W, U, L of I maar van een K: een spreidstand tussen winnaars en verliezers van de coronacrisis. Een deel van de economie draait als nooit tevoren: de stijgende arm van de letter K. Tegelijk raakt een ander deel van de economie steeds dieper in de problemen: de dalende arm van de letter K.
Op de beurs maakt vooral een klein aantal High Tech-aandelen het mooie weer. Het gros van de aandelen staat nog altijd ver in de min. Achter de recordkoers van de S&P500 gaat een grote variatie schuil. Een analyse van een maand geleden toonde aan dat van de 500 aandelen in de index er slechts 186 een positief rendement hadden. Een meerderheid van 314 aandelen was nog altijd minder waard dan vóór de pandemie uitbrak, en 226 stonden zelfs meer dan 10 procent in de min.
Op de beurs maakt vooral een klein aantal High Tech-aandelen het mooie weer. Het gros van de aandelen staat nog altijd ver in de min. Achter de recordkoers van de S&P500 gaat een grote variatie schuil. Een analyse van een maand geleden toonde aan dat van de 500 aandelen in de index er slechts 186 een positief rendement hadden. Een meerderheid van 314 aandelen was nog altijd minder waard dan vóór de pandemie uitbrak, en 226 stonden zelfs meer dan 10 procent in de min.
Klopt, en daarom dat ik de uitspraak dat de beurs de realiteit niet weerspiegelt zo fout vind
De beurs staat hoog, maar dat is vooral door het grote gewicht van de big tech in sommige ETF's
En de big tech doet het (terecht als je naar de resultaten kijkt) gewoon goed...
Daaronder heb je veel meer kleinere bedrijven die zwaar geraakt zijn, en effectief (ook terecht) nog lager staan
De discussie is m.i. niet of de markt de realiteit weerspiegelt, maar weerspiegelt de weging van de indices de (gevoelsmatige) realiteit wel?
Wat een interessante vraag opent: als je IWDA koopt, in hoe verre beleg je nog in de wereldeconomie, je investeert eigenlijk meer in FAANG...
Wat een zeer interessante index zou zijn is die van alle aandelen ter wereld, zonder weging. Ik durf wedden (zoals in het artikel hierboven ook wordt gezegd) dat die negatief zal staan.
Die zou het wss ook niet zo slecht doen in de komende maanden...
De beurs staat hoog, maar dat is vooral door het grote gewicht van de big tech in sommige ETF's
En de big tech doet het (terecht als je naar de resultaten kijkt) gewoon goed...
Daaronder heb je veel meer kleinere bedrijven die zwaar geraakt zijn, en effectief (ook terecht) nog lager staan
De discussie is m.i. niet of de markt de realiteit weerspiegelt, maar weerspiegelt de weging van de indices de (gevoelsmatige) realiteit wel?
Wat een interessante vraag opent: als je IWDA koopt, in hoe verre beleg je nog in de wereldeconomie, je investeert eigenlijk meer in FAANG...
Wat een zeer interessante index zou zijn is die van alle aandelen ter wereld, zonder weging. Ik durf wedden (zoals in het artikel hierboven ook wordt gezegd) dat die negatief zal staan.
Die zou het wss ook niet zo slecht doen in de komende maanden...
Herken het ook in mijn portefeuille. Enkele positieve en negatieve uitschieters en een breed middenveld dat blijft liggen.
Portefeuille: Aedifica - Ageas - Alfen - Alibaba - AMG - Barco - Bpost - Cofinimmo - ING - KBC Ancora - Montea - Shell - Shurgard - Syensqo - Umicore - VGP - Xior